Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Børge
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2013
    • 2558

    Opprinnelig skrevet av andee
    Vi trenger definitivt en hovedsponsor, selv om #vierlsk har skapt engasjement vi knapt nok har sett uten sportslig suksess. Men aldri i verden om DNB betaler godset 10 mill i året, ikke engang om dem vinner serie, køpp og CL-kvaller. Men en god deal er det helt sikkert.
    Del det på to. 20 mill er over fire år som er hvis DNB bruker sin 2+2 opsjon. 5 mill er maks hva dem får ut av avtalen. Leste noe om at det var under 5 mill. 10 er langt, langt i fra sannheten.

    DNB er forøvrig den sponsoren som generer mest penger i LSK.
    Sint og tverr på felt N

    Kommentar

    • PetterH
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2012
      • 668

      Det er vel Åkrene Mek?

      Kommentar

      • klippen
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2009
        • 251

        Opprinnelig skrevet av PetterH
        Det er vel Åkrene Mek?
        Om jeg ikke husker helt feil sponsor Åkrene Mek med 1,2 mill, 200 000 til #VIERLSK i tillegg til at Per Mathisen uttalte at sponsoratet skulles økes med 400 000(sikkert grunnet den prekære økonomiske situasjonen). Om man legger til verdien av det rentefrie lånet fra Per Mathisen, sponsor han LSK med minimum 2,5 millioner i år og må vel sies å være største sponsor. Bidraget er sikkert større og. Ergo største sponsor i LSK.

        Vet noen hva DNB betaler? Mener jeg har hørt rundt millionen?

        Kommentar

        • andee
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2004
          • 1191

          Opprinnelig skrevet av Børge
          5 mill er maks hva dem får ut av avtalen. Leste noe om at det var under 5 mill. 10 er langt, langt i fra sannheten.
          Nettopp. Derfor jeg siterte som jeg gjorde og skreiv det jeg skreiv. Når det er sagt, så har godset signert en brillefin deal i dagens marked. En deal i seg sjøl er faktisk brillefint i dagens marked. Freske cash, bæng på konto.
          TS05 - Felt C

          Kommentar

          • klippen
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2009
            • 251

            Jeg tror ikke LSKs situasjon er fullt så kritisk som den som kommer frem, selv om den helt klar virker til å være kritisk. Likevel mener jeg klubben gjør noen kloke og nødvendige grep. Og viktigst av alt, kuttene betyr ikke at klubben må kutte vesentlig på sport selv om det selvfølgelig må kutt til her og. Jeg tror forresten ikke LSK er den første klubben som må gjøre kutt, flere vil nok følge etter.

            Er det forresten noen som vet om du gamle klubblokalene ligger i hovedtribunen? Uansett, flere av kuttene kommer naturlig og er allerede igangsatt. En leieavtale for LSK av LSK-hallen på 3,6 millioner hørte dessusten svært mye ut?

            Enkle regnestykker gir følgende innsparinger:

            - Redusert kostnad som følge av flytting til gamle klubblokaler 1 million
            - Økt leiekostnad av nåverende klubblokaler - Minimum 500 000(vil anta mer)
            - Redusere med i overkant av 5 årsverk. Her er det flere kostnader enn direkte lønn, feks aga. Estimerer mellom 3-4 millioner, kanskje mer.
            - Sette bort driften av LSK-hallen, dette bør være mulig og gi en brukpar kostnadsreduksjon. I en så kristisk situasjon som LSK er i nå bør Skedsmo kommune kjenne sin besøkelsestid. Jeg antar en kostnadsreduksjon på mellom 1 og 2 millioner. Hvem eier forresten LSK-hallen? Jeg trodde det var Åråsen Eiendom, og i så måte generer jo leieinntekter her i praksis penger inn i kassa. Noen som veit dette?
            - Flere, etter dagens standard dyre spillerkontrakter. Her får man naturlige kostnadsreduksjoner om det trenges for 2015. Om situasjonen er kristisk, kan man velge og ikke tilby nye kontrakter til PVM, PRP og Johan. Dette reduserer spillerlønninger med mellom 3 og 4 millioner(Per Berg dekker vel en del av lønna til PVM og Johan). I tillegg utløper låneavtalen til MØ og Høiland, men det er usikkert hvor mye vi lønner her.
            - I tillegg er et sikkert mulig å gjøre ytterligere kostnadsbesparelser om det skulle trengs, noe Heide Scheie nevner.

            Et kjapt regnestykke av tallene over gir et totalt regnestykke på økte innteker/sparte kostander på tilsammen grovt regna rundt 12 millioner. Ergo, flere av kostnadskuttene faller naturlig og er fornuftige i form av at de faste kostnadene må ned for LSK.

            Jeg tror 2015 går fint for LSK om man kommer seg gjennom 2014, men jeg tror det virkelig nå det gjelder. Slik jeg tolker det er likviditeten kritisk, og sånn sett kommer fotball-VM/sommerpausen på et dårlig tidspunkt. Få hjemmekamper i juni/juli betyr liten tilførsel av likvide midler i en allerede skrapa kassa. Dermed er det nå det gjelder å bidra for at LSK skal komme seg gjennom en kritisk periode, og jeg tror det er nettopp derfor LSK går så tydelig ut. Her gjelder det å pushe, hver eneste lille kroner gjelder!

            Kommentar

            • FUGlinho
              KFL styremedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 2454

              Opprinnelig skrevet av Ola
              Siden må nok Ringstad selges. Håper og tror han eies av klubben slik at det meste tilfaller.
              Han er delvis eid av klubben, men mest av investorer. Vi vil ikke sitte igjen med mye i klubben om han blir solgt.

              Dessuten har de vel sagt at sport ikke skal røres ut året, det inkluderer vel spillersalg. Hvorfor selge Ringstad, Fofana o.l som er eid av investorer, når klubben kun får igjen småpenger for de?

              Hvem er heteste salgsobjekt eid av klubben? Ruben?

              Opprinnelig skrevet av Ola
              Vif kjøpte ut Doffen i dag. Det samme må gjøres med Palmi, Johan og/eller Petter.
              Vif betaler deler av etterlønna hans, så de er ikke helt kvitt lønnsutgiftene hans. Dessuten kosta det sikkert litt å løse han ut. Han er dessuten en spiller som ikke har spilt et eneste minutt for de. Alle de du nevner er viktige a-lagsspillere for LSK.
              Kim
              Styremedlem KFL

              Kommentar

              • GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

                Udjus er vel den spilleren man virkelig bør prøve å finne en snarlig løsning med, og om vi har noe som ligner Hæstads situasjon så er det hans. Ble vel hentet som førstevalg og lønnes deretter. Både Ødegaard og Christensen regner jeg kan ta på seg keeperrollen for rekrutta.

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3201

                  Opprinnelig skrevet av FUGlinho
                  Dessuten har de vel sagt at sport ikke skal røres ut året, det inkluderer vel spillersalg.
                  Nope. Så intervju med styrelederen vår, og hun sa at hun håper på spillersalg, og det allerede i sommer. Desverre.

                  Kommentar

                  • superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

                    Opprinnelig skrevet av G-Man
                    Nope. Så intervju med styrelederen vår, og hun sa at hun håper på spillersalg, og det allerede i sommer. Desverre.
                    Vi har vært avhengige av spillersalg de siste 25 årene - det er ingen grunn til å vente at det er annerledes nå. Det er heller mer prekært og enda viktigere enn noengang å selge.
                    Enøyd i de blindes dal.

                    Kommentar

                    • stovnerfugl
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Nov 2013
                      • 163

                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                      Vi har vært avhengige av spillersalg de siste 25 årene - det er ingen grunn til å vente at det er annerledes nå. Det er heller mer prekært og enda viktigere enn noengang å selge.
                      To viktige ting å huske.
                      A) LSK kan spare c.6-7 mil.i året om de ikke fornye med PVM, Andersson, Mjelde og Palmi. BHR er enig om samme type avtalen som Kippe, Østli og Knudson. Kontrakt over flere år mot reduksjon i fastlønn.

                      B) Forfana salg kan redde klubben. Rykter sier at Genk kastet inn et skambud på 3 mil norske kroner på han rett etter VIF kampen

                      LSK kan overleve med salget av Ringstad, Forfana og redusert kontrakter til A-stallen.

                      Kommentar

                      • xeR
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 11206

                        Opprinnelig skrevet av stovnerfugl
                        T
                        LSK kan overleve med salget av Ringstad, Forfana og redusert kontrakter til A-stallen.
                        I Ringstad har vi en naturlig erstatter i SKM, nå er han riktig nok ikke ferdig vare ennå, men jeg har trua på han. Fofana deriomot er den eneste i stallen med en x-factor så han blir lei å erstatte. Men jeg velger salg og penger i kassa foran konkurs anyday så den kommer jeg fort over.
                        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                        Kommentar

                        • Ginola
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jul 2010
                          • 549

                          Opprinnelig skrevet av xeR
                          I Ringstad har vi en naturlig erstatter i SKM, nå er han riktig nok ikke ferdig vare ennå, men jeg har trua på han. Fofana deriomot er den eneste i stallen med en x-factor så han blir lei å erstatte. Men jeg velger salg og penger i kassa foran konkurs anyday så den kommer jeg fort over.
                          Men eier ikke Øie Ringstad? Mener å ha hørt det. Håper jeg tar feil.

                          Kommentar

                          • Kjell.T.Ring
                            Poll St. Ring
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Dec 2005
                            • 11796

                            Opprinnelig skrevet av Ginola
                            Men eier ikke Øie Ringstad? Mener å ha hørt det. Håper jeg tar feil.
                            Når var sist Per ikke investerte i nye spillere etter salg?
                            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                            Kommentar

                            • mrognan
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2008
                              • 846

                              Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                              Når var sist Per ikke investerte i nye spillere etter salg?
                              Men i situasjonen vi er i nå, er det nye spillere vi trenger penger til i forbindelse med spillersalg?
                              Morten

                              Kommentar

                              • DoubleHi5
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2011
                                • 4072

                                Det er mulig det er meg som ikke helt har klart å følge med i timen på alt som er skrevet det siste døgnet, men når det gjelder eierrettigheter til spillerne, står følgende å lese i "gilbert" sin oversikt i det første innlegget i tråden "Stallen i 2014":

                                LSK eier alle nye spillere.) Ringstad var først "eid" 100 % av Øie Sport Invest, men er vel nå, etter ny kontrakt ut 2015, eid av LSK).

                                Så, selv om "gilbert" legger til et lite "vel", ser det ut til at klubben eier Ringstad. I så fall blir et salg i sommer av Stian mer interessant for klubben.
                                Elska þetta félag

                                Kommentar

                                • jerven
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Apr 2007
                                  • 272

                                  Har ikke LSK en avtale med investorene om at 50 % av salgssummen eller gevinsten tilfaller klubben? Mener at dette har blitt kommunisert ut tidligere.

                                  Kommentar

                                  • Ketil Cantona
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6813

                                    Ett spørsmål, men har noen tenkt hvilke inntekter et stadion navn salg ville generert?

                                    Velkommen til Felleskjøpet Arena

                                    Ikke meg i mot(glem navnet) om det redder klubben fra degradering ala Lyn.

                                    Kommentar

                                    • plantemiddel
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Feb 2012
                                      • 806

                                      Når de ikke greier å selge plassa på drakta...

                                      Kommentar

                                      • armykanari
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2009
                                        • 742

                                        Noe jeg ikke visste var at Trøim dobler det klansapene greier å samle inn tilslutt! Spyr! Har vi ingen som har vunnet viking lotto eller noe sånn som kan gjøre det samme!!???

                                        Kommentar

                                        • nyvalth
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Oct 2007
                                          • 43

                                          Vi kan trøste oss med at veldig mange andre klubber kommer til å havne i eller er i samme situasjon. At spillerne våre da blir frista bort med store lønninger i andre norske klubber er heldigvis lite sannsynlig. Håper Johan&co liker seg såpass godt at de vil godta kutt i lønna.

                                          - Slik jeg blir behandlet når jeg gir penger til Brann, så kan fansen bare glemme det, sier Trond Mohn til Bergensavisen.


                                          "I høst uttalte daglig leder Roald Bruun-Hanssen til BT at dette var penger fotballklubben ikke klarte seg uten."

                                          Kommentar

                                          Working...