Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • andersmm
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 5764

    Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
    Tja. Terminerte kontrakten med Godset for ikke å sitte å "heve lønn". Mulig han har blitt mindre kravstor og rikere med åra.
    Har vel også gått skada hele våren. Veit ikke hva status er nå.
    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

    Kommentar

    • Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3499

      Opprinnelig skrevet av superbøffel
      Forstålig at man blir fortvilet over situasjonen. Samtidig er det mildt sagt meningsløst å rope at vi ikke kan selge spillere, at vi må beholde de dyreste i troppen og at man "må tenke inntekter".

      Faktum er at klubben står på kanten av stupet og at om det ikke tas grep umiddelbart er klubben konkurs, og forsvinner for alltid. Da er prisen lav å betale i mine øyne, jeg stiller gjerne til start i TL 2015 med en redusert tropp og en billig hovedtrener. Nettopp fordi alternativet er så endelig mye verre.
      Jeg er enig med deg i alt du skriver, men mener at det er mye bedre å kvitte seg med de dyre kontraktene som er løpende utgifter enn at man velger en "quick fix" der man kanskje får inn til sammen 6-7 mill på å selge Fofana og Ringstad til andre Norske klubber.
      Dette er to spillere som ikke tjener mer enn de bør, og som har ett potensial til å bli solgt for enda mer penger hvis vi er i en litt mindre desperat posisjon, og ikke minst kan vente til Ringstad har herja i noen kamper på landslaget.

      Da er det i mine øyne mye bedre å f.eks tilby klubber å ta over noen av de høytlønnede spillerne som kontrakten går ut på etter sesongen uansett mot å ta over deler av lønna deres. Dette er spillere vi sannsynligvis ikke kan tenke langsiktig rundt uansett, og da er det mye bedre å gi bort disse enn å cashe inn på spillere som både kan bidra for LSK over lengre tid, og ikke minst øke i verdi. Da må man i alle fall på en skikkelig tiggerunde der man heller selger deler av rettighetene på spillerne til investorer som har hjertet i LSK. Det gir penger inn, men sørger i alle fall for at vi kan bygge laget rundt disse unge spillerne som endelig har utviklet seg til å bli gode Tippeligaspillere.

      Marerittet er at vi må gjøre begge deler, men jeg er i alle fall enig i at prioritet nummer 1 skal være å overleve som toppklubb, og hvis det er eneste utvei, så er det det riktige å gjøre.

      Kommentar

      • HSft
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2004
        • 6079

        Opprinnelig skrevet av Totti21
        Samtidig hadde Stian Ringstad kanskje kunnet løse "problemene" de har hatt med å finne en venstreving i 4-3-3.
        Hvor bruker de Gamst?

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3499

          Opprinnelig skrevet av HSft
          Hvor bruker de Gamst?
          Indreløper de kampene jeg har sett i alle fall.

          Kommentar

          • superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

            Opprinnelig skrevet av Totti21
            Jeg er enig med deg i alt du skriver, men mener at det er mye bedre å kvitte seg med de dyre kontraktene som er løpende utgifter enn at man velger en "quick fix" der man kanskje får inn til sammen 6-7 mill på å selge Fofana og Ringstad til andre Norske klubber.
            Dette er to spillere som ikke tjener mer enn de bør, og som har ett potensial til å bli solgt for enda mer penger hvis vi er i en litt mindre desperat posisjon, og ikke minst kan vente til Ringstad har herja i noen kamper på landslaget.

            Da er det i mine øyne mye bedre å f.eks tilby klubber å ta over noen av de høytlønnede spillerne som kontrakten går ut på etter sesongen uansett mot å ta over deler av lønna deres. Dette er spillere vi sannsynligvis ikke kan tenke langsiktig rundt uansett, og da er det mye bedre å gi bort disse enn å cashe inn på spillere som både kan bidra for LSK over lengre tid, og ikke minst øke i verdi. Da må man i alle fall på en skikkelig tiggerunde der man heller selger deler av rettighetene på spillerne til investorer som har hjertet i LSK. Det gir penger inn, men sørger i alle fall for at vi kan bygge laget rundt disse unge spillerne som endelig har utviklet seg til å bli gode Tippeligaspillere.

            Marerittet er at vi må gjøre begge deler, men jeg er i alle fall enig i at prioritet nummer 1 skal være å overleve som toppklubb, og hvis det er eneste utvei, så er det det riktige å gjøre.
            Det ene utelukker ikke det andre: vi er nødt til å gjør begge deler for å overleve: Både å kutte kostnader (for å være på et nivå som reflekterer inntektene) og å løse årets likviditetsbehov. Ergo, både quick fix og lavere kostnader over tid.

            Mulig det er et mareritt for deg, men det er høyst reelt.
            Enøyd i de blindes dal.

            Kommentar

            • Ketil Cantona
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6813

              Hvorfor har ikke spillerne bidratt med sitt til #vierlsk.
              Oppfordrer alle spillerne til å sende melding og be sine familier bidra på lik linje.



              I regn glede så sendte jeg 2 stk sms à kr 200,-
              Still opp på tog stasjonen og mas på alle som går av toget i morgen ettermiddag... alt hjelper.

              Kommentar

              • Superstefan
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 2180

                Opprinnelig skrevet av Ketil Cantona
                Hvorfor har ikke spillerne bidratt med sitt til #vierlsk.
                Med tanke på at de fleste spillerene har gått med på lønnskutt, kan man vell si at de har bidratt til #vierlsk
                Fotograf Kreativ Kanaris

                KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

                Kommentar

                • Kjell.T.Ring
                  Poll St. Ring
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Dec 2005
                  • 11796

                  Opprinnelig skrevet av Superstefan
                  Med tanke på at de fleste spillerene har gått med på lønnskutt, kan man vell si at de har bidratt til #vierlsk
                  Enig, men det gir jo en signaleffekt hvis de bidrar med et par hundringser.
                  Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                  Kommentar

                  • junior
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2006
                    • 492

                    Opprinnelig skrevet av Superstefan
                    Med tanke på at de fleste spillerene har gått med på lønnskutt, kan man vell si at de har bidratt til #vierlsk
                    I tillegg kan de da gjerne ha sendt sms uten at navnet står noe sted! Jeg har sendt sms, men nr mitt er ikke i opplysningen.

                    (Vil tro det ikke bare er jeg som har behov for å skjerme meg for crazy fans )
                    ------- Forza Fugla! -------

                    Kommentar

                    • Frode D. Homb
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2003
                      • 982

                      Slik jeg ser det, har klubben drevet med for høye kostnader over lang tid, og disse må ned. I tillegg må vi få inn friske kroner og da er spillersalg aktuelt. Hvis vi kan unngå det sistnevnte, da vi er meget gode om dagen og kan avslutte høyt på tabellen, noe som kan gi kvalifisering for Euroligaen, så er nok det det beste. Men det kan fort endre seg om vi ikke klarer å spare inn nok og/eller får uforutsette utgifter i år.

                      Kommentar

                      • flisbyen
                        Utestengt
                        • Sep 2010
                        • 305

                        Høye kostnader er en ting, men det er åpenbart at klubben over gudveit hvor mange år ikke har klart å selge seg inn mot hverken bedrifter eller privatmarkedet. Dette er klubben sjøl som har satt seg i denne situasjonen og da får man jaggu være kreativ og dyktig nok til å komme seg ut av den og. Kan ikke hvile på laubæra og skryte av Norges beste b2b-sponsorpool lenger, det holder ikke!

                        Kommentar

                        • Holterkanari
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2009
                          • 580

                          Hva må til for å vekke næringslivet?
                          Antallet store bedrifter på Romerike tilsier at det burde være mulig å få inn en god slump penger.
                          (Sier ikke at det er lett)
                          ________________________
                          TB

                          Kommentar

                          • OptimistFugl
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2008
                            • 462

                            Opprinnelig skrevet av Holterkanari
                            Hva må til for å vekke næringslivet?
                            Antallet store bedrifter på Romerike tilsier at det burde være mulig å få inn en god slump penger.
                            (Sier ikke at det er lett)
                            Da Godset sleit dro Jostein Flo rundt til "alle bedriftene" og sa de sleit og tagg om bidrag, uansett størrelse. Bjarmann og Søgård på salgsturne kan bidra en del.
                            Hva med XXL, de har vel relasjoner til LSK-styret og henvender seg mot konsumenter på nasjonalt nivå?

                            Kommentar

                            • andersmm
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2006
                              • 5764

                              Premisset for diskusjonen blir litt feil kjenner jeg. Alle forslag legges fram i beste mening, det forstår jeg, men det er ikke nødvendigvis slik at vi mangler 20 mill per dags dato. Vi har to problem:

                              1) Cash for å klare årets budsjett. Dette er "gamle" nyheter. Vi har visst en stund at vi mangler 4(?) millioner på årets budsjett.
                              2) Vi har kjørt på med urealistiske budsjett de siste årene, og stolt på gaver i stedet for å legge oss på et utgiftsnivå som matcher de faktiske inntektene LSK genererer på egen hånd.

                              Punkt 1 er prekært nok, men det lar seg fort løse om vi får et godt bud på Ringstad/Fofana i sommer. Eventuelt om vi får heva tilskuerantallet betraktelig. Antakeligvis må vi forsøke å få til en kombinasjon her. Punkt 2 er verre, men samtidig er det ikke like prekært, da det ikke handler om penger vi har begynt å bruke enda. Vi er inne i en prosess for å tilpasse utgiftene for 2015 til en forventet, realistisk inntekt.

                              Det kommer mange gode forslag til hvordan vi kan samle inn penger, og jeg synes det er godt å se hvor mange som vil gi av egen tid og ressurser for LSK. Problemet er bare at dette ikke er bærekraftig på lengre sikt. LSKs absolutt største utfordring er ikke cashflow i 2014, i min verden er dette en mindre utfordring. Den store utfordringen ligger i å sette et budsjett som matcher våre reelle inntekter og samtidig stable et ålreit lag på beina. Sportsdirektøren i Sarp08 har blitt nevnt, og hans holdning er forbilledlig: Om man vil beholde klubben så må man planlegge for worst case scenario. Det er faktisk mulig å rykke ned, og om man gjør det så hjelper det ikke at man også har sprukket budsjettet med flere millioner.

                              Det er som sagt fint å se alle initiativ for å skrape inn cash, men det er ikke slik denne klubben skal drives i framtida. LSK må først av alt sette ett budsjett som står i stil med hva vi har å rutte med pdd. Deretter må vi jobbe jævlig smart og langsiktig med å heve inntektene. Vi kan dog ikke gjøre dette ved å lansere nye kampanjer og ad-hoc innsamlinger hvert eneste år. #VIERLSK i all ære, men det blir vanskelig å holde liv i et slikt initiativ år etter år. Vi må bygge et inntektsgrunnlag der vi har bra forutsigbarhet på hva vi MINST forventer oss, og disponere eventuelle overskudd på en god måte. Jeg er helt med på å vekke distriktets næringsliv, men det må gjøres gjennom en langsiktig strategi med lite frafall fra år til år.

                              Det sportslige kommer til å lide. Men på lengre sikt kan dette gjøre oss sterkere. Vi har jobba bra med unge spillere de siste årene, men vi er helt nødt til å jobbe enda mer med dette. Vi må rett og slett bli best i landet på å utvikle unge spillere fra egen stall. Her er vi allerede langt framme, men det finnes fortsatt rom for forbedring. Et viktig tiltak i denne prosessen er å være tydelig på hvordan vi ønsker å spille. Fra a-lag og ned til gutte-lag. Vi må utvikle typene vi behøver, og gjøre omstillingen fra junior til senior så smidig som mulig. A-lagets trener skal ikke velges på grunn av trenerens filosofi. Treneren skal velges fordi han passer klubbens filosofi. Bjarmann må jobbe grusomt hardt med å finne etablerte spillere til bargain pris, og gjerne holde litt mer kontakt med Aneke. Vi må rett og slett bli voldsomt mye bedre på spillerlogistikk og tenke smart, kreativt og billig rundt den sportslige driften.

                              Klarer vi å skape et ålreit lag med mange lokale spillere og litt afrikansk x-faktor så skaper vi også engasjement blandt folk og næringsliv på Romerike. Det engasjementet betyr mere folk på kamp og sponsorinntekter. På den måten kan vi sakte men sikkert bygge en bærekraftig klubb fra scratch. Det vil ta tid, men jeg vil være enda stoltere av LSK om jeg veit at det ligger sunn drift og hardt arbeid i bunnen. Jeg er veldig takknemlig for alt Per Berg og Per Mathisen har bidratt med på den finansielle siden, men nok er nok. Nå må Lillestrøm Sportsklubb begynne å ta hånd om seg selv. Jeg vil rett og slett at vi skal være en klubb som bygger på ærlig arbeid. Ikke en klubb som skriver kontrakter på pølsepapir, havner i skifteretten og gang på gang må ut med innsamlingsbøsser. Ikke en plastikk-klubb uten kultur eller sjel som får stadion og pengebunker kasta etter seg av en lokal krøsus. Om det koster oss et nedrykk, så får det bare bli sånn. Med en bærekraftig drift så har vi en klubb med masse sjel og kultur som lever på et langsiktig engasjement fra lokalbefolkning og lokalt næringsliv, og en sånn klubb kommer grusomt tilbake. Garrantert!
                              "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                              Kommentar

                              • andee
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2004
                                • 1191

                                Opprinnelig skrevet av andersmm
                                LSKs absolutt største utfordring er ikke cashflow i 2014, i min verden er dette en mindre utfordring.
                                Veldig godt innlegg, men her tror jeg dessverre du er for optimistisk. Har vi ikke til vann og knekkebrød i dag og mårra, kan vi ikke nyte en planlagt treretter til uka.
                                Derfor er alle "krampeaktige" tiltak bokstavelig talt livsviktige for klubben, være seg 250/500 kr fra "deg og meg", fem og ti lapper fra næringslivet, pushe folk til Kongsvinger og godset, handle bursdagsgaver til små og store i shop'n og drakt, t-trøyer, skjerf og annet til oss sjøl.
                                Klubben har sjøl uttalt at de ikke kan betale regningene sine på forfall, og vi husker hva hissige kreditorer til slutt gjorde med LYN. Det er kritisk, og klubben ber sine trofaste om å komme på kamp, ta med seg en venn og støtte #vierlsk etter evne og ønske.
                                TS05 - Felt C

                                Kommentar

                                • tullebukk
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2006
                                  • 5446

                                  Jeg kjenner jeg blir forbanna på tidligere investorer som spytta inn masse penger til Dyre spillere når vi satsa for å nå toppen....Dere feila så inn i helvete og det er forbanna FEIGT og la klubben stå igjen alene. Hadde dere hatt baller så haddde dere retta opp feila deres......Ps det ryktes av vi skylder kemnern i skedsmo ca 2mill så det er uvist hvor lenge vi får holde på...

                                  Kommentar

                                  • andersmm
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2006
                                    • 5764

                                    Opprinnelig skrevet av andee
                                    Veldig godt innlegg, men her tror jeg dessverre du er for optimistisk. Har vi ikke til vann og knekkebrød i dag og mårra, kan vi ikke nyte en planlagt treretter til uka.
                                    Derfor er alle "krampeaktige" tiltak bokstavelig talt livsviktige for klubben, være seg 250/500 kr fra "deg og meg", fem og ti lapper fra næringslivet, pushe folk til Kongsvinger og godset, handle bursdagsgaver til små og store i shop'n og drakt, t-trøyer, skjerf og annet til oss sjøl.
                                    Klubben har sjøl uttalt at de ikke kan betale regningene sine på forfall, og vi husker hva hissige kreditorer til slutt gjorde med LYN. Det er kritisk, og klubben ber sine trofaste om å komme på kamp, ta med seg en venn og støtte #vierlsk etter evne og ønske.
                                    For all del, jeg forsøker ikke bagatellisere kassafløde-situasjonen. Men vi har fortsatt egenkapital i klubben, og et par onkler som kommer til å gå inn og hjelpe før skifteretten. Lyn eide ikke nåla i veggen og bortsett fra Brynestad (som ikke lenger ville ha noe med dem å gjøre) fantes det ingen pengesterke folk i miljøet rundt klubben. Vi er nødt til å jobbe hardt, men jeg er sikker på at vi klarer oss gjennom året. På lengre sikt er omleggingen til et realistisk budsjett det klart mest utfordrende for oss. Vi er nødt til å stramme inn noe jævlig, og samtidig skal vi altså forsøke opprettholde et sportslig produkt som overlever i TL og drar en ålreit publikumsskare.

                                    Det å skrape inn penger akutt kan alle klare, men å drive en toppklubb stabilt i øverste divisjon med små midler er i det store perspektivet en langt større utfordring.
                                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                    Kommentar

                                    • andersmm
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2006
                                      • 5764

                                      Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                      Jeg kjenner jeg blir forbanna på tidligere investorer som spytta inn masse penger til Dyre spillere når vi satsa for å nå toppen....Dere feila så inn i helvete og det er forbanna FEIGT og la klubben stå igjen alene. Hadde dere hatt baller så haddde dere retta opp feila deres......Ps det ryktes av vi skylder kemnern i skedsmo ca 2mill så det er uvist hvor lenge vi får holde på...
                                      Regner med at investorene ikke har full innsikt i LSKs budsjetter. De har stilt finansielle ressurser til rådighet, og klubben må ha solgt dem en fantasi om at konsekvensene av deres investeringer (lønn etc.) var bærekraftig i forhold til klubbens budsjett. Unntaket må være Per Mathisen, som har pumpa inn penge av egen lomme. Det eneste jeg kan forstå er at han har hatt klokketro på sportslig suksess og derfor tenkt at investeringene skulle generere matchende inntekter i det lange løp. Uansett vil jeg ikke gå for hardt på Mathisen, da han har brukt mye penger han aldri kommer til å se igjen, og pengene som LSK skylder ham betales tilbake på en veldig fordelaktig måte for sportsklubben.
                                      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                      Kommentar

                                      • trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7090

                                        Huff. Hvis kemneren står på døra, kommer vi ikke unna. Ingen kødder med kemneren.
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                        Kommentar

                                        • andersmm
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Aug 2006
                                          • 5764

                                          Opprinnelig skrevet av trigz
                                          Hvis kemneren står på døra, kommer vi ikke unna.
                                          Hvis kemneren står på døra så håper jeg vi har en god dialog med ham og veit hvor lang tid vi kan utsette. Da veit vi ihvertfall om vi har tid på oss for å selge noe (spillere eller eiendom), eller om vi er nødt til å be Berg/Mathisen om akutt hjelp. Men vi har ihvertfall muligheter. Samtidig uttalte vår nye styreleder til RB at vi fører en kontinuerlig dialog med kreditorer. Forhåpentligvis har vi nok tillit hos dem til at de ikke eskalerer ærendet.
                                          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                          Kommentar

                                          Working...