LSK anno 2014
Collapse
X
-
Når vi ser fremover til neste år i denne tråden så er spørsmålene rundt hvilke mål Sportsklubben har og hvordan disse skal nås sentrale. Dessverre er de mest essensielle områdene der det er mest kritisk i mitt hode. LSK har ingen plan nå.
1: Jeg vil ha en klubb som utnytter de pengene man har tilgjengelig til det fulle.
Høye lønninger og fete sign on fees på spillere med lite videresalgspotensiale og fallende spillerkarriere er som å pisse i buksa for å holde varmen. Pdd er det liten tvil om at vi får svært lite igjen for de pengene vi totalt bruker i løpet av et år.
2: Jeg vil ha en klubb som tørr og evner å la sine egne unge spillere få sjansen i kamp. Hvorfor skal lag over oss på tabellen være bedre enn oss på dette? I stedet hentes det marginalt bedre spillere til å fylle benken i deres posisjon.
3: Jeg vi ha en klubb som ser verdien i å ha en 100% assistent og en 100% spillerutvikler, ikke en person som må fylle begge rollene. Det samme med Torgeir rolle som Sportsdirektør/Daglig Leder. I begge tilfellene er det merkelig at klubben mener dette er gode løsninger. Ja, men vi har ikke penger sier alle. Penger har vi, men de prioriteres på andre ting.
Og slik fotballen er nå så må pengene investeres i noe som gir avkastning.
I mitt hode er da sentrale stillinger i administrasjon/støtteapparat og baller nok til å gi unge sjansen helt sentralt for å ikke oppleve økonomiske ryddesjau hvert 5 år.Kommentar
-
Researcher: The average radio listener listens for eighteen minutes a day. The average Howard Stern fan listens for - are you ready for this? - an hour and twenty minutes.
Pig Vomit: How could this be?
Researcher: Answer most commonly given: "I want to see what he'll say next."
Pig Vomit: All right, fine. But what about the people who hate Stern?
Researcher: Good point. The average Stern hater listens for two and a half hours a day.
Pig Vomit: But... if they hate him, why do they listen?
Researcher: Most common answer: "I want to see what he'll say next."
-----------------------
Bytt ut et par ord og man har kanskje essensen i hvorfor man orker følge dette omreisende sirkuset: I want to see what they'll do next!Kommentar
-
Jeg spør:
Hvor mye dårligere hadde vi blitt om Osvold hadde fått noen flere 5-10 minutters innhopp?
Hvor mye dårligere hadde vi blitt om Høibråten hadde fått spille fast ved siden av Kippe?
Hvor mye dårligere hadde vi blitt om en nylig landslagsuttat Holmedal hadde fått smakt på den sentrale midtbanen?
Hvor mye dårligere hadde vi blitt om Nordermoen hadde fått prøvd seg litt oftere?
Våre egne spillere kjemper mot spillere som er marginalt bedre og tjener mye mer.
Og hva var poenget med lånet av Ødegård når vi har f.eks Høibråten der? Ja, haglund ønsker seg høyre og venstrebeint stopper, men herregud bedre lag enn oss har da spilt med stoppere som slår med likt bein. Vi er da ikke i en slik posisjon at det skal være utslagsgivende.
Enten så tørr vi å bruke våre spillere eller så tørr vi det ikke. At vi skal få en egen junior spiller som er mye bedre enn rutinerte tippeligaspillere fra første stund vil aldri skje. Små innhopp og stadig mer ansvar utover sesongen er medisinen.
Men ser ut som også dette området er uten plan. Dessverre!Kommentar
-
Jeg synes det er på tide å stille spørsmålet: Finnes det ikke bedre, mer offensive ledere med større energi og i alle fall noen nye tanker som kan komme inn i ledelsen i LSK? Er virkelig dagens ledelse "våre beste menn"?Elska þetta félagKommentar
-
Årsmøtet er jo stedet å ta opp utskiftninger i ledelsen.
LSK bør trekke tilbake kontraksforslaget til Haglund dersom de i virkeligheten ikke vet hva han vil neste år. I motsatt fall bør man slutte å holde folk for narr, gå ut med fakta og sørge for at erstatter er på plass i god tid før 1. januar.
Tror de det blir opptøyer hvis det kommer fram at Haglund ikke forlenger? Flertallet vil puste lettet ut.
Er det spillerne de frykter? At de vil gi beng hvis de vet at Haglund stikker? Vel, kan de gjøre det stort verre enn de allerede gjør?Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellumKommentar
-
Se på søpla, allerede sikret seg spillere for neste år og Rekdal viser at det i det minste at det er en plan bak det han hele tiden har vært klar på er et byggverk som vil ta tid. Unge, og norske, spillere. LSK sliter med et helt omvendt problem, her i gården mister man unge norske spillere, sannsynnligvis ikke bare en, men to landslagstalenter. Spillere i regionen som burde være i kikkerten, med Kind Mikalsen i Kisa som ett eksempel, sirkulerer det ikke så mye som et sladrekjerringsrykte rundt.
For meg er dette kronbeviset på en sportslig ledelse som burde gjennomgås med lupe. Hva skal klubben holde seg i live, og hevde seg, på bakgrunn av? Afrikanere som bare ser LSK som et springbrett?Kommentar
-
Søpla har mista Hussain, Strandberg, Samuel, Singh, Fellah, Nielsen, av de jeg kommer på. Alle de er unge spillere som har vært/er på landslaget. De er værre enn oss på det området, selvom det et skandaløst om vi mister Høibråten og...................Kommentar
-
Kommentar
-
Mistet er et ullent begrep da flere av de du nevner der he de fått gode penger for.Kommentar
-
BG er muligens bedre, men ikke Stabæk om dem rykker opp. Stabæk er solid dumpingkandidat. Uten at noe slikt skal være noen form for vilepute.Sint og tverr på felt NKommentar
-
Kommentar
-
Mine ønsker og forventninger for LSK anno 2014 kan deles opp i to kategorier.
SPORTSLIGE
- Ny stor og sterk targetspiss.
- Ny hovedtrener.
ANDRE
- At det budsjetteres etter realistiske forutsetninger. Kun idioter bommer på budsjettene år etter år, så hvorfor skjer dette i LSK og andre fotballklubber? Hoder bør rulle om denne ukulturen fortsetter.
- Definert ansvar i administrasjonen. Det skal være ingen tvil om hvem som har ansvar for hva. Dette må åpent kommuniseres utad.
- Styret må sette klare mål og forventninger på herrene Bjarmann, Grønlund og Lauritsen. Innfris ikke målene bør vedkommende finne seg ny jobb.
- Ny markedssjef.
- Økt fokus på personalmarkedet. Dediker en gruppe til å fokusere på alt fra å sikre gule flagg i Alex’n, til å markedsføre oss i nærområde, stå på senter, pushe billetter til lokale fotballag, invitere gamlehjem m.m.
- Ansette speider på Island (3-års kontrakt)
- Ansette speider med ansvar for for Sør/Øst-Europa, og da en med kompetanse på Bulgaria, Ukraina, Slovakia, Østerike og/eller Balkan. (3-års kontrakt)
- Lage en ”grunnlov” for LSK hvor 10 punkter skal forankres til ”evig tid”. Ingen vet hva LSK står for lenger, dette må frem og synliggjøres. Et av punktene bør være at vi aldri skal gå over til kunstgress. Et annet kan være at vi aldri skal selge Åråsen, eller bytte navn på Åråsen, at trøye nr. 10 skal fredes i 20 år for å vinne tilbake æren++ Det handler om tydlighet, guts og vise at man står for noe MER, og langsiktig. Tenke litt utenfor boksen og fokusere på LSK som noe mer enn en klubb, organisasjon, lag, bedrift. LSK skal bygges opp igjen til å være en institusjon og lidenskap, stå for en kultur og en ære – noe mer.
- Etabler CRM-system og lei inn 3dje part til å selge LSKs produkter.
- Gi rett person ansvar for image og rennome. Viktig, vårt omdømme er bedritent. (om vi har omdømme)
- Sats på 2.laget. De MÅ opp igjen i 2. div i 2014. Dette handler utelukkende om å være fokusert hver eneste kamp og ikke tillatte seg tap gjennom sesongen. Høres vanskelig ut? Jeg har sett lag med deltidsspillere, hobbyspillere og oldboys(samt noen talentfulle og satsende) som har klart å rykke opp fra tredje. Jeg sier ikke at det er lett, men med fokus hver eneste kamp så er spillerstallen mer enn god nok, selv med masse juniorer.
- Sett speidere på klubbene i lavere divisjoner som er flinke på utvikling og som har spennende spillere. (KFUM, Grorud, Bærum, Raufoss og Fram for å nevne noen, som alle har spillere som kanskje kunne levert i TL på litt sikt) Pin point 4-5 klubber som følges tett, helst hver kamp, slik at ingen andre er bedre oppdatert på spillerne i disse klubbene. Lag strategien og hold den. Ikke skyt med hagle, men med sniper.
- At det bygges en klar struktur for spillersammensetning for fremtiden. F.eks at sentrallinjen skal være stjerner som tjener 1-2 mill, dvs keeper, midtstopper, sentral midt og spiss – 4 spillere som er i denne kategorien, og flere er det ikke plass til økonomisk. Rundt disse skal det være etablerte TL-spillere, kommende stjerner i 17-21 års klassen og import-spillere, som ikke faller inn under kategori 1. Klar og forutsigbar prosess rundt handlingrom for lønninger. Vi skal aldri være lønnsledende i Norge, vi må finne andre konkurransefortrinn.
For meg går det mer og mer klart frem at Sportsklubben styres på et så elendig sett at store grep må tas. Jeg frykter at økonomien er elendig, vesentlig dårligere enn hva mange tror, og at handlingsrommet er tilnærmet null. Vel, da får man bygge langsiktig, rydde opp i ukulturen og forsøke å tenke litt annerledes enn resten. Arven etter Henning Berg er tung å bære, da klubben er havarert omdømmemessig, men med langsiktig og strategisk arbeid kan dette snus.Kommentar
-
Mine ønsker og forventninger for LSK anno 2014 kan deles opp i to kategorier.
ANDRE
- At det budsjetteres etter realistiske forutsetninger. Kun idioter bommer på budsjettene år etter år, så hvorfor skjer dette i LSK og andre fotballklubber? Hoder bør rulle om denne ukulturen fortsetter.
- Definert ansvar i administrasjonen. Det skal være ingen tvil om hvem som har ansvar for hva. Dette må åpent kommuniseres utad.
- Styret må sette klare mål og forventninger på herrene Bjarmann, Grønlund og Lauritsen. Innfris ikke målene bør vedkommende finne seg ny jobb.
- Ny markedssjef.
- Økt fokus på personalmarkedet. Dediker en gruppe til å fokusere på alt fra å sikre gule flagg i Alex’n, til å markedsføre oss i nærområde, stå på senter, pushe billetter til lokale fotballag, invitere gamlehjem m.m.
- Ansette speider på Island (3-års kontrakt)
- Ansette speider med ansvar for for Sør/Øst-Europa, og da en med kompetanse på Bulgaria, Ukraina, Slovakia, Østerike og/eller Balkan. (3-års kontrakt)
- Lage en ”grunnlov” for LSK hvor 10 punkter skal forankres til ”evig tid”. Ingen vet hva LSK står for lenger, dette må frem og synliggjøres. Et av punktene bør være at vi aldri skal gå over til kunstgress. Et annet kan være at vi aldri skal selge Åråsen, eller bytte navn på Åråsen, at trøye nr. 10 skal fredes i 20 år for å vinne tilbake æren++ Det handler om tydlighet, guts og vise at man står for noe MER, og langsiktig. Tenke litt utenfor boksen og fokusere på LSK som noe mer enn en klubb, organisasjon, lag, bedrift. LSK skal bygges opp igjen til å være en institusjon og lidenskap, stå for en kultur og en ære – noe mer.
- Etabler CRM-system og lei inn 3dje part til å selge LSKs produkter.
- Gi rett person ansvar for image og rennome. Viktig, vårt omdømme er bedritent. (om vi har omdømme)
- Sats på 2.laget. De MÅ opp igjen i 2. div i 2014. Dette handler utelukkende om å være fokusert hver eneste kamp og ikke tillatte seg tap gjennom sesongen. Høres vanskelig ut? Jeg har sett lag med deltidsspillere, hobbyspillere og oldboys(samt noen talentfulle og satsende) som har klart å rykke opp fra tredje. Jeg sier ikke at det er lett, men med fokus hver eneste kamp så er spillerstallen mer enn god nok, selv med masse juniorer.
- Sett speidere på klubbene i lavere divisjoner som er flinke på utvikling og som har spennende spillere. (KFUM, Grorud, Bærum, Raufoss og Fram for å nevne noen, som alle har spillere som kanskje kunne levert i TL på litt sikt) Pin point 4-5 klubber som følges tett, helst hver kamp, slik at ingen andre er bedre oppdatert på spillerne i disse klubbene. Lag strategien og hold den. Ikke skyt med hagle, men med sniper.
- At det bygges en klar struktur for spillersammensetning for fremtiden. F.eks at sentrallinjen skal være stjerner som tjener 1-2 mill, dvs keeper, midtstopper, sentral midt og spiss – 4 spillere som er i denne kategorien, og flere er det ikke plass til økonomisk. Rundt disse skal det være etablerte TL-spillere, kommende stjerner i 17-21 års klassen og import-spillere, som ikke faller inn under kategori 1. Klar og forutsigbar prosess rundt handlingrom for lønninger. Vi skal aldri være lønnsledende i Norge, vi må finne andre konkurransefortrinn.
For meg går det mer og mer klart frem at Sportsklubben styres på et så elendig sett at store grep må tas. Jeg frykter at økonomien er elendig, vesentlig dårligere enn hva mange tror, og at handlingsrommet er tilnærmet null. Vel, da får man bygge langsiktig, rydde opp i ukulturen og forsøke å tenke litt annerledes enn resten. Arven etter Henning Berg er tung å bære, da klubben er havarert omdømmemessig, men med langsiktig og strategisk arbeid kan dette snus.
Budsjett med realistiske forventninger?
Jeg skal garantere at det ville blitt ropt om mangel på ambisjoner her inne hvis klubben hadde budsjettert med 10.plass i serien, 4.runde i cupen og 4.500 tilskuere i snitt.
I tillegg tror jeg ambisjonene dine om speidere rundt omkring i flere Europeiske land og i Norge ikke samsvarer med realistiske forventninger til budsjett. Jeg er enig med deg i at vi burde ha en heltidsansatt speider, men det må nok da anses som en langsiktig investering som kan gi noe tilbake i form av spillersalg 3-5 år fremover i tid.
Strømsgodset har hatt brukbar suksess med å skaffe seg ett bra nettverk rundt om i breddeklubbene, og Ronny Deila har faktisk kjøpt inn spillere fra lavere divisjoner usett etter gode referanser fra disse. Det er mye kunnskap rundt omkring, så kanskje vi også kan utnytte dette bedre der vi ikke selv kan være tilstede.
Det skal sies at jeg tipset LSK om en ung spiller i laget jeg trente for to år siden, og det tok ikke mange ukene før de dro for å se på han, og senere inviterte han på prøvespill. De er definitivt interessert, men kan kanskje være mer aktive selv.
Etablere CRM System og leie inn tredjepart til å selge produkter
Lillestrøm SK brukte i alle fall inntil i fjor SuperOffice CRM, og har hatt en god partner i CRM Fokus ift å utnytte mulighetene i dette systemet. Dette CRM verktøyet er det samme som blant annet RBK, Strømsgodset IF, Sandefjord Fotball og Odd Grenland bruker.
Fra og med 2014 må dessverre alle lag i Tippeligaen og Adeccoligaen over på ett felles CRM system som NFF har forhandlet frem. Dette vil kanskje være noe mer tilpasset B2C markedet, men har etter min mening store mangler ift oppfølgingen av eksisterende og potensielle sponsorer.
Satse på opprykk for 2.laget
Vanskelig å være uenig med deg her, men det er vanskelig å balansere det at 2.laget skal være en utviklingsarena for unge spillere i klubben, men samtidig en kamparena for de som sitter på benken på a-laget.
Vi burde definitivt klart det i år, men samtidig er 2.divisjon for høyt nivå for de fleste juniorspillere, noe vi også ser i de 2.lagene som er i 2.divisjon og må "toppe" laget mot slutten av sesongen for å overleve slik vi også gjorde når vi var i samme situasjon. Det diskuteres jo jevnt og trutt en løsning der 2.lagene i de to øverste divisjonene kunne hatt sine egne serier ift geografi lignende det man har i England både for utviklingen til spillerne, men også for å gjøre det mer rettferdig for de andre i seriesystemet.
Lønnsstruktur
Denne er jo ikke så langt fra dagens situasjon der vi har 3-4 spillere som ligger på 1-2 millioner mens etablerte spillere ligger på 500.000-800.000, og unge spillere har mellom 200.000 - 400.000. Tror vel dette er ganske normal i de fleste klubbene i Norge med unntak av rbk, Molde og Brann i dag, der alle har en sterk sentrallinje med profilerte spillere og små staller. Det er vel 5-6 klubber i Norge som har høyere lønninger enn oss, men det er jo omtrent også der vi bør ligge
Alt det andre du nevner ift administrasjonen og markedsføring er jeg 100% enig med deg i.Kommentar
-
Veldig mange fine punkter her, men også noen som jeg ser på som ganske urealistiske og motstridende.
Budsjett med realistiske forventninger?
Jeg skal garantere at det ville blitt ropt om mangel på ambisjoner her inne hvis klubben hadde budsjettert med 10.plass i serien, 4.runde i cupen og 4.500 tilskuere i snitt.
I tillegg tror jeg ambisjonene dine om speidere rundt omkring i flere Europeiske land og i Norge ikke samsvarer med realistiske forventninger til budsjett. Jeg er enig med deg i at vi burde ha en heltidsansatt speider, men det må nok da anses som en langsiktig investering som kan gi noe tilbake i form av spillersalg 3-5 år fremover i tid.
Strømsgodset har hatt brukbar suksess med å skaffe seg ett bra nettverk rundt om i breddeklubbene, og Ronny Deila har faktisk kjøpt inn spillere fra lavere divisjoner usett etter gode referanser fra disse. Det er mye kunnskap rundt omkring, så kanskje vi også kan utnytte dette bedre der vi ikke selv kan være tilstede.
Det skal sies at jeg tipset LSK om en ung spiller i laget jeg trente for to år siden, og det tok ikke mange ukene før de dro for å se på han, og senere inviterte han på prøvespill. De er definitivt interessert, men kan kanskje være mer aktive selv.
Etablere CRM System og leie inn tredjepart til å selge produkter
Lillestrøm SK brukte i alle fall inntil i fjor SuperOffice CRM, og har hatt en god partner i CRM Fokus ift å utnytte mulighetene i dette systemet. Dette CRM verktøyet er det samme som blant annet RBK, Strømsgodset IF, Sandefjord Fotball og Odd Grenland bruker.
Fra og med 2014 må dessverre alle lag i Tippeligaen og Adeccoligaen over på ett felles CRM system som NFF har forhandlet frem. Dette vil kanskje være noe mer tilpasset B2C markedet, men har etter min mening store mangler ift oppfølgingen av eksisterende og potensielle sponsorer.
Satse på opprykk for 2.laget
Vanskelig å være uenig med deg her, men det er vanskelig å balansere det at 2.laget skal være en utviklingsarena for unge spillere i klubben, men samtidig en kamparena for de som sitter på benken på a-laget.
Vi burde definitivt klart det i år, men samtidig er 2.divisjon for høyt nivå for de fleste juniorspillere, noe vi også ser i de 2.lagene som er i 2.divisjon og må "toppe" laget mot slutten av sesongen for å overleve slik vi også gjorde når vi var i samme situasjon. Det diskuteres jo jevnt og trutt en løsning der 2.lagene i de to øverste divisjonene kunne hatt sine egne serier ift geografi lignende det man har i England både for utviklingen til spillerne, men også for å gjøre det mer rettferdig for de andre i seriesystemet.
Lønnsstruktur
Denne er jo ikke så langt fra dagens situasjon der vi har 3-4 spillere som ligger på 1-2 millioner mens etablerte spillere ligger på 500.000-800.000, og unge spillere har mellom 200.000 - 400.000. Tror vel dette er ganske normal i de fleste klubbene i Norge med unntak av rbk, Molde og Brann i dag, der alle har en sterk sentrallinje med profilerte spillere og små staller. Det er vel 5-6 klubber i Norge som har høyere lønninger enn oss, men det er jo omtrent også der vi bør ligge
Alt det andre du nevner ift administrasjonen og markedsføring er jeg 100% enig med deg i.
Målsettingen skal alltid settes klart og tydelig, og for en klubb som LSK skal den aldri være under 5. plass. Når fotballklubber bommer 10 mill på budsjettene, så skyldes ikke dette at de ender tabellen på 9. plass i stedet for 4. plass. Premiepengene fra NFF forklarer ikke denne diffen. Det skyldes i hovedsak dårlige spillerinvesteringer og for høye lønninger. Det er lov å sette målsettningen høyt, men publikumsinntektene moderat.
Og det er en forskjell fra dagens lønnstruktur og den jeg etterlyser. Jeg vil ha kun 4 spillere med topplønninger. Dette skal være sentrallinjen, med ledertyper som går foran med utvidet ansvar og ekstra kvaliteter. I dag har vi sannsynligvis en hel midtbanefirer med lønninger i 1-2 mill klassen. I tillegg til en høyreback. Uansett blir dette med lønninger vanskelig å diskutere da ingen av oss har innsyn i de reelle tall. Et lite tall eksperiment; Om vi kan kutte ut to spillere med 1,5 mill i lønn, hva kan vi erstatte disse med? Ikke tvilsomt lønnsutgiftene til 2 unge stortalenter med erfaring fra Adecco/2. div, to speidere og en afrikansk unggutt? Signeringskostnadene dekker mer enn villig investorer dersom objektet er attraktivt nok.
Angående CRM. Jeg tviler ikke på at de har noe. Faktum er at jeg gjennom 20 år har kjøpt div produkter fra LSK, men aldri blitt oppringt fra LSK. Kan være tilfeldigheter. Hvor mange LSK-medlemskap kunne de solgt om de ringte de 19.000 som hevder de ”liker” LSK på Facebook? Hvor mange av disse kunne vært villige til å kjøpe familiebilletter til rabbaterte priser, eller deltatt på events, eller kjøpt app, sms-tjenester, deltatt i lotteri, bidratt til ”Vann for livet” etc? Jeg registrerer at det sendes ut noen html-nyhetsbrev litt pø om pø. Effekten av epost utsendelser estimeres vel til 2-3% i bransjen, hva angår visninger. Konverteringen derfra til salg er så lav at mange har kuttet ut dette i sin helhet.
Igjen, det må tenkes annerledes, og det er dette jeg etterlyser. Det må være ufattelig vanskelig å selge LSK om dagen, da produktet ikke finnes spennende eller atraktivt.
Også burde vi få inn en amerikaner i gruppen, som spiller eller i støtteapparat, eller som innleid ressurs – for å gi en ”any given sunday speech” en gang i mellom. Hver gang det er viktige kamper så taper vi jo.Kommentar
-
Veldig mange gode poenger, både fra Ola og Totti21, som alltid, og spesielt grunnlov/»gul tråd»- og CRM-avsnittene til Ola er klokkereine. Men hvordan mener du, Ola, at målsettingen alltid skal settes realistisk, men aldri lavere enn femteplass?
Og hva er en topplønning? Det er et utrolig stort gap fra én til to mill, og som du selv skriver så veit vi faktisk ikke hva spillerne har (jeg tror de aller fleste har mindre enn de tallene som svirrer rundt).
Ditt talleksperiment med å kutte to spillere med 1,5 mill lønn hver (noe jeg tror kun gjelder PVM, BHR og Yohan), er spennende, men dristig, for hva skulle vi da gjort, på kort sikt, tabell- og publikumsmessig? (uten f.eks. to av de tre nevnte)
Speiderne og talentene vil trolig ikke gi umiddelbar avkastning, og med lykketreffene til Godset før 11-sesongen, superstjerna Stefan Johansen, pluss egentlig også Anders Konradsen, som er litt glemt, som eksempler, så tok Godset 8. plass i deres første sesong (noe som selvfølgelig hadde vært helt greit for oss, men med høy risiko – vi gikk selv inn i årets sesong med en annen type risiko, rimelig bevisst, og vi så alle hvordan det gikk i mai).TS05 - Felt CKommentar
-
Målsettingen skal alltid settes klart og tydelig, og for en klubb som LSK skal den aldri være under 5. plass. Når fotballklubber bommer 10 mill på budsjettene, så skyldes ikke dette at de ender tabellen på 9. plass i stedet for 4. plass. Premiepengene fra NFF forklarer ikke denne diffen. Det skyldes i hovedsak dårlige spillerinvesteringer og for høye lønninger. Det er lov å sette målsettningen høyt, men publikumsinntektene moderat.
Angående CRM. Jeg tviler ikke på at de har noe. Faktum er at jeg gjennom 20 år har kjøpt div produkter fra LSK, men aldri blitt oppringt fra LSK. Kan være tilfeldigheter. Hvor mange LSK-medlemskap kunne de solgt om de ringte de 19.000 som hevder de ”liker” LSK på Facebook? Hvor mange av disse kunne vært villige til å kjøpe familiebilletter til rabbaterte priser, eller deltatt på events, eller kjøpt app, sms-tjenester, deltatt i lotteri, bidratt til ”Vann for livet” etc? Jeg registrerer at det sendes ut noen html-nyhetsbrev litt pø om pø. Effekten av epost utsendelser estimeres vel til 2-3% i bransjen, hva angår visninger. Konverteringen derfra til salg er så lav at mange har kuttet ut dette i sin helhet.
Igjen, det må tenkes annerledes, og det er dette jeg etterlyser. Det må være ufattelig vanskelig å selge LSK om dagen, da produktet ikke finnes spennende eller atraktivt.
Han sier også at det er en del utgifter fra 2013 vi ikke tar med oss inn i 2014 som vil åpne for noe satsing også i vinter.
Vi er jo da ikke så utrolig langt unna målene økonomisk sammenlignet med 2-3 år tilbake, og med en cupfinale ville vi 100% sikkert gått med overskudd.
Ift CRM så er det jo som du sier ikke systemet som er problemet, men utnyttelsen av det. Jeg har i motsetning til deg blitt oppringt av LSK flere ganger (Ruben Gabrielsen ville selge meg sesongkort før sesongen i år), mottar SMS i forkant av hver eneste kamp og får en del annen info på SMS.
Uansett er det her vanvittig stort uutnyttet potensiale, og noe jeg personlig jobber med Sandefjord fotball for å utnytte selv som innleid konsulent i forbindelse med leveranse av CRM verktøy.
Vi har også hjulpet Strømsgodset og Mjøndalen fotball med det samme de siste årene, men det er ingen av de heller som har klart å utnytte dette potensialet helt. Det har fungert veldig bra mot potensielle og eksisterende sponsorer, men mot personmarkedet er det fremdeles veldig mye å hente tror jeg i likhet med deg.
Utfordringen nå er at NFF ønsker at alt skal gjøres likt fra alle klubbene på fellesavtaler, og det er sikkert hensiktsmessig for noen klubber, men noe jeg mener vil hindre oss litt i å tenke annerledes. Hjemmesider, CRM, utsendelser osv skal igjennom den samme løsningen for alle klubber i de to øverste divisjonene.
Jeg tror det beste man kan gjøre i dag er å være tilstede over alt.
- Har vi skader i troppen så kan de brukes til å stå på torget å selge billetter i timene før kamp, da det er mange som tar dette på impuls.
- La unge spillere i klubben selge sesongbilletter på døra i vinterhalvåret med muligheten til å tjene en prosentandel til sitt eget lag. Jo flere sesongbilletter vi selger, jo lettere er det å sette opp ett realistisk budsjett.
- LSK spillere må alltid være tilstede på fotballskoler rundt i nedslagsfeltet vårt
- Markedsføring må sees på som en investering, ikke en utgift. Hva er ønsket effekt, ikke hvor mye får vi for disse pengene.
- Drift av kiosk under kampene bør løses på en annen måte. Stavanger Oilers har gått fra at hver tilskuer legger igjen 30 kroner pr tilskuer i kiosken i gammel arena til at hver tilskuer legger igjen 80 kroner i kiosken i ny arena, altså en økning på 50 kroner. I tillegg til at ett bedre kiosktilbud kanskje vil skape en bedre opplevelse for tilskuere enn å stå 20 minutter i kø i pausen for å få seg en kopp kaffe. Her er det bare å pakke bagen å dra på studietur.Kommentar
-
Målsettingen skal alltid settes klart og tydelig, og for en klubb som LSK skal den aldri være under 5. plass. Når fotballklubber bommer 10 mill på budsjettene, så skyldes ikke dette at de ender tabellen på 9. plass i stedet for 4. plass. Premiepengene fra NFF forklarer ikke denne diffen. Det skyldes i hovedsak dårlige spillerinvesteringer og for høye lønninger. Det er lov å sette målsettningen høyt, men publikumsinntektene moderat.
Hvordan løse problemene? Det finnes noen måter, kostnadskutt er en mulighet og det har man til de grader gjort i LSK de siste åra. Spillersalg kan bedre resultatet, men også dette er vanskelig å budsjettere med. Skal man ha et salg hvert år, må man ha et salgsobjekt. Hvem verdsetter objektet? Samtlige vet at sluttsummen på et fotballspiller kan være merkelig, alt avhenger av hvem som er kjøpende klubb og om flere er interesserte. Skadekriser i utenlandske klubber kan føre til et etterspørsselssjokk som presser prisen oppover. Faktum er at økonomien i fotball er rimelig uforutsigbar og uforståelig og derfor oppstår av og til negative resultater. Du kan banne på at ikke storklubbene i verden treffer på krona med sine budsjetter, de har antagelig langt større avvik i reelle tall, man jeg ville tippe de i % burde være tålelig like som her hjemme. Det er en grunn til at svært få anerkjente konsulentselskaper ønsker å gå inn i fotballklubbers økonomi, nettopp fordi økonomistyringa er rotete og uforutsigbar. Problemet er rett og slett at negative resultater får en forsterkende effekt negativt, både gjennom tapte premieinntekter, men også tapte inntekter på alle de andre frontene. I motsatt tilfelle vil positive resultater trekke i den andre retningen av mer folk på kamp, mer solgte effekter, flere spillersalg etc. Jeg ville tippe at en del av disse effektene har noe etterslep og kan gjøre de vanskelige å måle til riktig periode, men det er bare en antagelse fra min side. Dette belager jeg blant annet på tilskuertallet i 2008-sesongen, som er det nest høyeste snittet på Åråsen noen gang, til tross for en elendig sesong i både serie og cup (røyk i andre runde mot Eidsvoll TF). Dette sesongen etter at vi tok en fjerdeplass i serien og vår første pokal siden 1989. Men det kan selvsagt være tilfeldig...Lauken er vår venn!Kommentar
Kommentar