LSK anno 2014

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SPD
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • May 2005
    • 228

Problemet begynte leeeenge før Stoor. Fjøra var jo helt cowboy (velger å tro at han bare mente godt) det var da vi blei skeivkjørt. Stoor er jo ikke å regne som en drope i havet engang.

Kommentar

• MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3492

Opprinnelig skrevet av SPD
      Problemet begynte leeeenge før Stoor. Fjøra var jo helt cowboy (velger å tro at han bare mente godt) det var da vi blei skeivkjørt. Stoor er jo ikke å regne som en drope i havet engang.
      Slik jeg forstod det hadde Bjarmann og Henning ryddet opp i rotet etter Fjøra, i hvertfall inntil Per Berg spyttet inn penger og Kokken Tor valset inn gjennom døra igjen.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13278

Dette er moro etter satsinga under Haglund. Først innkjøp da han ble ansatt, deretter for å redde sesongen etter cupexiten mot glimt. I to år har resultatene vært langt under lovet, samtidig som klubben har nektet å innse at dette ikke er på vei noen steder. Det koster penger å tape kamper.

Er ikke Haglunds skyld dette, like lite som det ville vært en alkoholikers feil om han ble ansatt på vinmonopolet og drakk så han dreit på seg i første lunsjpause. Er klubben som har vært amatører når erstatter etter henning ble oppsøkt.

1. Treneren skulle hatt erfaring på det nivået klubben hadde ambisjoner om å oppnå. Ordet "ambisjoner" leses som en langsiktig målsetning klubben i felleskap er kommet frem til, alle er informert om og alle jobber imot.

2. Treneren skulle over tid og i flere klubber bevist at hans personlige bidrag utgjorde en vesentlig årsak til resultatmessig fremgang (og ikke bare ta æren for noe som ble oppnådd med lommeboka.)

3. Det skulle vært forhandlet frem tydelige krav i kontrakt i form av tabellposisjoner og antall poeng per kamp i kontrakten, gjerne med bonusavtaler mm. Samtidig skulle klubben forpliktet seg til å stille med de nødvendige midler for å oppnå dette.

4. Oppnådde delmål skulle vært evaluert gjennom sesongen.

5. Konsekvensen av manglende resultater skulle vært kontraktsfestet, og ikke løpende evaulert av kreti og pleti gjennom hele sesongen.

6. Konsekvensen av at treneren ikke umiddelbart signerte ny kontrakt skulle vært å trekke kontraktstilbudet like umiddelbart. En selvfølge i arbeidslivet, en selvfølge på Åråsen.

Manglende planlegging og styring har medført at vi sitter med en udugelig trener som ikke er motivert for jobben, en stall med store svakheter og den samme presseronken av en kommentar ferdig opptrykt før sesongstart: "Vi skal høyere på tabellen". Tror mye av dette kunne vært unngått hvis ledelsen hadde noe mer enn 9-årig grunnskole, bly i ræva og en usvikelige tro på egen erfaringers uendelige generaliserbarhet. Ønsker dem velkommen til fremtidige toppstillinger i næringslivet, hvor det bare er å ta en dag av gangen, sparke litt i dørene og kjefte når resultatene uteblir og skyve ansvaret nedover i organisasjonen når regningen ikke kan betales.
        Last edited by reka; 10.02.2014, 15:06.

Kommentar

• Fugl1120
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 3528

Opprinnelig skrevet av reka
          1. Treneren skulle hatt erfaring på det nivået klubben hadde ambisjoner om å oppnå. Ordet "ambisjoner" leses som en langsiktig målsetning klubben i felleskap er kommet frem til, alle er informert om og alle jobber imot.
          Jeg er enig i en god del av det du skriver, reka. Men man kan ikke ta fra klubben at Haglund har betydelig erfaring på det nivået klubben ønsker å oppnå. 8 år som hovedtrener i en klubb som har vært topp 4 i seks av de åtte sesongene. Hvor mange andre lag i Tippeligaen har en trener med en tilsvarende CV?

At han kun har vært i én klubb behøver ikke være noen ulempe, det finnes nok av trenere som har flydd fra klubb til klubb uten å oppnå varige resultater. Det blir for enkelt å skylde på lommeboka, perioden hans i Elfsborg var en periode hvor mange lag, både i Sverige og Norge brukte mye penger. Det er mange andre trenere som også har brukt mye penger uten å oppnå suksess. I et tidligere innlegg her på forumet har jeg også laget en oversikt over Elfsborgs kjøp/salg-ratio under Haglunds periode, og tallene viste at de solgte for mer enn de kjøpte for. I så måte dreiv han god butikk for klubben. Jeg er enig i at han ikke har oppnådd hverken resultater eller spill som forventet, men han hadde en solid CV som passet klubbens ambisjoner da han ble ansatt. Nå er det lett å være etterpåklok, hadde vi bare klart å lokke Ståle...
          Lauken er vår venn!

Kommentar

• reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13278

Her må vi bare være enige om å være uenige:
            Angående Haglunds erfaring er dette begrenset til én klubb. Fra tidligere har han bare erfaring fra 2. div. Prestasjonen hans som trener har blitt kritisert i Sverige, han har med unntak av ett seriegull prestert svakere enn forventet gitt en meget god stall.

Angående overskudd på spillersalg i hans tidligere klubb har jeg tidligere lagt frem artikler som viste at klubben solgte talenter/yngre spillere og hentet "gratis" avdanka proffer. Det er ikke den måten jeg mener klubben vår bør drive forvaltning av stallen.

Kommentar

• Herman
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Feb 2010
              • 1101

Prestasjonen hans som trener har blitt kritisert i Sverige, han har med unntak av ett seriegull prestert svakere enn forventet gitt en meget god stall.
              Likevel var det tydeligvis godt nok til at Elfsborg ville ha ham tilbake.
              Twitter

Kommentar

• reka
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Aug 2005
                • 13278

Opprinnelig skrevet av Herman
                Likevel var det tydeligvis godt nok til at Elfsborg ville ha ham tilbake.
                Og dårlig nok til at Elfsborg lot ham gå.

Kommentar

• Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3501

Og dårlig nok til at Elfsborg lot ham gå.
                  På samme måte som at Uwe var dårlig nok til at vi lot han gå?

Kommentar

• Leif A
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 3962

Dette er moro etter satsinga under Haglund. Først innkjøp da han ble ansatt, deretter for å redde sesongen etter cupexiten mot glimt. I to år har resultatene vært langt under lovet, samtidig som klubben har nektet å innse at dette ikke er på vei noen steder. Det koster penger å tape kamper.
                    Jeg gidder ikke sitere hele innlegget ditt, men det tror jeg heller ikke er nødvendig. Slik jeg ser det er ikke problemet satsinga under Haglund, som sådan. Problemet er at LSK har manglet en plan for hva man vil.
                    Først må klubben bestemme seg for hvordan den ønsker å fremstå/spille. Deretter må man sørge for å skaffe seg en trener som 1) har den samme filosofien og 2) evner å skaffe seg de spillerne som passer den måten å spille på.

Jeg mener at LSK svikter på alle punkter. Å spille "underholdende fotball" er ingen spillestil, det er en våt drøm man strengt tatt ikke har begrep om slik som Hareides "sexy fotball" eller Jaglands "Norske Hus". Og grunnlaget for alle klubbens problemer ligger her.
                    På bakgrunn av noe man strengt tatt ikke har noen formening om hva er, ansetter man en trener som tydeligvis har sin helt egne oppfatning om det samme begrepet. Og deretter går man i gang med en heidundrandes innhenting av spillere. I de aller fleste tilfeller er signeringene basert på navn, fremfor tanken om hvorvidt de utfyller hverandre. Og i enda mindre grad om de passer inn i den ønskede måten å spille på.

Vi har levd med økonomisk unntakstilstand i en årrekke, og det kan kanskje være grunnen til at styre og stell i LSK ser ut til å ha vært mer opptatt av forretningssiden enn av det sportslige. Og uten å klare å nå målene på noen av områdene...
                    Knurr...

Kommentar

• tullebukk
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2006
                      • 5446

Blir ikke overaska om sesongen 2014 blir uten PVM og Johan Anderson..

Kommentar

• Trønderkanari
                        Medlem
                        Møteplager
                        • Aug 2004
                        • 84

Hva får deg til å tro det? Pga. lønn?

Kommentar

• Folke
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2008
                          • 5955

Opprinnelig skrevet av Trønderkanari
                          Hva får deg til å tro det? Pga. lønn?
                          JA hever vel ett sted mellom 1,2-1,8 mill i lønn, trener en del for seg selv, vil ikke bli med på alt felles o.l. Lagkameratene "beskylder" han vel for å bruke for lang tid med ballen, spille sideveis der han ofte kan spille rett frem o.l. Så at han kan tenke seg å spille ett annet sted, samt at klubben ser at de kan spare mye kroner.. Det er nok ikke utenkelig.

PVM har vel minst det samme som JA i lønn, samt at han nok fortsatt har ett navn og en alder som tilsier at andre klubber kunne tenke seg å ha han på laget.

Tilsammen er vel nesten alle de 4 mill spart inn med disse to ute!
                          Er det verdt det? Personlig tror jeg spillere som Ohi, Lundemo og Ajer kan vokse gjennom skyene med riktig matching. Ajer er vel ikke lysten på 3 år på reservelaget til LSK når han kan reise nesten hvor som helst i Europa.. Kjør på sportsklubben, la generasjonsskifte skje fullt ut og bruk pengene der skoen trykker!

Kommentar

• DoubleHi5
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2011
                            • 4263

Opprinnelig skrevet av tullebukk
                            De to er vel våre best lønnede spillere, i tillegg til at de er to av få vi kanskje kan få noen få kroner for. Stabæks nye amerikanske trener sa for et par uker siden at de jobbet med å få tilbake noen tidligere spillere. Johan til Stabæk og PVM til Brann?

Fra min side er dette bare tanker jeg har gjort meg rundt Sportsklubbens kritiske økonomiske situasjon. Men siden det sjelden er røk uten ild fra din side, tullebukk: Hva vet du?
                            Elska þetta félag

Kommentar

• GIFKanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2009
                              • 8243

Føler meg helt overbevist om at hverken PVM eller Andersson blir med videre etter sesongen uansett, så hvorfor ikke få litt igjen for dem i tillegg til å bli kvitt lønnspostene? Skjer dette kan det jo faktisk stilles forhåpninger til at man virkelig har en langsiktig plan.
                              Last edited by GIFKanari; 11.02.2014, 19:18. Begrunnelse: sesongen, ikke neste år

Kommentar

• Folke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2008
                                • 5955

Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                Føler meg helt overbevist om at hverken PVM eller Andersson blir med videre etter neste år uansett, så hvorfor ikke få litt igjen for dem i tillegg til å bli kvitt lønnspostene? Skjer dette kan det jo faktisk stilles forhåpninger til at man virkelig har en langsiktig plan.
                                Miste Ajer (som ikke har skrevet under på proffkontrakt pga mulig tilbud fra utlandet, etter hva jeg har hørt), samt ikke gi spilletid til Lundemo er i mine øyne ett større tap på sikt. Disse skal prege LSK i fremtiden, med Ohi foran seg. Så enig meg deg!

Kommentar

• Uwes disippel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2006
                                  • 6039

Uten nye inn? Da rykker vi ned, garantert.
                                  Vi kan ikke miste to etablerte og få inn to nye til uten rutine.

Kommentar

• Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3501

Opprinnelig skrevet av Folke
                                    Lagkameratene "beskylder" han vel for å bruke for lang tid med ballen, spille sideveis der han ofte kan spille rett frem o.l.
                                    Med all respekt er det en del lagkamerater som bør titte seg selv i speilet hvis de mener dette. Johan Andersson holder riktignok på ballen når det ikke er bevegelse fremover i banen, men INGEN er i nærheten av å slå pasninger med bedre kvalitet og i lengderetning som Johan Andersson i dagens mannskap. At han ikke kælker avgårde baller uten mål og mening så fort han blir satt under litt press er ett kvalitetstegn jeg skulle ønske vi hadde i flere spillere.

Utover dette ser jeg absolutt fordelen med å kvitte seg med 1-2 spillere med høyest lønn fremfor 4-5 med lavere lønn, selv om jeg tror vi fort vil merke at disse mangler når seriekampene kommer, og at konsekvensen fort kan bli nedrykkskamp.

Kommentar

• Børge
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2013
                                      • 2564

Lar meg ikke overraske om PVM går til Brann. Er nok en ønsket mann av mange der borte.
                                      Sint og tverr på felt N

Kommentar

• trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7135

Dette må du nesten utdype... I så fall sparer vi inn de fire millionene som skal bort på sportslig side på lønna deres alene.
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• klippen
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Aug 2009
                                          • 251

Jeg tror faktisk jobben som gjøres på feltet hver dag er undervurdert, og her bidrar nok Johan og PVM mindre enn mange andre. Jeg kan umulig se for meg Johan som en oppisker på feltet når han først trener, dette bidrar nok PVM med men begge er jo skada hele tiden. Selvfølgelig er det et tap å miste to spillere av denne kvaliteten, om det skulle skje, men det er gjennom trening dag ut og dag inn at både laget og enkeltspillere utvikler seg.

Kommentar

Working...