LSK anno 2014

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3500

    Jeg ser ingenting i den aktuelle artikkelen utenom overskriften som sier at vi skal legge om til en mer direkte stil enn det man har ønsket tidligere. Magnus Haglund har da tidligere sagt at man ønsker å benytte seg av flere overganger enn man har klart til nå, uten at jeg tror det går på bekostning av hvordan vi skal spille mot etablert forsvar.
    Med BHR på høyrekant blir vi nok automatisk i bedre stand til å ta disse overgangene enn tidligere. Østli har også bra med hurtighet på høyreback, men blir spennende å se om han kan bidra med bedre innleggskvalitet enn Fredrik Stoor klarte.

    At vi får se ett LSK som går ukritisk i angrep hver gang de vinner ballen verken tror eller håper jeg vi får se. Den perfekte balansen er nok om man klarer å ta 2-3 av 10 kontringer med 100% trøkk. Dette må varieres med ballbesittelse. Da holder man fint i 90 minutter og klarer kanskje å unngå en av de mest typiske målene i dagens fotball, nemlig kontring i mot på sin egen kontring.

    Liverpool og Dortmund er vel to eksempler i dagens fotball som nesten gir motstanderen rom med vilje til å kontre i, fordi de vet at om de da vinner ballen så er motstanderen i stor ubalanse. Dette ser veldig Hawaii-aktig (er det ett ord?) ut, men disse lagene har så gode offensive spillere at de ønsker å få satt de opp i 2 mot 2 eller 3 mot 3 dueller så ofte som mulig. Det er sjelden mulig i etablert spill.

    Fofana kan være vårt trumfkort i overgangsspillet, men da må vi frita han for litt defensivt ansvar. Jeg leser i artikkelen at Haglund ønsker å se at han avslutter flere av raidene sine med en scoring, men det tror jeg også handler om at han har brukt for mye krefter på veien dit.
    Jeg skulle derfor likt å sett at den som spiller i rollen bak toppspissen vår i angrepsspillet faller ned på venstrekant når vi mister ballen, slik at Fofana kan få samle krefter til vi vinner ballen igjen. Dette var måten Alex Ferguson løste det på når han hadde Cristiano Ronaldo på venstrekant, og Wayne Rooney fikk jobben med å dekke rommet etter han defensivt, slik at man ikke kastet bort kreftene til Ronaldo i defensive dueller nede ved eget cornerflagg. Vi må rett og slett utnytte de ekstreme ferdighetene til Fofana 1 mot 1 så ofte som mulig, og da må noen andre gjøre litt av drittjobben for han defensivt.

    Kommentar

    • Rune
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2008
      • 1229

      Opprinnelig skrevet av Totti21

      At vi får se ett LSK som går ukritisk i angrep hver gang de vinner ballen verken tror eller håper jeg vi får se. Den perfekte balansen er nok om man klarer å ta 2-3 av 10 kontringer med 100% trøkk. Dette må varieres med ballbesittelse. Da holder man fint i 90 minutter og klarer kanskje å unngå en av de mest typiske målene i dagens fotball, nemlig kontring i mot på sin egen kontring.
      Jeg vet at kontring på kontring er en bekymring nedover i Europa. Men hvor stort er problemet i Norge? Burde ikke andelen kontringer man tar helhjertet være større i Norge sammenlignet med andre land, ettersom risikoen for at motstanderlaget greier å utnytte feil er mindre?
      "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Opprinnelig skrevet av Totti21
        Jeg ser ingenting i den aktuelle artikkelen utenom overskriften som sier at vi skal legge om til en mer direkte stil enn det man har ønsket tidligere.
        Og vice versa. At Fofana blir en nøkkel i vår offensiv i år er ingen hemmelighet,men man skal være forsiktig med å legge for mye på hans skuldre også. Skal hans løp bli mer effektive forutsetter det at flere medspillere tar helhjerta løp og gir ham alternativer. Det blir for enkelt å bare kreve mer mål av ham, LSK som lag sliter med å skape ettertrykk. Faktum er at vi med Andersson som en dyptliggende playmaker langt på vei har skrota en meget habil avslutter. Nå ser jeg Haglund ha stor tro på Ohi, men jeg har vanskelig for å skjønne at han skal være den utfyllende makkeren, boks til boks-spilleren Andersson trenger ved sin side. Han har hverken løpsmotoren eller stabil nok pasningsfot til å få Andersson til å fungere mer som en fremskutt playmaker. For det er vel den gamle Riise-rollen Ohi først og fremst er tiltenkt? Haglunds begrunnelse før har jo vært en han er for lik Andersson, men likevel tydeligvis ingen reell utfordrer om den posisjonen.

        Nå får vi se da, om det skjer noe på overgangsfronten, for pr. nå er det for store hull i dette laget til å tro på noen god sesong. Tar man vekk et par brikker raser alt sammen.

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3500

          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
          Og vice versa. At Fofana blir en nøkkel i vår offensiv i år er ingen hemmelighet,men man skal være forsiktig med å legge for mye på hans skuldre også. Skal hans løp bli mer effektive forutsetter det at flere medspillere tar helhjerta løp og gir ham alternativer. Det blir for enkelt å bare kreve mer mål av ham, LSK som lag sliter med å skape ettertrykk.
          Jeg mener ikke at han skal bære målansvaret alene i dette laget akkurat. Men, jeg mener definitivt at han er vår nøkkel til å få i gang ett bedre overgangsspill, og derfor mener jeg at han må fritas litt defensivt fordi han ikke har BHR sin løpskapasitet og sin klare styrke i det offensive. Vi må spille på våre spillere sine styrker, og i Fofana har vi ett sjelden talent i 1 mot 1 situasjoner, og da håper jeg vi kan sette han opp i disse så ofte som mulig.

          Selvfølgelig må ettertrykket bli bedre, og derfor håper jeg i likhet med flere her inne at Palmi blir å se i rollen bak toppspissen vår, i tillegg til at jeg vet at BHR kommer til å fylle på bra fra motsatt kant. Palamson er kanskje den spilleren i stallen vår som er smartest i bevegelsene sine, i tillegg til at han er en av få offensive som har litt hodestyrke.

          Kommentar

          • Børge
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2013
            • 2558

            Glem ikke PVM, selv om han er skadet om dagen.
            Sint og tverr på felt N

            Kommentar

            • vermu
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2008
              • 1729

              Opprinnelig skrevet av vermu
              Noen som har fått medlemskontigenten ennå? Pleier å komme i januar, men jeg har ikke fått den.
              Det viste seg at giroen var sendt ut, men dukket aldri opp i min postkasse. Flere som har opplevd dette?

              Uansett er 350,- betalt inn på LSK-konto nå.

              Kommentar

              • trønder-kanari
                Juniormedlem
                Bøffel
                • Feb 2008
                • 22

                Jeg har ikke mottatt giro fra kfl ennå,hvis det er den det snakkes om?

                Kommentar

                • vermu
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2008
                  • 1729

                  Opprinnelig skrevet av trønder-kanari
                  Jeg har ikke mottatt giro fra kfl ennå,hvis det er den det snakkes om?
                  Det var medlemskap i Sportsklubben det var snakk om her.

                  Kommentar

                  • Xavi
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2008
                    • 1275

                    Bruttern fikk men ikke jeg. Ble dog sendt hjem til mine foreldre så kan godt hende de rota den bort. Sendte uansett mail til LSK og fikk giro som svar. ;-)
                    Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                    Anders, Tidligere styremedlem KFL

                    Kommentar

                    • GIFKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2009
                      • 8243

                      Opprinnelig skrevet av Totti21
                      Jeg mener ikke at han skal bære målansvaret alene i dette laget akkurat. Men, jeg mener definitivt at han er vår nøkkel til å få i gang ett bedre overgangsspill, og derfor mener jeg at han må fritas litt defensivt fordi han ikke har BHR sin løpskapasitet og sin klare styrke i det offensive. Vi må spille på våre spillere sine styrker, og i Fofana har vi ett sjelden talent i 1 mot 1 situasjoner, og da håper jeg vi kan sette han opp i disse så ofte som mulig.

                      Selvfølgelig må ettertrykket bli bedre, og derfor håper jeg i likhet med flere her inne at Palmi blir å se i rollen bak toppspissen vår, i tillegg til at jeg vet at BHR kommer til å fylle på bra fra motsatt kant. Palamson er kanskje den spilleren i stallen vår som er smartest i bevegelsene sine, i tillegg til at han er en av få offensive som har litt hodestyrke.
                      Angående Fofana og målansvar siktet jeg til Haglunds uttalelser til RB i artikkelen som er utgangspunktet for denne diskusjonen. Haglund må gjerne ha et ønske om at Fofana blir mer effektiv, men jeg synes fokuset han bør ha og virkelig forsøker å overbevise oss om at det jobbes hardt med, er hvordan LSK som lag skal bli skarpere offensivt. Fofanas fremtid ligger i en rolle som assistkonge, han blir aldri noen stabilt god avslutter. Men i en spillestil som tydeligvis skal bli mer innleggsorientert er jeg svært spent på hvem det egentlig skal siktes på inne i feltet. Er det kanskje derfor Haglund uttaler seg som han gjør, med ønske om flere one man shows fra ivorianeren? Er det i så fall en mann med en plan? I fjor slo vi en haug av innlegg mer for innleggets skyld enn som et tydelig mønster i vår offensiv. En av våre beste kamper i, bortekampen mot RBK, viste paradoksalt nok dette og grunnen til vår ineffektivitet kanskje bedre enn noe. Vi lot Strandberg og Reginiussen få spille på sine styrker, der de kunne stange vekk det som ikke ble slått bak mål eller langs bakken rett inn i førsteforsvarer. Vi kunne, og burde, vært enda mer overlegne i den kampen. Som kjent satt vi til slutt igjen med null.

                      Haglund forteller videre at han ser for seg en komplett spiller i Fofana når han blir bedre i den defensive jobbinga. Den uttalelsen gjør nok ditt ønske om en friere rolle for Fofana offensivt, som jeg egentlig deler med deg, umulig. Og grunnen til det henger muligens på Ringstads manglende kvaliteter en mot en defensivt og i posisjoneringa. Men Haglund vil nok aldri si det direkte.

                      Haglund prøver å innføre en spillestil med en haug av kompromisser. Med stramt budsjett og manglende spillertyper er det helt greit. Men med Østli som omskolert back blir han fjorårets Riise og man står på mange måter på stedet hvil.
                      Last edited by GIFKanari; 04.03.2014, 15:49.

                      Kommentar

                      • Kjell.T.Ring
                        Poll St. Ring
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Dec 2005
                        • 11796

                        Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                        Fofanas fremtid ligger i en rolle som assistkonge, han blir aldri noen stabilt god avslutter.
                        Var han ikke spiss og toppscorer i Elfenbenskysten når vi henta han?
                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                        Kommentar

                        • DoubleHi5
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2011
                          • 4112

                          Jeg har bestemt meg for å prøve å være positivt avventende til denne sesongen. Utgangspunktet til klubben er vanskelig på mange områder. Det er positivt at man nå har erkjent de økonomiske realitetene. Nye koster i styre og stell som ser ut til å ha styrket klubbens samlede kompetanse, er også noe som kan gi grunnlag for et snev av fremtidshåp.

                          Når det gjelder forventningene til sesongen, registrerer jeg at mange er pessimister. Jeg synes det er for tidlig å grave seg helt ned!

                          Jeg leser kommentarene fra kampen mot VIF i går sånn at det ikke var all verden å skrive hjem om. Men det er vel først og fremst denne ene kampen som har vært så svak? Eller tar jeg feil? Vi manglet flere viktige spillere, flere spilte på uvante plasser og spissen har heller ikke ankommet! (Ja, jeg skriver det sånn, og minner om at det fortsatt er noen uker igjen til 1. april! ;-) )

                          Hvis vi unngår å måtte selge spillere før sesongstart, hvis vi unngår skader og hvis spissen som kommer innfrir tilfredsstillende, tror jeg dette laget kan prestere bedre enn mange frykter. Vel, jeg klamrer meg i alle fall til håpet!

                          Men du verden så sårbare vi vil være for skader på de mest sentrale spillerne!
                          Elska þetta félag

                          Kommentar

                          • Børge
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2013
                            • 2558

                            Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                            Jeg leser kommentarene fra kampen mot VIF i går sånn at det ikke var all verden å skrive hjem om. Men det er vel først og fremst denne ene kampen som har vært så svak? Eller tar jeg feil? Vi manglet flere viktige spillere, flere spilte på uvante plasser og spissen har heller ikke ankommet! (Ja, jeg skriver det sånn, og minner om at det fortsatt er noen uker igjen til 1. april! ;-) )
                            Kampen var svak. Mye av dette skyldes nok relasjonene spillerene i mellom og uvante posisjoner. Ruben har vel ikke spilt HB en hel omgang så langt i år (har han i det hele tatt spilt høyre back så langt i år?) og i hvertfall ikke med Lundemo på høyre kant foran seg. Fofana spilte spiss for første gang i år. Siste var vel den famøse kampen mot vegvesnet på danskebåten om jeg ikke tar feil? Kind Mikalsen er rimlig fersk og spilte vel på en midtbane som ellers ikke hang så veldig bra sammen. Roteasjoner, ukjente plasser på banen med andre som spiller på uvante plasser ga meg ikke håp til denne kampen. Ble omtrent som forventa.

                            Og ja, jeg tror LSK har kjørt hardt nede på gresset. Kampen mot FFK ble jo avlyst da begge lag ønsket å trene. Jeg tipper det er kjørt hardt. Ingen hadde jo noe som helst overskudd så det ut som i går?

                            Og ja, nr 2: dem har ikke fremstått så dårlig tidligere i år. Har fremstått langt bedre i kampene hjemme i hallen. Håper planen var å gi vif for høyt selvbilde, slik det ble gjort i 2013
                            Sint og tverr på felt N

                            Kommentar

                            • Percy Nilegård
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 5146

                              Opprinnelig skrevet av Børge
                              Roteasjoner, ukjente plasser på banen med andre som spiller på uvante plasser ga meg ikke håp til denne kampen. Ble omtrent som forventa.
                              Det tror jeg er en grei oppsummering. Jeg er mer skeptisk til hvilket utbytte klubben har av en slik kamp.
                              "Alltid blodsprengt"!
                              Fong/Macho

                              Even Nordlien

                              Kommentar

                              • kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2366

                                Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                                Det tror jeg er en grei oppsummering. Jeg er mer skeptisk til hvilket utbytte klubben har av en slik kamp.
                                Kan håpe det er en slu plan fra Haggis om å forvirre vif. Fremstå som langt svakere enn vi er med å benytte spillere i uvante posisjoner. Nå har denne taktikken ikke vært helt velykket i omlag 2 år, så nå bør vi snart se resultater av denne slu planen. Optimist som jeg er tipper jeg 2014 er året vi vil høste frukter av denne langsiktige planen.

                                Kommentar

                                • Ginola
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jul 2010
                                  • 549

                                  Er det i år vi rykker ned? Selv tror jeg ikke det, samtidig er det så mange usikkerhetsmomenter i klubben nå som ikke gjør det til noen umulighet.

                                  Kommentar

                                  • junior
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2006
                                    • 492

                                    Opprinnelig skrevet av Ginola
                                    Er det i år vi rykker ned?
                                    nope...
                                    ------- Forza Fugla! -------

                                    Kommentar

                                    • bjarmann
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2005
                                      • 2936

                                      Sjæl har jeg aldri hatt så lite forventninger til en sesong noen gang. Jeg har aldri vært mer likegyldig. Trist som faen. Sist jeg var i nærheten av dette var i 01 btw
                                      I år så tar vi alt

                                      Kommentar

                                      • ynnor
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2008
                                        • 857

                                        Livredd for at noen snapper Ringstad. Elsker utviklinga hans. Nærmer seg landslaget. Mye bedre enn Høgli i mine øyne.

                                        Kommentar

                                        • trigz
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 7092

                                          Strekk på Fofana i dag. Hvor mange har vi ute nå, og hvordan ser det ut for dem fram mot seriestart?
                                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                          Kommentar

                                          Working...