Baklengsmål 2013

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vermu
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2008
    • 1729

    Baklengsmål 2013

    Etter å ha studert samtlige 44 baklengsmål - live eller opptak (eventuelt begge) har jeg laget en oversikt over hvilke spillere som er ansvarlig for hvert enkelt mål.

    Det må understrekes at dette ikke er fakta siden det ved enkelte mål kan være en subjektiv mening om hvem som har "skylda". (Likevel ikke langt fra sannhet)

    Ved mål er det sjelden bare en spiller som gjør feil. Ofte starter en feil høyt oppe i banen.

    Kriteriet er at jeg har vurdert hvem som har gjort den største feilen eller den som burde hindret baklengsmålet.
    Ved hovedansvar alene gis 1. Ved to spillere som har gjort omtrent like dårlig jobb får disse en halv hver.

    (F.eks: Johan Anderson 3 + 0,5. Hovedansvar for 3 mål + delt ansvar for 1 mål. Østli hovedansvar for 7 + delt for 2.)

    Anders Østli 7 + 1
    Fredrik Stoor 5 + 1
    Marius Høibråten 4 +1
    Kenneth Udjus 4 + 0,5
    Johan Andersson 3 + 0,5
    Isak Scheel 2 + 0,5
    Arnold Origi 2
    Erik Mjelde 2
    Petter Vaagan Moen 2
    Thomas Piermayr 1 + 0,5
    Frode Kippe 1 + 0,5
    Børn Helge Riise 0 + 1,5
    Torstein Helstad 1
    Erling Knutzon 1
    Palmi Palmasson 1
    Ingen 1
    44 baklengsmål
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3499

    #2
    Opprinnelig skrevet av vermu

    Ved mål er det sjelden bare en spiller som gjør feil. Ofte starter en feil høyt oppe i banen.
    Her sier du vel egentlig det meste ift hvorfor jeg mener en sånn oversikt blir helt håpløs. Ved ett baklengsmål er det veldig ofte en serie med feil som sørger for mål i mot.
    I tillegg spiller spillerne med forskjellig risiko avhengig av hva deres rolle og instrukser er, som dermed kan gjøre de mer sårbare for "feil".
    Har f.eks backen vår fått beskjed om å flytte høyt opp i banen når kantspilleren vår går innover, så er det jo ikke hans feil når motstanderen da utnytter det rommet han etterlater seg som en følge av dette. Det er kanskje heller ikke Østli sin feil at han bommer på timingen i en 2 mot 2 situasjon som en konsekvens av dette. Kanskje var hele årsaken til at dette skjedde fordi Palmason hadde ett skudd som ble blokkert og endte i en kontring?

    I vårt midtforsvar er rollefordelingen helt klar på at det er Østli som oftest støter opp i angrepsspilleren, og det gjør han veldig mye mer utsatt for å gjøre feil enn hvis man går i sikring.

    Kommentar

    • KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

      #3
      Bra tiltak å analysere baklengsmålene våre. Det er for mange av dem og mange av disse er regelrette tabber. Men jeg ville valgt en annen angrepsvinkel. Ikke peke ut syndebukker, men kategorisert de på en eller annn måte.

      Kommentar

      • vermu
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2008
        • 1729

        #4
        Opprinnelig skrevet av Totti21
        Her sier du vel egentlig det meste ift hvorfor jeg mener en sånn oversikt blir helt håpløs. Ved ett baklengsmål er det veldig ofte en serie med feil som sørger for mål i mot.
        I tillegg spiller spillerne med forskjellig risiko avhengig av hva deres rolle og instrukser er, som dermed kan gjøre de mer sårbare for "feil".
        Har f.eks backen vår fått beskjed om å flytte høyt opp i banen når kantspilleren vår går innover, så er det jo ikke hans feil når motstanderen da utnytter det rommet han etterlater seg som en følge av dette. Det er kanskje heller ikke Østli sin feil at han bommer på timingen i en 2 mot 2 situasjon som en konsekvens av dette. Kanskje var hele årsaken til at dette skjedde fordi Palmason hadde ett skudd som ble blokkert og endte i en kontring?

        I vårt midtforsvar er rollefordelingen helt klar på at det er Østli som oftest støter opp i angrepsspilleren, og det gjør han veldig mye mer utsatt for å gjøre feil enn hvis man går i sikring.
        Selvfølgelig er det flere feil. Men i de fleste situasjoner er det avgjørende feil som gjør at det blir mål. Hvis f.eks en midtstopper taper en duell hvor spissen "hans" setter ballen i mål, hjelper det ikke å skylde på en feilpasning på 10 sek. tidligere. Stopperen burde uansett ikke sluppet til spissen.

        Selv om Palmason, i ditt eks hadde et dårlig skudd, så har jo fortsatt Østli bommet. Sannsynligvis kunne Østli (i ditt eks) valgt en annen løsning.

        Hvis f.eks Andersson ikke orker/gidder å følge løpet hjem, hjelper det ikke å skylde på at Vaagan Moen har slått en svak corner.

        Poenget med oversikten er hvem som er direkte og avgjørende er innblandet i baklengsmål eller burde forhindret mål.
        Last edited by vermu; 15.12.2013, 16:46.

        Kommentar

        • vermu
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2008
          • 1729

          #5
          Opprinnelig skrevet av KFL41
          Bra tiltak å analysere baklengsmålene våre. Det er for mange av dem og mange av disse er regelrette tabber. Men jeg ville valgt en annen angrepsvinkel. Ikke peke ut syndebukker, men kategorisert de på en eller annn måte.
          Markering: 9 + 2
          Posisjonering, organisering: 10 + 0,5
          Personlig feil f.eks ballmist): 7 + 2
          Duellspill: 4 + 1
          Skudd: 3
          Press: 1 + 1,5
          Returløp: 2

          Ingen: 1

          44 baklengs
          Last edited by vermu; 15.12.2013, 16:17.

          Kommentar

          • KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

            #6
            Hvor mange er regelrette tabber? Hvor mange burde vært unngått? Hvor mange kunne vært ungått? Ser du har plassert "skyld" på nesten alle, men er det flere man kan akseptere? Man må ikke bli for streng heller. Er ikke mulig å gå gjennom sesongen med kun 1 baklengs heller. Hvilket mål er det som ikke har fått fordelt skyld?

            Kommentar

            • 007
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2013
              • 285

              #7
              Takker for 2 nyttige oppsett "vermu", for mange av baklengsmålene har irritert meg også kraftig.

              Blir veldig glad hvis du setter antall spilte minutter ved siden av "skyldpoengene" for hver spiller. Blir veldig interessant å se de i forhold til spilletid.

              Jeg er også litt spent på hvilket mål du mener at absolutt ingen i LSK har noe som helst skyld i :-)

              Kommentar

              • Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2558

                #8
                Opprinnelig skrevet av vermu
                Markering: 9 + 2
                Posisjonering, organisering: 10 + 0,5
                Personlig feil f.eks ballmist): 7 + 2
                Duellspill: 4 + 1
                Skudd: 3
                Press: 1 + 1,5
                Returløp: 2

                Ingen: 1

                44 baklengs
                Ser det kun er ett mål som ingen har ansvaret for. Godt LSK ikke møtte noen spillere med gode ferdigheter i 2013, da ville det jo sett håpløst ut...
                Sint og tverr på felt N

                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3499

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av vermu
                  Poenget med oversikten er hvem som er direkte og avgjørende er innblandet i baklengsmål eller burde forhindret mål.
                  Da må du i alle fall sitte med kunnskap om hva slags roller og oppgaver spillerne får før kampen.

                  Om Frode Kippe er nærmest en spiller som scorer etter corner kan det fremdeles hende at det er noen andre som hadde oppgaven å passe på han. I dag er det også sånn at de fleste lag forsvarer seg på dødball med 2-3 spillere i sone uten markeringsansvar, og da blir det også noen spillere som får stå umarkert, og dermed er det ingen som kan få skyld hvis ballen detter ned akkurat der den umarkerte spilleren står, selv om Kippe gjør det han kan for å komme seg inn i situasjonen når han ser hva som er i ferd med å skje.

                  Hvem sin feil er det hvis en motspiller klinker ballen i krysset fra 25-meter? Er det forsvarsspilleren som er for sent i press eller midtbanespilleren som ikke klarer å følge løpet? Hva vet vi om instruksene som er gitt før kampen? Skal vi tillate skudd fra 25-meter fordi det så sjeldent blir farlig, eller skal vi ruse på med en forsvarsspiller og risikere å komme i undertall?

                  Selvfølgelig vil det være situasjoner der enkeltspillere har direkte skyld i ett mål, men det hører mer til sjeldenhetene enn at det er flere feil som fører frem til en scoring.

                  Du har uansett gjort en veldig god jobb med å innhente statistikk, og jeg er veldig glad i sånne tall selv om jeg synes disse konkluderer litt vel mye ift hvordan jeg ser på forsvarsspill. Er uansett interessant å leke med sånne tall, selv om de for meg beskriver mer hva slags rolle de har i laget enn hvor dårlige de er.

                  At stopperen som har som oppgave å støte oppi angrepsspilleren kommer oftere i trøbbel enn han som ikke gjør det er en selvfølge, og at Johan Andersson som spiller i rollen med mest risiko av alle på banen ligger høyt her er heller ingen overraskelse.

                  Det som derimot overrasker meg er at Stian Ringstad ikke er inne på listen i det hele tatt, da jeg i alle fall kan minnes et par situasjoner hvor han er veldig feilposisjonert tidlig i sesongen som resulterer i baklengs. I tillegg har han en såpass offensiv rolle som back, i likhet med Stoor at de vil etterlate mye rom å angripe i for motstanderen. Husker i alle fall Hønefoss benyttet seg av dette på Åråsen.

                  Kommentar

                  • vermu
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2008
                    • 1729

                    #10
                    De som lurer på hvilket mål som jeg ikke har plassert ansvar på: vifs heldige frisparkmål på Åråsen.

                    Kommentar

                    • magnuslt
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Oct 2011
                      • 213

                      #11
                      morsom og interessant analyse. Selv om noen mener det er håpløst å kategorisere slik, noe jeg kan være enig i på mange måter, så liker jeg initiativet.

                      Kommentar

                      • MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3438

                        #12
                        Enig med flere at tanken bak analysen er god, men er usikker på hvor treffsikker den er. Spesielt er det overraskende hvor mye skyld Østli får kontra Kippe. Sitter med en liten mistanke at Østli får skylda for flere som ikke er hans feil, men hvor han er nærmeste spiller.

                        Den andre analysen om hvilke situasjoner målene oppstår er i så måte mer interessant.
                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          #13
                          Synes man uansett kan spare seg for å tomle ned analyser som folk tross alt har gjort på eget initiativ og som det ligger litt jobb bak. Angående skyld hva gjelder baklengsmål der våre to midtstoppere er involvert mener jeg det bare bør sette enda mer fokus på problemet vi har her, to like midtstoppere som ikke utfyller hverandre. Manglende press og manglende fart i sikring betyr mange baklengs for alle lag på alle nivåer.

                          Hvorfor det er så sabla viktig med riktig bein i riktig stopperposisjon, men fint lite annet, er vanskelig å fatte.

                          Kommentar

                          • dollyholly
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2007
                            • 965

                            #14
                            Dette er jo helt fantastisk. Har etterlyst dette I årevis. Dette viser jo bare det jeg har forsøkt å spikre inn hodene til kritikere hele veien. Frode er helt enkelt genial. Skyld I et og et halvt mål hehe. Kunne selvsagt listet opp en lang liste av forumister her inne som har slengt dritt opp igjennom. Men lar være.Helt sikkert noen som føler seg truffet uansett. Godt nytt år folkens!

                            Kommentar

                            • dollyholly
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jul 2007
                              • 965

                              #15
                              Hadde jeg vært dere hadde jeg håpet på en ny femårskontrakt for Frode, ellers er Adecco svært nær.....

                              Kommentar

                              • dollyholly
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2007
                                • 965

                                #16
                                ØSTLIE er en stødig midtstopper!!!!!!

                                Kommentar

                                Working...