Fred, Fofana og Erling kjører avslutninger på Logi med diverse 45-legg fra Powell. Resten spiller trang box med tre i midten og to tøtsj, etter hvert én tøtsj.
Treningstråden 2014
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Avslutningsvis kjøres det nå korte sprinter før spillsekvensen, hvor det blir fire mot fire på veldig liten bane (nå kommer godset inn i hallen, og jeg tok en kjapp scan, sånn vi gjorde i ungdommen, og dem se'kke no' gode ut).
Udjus trener nå alternativt nede i et hjørne her.TS05 - Felt CKommentar
-
Jeg rapporterer, kanskje i kjent stil, kun det positive, og jeg har ikke antydning til skrivekrampe her jeg står. Beholdningen så langt;
Hard markkryper, etter mitt hjerte, av Stian nede til venstre for Logi
Lundemo takla Kippe ned i kunstgraset
Ohi med fin dragning, men pent redda av Origi
Erling med venstrebeinsskudd i krysstanga
Enkel scoring av PRP på landsmann Logi
Kjempedragning og pass fra Johan, til Fofana, som drar av Origi og setter den inn fra spiss
Fofana drar av Fred og Origi, men ingen kommer 45
Enkel scoring fra Fred, Logi fly forbanna på forsvaret
Deilig scoring fra Ohi nede i lengste på Origi
Fofana går av mann' sin og setter den kontrollert nede til venstre for Logi
Tap-in fra Kind Mik på Origi, pass fra Fred
Erling rundlurer Østli og setter den kontrollert i lengste med venstre
PRP setter den oppe til venstre for Logi
Ajer holder Ruben unna og plasserer i lengste på Origi
Ajer med hard venstrebeinsgoal på Logi
PRP og Ohi veggspiller seg gjennom og putter på Origi
Tilsynelatende ingen smeller eller småskader
Slutt!TS05 - Felt CKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Trening torsdag 13. mars
Dagens trening (før kamp mot Molde i morra 16.00) var fra 11.00 til ca 12.30 i LSK-Hallen. Begge keeperne (Origi og Udjus), hele trenerteamet (Haglund, Powell, Sundgot, Albertsen og fysisk trener/fysioterapeut Geir Kåsene) samt 16 utespillere deltok. Fraværende var Kind Mikalsen (på skolen), og Lundemo ("rolig dag" i følge Geir, jf ung alder og kommer fra 2. divisjon). Stallen er per i dag (bare) på disse i alt 20, hvis ikke noen av juniorene (Ajer?) har fått A-lagskontrakt uten at jeg har notert det.
For å ta skadesituasjonen først, så er de to eneste som ikke er klare for kamp i morra Erling Knudtzon og Simen Nordermoen. Knudtzon trente hele økta med Geir Kåsene, mens Simen Nordermoen (som fikk en skulderskade på siste landslagssamling) ble med dem etter oppvarming, og desuten drev en del løpetrening til slutt. Simen har på grunn av denne skaden (og landslagsoppdragene) ikke fått så mange muligheter til å vise seg fram som et alternativ på backplass som han kunne fått. Anders Østli ser nå ut til definitivt å være førstevalget på høyrebacken. Men Simen fikk vist solide takter både på venstre og høyre back i de første treningskampene i år, og har også deltatt på aldersbestemt landslag.
Petter Vaagan Moen og Joachim Osvold deltok begge for fullt i hele treninga, og Petter drev i tillegg litt ekstra løpetrening rundt banen, etter opplegg og med oppfølging av Geir Kåsene, helt til slutt.
Treninga i dag (dagen før kamp) besto i en halvtime med oppvarming (løping, tøy og strekk, spill i to firkanter, tekniske øvelser med løp og hopp rundt kjegler og over lave hindre). Deretter fulgte et kvarter med avslutninger mot Udjus/Origi med møting/gjenlegging og framspill/gjennomspill (rundt seks faste markørfigurer) og avslutning sentralt i banen, i rask veksling med innlegg fra venstre, Fofana til Stian, som la inn foran kassa, og fra høyre, oftest Anders Østli til Bjørn Helge, som la inn fra dødlinja, men også noen innlegg fra Østli. Her fikk Østli, relativt ny som offensiv back, mye spesialinstruksjon av Haglund i timing, posisjonering og samspill med Bjørn Helge.
På selve avslutningene i denne sekvensen var Palmi, Mjelde, Joachim Osvold, Petter og Ohi (i omtrent denne rekkefølgen) gode og treffsikre. Ikke overraskende (men litt skuffende) var verken Fofana eller Fred Friday like skarpe, selv om det tok seg opp etter hvert. Som mange kanskje alt har hørt, ble det fra Bjarmann sagt på et møte i Oldermannlauget at et alternativ en vurderte, avhengig av motstander og kampbilde, var å la disse to spille litt fritt og kreativt sammen på topp, mens de øvrig åtte fulgte et mer etablert spilleopplegg. I så fall bør de bli skarpere foran målet.
Fred Friday har alle fysiske forutsetninger til å bli en topp spiss, men har fortsatt ikke overbevist annet enn på lavere nivåer (der han bøtta inn mål i fjor). Det vil nok ta noe mer tid enn jeg hadde håp om i fjor høst da han kom. Jeg håper trenerapparatet også er seg veldig bevisst at så unge spillere må få tilpassa treningsdoser for ikke å overtrene (til og med Bjørn var utsatt for det), samt at unge spillere (i likhet med en del "gamlinger", dvs over de tretti) sjelden har fysikk til å tåle en hel sesong. (En av flere grunner til å ha en stall med god dekning i aldersgruppa ca. 25-30; noe vi ikke har nå.) Den siste mer "frie" halvtimen av treninga øvde Fred (helt riktig) avslutninger mot åpent mål, med tett instruksjon av Sundgot.
Det siste "organiserte" kvarteret spilte Hvitt mot Svart lag på kvart bane (halv banelengde og halv bredde):
Arnold
Magnar-Ruben-Stian
Ohi-Moryke
Joachim-Fred
mot
Palmi-Bjørn Helge
Petter-Johan
Erik-Frode-Anders
Nils
Det første laget (i hvite trøyer, selv om det andre laget egentlig var det "Blenda-hvite") vant så vidt jeg kunne telle opp 3-0. Joachim Osvold ble felt og satte straffa sjøl, før han satte inn 2-0 på en gjennomløping, mens Fred satte inn 3-0, også på et godt taima løp. Godt å se Osvold fullt tilbake etter skaden, han var den som overraska meg positivt av de to unge spissene i de første treningskampene i år.
Treninga ble avslutta med dødballer/hjørnespark fra Stian (H) og Bjørn Helge (V), særlig sikta inn mot et nøye avtalt samspill/løpsmønster mellom Anders, Frode og Palmi. Som nevnt trente Fred avslutninger med Sundgot.
gilbertKommentar
-
Noen som skal på trening i dag(mtp på prøvespillerne)?
Please host opp en rapport - glimrende lesning!Kommentar
-
Chinedu (spiss, 18) trener avslutninger med Erling og Arild.
Bonke (midtbane, 17) trener for fullt med laget i spillsekvens. Fred sykler. Ellers ser vi fulltallig ut, med unntak av Nordermoen (skole, eller fortsatt skada?).TS05 - Felt CKommentar
-
Nordermoen er visstnok tilbake etter skuldersmellen, og trente for fullt i går.
Avslutningsvis blei det kjørt 10 mot 10, på stor bane fra 16-meter til 16-meter, med AGS på den ene høyrebacken. Ellers var det full mix av spillere, med én prøvespiller på hvert lag, og ingen antatt førsteellever i mine øyne.
"Dessverre" for oss, som vel først og fremst er i beita etter "en annen type" spiss, ser Bonke (96-modell, fylte 18 i jan) ut som mest ferdig vare (etter én trening, calm down). Ordentlig midtbaneklegg med høy frekvens, bra teknikk og godt overblikk (kjørte vel flest "ferdig-orienterte" crossere i dag). Vanskelig å få noe inntrykk av Chinedu (95-modell, fyller 19 seinere i år), på en godt befolka, trang bane mot etablert forsvar. Tipper de må anse ham som langt mer ferdig vare enn Fred dersom en overgang skal finne sted - de nærmeste dagene will show.
Ellers var det bra trøkk i dag - merker at alvoret nærmer seg og alle vil melde seg på. Tipper Haglund har en antatt start-VI til neste lørdag rimelig klar, med PVM, Nils Kenneth og Lundemo som de som banker hardest på døra. Pluss på Magnar, Mjelde, Osvold, Friday, Kind Mik og Nordermoen, og det ser ikke så smalt ut som en enkelte (journalister?) vil ha det til.TS05 - Felt CKommentar
-
De spilte selvsagt 11 mot 11 - blei så opptatt av å telle "alle" utespillerne at jeg glemte målmenna.
Ellers så trente Erling kun avslutninger og tempo(?!), da smellen i foten fortsatt gjør det vondt å spille innsidepasninger. Forhåpentligvis klar om noen dager, og neste lørdag skal ikke være i fare.TS05 - Felt CKommentar
Kommentar