Tabelltips 2014 for LSK fra media etc.
Collapse
X
-
Den store nivåhevingen tror i alle fall ikke jeg på.
Med unntak av rbk og Brann så er det vel ingen som ser ut til at de har kommet veldig styrket ut av vinteren på spillersiden, selv om både Godset og Molde har fått inn gode erstattere for de viktige spillerne de har mistet. Da er det kanskje fire lag som ser vanskelig ut å ta igjen, men utover dette blir denne ligaen like mye bingo som tidligere tror jeg.
#vierLSKLauken er vår venn!Kommentar
-
Tipper rbk stikker i fra med en gang. mfk har en trener som kommer til å slite ræva av seg i forsøk på å tvinge laget inn i en 4-4-2. Godset er vel, tradisjon tro lag som vinner serien her hjemme, ikke ferdig med å spise kake enda?Sint og tverr på felt NKommentar
-
Jeg tror som du at vi kommer til å kjempe et sted mellom 5-12 plass, men jeg er ikke sikker på om jeg deler din tiltro til Brann før årets sesong. De har definitivt ikke imponert hverken spillemessig eller resultatmessig i treningskampene. Jeg tror Brann kan få en real smell om de ikke får en god start på sesongen, for optimismen i Bergen er større enn på lenge med relativt solide signeringer i vinter og ikke minst en ny, karismatisk trener som ikke er redd for å gå høyt ut. Dersom Brann ikke er med å kjempe helt i toppen, tror jeg presset og misnøyen fra byen kan bli ganske stort, og er det én klubb som lever dårlig med press er det Brann. Jeg spår de lenger ned på tabellen enn topp 4.Kommentar
-
- Lillestrøm har etablert seg som en middelhavsfarer med 9-13 plasser.
- Helstad og Gulbrandsen er borte. Opp til EK å skåre mål.
- Ruben Gabrielsen er nøkkelspiller. Med god sesong på han, kan det gå bra.
- Det er ikke en dårlig 11er de har
- Utad virker de litt deffensive (har tydligvis ikke fått med seg fablinga til Haggis og Toggis, knut.anm)
11 plass er tipset.Kommentar
-
Siden det står "fra media etc" drister jeg meg til å bringe inn litt uskyldig moro:
I det uhøytidelige programmet "Utakt" på nrk P1 nå i kveld følger de opp trenden med å la dyr tippe fotballresultater! De lot kalven Benny få velge mellom 16 kunstige jur (!) med melk i, og Benny har fortalt oss hvordan Tippeligaen 2014 ender:
Gull: FK Haugesund
Sølv: LSK
Bronse: Stabæk
Ha en fantastisk aften med gule fantasier og drømmer!Elska þetta félagKommentar
-
Min kommentar etter å ha sett tipset: det er folk rundt klubben det siktes til, ikke i klubben - supportere osv. Den defensive holdningen er de som tror på nedrykk, bunn osv. Slik oppfatter jeg det.Sint og tverr på felt NKommentar
-
"RB Bak mål" tipper LSK på 8. plass
Se programmet her: http://www.rb.no/lokal_sport/article7255270.ece
Regner med at RB sitt tips om LSK på 8. plass dermed kommer senere også i papiravisa, med enda mer informasjon.Kommentar
-
NYOPPRYKKEDE BODØ/GLIMT på plassen foran blir etter vår mening sesongens overraskelse. Troen er basert på en klar identitet, en god sentrallinje og stor fart som gir spillestilen utviklet over år den dimensjonen laget trenger for å kunne stjele både viktige og overraskende poeng borte.
Og bak dem tror vi Start og Lillestrøm utover høsten vil kjenne på og føle det nederste sjiktets største frykt - nedrykk - mens Stabæk, Sandnes Ulf, Sarpsborg 08 og Sogndal vil være direkte involvert og fighte det de kan for plassene 13 og 14.
FOR SEKS ÅR siden tok Dagbladet alle forhåndstipsene og de mange (over)faglige betraktningene ved hornene, og brukte en orangutang til å sette opp tippeligatabellen. Den var, da vi skrev oktober 2008, best av alle eksperter landet rundt. Dette til orientering og en smule tverredaksjonell og faglig dissing. I morgen presenterer vi nemlig en ny orangutang...MortenKommentar
-
Hvilken saklig bakgrunn kan rimeligvis eksistere for å forsvare å sette søpla på øvre halvdel?? Det er for dumt. De har en kvalifisert spiss og han vet ingen om egentlig holder mål.
Jeg er blitt altfor voksen(les offentlig ansatt og trebarnsfar) til å bruke time på time på fordums type tabelltips, men en liten sak kan man jo mekke.
Grusoms tabelltips 2014
1. Rosenborg: Det er ikke det at jeg nødvendigvis er bombesikker på at trøndera tar det hjem, men med det mannskapet de disponerer finnes det knapt noen annen rasjonell gullfavoritt å foreslå. Jeg tror ikke MGP vil være noe mer enn en nyttig mentor for alle de unge og lovende kidsa klubben disponerer, men han senker ikke nivået. Offensivt er de uendelig styrket av Rikku Riski, som er seriens potensielt beste angriper. Ikke spiss, ikke bindeledd, men angriper. Komplett liten rakker som sammen med Chibuike må slippes fri fra 433-diktaturet. Gjør de det skal det bli jævlig vanskelig å stoppe trøndera.
2. Brann: Dette går enten skikkelig middelmådig eller helt til himmels. Richard Norling er en perfekt trener for Bergen by. Om Brann får en god start kommer optimismen, entusiasmen(alltid latent og lettantennelig i Bergen) og svenskens karisma til å bli en avsindig innpiskerkombo for laget, som besitter en veldig fin miks av ungt, utgammelt og passe fotballårgang. Mange store talenter og en Fredrik Haugen som kan bli årets store gjennombrudd i TL. Huseklepp og Askar er matchvinnere av rang og vil sammen med nye Orlov sørge for 30+ nettkjenninger.
3. Haugesund: Hva har Haugesund gjort konsekvent hvert år siden de kom opp? De har blitt bedre. Og bedre. Og bedre. Jeg ser ingen som helst grunn til at Haugesund ikke skal være en gullutfordrer i år. De har en bølge av lokal entusiasme i et stort marked de har monopol på(Haugesund og kommunene rundt har til sammen 150000 innbyggere), og de har seriens fremste målgarantist, nå som Hamed Allah har dratt, i den komplette spissen Gytkjær. Dette laget vil fortsette fremgangen, og om noen år kommer fotball-Norge til å snakke om Jostein Grindhaug som det gjør om Ronny Deila nå. Haugesund bør ikke overraske noen når de menger seg med topplagene igjen.
4. Odd: Dette er Norges beste lag i vinter. Det er sikkert like koselig som vafler hos bestemor for telemarkinger, men det betyr fuck all. Det er faktisk totalt irrelevant. Det som derimot er relevant er at Odd har TLs svar på Jose Mourinho som trener. Alle tror at DEF er en dust og en klovn, men nei. Han er et pokkers mediegeni. Fyren tar bort alt av press og negativ oppmerksomhet fra laget sitt, og de eneste som faktisk trenger å forstå dette er nettopp laget hans. De ser en trener som er fotballfaglig sterk og som sier hva som helst utad for å beskytte dem. Slike folk sloss man for til milten sprekker. Odd har en kontinuitet og identitet ingen andre slår dem på, selv ikke Haugesund, som har lurt alle til å tro at de ikke har noen taktikk selv om... eh, jo det har de, og den er god og effektiv. Sentrallinja er suveren, selv om bakerste ledd er en jævla tosk, og Frode Johnsen, som aldri har hatt fart og dermed heller ikke trenger den, kommer til å score mål i år også. Har skaffet seg en perfekt backup/læregutt i Kjellsrud Johansen, eller "The One That Got Away", som jeg gjerne kaller ham mens jeg drømmer om hva som kunne vært og gråter i søvne.
5. Molde: Mange skal ha det til at Molde er gullfavoritter fordi de har hentet to av våre, Harmeet Singh og fetteren til Tarik. Gode spillere alle tre, men alle har til felles at de er ineffektive og aldri har vært del av vinnerlag. Generelt er Moldestallen uhorvelig overvurdert, og treneren har fått jobben sin fordi han fløt på det Per Joar hadde bygd opp i Israel. Fyren har vunnet i lotto, selv om han sikkert knapt tjener en fjerdedel av den også overvurderte forgjengeren sin. Solskjær har fått ufattelig mye skryt, men faktisk er at han er en middelmådig trenerstørrelse som motiverte mer med navnet sitt og storetåa si fra 99 enn evnene sine. Faktum er at han ikke utviklet noen noe som helst, og ingen ble egentlig veldig mye bedre enn de allerede var fra før av under ham. Forren? Seriens beste stopper under Jonevret. Eikrem og Dæhli? Akkurat like gode da de kom som da de dro. Angan? Økte ikke scoringsprosenten sin i forhold til sjanser. Molde har en overvurdert spillerstall med enkelte gode spillere og en som er for god for klubben både som spiller og menneske. Forhåpentligvis gjør han det så godt at han slipper å være der mer. Forhåpentligvis er Molde ferdig som toppklubb i Norge og finner sin rettmessige plass som jojoklubb igjen. Eneste forskjellen på disse og City er at Røkke ikke er sheik.
6. Godset: Egentlig tror jeg ikke Godset er betydelig svekket fra i fjor, men de har mistet matchvinnerne sine. Det kommer til å være tett i toppen, og de kan fort blande seg i medaljekampen igjen, men ikke så høyt oppe at de kan forsvare gullet. Mohammed Abu er en god erstatter for fantastiske Stefan Johansen, og belgieren er en ukjent størrelse men bør kunne fylle skoene til Ola Kamara basert på CV'en. Godset har kontinuitet, kvalitet og masse hype og lokal entusiasme å flyte på. Kan de unngå bakrusen som som regel plasserer norske serievinnere(som ikke heter Rosenborg) i bakleksa året derpå? Nja, kanskje. Kanskje.
7. Viking: Media har stort sett bestemt seg for at Viking må være gode i år. Jeg vet ikke hvorfor, fordi det er usaklig. De har mistet tre av sine viktigste spillere fra i fjor, og har erstattet dem med en ung keeper med lite TL-erfaring og tre islendinger. Jeg elsker islendinger, men den eneste som garantert er god er Saltokast-duden fra Ulf. Han kommer nok til å kapre noen poeng på egen hånd, og de Lanlay er også en snik på motsatt kant, en klassisk ving med høyt toppnivå, men å påstå at en 18-åring som eneste spissalternativ er nok til å hevde seg i toppen er bare teit. Gutten hadde tross alt både lang måltørke og langtidsskade forrige sesong. Viking kommer til å levere mange gode enkelteprestasjoner og -kamper, men de blir aldri i verden stabile nok til å kjempe om medaljer. Selv om Kjelle er en gem og lun kis.
8. Aalesund: AAFK har et par fordeler ingen andre kan konkurrere med. De trener daglig på det jævligste banedekket nord for Tegucigalpa, og de har nordens mest latterlig lojale publikum. En fjerdedel av lokalbefolkningen går på kamp hver 14.dag, og når Leif Torstein og kona må på bryllup i Romsdalen en søndag utpå høsten, finner Sunnmørsposten frem krigstypene om at publikumssvikten nå også har kommet til tåttåråland. De har også en av ligaens beste unge spisser i Lekejames og en stabilt god målvakt i Grytebust. Dette laget er selve gjennomsnittet av norsk Tippeliga. Et par frekkaser, et par klubbspillere, og resten er midt på treet.
9. Bodø/Glimt: Er Glimt realistisk sett det niende mest kjempeflinke fotballlaget i Norge? Neida, ikke i det hele tatt. Dette er ikke et fotballfaglig begrunnet tippeltips sånn som Kjetiltjukken driver med, det er basert på naturlover. Glimt rykker opp, er drittgode med Trond Olsen i spissen, blir overoptimistiske, er dårlige, rykker ned, er nede i noen år og kommer opp igjen også ad infinitum. Sånn er det, sånn blir det, og i 2016 er Glimt i 1.div igjen, og bitcher om at Tromsø snapper alle guttevalpene i Nord-Norge som brave og bisarre trener vinteren og mørketida igjennom og naturstridig blir fotballtalenter i tenåra. Jaja. Det blir gøy å se Pavel Londak og hockeyen hans igjen.
10. Lillestrøm: Er vi ikke bedre enn dette? Nja. Joa, vi er jo egentlig det, men det hjelper ikke når vi ikke kommer til å score mål i det hele tatt. Jeg tipper vi vinner én hel kamp med mer enn ett mål, og om vi putter mer enn 40 mål for jeg sjokk. Vi er ganske solide bakover og ganske solide aller bakerst. Vi har landets potensielt beste vingpar, med to streker under drittordet "potensielt". Lundemo, Ohi, Lund Mikalsen, Osvold og Friday kan alle bli gode TL-spillere, men frågan er om de blir det i år. Jeg vil gjerne like Magnus og jeg vil gjerne at han skal lykkes fordi han virker som en fin og lojal fyr, men jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å følge med på dette om det fortsetter som det har gjort siden 2008. Jeg er rimelig innbarka og langt over gjennomsnittlig engasjert, så hva sier det om den gjengse "potensielle" LSK-publikummer? Han kommer ikke, og klubben blir enda mer redusert. Jeg frykter fremtida om vi ikke kan dra et nytt 2001 ut av hatten snart, selv om det per nå virker mer sannsynlig at Harry Potter er en ekte gutt fra Surrey eller at kommunal administrasjon blir effektiv over natta i alle 428 på en gang. Like fuck, right?
11. vålerengen: Hva faen tilsier at dette pakket er bedre enn i fjor, annet enn at Oslopressa trenger at de blir det for å selge mer aviser i lokalområdet sitt? Neida, ingenting. Laget lider av det samme som de gjorde under forrige reketid, de har ikke noe offensivt spillemønster. Den gang hadde de et godt forsvar og en tildels veldig god midtbane, nå har de bare(muligens) sistnevnte. Sivert Hetle Nilsen kan vise seg å bli et ordentlig scoop, noe islendingen på topp selvsagt også kan. Problemet er bare at om Kjartanson ikke blir nettopp det, er det ingen som kan score mål unntatt snublefot på 38. Laget har ingen spisser som har scoret i TL før, faktisk har de bare en spiss i det hele tatt. Dermed er det totalt usaklig å tro at de skal kunne gjøre det noe bedre enn i fjor. Legg også til at de har mistet sin eneste gode forsvarer fra i fjor i Giancarlo Gonzales, og plutselig ser det ganske mørkt ut. Om Christian Grindheim blir langtidsskadet og Kjartanson flopper, blir dette nedrykk. Og DET, DET er faen meg en objektiv påstand. Fiesta, fiesta, fiesta, mofos.
12. Sarpsborg: Sarpsborg kommer til å underholde, og det bør ikke overraske om deres kamper blir de mest målrike i årets TL. De har en festlig duo på topp i Zajic og Samuel, begge spillere som på gode dager kan putte et hat-trick hver men som vil svinge voldsomt i prestasjonene. Personlig er jeg overlykkelig over at disse to ikke fortsatt er hos laget over, fordi de er fargeklatter og potensielle matchvinnere. Samuel er per i dag det største fotballtalentet i Norden rent fysisk, og kan nå ekstremt langt om alt faller på plass. Gjør det ikke det kan han bli den nye Oluwasegun Abiodun. Ingen av delene er veldig usannsynlige. Sarpsborg har mistet en svært viktig brikke i Didier Decamps, som har dratt vestover. Berthod er god, Kerr er god og Heieren Hansen er etterhvert endel rutinert, men dette laget kommer til å slippe inn mye mål. Jeg spår en god vårsesong og en tøff høst. Over tid er jeg sikker på at Sarpsborg vil etablere seg som østlandets(nei, ikke bare østfolds) nye maktfaktor, men det vil ta tid. De er smarte nok til å benytte seg av den og ta småsteg etter småsteg.
13. Sandnes Ulf: Jeg har egentlig lyst til å tippe Sandnes Ulf høyt oppe. De kjemper som faen, de er dyktige på overgangsmarkedet, og de får det beste ut av hver enkelt spiller. Asle Andersen er en svært dyktig trener, og klubben drives svært fornuftig. Over tid kommer også Sandnes Ulf til å etablere seg på samme måte som Sarpsborg er i ferd med å gjøre, og som Aalesund har gjort. I år blir imidlertid et byggeår, der de kommer til å ta poeng jevnt og trutt. De mangler de helt store matchvinnerne og er ikke kjent for sin underholdende, målrike stil, men dette er mer enn solid nok til å klare seg helt fint. Jeg tipper dem langt nede, men jeg tror det er et betydelig gap ned til de tre nederste, og Ulf kommer aldri til å virkelig frykte nedrykk.
14. Sogndal: Det er ikke tid for førstedivisjon enda. Sogndal skal ha en sesong eller to til før de tar den uungåelige snarturen ned igjen, for så å dukke opp igjen enda litt senere. Sogndal er en fantastisk morsom klubb fordi den er så unik i hva den har oppnådd over tid, men noen stabil toppklubb blir dette aldri. Det er gode forsvarstalenter her i Valsvik, som er fremtidig landslagsspiller og en drømmeerstatter for Frode, og Utvik som det hagler lovord om hver gang noen fra pressa spør en sogndøl om noe som helst. Jonas Olsson er en habil og dyktig trener, som besitter en sjelden egenskap i form av pragmatisme. Han gjør det som må til og Sogndal holder stand. Det kommer til å bli tøffere i år enn de to foregående årene siden det er tvilsomt at de kommer til å sette mange kasser, men så lenge de fortsetter å være gjerrige bør det holde. Så vidt.
15. Stabæk: Stabæk er ikke gode nok for TL. De er en haug med dustemikler(ikke du, Pål, du er kjekk og grei) som til enhver tid står i fare for å drukne i egen fortreffelighet. De siste to årene holdt de sågar på å gjøre nettopp det, men pussig nok er de tilbake i det gode selskap med selveste Bob Bradley som sjef. Det er dritsært og helt absurd. Når det er sagt er ikke denne stallen god nok, og årets sesong kommer til å bli en kamp for å overleve som potensiell toppklubb. Boli Franck og Mande Sayouba er spennende spillere, og etpar nyervervelser kan bli gode saker, men dette holder ikke. Rett ned igjen.
16. Start: Y'all know what time it is? Oh yeah. It's time to do the Start-kollaps. Ingen kan kollapse som Start. Ingen svikter laget sitt med større iver enn Kristiansanderne. Monsemann kommer til å kjefte på seg hjerteinfarkt på TV2 etter utallige latterlig enorme nederlag, og spillerne kommer etterhvert til å se mer bettutede ut enn en mann som våkner kastrert etter en mandeloperasjon. Dette er en ordinær stall med en og annen litt mer enn ordinær spiller, men det er ikke godt nok. Start rykker ned. Katastrofalt rett ned. That's life.
Og dett var dett. Fasitten er levert. Wait for it.
Bitches.Last edited by Grusom B; 27.03.2014, 20:14.Ni principe ni rey...
D10S!Kommentar
Kommentar