Taktikktråden - Formasjon, spillestil og laguttak

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

Intervjuet (som forøvrig er veldig bra og er et fantastisk initiativ av L&H) bekrefter jo bare det vi har sett fra tribunen i to sesonger: Haglund virker som en hyggelig fyr med gode tanker om fotball. Det endrer jo ikke det faktum at fotballen som serveres er like trist som poengfangsten.

Intensjoner er fint, men det er resultatet som teller.
    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Uwes disippel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6039

Enig, men åpenheten som har kommet har gjort meg mer positiv. Vi ser nå hva han tenker og det har vært mitt største ankepunkt. Har det vært noen plan? Det har ikke virket slik, litt flåsete sagt, men nå vet vi hva han tenker og hvor man vil.

Resultatene er viktigst, men av meg får han arbeidsro frem mot sommeren. Så får vi se hvor det går.

Kommentar

• Kimito
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 2602

Opprinnelig skrevet av Totti21
        Det handler nok om at man i Liverpool har en helt ekstrem angrepsstyrke og at man da velger å utnytte den.
        Ikke minst tror jeg vi veldig ofte ville spilt oss i trøbbel hvis vi skulle satt opp f.eks en spiller som Frode Kippe i mange 1 mot 1 dueller på midtbanen, som man er nødt til hvis man skal spille med så høyt press.
        Man så jo hvor ukomfortabel og dårlig en spiller som John Terry ble under Andre Villas Boas, da han plutselig skulle stå høyt i banen og basere mye av forsvarsspillet sitt på mann mot mann dueller. Nå er han tilbake i en flat firer med to dype midtbanespillere foran seg, og er plutselig en kandidat til en av midtstopperplassene på årets lag i Premier League. Dette er ene og alene fordi han nå kan spille på styrkene sine, mens han under AVB spilte på svakhetene sine.

Hadde vi f.eks hatt en forsvarsfirer bestående av Linnes - Ruben - Forren - Ringstad, så kunne vi nok tatt langt større risiko i presset da disse både har fart og ferdigheter til å stå høyt i banen.

Ellers setter Haglund fingeren på det jeg selv har påpekt mange ganger, nemlig hvor vanskelig det er å klare å holde høy intensitet i ett lavt press. Mestrer man dette, så vil man i langt større grad klare å holde unna i sluttminuttene som mot Haugesund.
        Jeg er helt enig i at en av de største grunnene til at Liverpool kan gjøre som de gjør er på grunn av ekstrem angrepsstyrke, men det gjelder vel mest å spille to spisser som veksler på å gjøre en jobb på kanten. Det er ikke noe poeng med dagens LSK-stall.

Å spille med én defensiv midtbanespiller kunne derimot vært et alternativ oftere (intervjuet referer jo til at 4-1-4-1 er forsøkt, men at Haglund ikke er overbevist av forsøkene). Er nemlig ikke helt med på at Liverpool står med en spesielt høy forsvarslinje. Nylig ble Agger parkert av Soldado i en løpsduell, Skrtel er ikke den raskeste midtstopperen, og Gerrard er ikke like hurtig som da han var 26 år. Har ikke statistikk på det, men kan ikke si at jeg har inntrykk av at forsvarslinja står spesielt høyt, men at rommet de gir fra seg mer er mellom de to aggressive høytpressende sentrale midtbanespillerne og midtstopperne + Gerrard. Spesielt åpner det seg rom på sidene (et område Haglund synes er OK å styre spillet mot).

Mitt inntrykk er at Rodgers kompenserer med det du og Haglund setter fingeren på (høy intensitet i lavt/mellomhøyt press). Første forsvarer rygger ikke, men prøver å støte umiddelbart dersom motstanderen kommer på kontring. Så vidt jeg forstår er det annerledes enn å sette en generelt høy linje hvor planen er å spille motstanderen offside og hindre rom på midtbanen. Å støte umiddelbart kan vel gjøres ved å være kvikk i reaksjonen selv om man ikke er så hurtig til beins (selv om det siste hjelper til)?

Uansett ligger det i sakens natur at høyere risiko betyr flere mål imot. Noe av poenget må være at laget er sterkt nok mentalt rustet til ikke å miste fatningen ved baklengsmål, men bevarer troen på at risikotakingen kommer til å lønne seg i form av flere mål enn motstanderen. Ellers er det lite poeng i å ta større risiko.
        Last edited by Kimito; 04.04.2014, 14:30.
        Ferdigskåra

Kommentar

• mooph
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2005
          • 1496

Etter å ha lest igjennom dette glitrende intervjuet er det ytterligere bekreftet hvor svak dagens populistiske og sensasjonsjagende media egentlig er. Endelig litt lesestoff som krever noe tankevirksomhet å fordøye. Takk.
          Fugla mot nye høyder

Kommentar

• Spntneous
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 1990

Flott tråd og et herlig intervju, som sniker seg inn på en respektabel andreplass, rett bak podcasten, over gode intervjuer med Magnus Haglund.

God helg
            Stolt programleder av Kanari-fansen Radio!
            Episodene ligger på iTunes og kfl.no

Kommentar

• Herman
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Feb 2010
              • 1101

Lars og jeg har sett på de første 7 seriekampene, og gjort en liten analyse av vår sentrale midtbaneduo.

Denne bloggen kommer med ujevne mellomrom til å inneholde noen analyser. Vi hevder på ingen måte å ha noen fasit – fasitsvar er uansett sjelden i fotball – vi forteller og forklarer bare hva vi ser…
              Twitter

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                Poll St. Ring
                --==FORUMRUNKER==--
                • Dec 2005
                • 11796

Takk for en flott analyse!
                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• stovnerfugl
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Nov 2013
                  • 163

GK
                  RB MF (Hb) MF (Vb) VB

HK CMB CMB VK

Spiss Spiss

Kommentar

• Errevs
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Jun 2005
                    • 200

Godt jobbet!

Opprinnelig skrevet av Herman
                    Lars og jeg har sett på de første 7 seriekampene, og gjort en liten analyse av vår sentrale midtbaneduo.

http://lskbloggen.wordpress.com/2014...midtbaneduoen/

Kommentar

• stovnerfugl
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Nov 2013
                      • 163

Siden dette er en taktisk tråd...

Er det noen som kan si noe om hvorfor LSK ikke vant en ball i lufta før den 83. min ???

Kommentar

• Xavi
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2008
                        • 1275

Frode Kippe.

Mangel på.
                        Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                        Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• Percy Nilegård
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 5146

Så sant så sant. Savner Frode og hans måte å tråkke til på. Håper han kan smitte noen av de andre også. Spyr når jeg ser enkelte av våre spillere går inn i "taklinger" med håndveske.
                          "Alltid blodsprengt"!
                          Fong/Macho

Even Nordlien

Kommentar

• heidar
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2004
                            • 2131

Absolutt, og la oss huske på at vi har mista 3 av 4 i forsvarsrekka nå (og de tre beste stopperne). Men offensivt - at vi skal slå innlegg når vi taper hver duell, det skjønner jeg ikke. Spill langs bakken!
                            En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

Endelig er mørketida over.

Kommentar

• Totti21
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3501

Jeg synes laget i de siste kampene har tatt ett tydelig steg i feil retning ift den fotballen Haglund har servert, og uttrykt ønske om å servere tidligere.
                              Man har sett tendenser til ett mer direkte lag over lang tid, men i de to-tre siste kampene har dette bare gjort oss ekstremt forutsigbare, da vi neste utelukkende smeller ballen i bakrom mot EK med en gang vi vinner den, istedenfor å variere mellom de lange og korte angrepene som vi klarte tidligere i sesongen. Om dette er bevisst pga at mange spillere i stallen sliter med rusk, eller om spillerne gjør disse valgene vet jeg ikke, men det er ofte ett tegn på dårlig selvtillit og tro på egne ferdigheter hvis man hele tiden velger den enkle løsningen som fratar deg ansvar.
                              Når man da i tillegg ikke er særlig gode på å flytte etter den lange ballen med god nok intensitet, så blir det så mye kontringsrom som i har sett både Brann, Sandnes/Ulf og Sarpsborg få.

Nå ønsker jeg å se en annen spisstype i laget fremover. Ikke fordi jeg synes EK er en spesielt dårlig spiller, men fordi laget er i ferd med å konsekvent bruke han som en løsning hver eneste gang de opplever å bli satt under litt press pga farten hans. Men EK er heller ikke så rask og sterk at han klarer å løpe fra to midtstoppere der den ene får i kroppen og den andre går i sikring. De få gangene han lykkes med dette har han jo også vært helt utslitt etter å ha startet på tyve 100% løp i forkant og hatt svake avslutninger.

I tillegg til dette må Magnus Powell og Arild Sundgot få tid på feltet til å trene timing på løpene i boksen i forkant av de utallige innleggene vi kommer til. I kampen i går var vi nok folk i boks, men som kommentatoren helt riktig påpekte sto de bare helt stille når innleggene kom. Da har vi ikke en sjanse i duell med store midtstoppere uansett om ballen kommer i lufta eller langs bakken.

Jeg vil se fotballen fra tidligere i år, der vi var flinke til å vri spillet med høyt tempo og klarte å sette opp Fofana i mange 1 mot 1 situasjoner, samt brukte mellomrommet for å sette opp EK i de riktige løpsduellene og sto etter med resten av laget for hurtig gjenvinning. Hans stolpeskudd i går var ett sjeldent eksempel på de angrepene vi så langt oftere tidligere der vi klarte å bruke Palmi i mellomrom, som drar ut den ene stopperen før pasningen i bakrom kommer på ett godt løp av EK. Det var faktisk en god avslutning også, men typisk en spiss uten selvtillit at den går i stolpen.

Kommentar

• Uwes disippel
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6039

Opprinnelig skrevet av heidar
                                Absolutt, og la oss huske på at vi har mista 3 av 4 i forsvarsrekka nå (og de tre beste stopperne). Men offensivt - at vi skal slå innlegg når vi taper hver duell, det skjønner jeg ikke. Spill langs bakken!
                                Skulle tro det forsvaret vi skulle klage på etter denne sommeren, men de som spiller nå står ikke mye tilbake for de som spilte i vår. Det er dessverre "resten" som suger balle. Jeg tviler på at det er latskap som er grunnen, så hva kan det være? Er Haglund utydelig, setter han for få eller for dårlige krav, er det en spillestil som spillera ikke skjønner en pøkk av, eller hva?

Kommentar

• Håkon Henriksen
                                  Administrator
                                  • Nov 2003
                                  • 6411

For meg virker det som om vi plutselig også skal være et lag som slår masse innlegg.
                                  Da burde vi kanskje gjøre om på 11'ern?
                                  Håkon Henriksen
                                  -
                                  Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                                  -
                                  ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3501

Opprinnelig skrevet av Håkon Henriksen
                                    For meg virker det som om vi plutselig også skal være et lag som slår masse innlegg.
                                    Da burde vi kanskje gjøre om på 11'ern?
                                    Det handler nok også masse om hva Sarpsborg ønsker at vi skal. De lå tett med hele laget sentrert i andre omgang, men tillot at vi fikk rom på høyresiden for innlegg som de hadde ekstremt god kontroll på. Vi har jo ofte også spilt på denne måten når vi har hatt Kippe i boksen defensivt.

Kommentar

• kunden
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 2444

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                                      Skulle tro det forsvaret vi skulle klage på etter denne sommeren, men de som spiller nå står ikke mye tilbake for de som spilte i vår. Det er dessverre "resten" som suger balle. Jeg tviler på at det er latskap som er grunnen, så hva kan det være? Er Haglund utydelig, setter han for få eller for dårlige krav, er det en spillestil som spillera ikke skjønner en pøkk av, eller hva?
                                      Kan være vi begynner å se langtidseffekten av å ha mistet sentrale spillere. Enten via salg eller skader. Eller at vi er i en bølgedal. Det er selvsagt marginer, som det er mellom lag fra 3-12.plass. Stolpe, straffe, men allikevel synes jeg Særp fikk det
                                      relativt enkelt. Som fryktet dessverre. Resten av sesongen blir antagelig berg-og-dalbane. Får i det minste håpe på seier på søndag.

Kommentar

• Uwes disippel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6039

Opprinnelig skrevet av kunden
                                        Kan være vi begynner å se langtidseffekten av å ha mistet sentrale spillere. Enten via salg eller skader. Eller at vi er i en bølgedal. Det er selvsagt marginer, som det er mellom lag fra 3-12.plass. Stolpe, straffe, men allikevel synes jeg Særp fikk det
                                        relativt enkelt. Som fryktet dessverre. Resten av sesongen blir antagelig berg-og-dalbane. Får i det minste håpe på seier på søndag.
                                        Jeg vil ikke kalle det marginer når vi har blitt rundspilt av Ulf og Særp i de to siste. Laber innsats og marginer er to forskjellige ting.

Kommentar

• tullebukk
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2006
                                          • 5446

hva forventer vi når vi spillere uten spisser egentlig..

Kommentar

Working...