Taktikktråden - Formasjon, spillestil og laguttak

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Herman
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2010
    • 1101

Taktikktråden - Formasjon, spillestil og laguttak

I tråden "LSK anno 2014" diskuteres alt fra spillerkjøp via daglig leder til taktiske disponeringer. For oss som liker å diskutere taktikk, har diskusjoner omkring formasjon og spillestil en tendens til å drukne i "alt det andre". Jeg oppretter derfor en egen tråd forbeholdt taktiske diskusjoner. Nøkkelordene blir ting som formasjon, spillestil, laguttak, spillertyper, roller, mellomrom, bakrom, pressledd, kontringer og gjenvinning. Ting som IKKE ønskes er temaer som er typisk for tråden LSK anno 2014, som spillerkjøp, økonomi, trenersituasjonen, fansen, daglig leder, tabelltips, styret og sesongkortsalg.

Har ingen særlige erfaringer med å analysere fotballkamper, men tenkte det kunne være interessant å se de første 20 minuttene av Molde-kampen igjen for å finne ut hva det var som gjorde at vi dominerte kampen såpass.
    Noen begrep som går igjen noen ganger som kan være nytt for enkelte:
    - Halfspace: hvis man tenker at den offensive tredjedelen er delt inn i tre vertikale soner med venstreflanke, mellomrom og høyreflanke, så er halfspace sonen mellom flanke og mellomrom. Altså deles halvdelen inn i fem soner vertikalt.
    - Gegenpressing: intensiv pressing i omstilling fra angrep til forsvar, der man skal gjenvinne ball kjappest mulig.

Første bilde viser hvordan vi nå ser langt bedre ut i det etablerte angrepsspillet, med mange, tydelige og gode bevegelser foran og bak ballfører.

De neste tre bildene viser hvordan vi bruker halfspacen og forståelsen særlig mellom Palmi og kantspillerne til å skape gode pasningsvinkler og pasningsalternativ til ballfører.

Det har mange ganger blitt etterlyst en "plan" i angrepsspillet. At alt vi gjør er å trille ball i bakre firer og slå langt på spissene. Det er påstander det er vanskelig å si seg enig i når man virkelig setter seg ned for å studere LSK, og de neste fire bildene viser også at det ikke bare er variasjon i angrepsspillet (der de foregående bildene viser dynamikk mellom kant-palmi), men også en kontinuitet og klar idé over hvordan vi vil involvere backene. Også her er kantspillernes bevegelser i halfspacene avgjørende, og jeg skal vise to ulike eksempler:

Situasjon 1:

Situasjon 2:

RB skrev om "nye LSK" med høyere press og høyere tempo. Her kommer noen eksempler på at vi åpenbart har jobbet mye med pressingdelen av spillet vårt, der vi både er aggressive og gode.

Alt i alt synes jeg det var svært mye lovende å ta med seg fra denne kampen. Utfordringen blir, som mange har nevnt tidligere, å ikke bare være gode og proaktive i én omgang for så å falle ned på egen 16-meter, men å kunne se bedre ut i lengre perioder. Uansett er det mye som tyder på at laget er på rett vei og er i ferd med å krydre et i utgangspunktet godt grunnspill, med enda flere bevegelser i de farlige sonene og enda tydeligere og bedre pressing.
    Twitter
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

Herlig analyse!

Jeg må bare bemerke en ting, som det nesten var litt utrolig at du, som Palmi-fan nr. 1, ikke har med i innlegget:

ALLE må åpne bilde nr. 1 fra "Situasjon 1" (bilde nr. 5 totalt) igjen. Legg merke til hvordan Palmi har posisjonert seg i mellomrom. Han har tatt alle relevante variabler (ball, rom, medspillere, motspillere) i betraktning, og ligger rett og slett perfekt posisjonert for å motta en pasning og komme rettvendt i et farlig rom. Det er kun der, på den bittelille flekken i mellomrommet, at det er stor avstand til begge stopperne OG begge de sentrale, SAMTIDIG som pasningslinjen fra ballfører er åpen nok til at pasningen har lav risiko. Og der er Palmi. Vår klart beste i den rollen!

Kommentar

• GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

Og for å gå videre på det Lars nevner så er det nettopp initiativ i bakrom som fort kan bli en mangelvare når man spiller med en hengende spiss, en oppgave mer eller mindre overlatt til spilleren helt på topp. Og en rettvendt Palmi er mye farligere enn en feilvendt Palmi, som i slike situasjoner har en uvane for kun å flikke ballen videre med en særdeles lav treffprosent som resultat.

Ser man på fjorårets kamper spiller vi best når også den hengende spissen tar disse løpene med jevne mellomrom.

Kommentar

• andee
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2004
        • 1191

Fantastisk åpningsinnlegg i det som forhåpentligvis blir en fantastisk tråd. Nydelig håndverk, Herman!
        (og takk for illustrasjoner og fremmedordbok - jeg hadde vært sjanseløs uten)

Liker spesielt godt at du utelukkende tar tak i og analyserer den sterke perioden, kontra det å bore i og finne ut av hva som ikke gikk fullt så bra i omgang nr. 2. Enkelt sagt hadde vi én omgang hver (hvor vår omgang selvsagt var best), og i mitt begrensa hode, vil den treneren som tar med seg og gjenskaper, forsterker og forlenger den positive perioden, og kun har fokuset der, ha best utgangspunkt for å slå Haugesund eller vif neste hælj.

«Denne kampen/omgangen må vi bare glemme», sier noen ganger spillere eller trenere, og så holder det på å klikke for enkelte supportere. Men jeg tror akkurat det er nøkkelen. Tror neppe Bjørndalen så sjuende- eller ellevteplasser i reprise for å prikke inn OL-detaljene. Har du et toppnivå, som definitivt Fugla også har (uten sammenligning for øvrig), så bør fokuset ligge nettopp der, ikke på å «heve bunnivået», finne og eliminere feil eller analysere i hjel svake perioder, som blir destruktivt, defensivt og fokuserer på svakheter.
        Skulle ønske jeg også hadde noe stilig å si om Fuglas taktikk, men det har jeg ikke, så jeg gjør som forhuden; trekker meg tilbake.
        TS05 - Felt C

Kommentar

• Martin Olsen
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • Jan 2007
          • 186

Kjempelurt å legge inn dette på en åpen tråd på forumet, slik at alle motstanderne våre kan gå inn her å få en lettere jobb.........

Kommentar

• Brækken
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Jun 2007
            • 109

Trur nok motstanderene har funnet ut det de trenger å vite uten å ha vært innom forumet....
            Team Wenche Myhre

Kommentar

• Børge
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2013
              • 2565

Opprinnelig skrevet av Brækken
              Trur nok motstanderene har funnet ut det de trenger å vite uten å ha vært innom forumet....
              Imponerende jobb av Hermann. Bøyer meg i støvet

Håper for guds skyld at de andre klubbene har egne folk som tar seg av analysen av eget og motstanderene sitt lag.
              Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Lars
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 6156

Ting har virkelig ballet på seg i etterkant av denne forumposten fra Herman. Klipper inn følgende fra nyhetstråden:

Opprinnelig skrevet av Lars
                Herman og jeg fikk en idé om produsere LSK-stoff av et noe større omfang enn f.eks. RB og lsk.no vanligvis gjør. For å ha et egnet medium å publisere artiklene våre i, har vi opprettet en blogg. Den finnes her: http://lskbloggen.wordpress.com/

Et fotballfaglig dybdeintervju med Magnus Haglund er det første vi har laget:

"EN FOTBALLSAMTALE MED MAGNUS HAGLUND

Kalenderen viser første april når LSK-bloggens to utsendte rusler oppover Alexander Kiellands gate for å lage sin første sak noensinne – det som forhåpentligvis skal bli et fotballfaglig dybdeintervju med LSKs hovedtrener Magnus Haglund. Datoen skaper en viss usikkerhet, for det er kanskje en aprilspøk at en av de viktigste personene i Sportsklubben har satt av en hel fotballomgang til å møte to høyst uskolerte hobbyjournalister?"

http://lskbloggen.wordpress.com/2014...agnus-haglund/
                Målet med intervjuet har egentlig vært å lage et Haglund-intervju vi selv ville ha elsket at noen andre laget. Så vi håper at mange får glede av det, og kanskje lærer noe nytt! Vi kunne laget et intervju om "alt mulig", men siden vi hadde sinnssykt mange fotballfaglige spørsmål, og kun (!) 45 minutter med intervjuavtale, valgte vi å kjøre helt cleant fotballfaglig fokus. Enjoy!

Kommentar

• xeR
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Jan 2004
                  • 11206

Ting har virkelig ballet på seg i etterkant av denne forumposten fra Herman. Klipper inn følgende fra nyhetstråden:

Målet med intervjuet har egentlig vært å lage et Haglund-intervju vi selv ville ha elsket at noen andre laget. Så vi håper at mange får glede av det, og kanskje lærer noe nytt! Vi kunne laget et intervju om "alt mulig", men siden vi hadde sinnssykt mange fotballfaglige spørsmål, og kun (!) 45 minutter med intervjuavtale, valgte vi å kjøre helt cleant fotballfaglig fokus. Enjoy!
                  Nydelig arbeid!
                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Uwes disippel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6039

Ting har virkelig ballet på seg i etterkant av denne forumposten fra Herman.

Herman, personen som med sin fotballdyktighet har fått meg til å se positivt på LSK igjen. Kjenner ikke personen, men få som kommer med bedre innlegg både her og på Twitter.

Kommentar

• nebbjævel
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2009
                      • 511

Et storslagent intervju ! Glimrende utført.

Kommentar

• Felt C
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2004
                        • 776

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                        Herman, personen som med sin fotballdyktighet har fått meg til å se positivt på LSK igjen. Kjenner ikke personen, men få som kommer med bedre innlegg både her og på Twitter.

Både Herman og Lars er hel ved og du vet det er klasse når de ytrer seg på forumet og twitter.Veldig bra,gutter!

Kommentar

• Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3501

Utrolig bra gjennomført intervju. Dette var rett og slett en nytelse å lese.

Kommentar

• HSft
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2004
                            • 6110

Herlig! Beste reklamen for LSK-kamp, nå fikk jeg plutselig lyst til å se laget spille mot sandnes ulf.

Kommentar

• nebbjævel
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2009
                              • 511

Intervjuet er jo et hard core fotballfaglig portrettintervju av treneren, utført av folk med djup innsikt i sakens mange problemstillinger. Arbeidet viser oss sider av Haglund som ikke kommer fram i profesjonelle media, og det forteller oss en god del om bakgrunnen for trenerens omdiskuterte disposisjoner. Og det beste av alt: Treneren framstår her som en ytterst reflektert og nyansert mann, langt fra bildet av den fåmælte søta broder som vi presenteres for ellers. Måten skribentene formidler innsikten på er elegant og grundig. Dette vil jeg gjerne se mer av.

Kommentar

• Kimito
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 2602

Et strålende intervju som tydelig viser at Haglund er en fotballfaglig dyktig mann. Dette vil jeg gjerne se mer av! Har en liten innvending mot det selvklare fargevalget på bloggsiden. Skjønner så klart at dere har lyst til å skrive i svart og gult, men jeg blir litt sliten i hodet av det...

Når det gjelder Haglund synes jeg man trygt kan si at han har en moderne og oppdatert fotballfilosofi, som kanskje er basert litt i overkant på det trygge (jf. flere kommentarer om balanse og forkjærligheten for to defensive på midten). Rodgers har jo åpnet en del øyne for å spille på større risiko, men har jo også en tropp hvor det er helt ideelt å fokusere på angrepsstyrken. Det er vel også sånn at det er lettere/klokere å ta risiko med dyktigere spillere enn de som spiller i denne ligaen? Eller kunne man også her spilt med mer risiko? Det slår meg at en av de viktigste grunnene til at Rodgers' Liverpool slipper unna med risikoen er at de også trener på mental styrke, blant annet med tilknytningen av sportspsykologen Steve Peters og et konstant fokus på arbeidsoppgaver og prosess, heller enn resultater og tabell.

Apropos Rodgers, så tar vel Haglund en spansk en ang. Liverpool, for det er vel ikke helt sant at Rodgers bare har eksperimentert i noen få kamper, eller utelukkende i enkeltkamper? Han spilte 3-5-2 over en periode og diamantformasjonen ble vel brukt i fire kamper på rad, før han endret tilbake til 4-3-3 (4-1-2-2-1) til Tottenham.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd med ideene til Haglund, men dersom jeg skal være kritisk så er det på følgende punkter:

1. Litt defensiv holdning (for eksempel ingen ambisjon om å dominere på bortebane)
                                2. En smule konservativ tilnærming til formasjoner og hjemme-og bortekamper (overlappende med første punkt)
                                3. Den ofte omtalte mangelen på karisma som nok må kunne kalles en svakhet med tanke på motivering av spillere (man management)

Ønsker ikke å avslutte med noe negativt, så nok en gang; veldig godt jobbet! Jeg har stor tro på en overraskende god sesong og sikter meg, noe konservativt, inn på sjetteplassen jeg har hatt som mål tre sesonger på rad.
                                Last edited by Kimito; 04.04.2014, 08:27.
                                Ferdigskåra

Kommentar

• Ketil Cantona
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6813

Herlig innlegg og intervju gutta. Dette viser at all kritikk mot Haglund og hans trenerteam er bortkastet og lite gjennomtenkt.
                                  Har alltid hatt sansen for fyren og at han stiller til 1 times intervju med 2 "skolegutter" viser at han bryr seg om supporterne og at LSK er på vei til å åpne seg igjen. Fantastisk!

Kommentar

• knut
                                    Make knut Great Again
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2006
                                    • 9564

Opprinnelig skrevet av Ketil Cantona
                                    Herlig innlegg og intervju gutta. Dette viser at all kritikk mot Haglund og hans trenerteam er bortkastet og lite gjennomtenkt.
                                    Kritikken er sikkert bortkasta, muligens også lite gjennomtenkt, men jeg ville ikke vært så bastant. Kritikken baserer seg jo ikke på Haglunds fotballfaglige dyktighet, den baserer seg på manglende resultater (og for noen den underpresterende troppen han har leda).

At dette intervjuet er bad ass, endrer jo ikke at resultatene han har og vise til (i LSK) ikke har levd opp til våres, og jeg vil også legge til, LSK's og sikkert hans egne forventninger. Men det er lys i tunnelen.

Som Uwe's D sånn cirka sa: "dette dybdeinterjuet freder Haglund". Så på vegne av LSK takker jeg Lars og Herman for det

Nå må bare den forpulte Sandes Ulf-kampen vinnes!

Kommentar

• Totti21
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3501

Opprinnelig skrevet av Kimito
                                      Når det gjelder Haglund synes jeg man trygt kan si at han har en moderne og oppdatert fotballfilosofi, som kanskje er basert litt i overkant på det trygge (jf. flere kommentarer om balanse og forkjærligheten for to defensive på midten). Rodgers har jo åpnet en del øyne for å spille på større risiko, men har jo også en tropp hvor det er helt ideelt å fokusere på angrepsstyrken. Det er vel også sånn at det er lettere/klokere å ta risiko med dyktigere spillere enn de som spiller i denne ligaen? Eller kunne man også her spilt med mer risiko? Det slår meg at en av de viktigste grunnene til at Rodgers' Liverpool slipper unna med risikoen er at de også trener på mental styrke, blant annet med tilknytningen av sportspsykologen Steve Peters og et konstant fokus på arbeidsoppgaver og prosess, heller enn resultater og tabell.
                                      Det handler nok om at man i Liverpool har en helt ekstrem angrepsstyrke og at man da velger å utnytte den.
                                      Ikke minst tror jeg vi veldig ofte ville spilt oss i trøbbel hvis vi skulle satt opp f.eks en spiller som Frode Kippe i mange 1 mot 1 dueller på midtbanen, som man er nødt til hvis man skal spille med så høyt press.
                                      Man så jo hvor ukomfortabel og dårlig en spiller som John Terry ble under Andre Villas Boas, da han plutselig skulle stå høyt i banen og basere mye av forsvarsspillet sitt på mann mot mann dueller. Nå er han tilbake i en flat firer med to dype midtbanespillere foran seg, og er plutselig en kandidat til en av midtstopperplassene på årets lag i Premier League. Dette er ene og alene fordi han nå kan spille på styrkene sine, mens han under AVB spilte på svakhetene sine.

Hadde vi f.eks hatt en forsvarsfirer bestående av Linnes - Ruben - Forren - Ringstad, så kunne vi nok tatt langt større risiko i presset da disse både har fart og ferdigheter til å stå høyt i banen.

Ellers setter Haglund fingeren på det jeg selv har påpekt mange ganger, nemlig hvor vanskelig det er å klare å holde høy intensitet i ett lavt press. Mestrer man dette, så vil man i langt større grad klare å holde unna i sluttminuttene som mot Haugesund.

Kommentar

• AG-3
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2006
                                        • 1081

Beste jeg har lest på år og dag

Kommentar

Working...