Taktikktråden - Formasjon, spillestil og laguttak

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kunden
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 2449

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
    Jeg vil ikke kalle det marginer når vi har blitt rundspilt av Ulf og Særp i de to siste. Laber innsats og marginer er to forskjellige ting.
    Overdrivelse. Klart vi burde styrt mer eller mindre i 90 igår. Eller vært mer bevist på defensiven slik Molde gjorde mot Stabæk sist, for så å utnytta farta til Erling enda bedre. Som tidligere nevnt, hadde Erlings skudd gått i mål hadde det blitt en helt annen kamp. At dommeren overser straffesituasjonen er smått utrolig.

Kommentar

• Pingla
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2006
      • 381

Det jeg er mest skuffa over hva gjelder dagens LSK, er at jeg rett og slett synes vi spiller drit kjedelig fotball.
      Gjennom de 20+ åra jeg har vært på kamp på Åråsen er Haglund den som har gitt meg nest minst underholdning (Even Pellerud tar pokalen...).
      En slags jevnt over ok minus prestasjon, med hyppige innslag av forferdelig, og noen få innslag av bra.

Jeg synes vi spiller ensidig, med lavt tempo, skaper minimalt klare målsjanser, og tilsynelatende ofte glemmer at poenget med fotball er å score mål. Hvor ofte har vi sett at vi spiller en gjennomført skikkelig bra kamp de siste åra, hvor vi styrer hele kampen, skaper masse sjanser, og vinner klart?
      Jeg tar heller et lag som går på noen smeller men også får noen skikkelige knallkamper, enn en eviglang grå smørje.

Nei, jeg mener ikke at ekstrem direkte og/eller langball-fotball er veien å gå. Derimot spiller vi nå som en slags feilslått makaber tiki taka fra et parallelt univers, som er aldeles grusomt å se på.

Ja, det er positive ting og se selvsagt. Men utifra perspektivet jeg nå legger til grunn ("Er dette morro å se på?"), så er svaret mitt er rungende NEI.

Så får jeg heller leve med at jeg er i undertall, og at flesteparten her synes jeg er en nisse (og vil ha Haglund ved roret videre).
      ¯\_(ツ)_/¯

Kommentar

• Uwes disippel
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 6039

Opprinnelig skrevet av kunden
        Som tidligere nevnt, hadde Erlings skudd gått i mål hadde det blitt en helt annen kamp. At dommeren overser straffesituasjonen er smått utrolig.
        Vissom atte, dersom atte. Ballen gikk i stanga og vi fikk ikke straffe. Særp ble også snytt for en straffe. Straffe er heller ikke 100% mål. Det hadde blitt en helt annen kamp og det kunne like så godt vært særp som hadde putta 4 til som vi hadde gjort det.

Kommentar

• kunden
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 2449

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
          Vissom atte, dersom atte. Ballen gikk i stanga og vi fikk ikke straffe. Særp ble også snytt for en straffe. Straffe er heller ikke 100% mål. Det hadde blitt en helt annen kamp og det kunne like så godt vært særp som hadde putta 4 til som vi hadde gjort det.
          Enig, men vi har et lag som er avhengig av marginer. Tapet var fortjent nok, dessverre. Andre deler av sesongen har vi marginene med oss og da ser vi hvordan det har gått.
          Pr idag finnes det ingen magisk formel for at vi kan etablere oss høyt. En midlertidig gledesrus skapes om vi vinner til søndag, slår Odd hjemme og tar minst 1p borte mot Molde

Kommentar

• Tittil
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2009
            • 341

Opprinnelig skrevet av kunden
            Enig, men vi har et lag som er avhengig av marginer. Tapet var fortjent nok, dessverre. Andre deler av sesongen har vi marginene med oss og da ser vi hvordan det har gått.
            Pr idag finnes det ingen magisk formel for at vi kan etablere oss høyt. En midlertidig gledesrus skapes om vi vinner til søndag, slår Odd hjemme og tar minst 1p borte mot Molde
            Det er lov å drømme

Kommentar

• knut
              Make knut Great Again
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2006
              • 9567

Synes midtstopperne våre er for deffensive med tanke på ta del i det offensive spillet. De kan stå på midtsirkel'n på egen bane, ha en autostrada fram til motstanders 16, med Fofana og høyrekant på begynnende løp, men med en gang de kommer til midtstreken er det bom stopp, safe-ing og som oftest på tvers eller støtte (Ødegaard har dog noen fine pasninger forrover). Er det en deffensiv stallordre, at de ikke har lov til å fyke forrover, tja; Forren-style? Eller er inntrykket mitt selektivt?

(har nok tiltro til laget til at jeg regner med at hvis en av stoppera stikker, så trekker en midtbanespiller tilbake, evt en spiss, Rooney-style )

Kommentar

• stovnerfugl
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Nov 2013
                • 163

Opprinnelig skrevet av knut
                Synes midtstopperne våre er for deffensive med tanke på ta del i det offensive spillet. De kan stå på midtsirkel'n på egen bane, ha en autostrada fram til motstanders 16, med Fofana og høyrekant på begynnende løp, men med en gang de kommer til midtstreken er det bom stopp, safe-ing og som oftest på tvers eller støtte (Ødegaard har dog noen fine pasninger forrover). Er det en deffensiv stallordre, at de ikke har lov til å fyke forrover, tja; Forren-style? Eller er inntrykket mitt selektivt?

(har nok tiltro til laget til at jeg regner med at hvis en av stoppera stikker, så trekker en midtbanespiller tilbake, evt en spiss, Rooney-style )

Vet du hva som vant oss kampen i går? At LSK gikk over fra 4-4-1-1 til 4-2-3-1.

Kommentar

• _Jonern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 4400

Interessant 2.omgang i Molde i dag, hvor vi legger om til 4-4-2/4-3-1-2 og faktisk lykkes med det. Er dette noe for fremtiden?

Fofana blei flytta frem som spiss og det funka greit, men synes han skal fortsette på kanten og gjøre backene svimle. Er jo også selvsagt viktig å ikke ha to like spisstyper, som vi så med Knudtzon og Høiland tidligere i år. Pellegrino og Friday på topp var friskt i dag.

Er uansett veldig for å ha to spisser. Blir ofte altfor tynt med en på topp. Knudtzon er veldig ofte helt aleine og det er simpelt som faen å forsvare seg mot oss. Hvis Friday spiller har vi også muligheten til å slå (høye) innlegg i boks siden han har fysikken til å vinne dueller der inne. Han er også typen som kan dra på seg en stopper ekstra og frigjøre plass for andre i feltet. Vi skapte i hvertfall 5 sjanser i 2.omgang mot norges beste lag på bortebane, og jeg mener denne formasjonen er noe å bygge videre på!
                  ..................

Kommentar

• BroganTrundler
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2014
                    • 665

Jeg er veldig for en 4312. Problemet med den formasjonen er ofte at backene må bidra med alle bredde, men samtlige spisser i stallen har tempo og ferdigheter til å drifte ut på kanten så det burde ikke være noe problem for oss.

Kommentar

• BroganTrundler
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jul 2014
                      • 665

Ser på West Ham - City og denne taktikken som Sam Allardyce bruker med en diamant på midten og to på topp er helt klart noe vi også kunne tatt i bruk. Det som gjør denne formasjonen så farlig er at Sakho or Valencia ligger veldig bredt i angrepet og som oftest helt ute på motsanderens back, noe som gjør at; a) backene til City bidrar mye mindre i angrep og b) det er lettere å kunne slå baller inn i bakrom. Har sett noen West Ham kamper i år og de kommer ofte i innleggposisjon, i de tilfellene vil motsatt spiss legge seg på backen som i de fleste tilfeller er svakere i lufta enn midstopperne og gir en større sjanse for å vinne ballen mens midtbanespillerne fyller opp i boksen. Som jeg sa tidligere så er Erling, Fofana, Pellegrino og Friday alle allsidige nok til å spille i et sånn system.

Edit: Der scoret forresten Sakho 2-0 på en heading der han rett og slett knuser Clichy i lufta.
                      Last edited by BroganTrundler; 25.10.2014, 14:19.

Kommentar

• Herman
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Feb 2010
                        • 1101

Lenge siden forrige innlegg, men nå har Lars & jeg publisert en ny sak på lskbloggen. Denne gangen ser vi på det sterke åpningskvarteret av andre omgang borte mot Molde, og mer spesifikt den nye 4-4-2 diamant-formasjonen som ble introdusert for første gang. Hvorfor fungerte det? Er det noe vi bør se mer av til neste år (uavhengig av hvem som trener oss)?

Her er link http://lskbloggen.wordpress.com/2014...ant-mot-molde/
                        Twitter

Kommentar

• CFC1976
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jul 2015
                          • 341

4-2-3-1 er svaret. Er veldig for denne på bortebane, men på hjemmebane syns jeg at det er for negativt. Vi trenger i så fall to bekker som kan bidra offsensivt. Timisela og SKM er bra nok for TL, men begge er bedre hjemover og i duellen enn forover.

Kommentar

• CFC1976
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2015
                            • 341

Trekker det jeg sa for noen dager siden.

Finnur og Bonke passer ikke sammen, særlig med tanke på så mange feil passninger.

Vi så mye bedre ut med to på toppen enn kun Friday alene.

4-1-3-2 ?

Kommentar

• Dinho
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2006
                              • 884

Problemet nå er at vi ikke har en god nok venstrekant, høyrekant eller offensivmidtbanespiller. Uansett hvordan vi stokker om på formasjoner og spillere så går det ikke opp. Svaret her er rett og slett at man må hente tre spillere som er gode nok.

Mange vil sikkert spørre: hva med Lundemo? Han er ikke en offensiv midtbanespiller. Han er en boks til boks sentral midtbanespiller. Han har ikke frekvensen til å spille i mellomrommet. Ja han har et bra skudd, men det er en annen grunn til at han skal spille sentralt, så han ligger rundt motstanderens 16 meter når vi er i angrep, ikke i 16 meteren.

Mitt poeng er: med Johan ute resten av sesongen og på vei ut, Bjørn Helge og Fofana begge borte (legg til Palmi og PVM) så har vi rett og slett ikke gode nok spillere i disse posisjonene. Så enkelt som det. Forsvaret et vår sterkeste lagdel akkurat nå. Noe som heller ikke er et sunnhetstegn da det finnes 6-7 lag med bedre forsvarsfirer enn oss i Tippeligaen.

Laget som nå har mistet sine tre nøkkelspillere er ikke godt nok. Vi trenger forsterkninger.

Ofkir kan være en forsterkning, men ingen kan legge vekten på hans skuldre. Kolstad, Brændsrød og Krogstad har ikke tatt nivået enda. Det betyr ikke at de ikke kan ta nivået snart, men det har de definitivt ikke gjort enda.

om jeg må velge formasjon.. ja, 442. Dropper Finnur, Lundemo sammen med Bonke, en av de tre unge på høyre og Pellegrino på venstre. Friday og Erling sammen på topp. Det er fortsatt ikke bra nok.
                              twitter @amundsakis
                              ΘΥΡΑ 13

Kommentar

• Trooond
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Mar 2015
                                • 1039

Det finnes en Høyrekant, som spilte skjorta av SKM i kamp i fjor. Kan vel ikke si han har fått sjansen under Runar. I tillegg uttaler både Arild og andre, at han er en av de med størst potensiale.
                                Det er 3 unge til, som også har løst oppgaven brukbart, men de brukes helt tilfeldig alle sammen, og får ikke gjentatte sjanser og mulighet til å ta nivået, og bli der. Ringstad har fått endel muligheter, og denne sesongen ikke tatt nivået. Hvorfor ikke prøve med de man faktisk har, og skrev kontrakt med. Er sikker på at med spilletid i noen flere kamper, så tar de nivået. Men nå har jo Runar helt tydelig uttalt at han ikke har trua på de, så det kan jo være at det knekker selvtiliten til et par av de littegrann og....

Brændsrød har kommet inn i hvertfall 2 kamper og blitt satt til andre oppgaver enn kant. En type bakromsspiss/med også midtbane oppgaver, både mot Start og mot Strømmen.

Vært artig å sett om han har nivået, om han faktisk fikk spilletid som kant, og kunne spille på sine sterke sider.
                                Han har nesten ikke fått spilletid som kant, annet enn på 2dre laget, og der har han gjort det bra, og scoret og hatt målgivende i nesten hver kamp. Vet det er litt annet nivå, men det bør jo og vise, at de som er i form satses på ?

Kommentar

• HolterKanaris
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2006
                                  • 1603

4-2-3-1 med disse spillerne:

Timisela-Amundsen-Kippe-Kind
                                  --------Bonke-------Lundemo----------
                                  Brændsrød----Friday----Ringstad
                                  ----------------------Fønix-------------------

Etter min mening den beste elleveren vi klarer å stille nå som Johan er ute. Ville kanskje vurdert å bytte Lundemo med Johan når han kommer tilbake, forutsatt at ryktene om han er nettopp dét
                                  ***Større baller enn vett***

Kommentar

• MortenA
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2007
                                    • 3568

Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                    4-2-3-1 med disse spillerne:

Timisela-Amundsen-Kippe-Kind
                                    --------Bonke-------Lundemo----------
                                    Brændsrød----Friday----Ringstad
                                    ----------------------Fønix-------------------

Etter min mening den beste elleveren vi klarer å stille nå som Johan er ute. Ville kanskje vurdert å bytte Lundemo med Johan når han kommer tilbake, forutsatt at ryktene om han er nettopp dét
                                    Ikke uenig i utgangspunktet, men hverken Lundemo eller Ringstad er i form ennå. Har troen på at de finner tilbake til god gammel form utover høsten. Skal være enig i at de tre unge burde få flere muligheter og flere minutter. Kan ikke si at jeg bebreider Runar for at han ikke kaster utpå unggutta i en såpass presset situasjon som søpla-away hvor vi ligger under, men de bør få opp mot 30 min. i kamper hvor vi har kontrollen.

Skulle gjerne sett at vi fikk inn en erfaren kant på lån ut sesongen slik at det ikke blir for mye press på de unge. Neste sesong kan vi forvente mer av dem.
                                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• HolterKanaris
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2006
                                      • 1603

Opprinnelig skrevet av MortenA
                                      Ikke uenig i utgangspunktet, men hverken Lundemo eller Ringstad er i form ennå. Har troen på at de finner tilbake til god gammel form utover høsten. Skal være enig i at de tre unge burde få flere muligheter og flere minutter. Kan ikke si at jeg bebreider Runar for at han ikke kaster utpå unggutta i en såpass presset situasjon som søpla-away hvor vi ligger under, men de bør få opp mot 30 min. i kamper hvor vi har kontrollen.

Skulle gjerne sett at vi fikk inn en erfaren kant på lån ut sesongen slik at det ikke blir for mye press på de unge. Neste sesong kan vi forvente mer av dem.
                                      Er enig I at de ikke er i dritgod form om dagen, men jeg mener det er viktigere å bruke rett spiller på rett plass enn å sette inn en uerfaren spiller I en ukjent posisjon. Man kan kanskje argumentere med at Stian er venstreback, men han har spilt såpass mye kant og har gode tekniske ferdigheter, så venstrekanten er en posisjon han kan spille seg god i igjen. Trur eg ��

At Lundemo er ute av form tror jeg er overdrevet. Han har blitt satt til å spille I en posisjon hvor han ikke får bruk for de ferdighetene han er best på. Da tenker jeg på roen med ball, evnen til å forsere et pressledd og pasningsfoten hans. Johan/Lundemo er rimelig like typer. Det er vel også Bonke/Finnur, så en konstellasjon defensivt på midten med en fra hvert av disse parene er vel det optimale. Bonke og Finnur sammen blir for likt.
                                      ***Større baller enn vett***

Kommentar

• MortenA
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2007
                                        • 3568

Jeg liker tankegangen med å bruke både Finnur og Bonke som ryddegutter foran forsvaret. Utfordringen blir å finne spillemønster hvor de kan slå enkle pasninger fremover etter erobret ball. Lundemo tror jeg kan fint fungere som offensiv midtbane. Laget må bare finne ut hvordan de skal bevege seg offensivt slik at Finnur og Bonke vet allerede før de har vunnet ballen hvor de ledige spillerne skal befinne seg fremover i banen. Det er Runar sitt ansvar, og det er noe som må jobbes mye bedre med.
                                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• CFC1976
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jul 2015
                                          • 341

Noen andre som vil se 4-4-2, Erlandsen stil?

Kommentar

Working...