Taktikktråden - Formasjon, spillestil og laguttak

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Folke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2008
    • 5955

Opprinnelig skrevet av CFC1976
    Noen andre som vil se 4-4-2, Erlandsen stil?
    Egentlig ikke opptatt av formasjon og stil (tar det som en selvfølge at en hovedtrener kan faget), men mentalitet. Arne Erlandsen har den type mentalitet jeg liker som hovedtrener, men han er ikke alene om det og det finnes mange gode trenere.

Kommentar

• BroganTrundler
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2014
      • 665

Vil se mer intensitet når vi ikke har ballen. Vi vinner sjeldent ballen høyt opp i banen.

Kommentar

• 10theri
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2010
        • 438

Også må vi bli bedre i igangsettingen. En av tingene jeg bet meg mest merke i med Rosenborg i går, var den utrolig raske igangsettingen. Tok oss flere ganger i ubalanse etter vanlig angrep, fordi så fort Hansen hadde ballen i klypene gikk det løp i alle kanter og retninger. Der har LSK mye å lære.
        Heia Lillestrøm......

Kommentar

• flisbyen
          Utestengt
          • Sep 2010
          • 305

Hvis vi får frispark rundt midtstreken så slår vi aldri ballen opp for å etablere oss, vi slår den alltid bakover og skal spille oss gjennom fra egen halvdel. Hvorfor denne forbanna omvegen alltid?

Vi har mulighet til å løfte laget og spillet over på motstanderens banehalvdel, men velger det konsekvent bort.

Kommentar

• Kay
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jan 2004
            • 763

Opprinnelig skrevet av 10theri
            Også må vi bli bedre i igangsettingen. En av tingene jeg bet meg mest merke i med Rosenborg i går, var den utrolig raske igangsettingen. Tok oss flere ganger i ubalanse etter vanlig angrep, fordi så fort Hansen hadde ballen i klypene gikk det løp i alle kanter og retninger. Der har LSK mye å lære.
            Det er nok forde det er ett innøvd trekk, keeperen vet hvor han skal se og hvor han skal kaste/sparke. I de samme situasjonene hos LSK skal du være glad for å finne en spiller med initiativ til å utfordre når AO har ballen, de fleste lunter fremover rett foran 16M, og det er helt tydelig at det ikke er noe plan over hvem og hvor det skal settes fart fremover i slike situasjoner. Det hjelper jo heller ikke at AO ofte ikke benytter seg av muligheten hvis det først er en spiller som er åpen. Dette må øves på!

Kommentar

• Wanker
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2005
              • 639

Opprinnelig skrevet av 10theri
              ...så fort Hansen hadde ballen i klypene gikk det løp i alle kanter og retninger. Der har LSK mye å lære.
              Løp og bevegelser koster ikke noe. Men ikke engang dét klarer vi å få ut av spillerne??? Scheiße!
              Hunter S. Thompson:

There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
              Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

Kommentar

• Wanker
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 639

Opprinnelig skrevet av Kay
                ...og det er helt tydelig at det ikke er noe plan over hvem og hvor det skal settes fart fremover i slike situasjoner. Det hjelper jo heller ikke at AO ofte ikke benytter seg av muligheten hvis det først er en spiller som er åpen. Dette må øves på!
                Syntes det var fullstendig fraværende under Haglund også, måla var alt for ofte resultat av enkeltmannsprestasjoner.
                Hunter S. Thompson:

There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

Kommentar

• Fjeller'n
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2003
                  • 905

Det er nok forde det er ett innøvd trekk, keeperen vet hvor han skal se og hvor han skal kaste/sparke. I de samme situasjonene hos LSK skal du være glad for å finne en spiller med initiativ til å utfordre når AO har ballen, de fleste lunter fremover rett foran 16M, og det er helt tydelig at det ikke er noe plan over hvem og hvor det skal settes fart fremover i slike situasjoner. Det hjelper jo heller ikke at AO ofte ikke benytter seg av muligheten hvis det først er en spiller som er åpen. Dette må øves på!
                  Det er ikke bare ved igangsetting fra keeper dette er viljeløst/planløst. Det er altfor ofte vi vinner ball høyere opp på banen, men det ender med spill bakover pga alt for lite bevegelse fremover. Virker som om ingen er enige om hvilke kontringer vi skal ta. Eller om vi i det hele tatt skal ta noen.....
                  "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

Kommentar

• flisbyen
                    Utestengt
                    • Sep 2010
                    • 305

Vi skal jo ikke kontre, vi skal spille oss ut, derfor eksploderer det ikke av bevegelser foran AO når vi kan gjøre kontra.
                    Det er ikke spillernes feil, det er spillestilen som er sånn.

Kommentar

• OlaG
                      Oversetterdrone
                      Myklebust Light
                      • May 2008
                      • 935

Da jeg spilte håndball så trente vi kontringer til det satt i ryggmargen. Vi som spilte ving løp så fort motstander avsluttet, full spurt uten å se oss tilbake før vi nådde midtlinjen. Da vred vi oss bakover for å se om det kom en pasning fra målvakten, som vi i så fall tok imot før vi dundra fremove for å putte ballen i mål.
                      Nå er det naturligvis et enklere spill på en bane som bare er 40 meter lang og det ikke ligger igjen noen forsvarsspillere når motstanderen angriper, men poenget er at dette bare var noe man gjorde uten å tenke. Og vi drilla det så mye på treninger at målvakten antageligvis kunne kasta pasningen i blinde, og vi som spilte vinger visste nøyaktig når vi skulle vri oss for å plukke pasningen uten å ha sett oss bakover i det hele tatt før vi skulle utføre mottaket.

tl;dr: enig med 10theri og Kay

Kommentar

• Wanker
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2005
                        • 639

Opprinnelig skrevet av flisbyen
                        Vi skal jo ikke kontre, vi skal spille oss ut, derfor eksploderer det ikke av bevegelser foran AO når vi kan gjøre kontra.
                        Og det bærer tilskuertalla preg av, tror jeg. Jeg kjenner det blir tyngre og tyngre å dra på kamper, kan neppe være alene om dette?

Edit: Og jeg har hatt det sånn siden Haglund. Spill bakover og på tvers, uten noe annet formål enn å unngå å pådra seg brudd mot. Klart at den defensive inngangen til kampene forpester psyken til spillerne. Hvem ønsker å trene fotball for å spille sånn?
                        Last edited by Wanker; 10.08.2015, 10:14.
                        Hunter S. Thompson:

Kommentar

• Oddis
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2006
                          • 2746

Jeg har virkelig prøvd å se etter det, men jeg klarer faktisk ikke å se noe offensivt mønster. Hva er egentlig planen? Skal vi spille korte eller lange pasninger? Skal vi utnytte bakrom, eller ønsker vi å komme i innleggsposisjoner?

Jeg klarer ikke å se noe mønster, og skjønner ikke hva vi faktisk prøver på. Det er noe som gjør det tungt å se alle kampene i år. For det er faktisk blytungt nå.
                          Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

Kommentar

• Fjeller'n
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 905

Ble det ikke sagt at Runar skulle fortsette på det Haglund hadde startet, bare litt mer gjennombruddshissig?

Kommentar

• Fjeller'n
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 905

Opprinnelig skrevet av Oddis
                              Jeg har virkelig prøvd å se etter det, men jeg klarer faktisk ikke å se noe offensivt mønster. Hva er egentlig planen? Skal vi spille korte eller lange pasninger? Skal vi utnytte bakrom, eller ønsker vi å komme i innleggsposisjoner?

Jeg klarer ikke å se noe mønster, og skjønner ikke hva vi faktisk prøver på. Det er noe som gjør det tungt å se alle kampene i år. For det er faktisk blytungt nå.
                              Så lenge Erling spiller må det vel eksistere et ønske om å benytte bakrommet?

Kommentar

• GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

Et lag med en keeper som konsekvent tar seg lang tid med ball, som slår lange femmetere og som kun unntaksvis distribuerer ballen til forvarsspillerne, prøver ikke spille seg ut bakfra.

Kommentar

• Oddis
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2006
                                  • 2746

Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                                  Så lenge Erling spiller må det vel eksistere et ønske om å benytte bakrommet?
                                  Jeg er enig i den tanken, men hvor ofte har vi prøvd på det? Erling har vel putta flest etter å ha mottatt ball utenfor 16, for så å drible av en mann og legge den i lengste?

Jeg ønsker virkelig å finne ut av hva vi prøver på og hvordan vi skal angripe, slik at jeg kanskje får trua på prosjekt Runar, men det begynner å bli vanskelig. Under Haglund så kunne man i det minste se hva vi prøvde på. Det var et mønster, selv om vi ikke lyktes med å utføre det før sesong 3. Ikke at det er jævlig bra, men da hadde jeg trua hele veien. Nå sliter jeg litt mer med det.

Jeg ser dog at Friday blir brukt som en Sundgot på et vis, der han skal holde på ball til vi kommer frem, men den neste pasningen kommer aldri frem. Det virker nesten litt som at ingen helt veit hvor de selv og andre skal løpe, og da er det vanskelig å finne medspillere med pasninger. I tillegg blir løpene litt halvhjertet og da enkle å plukke opp.
                                  Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

Kommentar

• Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3501

Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                                    Ble det ikke sagt at Runar skulle fortsette på det Haglund hadde startet, bare litt mer gjennombruddshissig?
                                    Jo, men det er skrinlagt ser det ut til. Eller egentlig vet jeg ikke, da det er klin umulig å se en rød tråd i det man forsøker på fra kamp til kamp. Det kan godt hende man forsøker å bygge videre på det Haglund brukte tre år på å få til å fungere, men vi var uansett nærmere å få det til i serierunde syv enn vi er i dag.

Mitt tips er at Torgeir Bjarmann snart går ut og sier at de har en langsiktig plan med Runar og at han må få tid til å implementere en ny spillestil, som er stikk i strid med det han sa når Runar ble ansatt. Da hadde det vært ekstremt mye mer billig å bare ansatt en trener som faktisk ville bygge videre på det vi hadde fra før og den stallen vi hadde.

Kommentar

• GIFKanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2009
                                      • 8243

Det er ingen intensjoner om å videreføre Haglunds fotball, det var klart allerede etter første ydmykende kamp mot RBK i år, der man gikk ut og hevdet man hadde full tiltro til Runar og at man var overbevist om at det ville ta mindre tid å få skikk på dette enn det Haglund klarte. Inneforstått, nye koster og nye ideer.

Haglund er som et fjernt minne, som jeg skrev her inne etter den kampen før i år, det er som man bevisst fjerner seg fra alt han innførte.

Kommentar

• CFC1976
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2015
                                        • 341

Vi spilte 4-1-2-2-1 og 4-2-3-1 under haglund fordi vi manglet toveisspillere (sentralt hadde vi pvm og yohan)

Nå har vi finnur, lundis og bonke

Kommentar

• e.d
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2005
                                          • 688

Det viktigste er å få igang midtbane leddet, og særlig sentral midtbane. Dem må få fart i ræva å være motor i laget. Dem må løpe mer og dem må løpe raskere både når vi har ballen og motstander har den. Jeg synes at midtbanen ikke klarer å balansere lagdelene. Ville vært bedre å hatt 3 i den sentrale midtbanen og 2 kanter. Så kunne Erling vært enslig spiss.

Jeg ville hatt Lundemo som sentral midtbane med hans evne til å slå kreative pasninger. Sammen med Bonke og Finnur som 2 løpsmaskiner og ballvinnere vil gjøre at vi blir mer robuste, vinner ballen oftere i gunstige situasjoner og er mer i balanse til å sette igang angrepene. Ballen bær slåes opp på Erling som er ekstremt god til å time løpene og så kan midtbane spillerne komme i full fart etter. Ev. alternativ å slå ut på kantene som hele tiden går på løp. Vi trenger ikke 2 spisser, - heller 3 sentrale midtbanespillere med det spillemateriale vi har.
                                          synging, mentalitet - Kanari-Fansen

Kommentar

Working...