LSK anno 2015

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Folke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2008
    • 5955

Opprinnelig skrevet av Børge
    Alle tre ut = krise. Enkelt regnestykke.
    Vil gjerne ha med Johan og Petter videre, men ingen krise om klubben finner gode erstattere.

Kommentar

• GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

Kristinsson kom inn og ordla seg på en måte som ga en følelse at han allerede da hadde dannet seg et bilde av hvem som ville bli med videre og hvem som i så fall kunne hentes. Foreløpig er jeg rolig, og for å sitere Ridley Scotts største makkverk, I choose to believe!

Kommentar

• taraldsen
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Sep 2006
        • 161

For meg er Johan den viktigste å få med seg videre. Nå som Palmi har sagt nei, kan ikke en del av hans lønns-tilbud føres over til Johan sånn at han takker ja? Eller det ikke sånn det funker?

Kommentar

• Klimtkongen
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2014
          • 424

Opprinnelig skrevet av Folke
          Tror nok han vil holde seg til Østlandet, evt utlandet. Med Palmi og Johan ut, er det nok velvilje hos investorene til å gi han en "bonus" utover de 850.000 kr klubben kan gi han!
          Kanskje. Han har jo vært i Brann før og jeg har litt på følelsen at de trenger en gammel helt inn for å starte på nytt. Og at de er villige til å betale en god del for å få det til.

Kommentar

• trigz
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 7131

Opprinnelig skrevet av Folke
            Vil gjerne ha med Johan og Petter videre, men ingen krise om klubben finner gode erstattere.
            Vi kan kompensere for Johan og Petter ved å slå to fluer i en smekk: Johan Petter Winsnes er sikkert hypp på kontrakt. Løp og kjøp!
            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Ola
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 1651

Det viktigste klubben gjør nå er å holde kostnadene nede. Om ikke Johan takker ja til 850k må la han gå. Etter min mening bør tilbudet til Petter og Palmi ligge 50k og 100k under dette igjen. Synd det, men vi kan ikke tillate oss noe annet med dagens økonomi. Sats ungt, billig og langsiktig!

Vi er teknisk konkurs, og må agere deretter.

Kommentar

• andersmm
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2006
                • 5764

Palmi ut: Greit nok, hadde vært ålreit å ha ham som en squadspiller, men om vi spiller korta våre rett kan vi hente en yngre spiller som gir troppen en ny dimensjon. Palmi er anvendelig, men har liksom ikke noen utpregede kvaliteter som vi ikke kan få med andre spillere. Bruk pengene som var tiltenkt Palmi på en ung, litt mer utpreget kantspiller. Denne Shroot i Hødd er vel midtbanespiller og ser ut til å putte på bestilling. Burde heller ikke være særlig dyr, og det er vel på den hylla vi leiter.

Johan ut: Den her er lei. Her mener jeg at vi kanskje bør lete utomlands, om vi ikke får investorer til å hoste opp de siste kronene som tipper Johan i vår favør. Såpass viktig synes jeg faktisk at han er. Glipper han, så bør vi som sagt lete utenlands etter en rutinert playmaker som kan gå inn og ta styringa på midten. Det er jo en hel del spillere lengre sør i Europa som holder bra kvalitet, men som ikke kan spasere inn og få kontrakt med hvem som helst, da økonomien i disse landene er dårlig. Her er det jo en hel del risiko, med tanke på at det er litt utenfor vår comfort-zone scoutingmessig. Afrika er jo også en mulighet, men akkurat denne posisjonen er ganske kritisk med tanke på spilleforståelse og tilvenning. Vi har allerede Bonke som bør være vår langsiktige satsning.

Petter: Alltid kjipt å miste poengspillere, men han er ikke like viktig for spillet som Johan. Samtidig vet jeg ikke hvordan Runar legger det opp med hengende spiss/offensiv midtbane. Han kanskje ønsker et oppspillspunkt eller en mer fysisk spiller i denne posisjonen. Kan jo være slik at helheten blir bedre om vi satser på en eller to unge spillere her, hvorav en er mer fysisk spiller og den andre er en mer klassisk 10er. Jeg skal inrømme at jeg ikke har sett mye av Kolstad, men kan han bidra neste år? Og kan den andre være Glenn?

Ødegård: Bare å krysse fingra for at Forren ikke forsvinner utenlands i vinter. Om Forren blir i Molde, så blir nok også Magnar i Lillestrøm. Blir han neste sesong, så tror jeg vi sikrer oss kontrakt med ham fra og med 2016. Hvis ikke må vi dra på spillerjakt her også. Morten Sundli i Mjøndalen er nevnt, og det er kanskje ikke så dumt (såfremt Mjøndalen ikke rykker opp da). Ellers kan Runar kanskje lokke til seg en talentfull stopper fra Island?

Angående Mjelde, så har han vært en fantastisk fyr så lenge han har spilt i LSK. Bidraget på førstelaget har kanskje ikke vært all verden, da han ikke har kunne tilføre så mye i forhold til andre spillere i laget. Kan ikke understreke nok hvor mye jeg har satt pris på ham, og 2.laget hadde nok ikke tatt seg til opprykk uten en såpass gjennomprofesjonell hedersmann involvert. Tror dog ikke savnet blir så alt for stort i Tippeligaen, selv om han kanskje hadde hatt en plass her om BÅDE Palmi og Petter forsvinner. Her bør vi kunne fiske opp en ung, talentfull og sulten midtbanespiller for å fylle hans sko.

Alt i alt ser det ut til å bli en hel del å henge fingra i for Bjarmans del i månedene fremover. Her er det bare å benke seg foran scouting-systemet og titte gjennom kamper for å finne gode spillere som er villig til å spille for Fugla innenfor de økonomiske rammene vi kan tilby. Regner også med at det blir mange prøvespillere gjennom vinteren. Mitt største ønske er at vi beholder Johan, får med oss Ødegård, og deretter Petter. I den rekkefølgen. Det viktige er at vi beholder kontinuiteten i det defensive og sentralt for å videreføre det Haglund etterhvert fikk skrudd sammen. Å bytte ut kantspiller og hengende spiss er en mer overkommelig jobb enn det er å erstatte midtbanegeneralen og vår eneste stoppern som kan være konstruktiv med ball.

Jeg håper virkelig vi kan fortsette trenden, selv om vi nok må stille med en yngre tropp og dårlig økonomi neste år. Sånn som ståa er i norsk fotball om dagen hadde jeg vært utrolig stolt om vi utgår fra disse premissene og kommer oss igjennom 2016 med en hederlig plassering. Det er viktigere en noensinne at vi viser hva man kan få til om man legger ned et stykke ærlig arbeid med en klubb som faktisk har sjel, tradisjon og lokal forankring. Det er ålreit å ha god råd, men man kommer også et godt stykke med litt smartness.
                "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• Klimtkongen
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2014
                  • 424

Opprinnelig skrevet av andersmm
                  Jeg håper virkelig vi kan fortsette trenden, selv om vi nok må stille med en yngre tropp og dårlig økonomi neste år. Sånn som ståa er i norsk fotball om dagen hadde jeg vært utrolig stolt om vi utgår fra disse premissene og kommer oss igjennom 2016 med en hederlig plassering. Det er viktigere en noensinne at vi viser hva man kan få til om man legger ned et stykke ærlig arbeid med en klubb som faktisk har sjel, tradisjon og lokal forankring. Det er ålreit å ha god råd, men man kommer også et godt stykke med litt smartness.
                  Enig, men jeg tror vi vil ta mange skritt tilbake neste år om vi mister Johan og Petter.

Jeg tror det hadde vært enklere å takle tapet av de spillerne om vi ikke også hadde hatt et trenerskifte.

Jeg er redd for at Runar ikke skjønner nivået som trengs i Tippeligaen og henter inn en drøss med spillere som kanskje kan bli noe, men som trenger tid. Vi har alt mistet Mjelde og nå Palmi og står i fare for å miste Petter og Johan også. Jeg er virkelig bekymret for at vi "tar en Brann" i 2015.

Forsvinner flere ut så trenger vi kvalitet inn. Og da spillere med hår på brøstet og som kan gå inn å gjøre en jobb fra dag en. Men så var det dette med økonomien da... Er jo grenser for hva man kan få gratis og for maks 850.000,- i lønn.

Kommentar

• reka
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Aug 2005
                    • 13278

Redd dette blir mye å bite over for KR som tross alt ikke har allverden av trenererfaring. Om klubben er raka, stallen er tynn og juniorene må inn er treneren det siste man bør spare penger på. At assistent og mye annet fortsatt er uavklart lover ikke bra. Bob Bradley fikk det til med Stabæk, men han er jo ikke akkurat en førstereisgutt.

Kommentar

• BroganTrundler
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jul 2014
                      • 665

Shroot sin kontrakt får vel ut ved nyttår også. Hadde jo vært et ran å få han gratis.

Kommentar

• Frode D. Homb
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2003
                        • 982

Det er nå den virkelige effekten av vår dårlige økonomi kan vise seg. Vi kan fort ende uten Palmi, Johan og Petter og med umeritterte forsterkninger som erstattere.

Kommentar

• krogen
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Aug 2009
                          • 228

Opprinnelig skrevet av Ola
                          Det viktigste klubben gjør nå er å holde kostnadene nede. Om ikke Johan takker ja til 850k må la han gå. Etter min mening bør tilbudet til Petter og Palmi ligge 50k og 100k under dette igjen. Synd det, men vi kan ikke tillate oss noe annet med dagens økonomi. Sats ungt, billig og langsiktig!

Vi er teknisk konkurs, og må agere deretter.
                          Jeg gråter ikke over at det ser ut som Johan og Palmi ikke blir med videre. De har føltes som fremmede fugler i LSK. Men Petter vil jeg ha med videre.

Kommentar

• Leif A
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 3962

Opprinnelig skrevet av taraldsen
                            For meg er Johan den viktigste å få med seg videre. Nå som Palmi har sagt nei, kan ikke en del av hans lønns-tilbud føres over til Johan sånn at han takker ja? Eller det ikke sånn det funker?
                            LSK har vel vedtatt et lønnstak på 850k. Da vil det være rimelig teit å sprenge det ved første korsvei...
                            Knurr...

Kommentar

• Tvilling
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2006
                              • 1480

Sitat fra Mjøndalen-kaptein i går:
                              . Vi er et lag som jobber sammen som en gjeng. Vi kommer ikke til å tjene dritfett, men vi spiller fotball fordi det er gøy.
                              For meg står det i kontrast til at noen vil tjene millionlønninger, og får de ikke det - så går man.
                              Jeg tenker at de som får tilbudet, og vil være med LSK og faktisk tjene 850.000 pr år - er velkommen!
                              Det er hva klubben kan betale, og spillerne får oppleve å spille i LSK.
                              Vil de ikke det, så får de la det være. Vi trenger spillere som er dedikert nok.

Kommentar

• Frode D. Homb
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Dec 2003
                                • 982

Jeg tar heller et nedrykk enn at vi kjører klubben helt nede i rennesteinen, hvor vi tigger om penger og selger alt vi har.

Kommentar

• dollyholly
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jul 2007
                                  • 965

Nå må det for faen I helvete være mulig......å uttale seg på dette fprumet uten å bli sjikanert.

Kommentar

• Ola
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 1651

Lønnstak er veien å gå, og selvsagt må det følges, ellers er det bare tull. En annen viktig sak i den sammenheng er at kun noen få spillere bør ha lønn i øvre sjiktet. Det kan ikke bli sånn at alle ligger på lønnstaket, det må være en klar kategorisering mellom kvalitet og lønn.

Jeg ser for meg en sentrallinje med keeper, midtstopper, sentral midt og spiss som er på lønnstaket. En 3-4 klassespillere rundt 600-700 i lønn og resten yngre sultne karer i 300-600 sjiktet.

Det er fortsatt langt unna Mjøndaln med 140k i snittlønn.

Kommentar

• Børge
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2013
                                      • 2559

Vi skriver 1 desember. Hva skjer med Johan Andersson og Petter Vaagan Moen? Må vel komme en avklaring snart. Bet meg merke i at ny hovedtrener ønsker så komplett stall som mulig når treningen starter opp i januar, men det er vel for å regne som en standardfrase...
                                      Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Klimtkongen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2014
                                        • 424

Opprinnelig skrevet av Ola
                                        Lønnstak er veien å gå, og selvsagt må det følges, ellers er det bare tull. En annen viktig sak i den sammenheng er at kun noen få spillere bør ha lønn i øvre sjiktet. Det kan ikke bli sånn at alle ligger på lønnstaket, det må være en klar kategorisering mellom kvalitet og lønn.

Jeg ser for meg en sentrallinje med keeper, midtstopper, sentral midt og spiss som er på lønnstaket. En 3-4 klassespillere rundt 600-700 i lønn og resten yngre sultne karer i 300-600 sjiktet.

Det er fortsatt langt unna Mjøndaln med 140k i snittlønn.
                                        Du må ikke glemme at det snittet til Mjøndaln kommer til å gå opp nå da. Og at de likevel med 99% sannsynlighet kommer til å rykke rett ned igjen.

Utfordringen er at gjennomsnittslønna i Tippeligaen er på drøye millionen. Fant en undersøkelse fra et par år tilbake via Google og lønningene lå mellom 120 000 og 5 000 000 i året.

Å hente inn "klassespillere" med et lønnstilbud på rundt 600-700 i året virker veldig vanskelig. Det lønnsnivået er kun en bedre deal for de som i dag tjener mindre. Men hvem er de?

Hvis snittlønna er en million så er det nok en del unge spillere som trekker det ned. En god, ung spiller får neppe lønn som fortjent. Spillere på 22-23-24 og oppover trekker nok snittet oppover igjen, før eldre spillere, på slutten av karrieren må akseptere å se lønnsnivået gå ned igjen.

Så jeg kan se for meg at det blir vanskelig å hente etablerte spillere med lønnstak på 850. Selv nøkkelspillere blir jo liggende under snittet, men egentlig skulle og burde de ligge over.

Som betyr at vi må hente nøkkelspillere som enten er unge, fra lavere divisjoner eller fra utland der 600-700 er et bra tilbud. Kan jo hende de på sikt kan bli nøkkelspillere, men kan ikke se for meg at de kan gå inn og være det fra første stund.

Jeg mener det er kritisk viktig at vi får på plass avtaler med Johan og Petter. Så slipper vi å være i en situasjon der en ung og uerfaren trener skal sette sammen og spille inn et nytt lag på lavbudsjett. Det kan se ut som en oppskrift på katastrofe.

Kommentar

• plantemiddel
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Feb 2012
                                          • 820

Det beste for kvaliteten på tippeliagen hadde vært om klubbene i felleskap kunne enes om et lønnstak. Da kunne klubbene brukt pengene på treningsfasaliteter, unge spillere, trenere osv, i stedet for å overby hverandre for spillere som i beste fall holder et svært lavt internasjonalt nivå.

Kommentar

Working...