LSK anno 2015

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

Opprinnelig skrevet av Klimtkongen
    Utfordringen er at gjennomsnittslønna i Tippeligaen er på drøye millionen. Fant en undersøkelse fra et par år tilbake via Google og lønningene lå mellom 120 000 og 5 000 000 i året.
    Snittlønna er ikke i nærheten av drøye millionen i dag. Går man 2-3 år tilbake satt nok fortsatt en del med kontrakter signert i lønnsbalubaen 2007-2008, i dag er de kraftig redusert. I LSK i dag har nok antagelig bare Riise over millionen i lønn blant spillerne som ikke har utgående kontrakt nå. Kanskje også Kippe, selv om jeg ville blitt overrasket om LSK ga over 1 million på en 3-års kontrakt på en tilsynelatende gammel spiller. Skulle jeg tippe ligger snittet i LSK på rundt 600.000. De unge og afrikanerne tjener særdeles lite (omkring 250.000) og de utgjør en solid andel av stallen vår i dag.

Det er mulig Molde og RBK har et lønnsnivå som snitter rundt millionen, men det er nok svært få andre klubber som har det. Kan heller ikke se for meg at andre "storklubber" som Viking, Brann eller Vålerenga er i nærheten. Det har vel også vært sagt at man i LSK setter et lønnstak på 850.000, men at eksterne investorer har sagt seg villige til å betale deler av lønna utover dette dersom man mener spilleren er verdt det. I så måte kan nok sikkert de virkelig gode spillerne tjene over millionen i LSK også neste år.
    Lauken er vår venn!

Kommentar

• Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3501

Opprinnelig skrevet av plantemiddel
      Det beste for kvaliteten på tippeliagen hadde vært om klubbene i felleskap kunne enes om et lønnstak. Da kunne klubbene brukt pengene på treningsfasaliteter, unge spillere, trenere osv, i stedet for å overby hverandre for spillere som i beste fall holder et svært lavt internasjonalt nivå.
      Det hadde nok holdt med at alle klubber kunne enes med å ikke handle hvis Jim Solbakken er involvert. Da ville lønnsnivået falt ned en del av seg selv tror jeg.

Kommentar

• GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

Så stille det ble! Man regner jo med at det jobbes iherdig med å få ting på plass, kanskje venter vi på noe godt, men man sitter jo og tenker litt når man ser pressekonferansen til AaFK nå. Mens LSK presenterte en konferanse som nærmest var over før den starta, så gir Ålesund oss full pakke som gir masse tv-tid. Jeg misunner de ikke Aabrekk, gud for et valg, men de greier ihvertfall bruke media.

Kommentar

• tullebukk
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2006
          • 5446

BHR har nok ca 1.7 og Kippe ca 1,4 tipper jeg grovt.

Kommentar

• Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3501

Opprinnelig skrevet av tullebukk
            BHR har nok ca 1.7 og Kippe ca 1,4 tipper jeg grovt.
            Kippe sto oppført med 880.000,- i 2013 i skattelistene som ble offentliggjort i vg tidligere i år. Tror du han gikk opp ca. 500-600.000,- i lønn når han signerte ny kontrakt?

Kommentar

• Klimtkongen
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2014
              • 424

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
              Snittlønna er ikke i nærheten av drøye millionen i dag. Går man 2-3 år tilbake satt nok fortsatt en del med kontrakter signert i lønnsbalubaen 2007-2008, i dag er de kraftig redusert. I LSK i dag har nok antagelig bare Riise over millionen i lønn blant spillerne som ikke har utgående kontrakt nå. Kanskje også Kippe, selv om jeg ville blitt overrasket om LSK ga over 1 million på en 3-års kontrakt på en tilsynelatende gammel spiller. Skulle jeg tippe ligger snittet i LSK på rundt 600.000. De unge og afrikanerne tjener særdeles lite (omkring 250.000) og de utgjør en solid andel av stallen vår i dag.

Det er mulig Molde og RBK har et lønnsnivå som snitter rundt millionen, men det er nok svært få andre klubber som har det. Kan heller ikke se for meg at andre "storklubber" som Viking, Brann eller Vålerenga er i nærheten. Det har vel også vært sagt at man i LSK setter et lønnstak på 850.000, men at eksterne investorer har sagt seg villige til å betale deler av lønna utover dette dersom man mener spilleren er verdt det. I så måte kan nok sikkert de virkelig gode spillerne tjene over millionen i LSK også neste år.
              Problemet er jo at snittlønn kun er antall lønnskroner totalt delt på antall spillere totalt. En junior kan tjene 200 000 og en etablert spiller kan tjene 1 800 000 og snittet på de to er da 1 000 000.

Det er helt sikkert mulig å signere spillere på lavere lønn enn millionen.

Men hvis vi skal hente "nøkkelspillere" så krever nok de over snittet. Og da tror jeg det kan bli vanskelig. Mulig Petter og Johan tjener mye, men kan ikke skjønne at det skal være så utrolig lett å finne gode erstattere for dem for en god del mindre.

At vi finner spillere som på sikt kan gjøre det er jo en ting. Men de vi henter i stedet må være gode i 2015.

Kommentar

• OptimistFugl
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2008
                • 462

Jeg er generelt veldig skeptisk til offisielle lønnstak. Det kan oppfattes som lave ambisjoner og manglende vekstmuligheter ved suksess. Det er en fare for at vi betaler for lite til å få de gode og mest talentfulle som kan gå over taket på sikt. Samtidig risikerer vi å gi for mye for de som ikke er verdt taket fordi det er de vi har sjans på med taket.
                Har mer tro på en fleksibel modell med et fornuftig totalbudsjett på lønn som vi ikke overskrider.

Kommentar

• xeR
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Jan 2004
                  • 11206

Opprinnelig skrevet av OptimistFugl
                  Jeg er generelt veldig skeptisk til offisielle lønnstak. Det kan oppfattes som lave ambisjoner og manglende vekstmuligheter ved suksess. Det er en fare for at vi betaler for lite til å få de gode og mest talentfulle som kan gå over taket på sikt. Samtidig risikerer vi å gi for mye for de som ikke er verdt taket fordi det er de vi har sjans på med taket.
                  Har mer tro på en fleksibel modell med et fornuftig totalbudsjett på lønn som vi ikke overskrider.
                  Godset klarte vel å ta seriegull med lønnstak..
                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• mooph
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Aug 2005
                    • 1496

Lønnstak er en merkelig "barnehage"-aktig idé, iallefall om det er en offisiell greie.

Er det da andre som da setter denne grensen enn de som ellers ville forhandlet om lønn ?

Siden man uansett har et lønnsbudsjett (...håper jeg!). Kan en da anta at de som forhandler kontrakter ikke klarer å forholde seg til denne totalen slik at man ser seg nødt til å etablere et tak pr individ i tillegg ?

Er det enkelte som tror man vil ende opp med for få spillere dersom en kun holder seg til lønnsbudsjett?

Penger, dvs. pluss og minus og denslags, er visst vanskelige greier. ...eller er kanskje lønnstak bare en beskjed til media/omgivelser.
                    Fugla mot nye høyder

Kommentar

• tilt
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2007
                      • 813

Jeg synes det er bra å ha et lønnstak, men det er en rar ting å gå ut i media med. Kunne fint ha holdt det for seg selv.
                      livet er en gamp for de som ikke kan si k
                      https://twitter.com/#!/KjetiI

Kommentar

• Børge
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2013
                        • 2559

Opprinnelig skrevet av xeR
                        Godset klarte vel å ta seriegull med lønnstak..
                        Det gjorde dem sikkert, men hva var lønnstaket? Ingen som har gått ut med det i likheten av hvordan LSK sitt lakk ut i pressa.
                        Sint og tverr på felt N

Kommentar

• knut
                          Make knut Great Again
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2006
                          • 9537

Opprinnelig skrevet av tilt
                          Jeg synes det er bra å ha et lønnstak, men det er en rar ting å gå ut i media med. Kunne fint ha holdt det for seg selv.
                          Muligens det handler om å vise omgivelsene at de fulle sjømenn har blitt mer edrulige?

Med å gå ut med dette i media, slår en jo en strek over inntrykket om at spillerlønninger ute av kontroll, noe som kanskje er viktig for sponsorer og kommunepolitikere (og tilskuere og supportere)
                          Last edited by knut; 01.12.2014, 18:31. Begrunnelse: parentes

Kommentar

• Børge
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2013
                            • 2559

Opprinnelig skrevet av knut
                            Med å gå ut med dette i media, slår en jo en strek over inntrykket om at spillerlønninger ute av kontroll, noe som kanskje er viktig for sponsorer og kommunepolitikere (og tilskuere og supportere)
                            Det oppsummerer i grunn 2015 på en enkel måte: utenfra ser det ut som om det har vært rett ut jævlig viktig å få lempa ut så mye negative nyheter om økonomien som mulig - male den økonomiske situasjonen så mørk som mulig. Legg gjerne på litt også. Sier ikke at den økonomiske situasjonen har vært kritisk, da man lett kan forstå det ut i fra antall som har blitt sagt opp med mer. Drittpakker planta i Finansavisen av gudene vet hvem - eneste som er sikkert der, er vel at den/de som planta den om økonomisk garanti opp mot NFF klokelig nok ikke avslører seg med bakgrunn i hvor jævlig feil dem tok og bør være forbanna flaue over hvordan dem klarte å bomme på saken.

Trenger jeg å legge til at jeg er drittlei lekkasjer til pressen av negative nyheter og at styret fremstår som komplett u-harmoniske? Stakkars administrasjon som skal utføre det styret bestemmer, når styret kriger utad i media. Må være frustrerende. Skal heller ikke se bort i fra at det delvis har kostet klubben en dyktig trener i avgang.

Haglund m/spillerstallen skal ha skryt for jobben de har gjort. De har vært de som har kommet med de positive nyhetene, stått rakrygget og ikke brydd seg nevneverdig stormen som har blåst innad i klubben.
                            Sint og tverr på felt N

Kommentar

• plantemiddel
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2012
                              • 820

Etter spådommene å dømme blir neste år ganske likt som i år med andre ord?

Kommentar

• tullebukk
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2006
                                • 5446

Opprinnelig skrevet av Totti21
                                Kippe sto oppført med 880.000,- i 2013 i skattelistene som ble offentliggjort i vg tidligere i år. Tror du han gikk opp ca. 500-600.000,- i lønn når han signerte ny kontrakt?
                                Tror du Kippe tjener 880.000 da kan du tro om igjen.

Kommentar

• Uwes disippel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2006
                                  • 6039

Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                  Tror du Kippe tjener 880.000 da kan du tro om igjen.
                                  880.000 sier egentlig ingenting. Dette er etter fradrag så det blir kun spekulasjoner så fremt man ikke har dyp innsikt i hans personlige økonomi. Reell lønn er nok 150.000-200.000 over dette.

Kommentar

• Canário
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2005
                                    • 1471

Kippe hadde et lønnskutt på mellom fem og ti prosent da han signerte ny kontrakt i vinter. http://www.vg.no/sport/fotball/lille...em/a/10120083/

Kommentar

• Leif A
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 3962

Om jeg ikke husker helt feil ble det vel i en bisetning nevnt at lønnstaket i LSK gjaldt grunnlønn. I så fall er det underforstått at det vil være rom for bonuser. Ergo vil det fortsatt være mulig å oppnå en (mer enn) respektabel inntekt som LSK-spiller.

Forskjellen vil være at man for fremtiden må gjøre seg fortjent til det...
                                      Knurr...

Kommentar

• LS89
                                        Kamptrådkongen
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2013
                                        • 3410

Så stille om dagen, utrolig kjedelig. Intet nytt på ryktebørsen heller? Plutselig 14 dager uten noe som helst.. Eneste Palmí som stikker (sannsynligvis).

Kommentar

• kunden
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2005
                                          • 2428

Hvem ønsker denne sussebassen:

?

Kommentar

Working...