LSK anno 2015

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • knut
    Make knut Great Again
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2006
    • 9461

    Origi er god. Arnesen kommer seg. Kippe er dårligere enn på lenge. BHR likeså. Ringstad er ikke tilbake der han var. Andersson er treigere og dårligere enn i fjor, ukjent årsak. Fofana er ikke helt på ennå... Men er da godkjent. De tre på høyra er bra nok. Islendingen på midten har jeg ikke bestemt meg på, han forran er ikke god nok. Erling er vår nest beste etter Origi, så kommer Friday. SKM får også godkjent. Pelle får ikke det. Og Bonke kommer etterhvert.

    Detta var min evaluering over det Runar har å rutte med...

    Men hvem av våre spillere føler jeg ville forbedra RBK? Origi og Fofana.

    Hvem av våre spillere føler jeg ville forbedra typ Odd? Origi, Fofana, kanskje Friday, kanskje Erling, om de fungerte som de skulle.

    Hvem av våre spillere føler jeg ville forsterka typ Mjøndalen? Origi, kanskje Ringstad/SKM, uansett Fofana, Friday, Erling. Kanskje BHR og.

    Terningkast fysjamejjen.

    Kommentar

    • tullebukk
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2006
      • 5446

      SKM god nok lol så du Rbk kampen??

      Kommentar

      • Børge
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2013
        • 2558

        Opprinnelig skrevet av tullebukk
        SKM god nok lol så du Rbk kampen??
        Simen er god nok ja. En dårlig kamp fra en fortsatt ganske så ung fyr, er ikke nok til å velte mitt inntrykk av han.
        Sint og tverr på felt N

        Kommentar

        • knut
          Make knut Great Again
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2006
          • 9461

          Opprinnelig skrevet av tullebukk
          SKM god nok lol så du Rbk kampen??
          Nei. Er på Mallorca. Og tydeligvis takk og lov for det

          Kommentar

          • Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3499

            Opprinnelig skrevet av Tittil
            Dagens RB er tydelige på at spillestallen er syltynn og at nysigneringene ikke holder mål. Det understrekes samtidig at andre lag i tippeligaen med tilsvarende rammevilkår lykkes langt bedre enn LSK på dette området.
            Det man gjør på spillersiden er rett og slett skremmende svakt. Stabæk som har en trener med evner og kontakter til å finne spillere utenfor norden henter spillere på skyhøyt Tippeliganivå til småpenger mens vi driter oss ut gang på gang.
            Det vi har truffet på har vært Afrikanere vi får servert på sølvfat av Aneke, men disse trenger gjerne 1-2 sesonger av sin 3-årskontrakt før de er tilpasset Tippeligaen og vi får egentlig aldri noe særlig ut av de sportslig sett før de forsvinner videre.

            Jeg har nevnt det tidligere, men LSK må bygge organisasjon om de igjen skal bli en klubb som skal kjempe i toppen av norsk fotball. De må tenke nytt og gjerne se mot tysk fotball der det sportslige ikke styres av en trener med 2-4 års levetid i klubben, men av en sportsdirektør med langsiktig tankegang.
            Det jeg ønsker meg er en sportsdirektør med tung erfaring som trener/manager, gjerne fra utlandet, som blir klubbens viktigste person i det sportslige apparatet som skal definere hvordan LSK skal se ut som klubb de neste 10-15 årene.
            Han vil ha ansvar for spillerlogistikk og ansettelse av trenere basert på den klubben og visjonen han har lagt. Det vil si at man overhodet ikke er avhengig av en trener sin filosofi for å hente nye spillere, da treneren er ansatt for å følge klubbens filosofi og dermed vil ha spillertypene han trenger.
            I tillegg vil han bygge opp et akademi/ungdomsavdeling der man har en tydelig rød tråd igjennom hele klubben som ikke skal endres hver gang det kommer en ny trener på noe som helst nivå. Formasjon og spillestil er definert og urokkelig på ungdomsnivå.
            Det må være et klart mål om hvor mange prosent av a-stallen som til enhver tid skal være utviklet igjennom akademiet eller klubbene i nærområdet på kort sikt og på lang sikt, mens resten av spillerne man henter inn bør finnes på kontinentet, helst Europa som krever mindre tilpasning. Det finnes en haug med spillere som er tilgjengelig for Norske klubber i dag pga sak økonomi i europeiske ligaer under toppnivå som er mer enn gode nok for Tippeligaen.
            For å lykkes på dette området er man også 100% avhengig av en speider som ikke bare skal identifisere spillere, men også se om de har rett mentalitet og innstilling til å spille i LSK. Samme person kan også brukes aktivt i akademiet for å klare å skille tidlige talenter og de med innstillingen til å lykkes på sikt.

            En slik sportsdirektør vil også være en naturlig sparringspartner for treneren, selv om sistnevnte naturligvis alltid vil ha ha ansvaret for kampledelsen og laguttak.

            Om det å få råd til en slik organisasjon betyr at vi kan hente inn 1-2 spillere færre betyr ingenting. På sikt er jeg 100% sikker på at å investere i dette vil lønne seg.

            Det betyr dog at Torgeir Bjarmann blir overflødig i LSK.

            Kommentar

            • Tittil
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2009
              • 341

              Totti21: Synes du har mange fine tanker, og at alt man gjør på det sportselige må være forankret i langsiktig strategi og filosofi som er uavhengig av hvilken trener som kommer. Mao klubben må finne trenere sol tilpasser seg og ikke omvendt. Det LSK driver med nå er kortsiktig skippertaksmentalitet for å overleve sportselig og økonomisk, og skaper ingen suksess på hverken kort eller lang sikt.

              Kommentar

              • Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2558

                Synes Torvik sin kommentar i dagens Romerikes Blad er utrolig treffende. LSK har rett og slett vært alt for dårlige på overgangsmarkedet og Bjarmann har en stor del av det ansvaret.
                Sint og tverr på felt N

                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3499

                  Opprinnelig skrevet av Børge
                  Synes Torvik sin kommentar i dagens Romerikes Blad er utrolig treffende. LSK har rett og slett vært alt for dårlige på overgangsmarkedet og Bjarmann har en stor del av det ansvaret.
                  At klubber har råd til å drive uten kompetanse på spillerlogistikk i form av en kompetent speider kan ikke jeg forstå. De pengene er fort spart inn. Ikke bare ved at man kanskje får inn flere spillere med videresalgspotensial, men fordi man kan unngå flere feilkjøp. Det å få en spiller til å fungere i en Tippeligaklubb handler om så mye mer enn ferdigheter.

                  Arsene Wenger sa vel at den viktigste jobben til gode speidere er ikke å fortelle han hvem han skal kjøpe, men å fortelle han hvem man skal unngå.

                  Nå skal det til LSK sitt forsvar si at flere klubber i Norge sliter med dette og baserer spillerkjøp på videoer, tips og flaks/uflaks. Det betyr samtidig at om man gjør ting litt annerledes og smartere, så øker også sjansen for å ta igjen de foran oss kjapt.

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    Tor Kristian Karlsen har vel nærmest prostituert seg til både RBK og Brann uten å få napp det siste drøye året , helt utrolig at en slik kapasitet i praksis er uinteressant for norske klubber, og viser med all tydelighet hvor infantile og udugelige man er her oppe. Det er det maktkamp og egne posisjoner og nettverk som gjelder.

                    Det er vel en utopi å tro at LSK kan ansette en som Karlsen, men en form for råd og innspill bør det være mulig å fiske etter. Da hadde styre og stell i LSK ihvertfall i min bok steget i gradene.

                    Kommentar

                    • tilt
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2007
                      • 813

                      Ja en ting å er å ha en langsiktig plan, basert på en ønsket spillestil, et annet viktig element er å ta i bruk data og analyse, i både innkjøp av spillere og taktisk på banen. Fascinerende artikkel her om Matthew Benham som har tatt MidtJylland til seriegull i Danmark og Brendtford til Premier League. Klart dette handler jo mye om penger, men først og fremst om hvordan man bruker og forvalter de midlene man har. http://www.vg.no/sport/fotball/premi...ll/a/23448569/
                      livet er en gamp for de som ikke kan si k
                      https://twitter.com/#!/KjetiI

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Ja, mye handler om penger, men mest handler det om vilje til å ta steget ut av andedammen og se verden utenfor. Vise vilje til å fornye seg. En fotballklubb skal først og fremst investere i det som fostrer gode fotballspillere og gjenskaper prestasjoner, ikke i tomme og intetsigende slogans, en falsk positivitet. Hvor mye sånt er det LSK omgir seg med nå egentlig?

                        GULL for eksempel, der u'en visstnok står for uredd. Hvor uredd var den stakkarslige gjengen i gult på Lerkendal i helga? Ble ikke faktisk Riise sitert på at de fremsto som redde? For ikke å snakke om Leken, og mangelen på lekenhet. Å by på seg selv er det ingen som forbinder LSK med. Og Lojal, hva/hvem er man egentlig lojal mot? Hvor mange klikk har gialt.no? Man forsøker selge en gi alt-garanti mens det på banen mangler nærkampsspill. "Blø for drakta" er tidløst LSK og mer enn nok på dette området, det inkorporerer alt en spiller skal føle av stolthet ved å ta på seg den gule drakta, og hva som kreves av innsats. Det har vært her i manns minne og er helt gratis. Penger i LSK er brukt som en lek mellom alfahanner, som maktmiddel og egosmøring. Den eneste trøsten er som Totti er inne på, LSK er ikke aleine på dette i norsk fotball.

                        Den såkalte "LSK-mafiaen" kuppet siste valgmøte til mye oppstyr, så ble det helt stille. Har de gamle løsninger på nye utfordringer?

                        Kommentar

                        • Wanker
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2005
                          • 634

                          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                          ...tomme og intetsigende slogans, en falsk positivitet. Hvor mye sånt er det LSK omgir seg med nå egentlig?
                          Quod erat demonstrandum, fra innbydelsen til Molde-kampen: "Det er allerede solgt over 8000 billetter, så vi kan love full stadion og magisk stemning"

                          Jeg kan love at 3-4000 av 11500 plasser reelt sett vil være tomme.
                          Tar jeg feil, skal jeg gi et beløp som omtrentlig dekker diffen til #ViErLSK eller hva det nå heter.
                          Hunter S. Thompson:

                          There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                          Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                          Kommentar

                          • andersmm
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2006
                            • 5764

                            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                            Tor Kristian Karlsen har vel nærmest prostituert seg til både RBK og Brann uten å få napp det siste drøye året
                            Sykt at RBK valgte Stig Inge Bjørnebye når de ganske sikkert kunne ansatt TKK.

                            Nå kan det se ut som at RB peker ut Bjarmann som syndebukken. Skulle det ende med at han tar sin hatt og går, så hadde vi kunne gjort oss selv en jævla stor tjeneste gjennom å ansette en type som Karlsen som sportsdirektør. Og ikke bare slå til med en gang en gammel LSK-spiller spaserer inn gjennom døra.
                            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                            Kommentar

                            • Fugl1120
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 3528

                              Opprinnelig skrevet av Totti21
                              Nå skal det til LSK sitt forsvar si at flere klubber i Norge sliter med dette og baserer spillerkjøp på videoer, tips og flaks/uflaks. Det betyr samtidig at om man gjør ting litt annerledes og smartere, så øker også sjansen for å ta igjen de foran oss kjapt.
                              En interessant observasjon er jo at dersom man ser på LSKs utvikling av egne unggutter de siste 5 årene, har vi jo vært blant de aller fremste i landet. Ruben, Ringstad, Bolly, Gulbrandsen har alle vært innom landslaget for sine land, i tillegg har vi vært med på å utvikle Høibråten som hvert fall var ansett som et av landets største stoppertalenter, Ajer som dessverre forsvant til Start, Tokstad i Sarpsborg og tildels også Amundsen som alle er med på å prege årets Tippeliga. Ikke nok med det, vi er blant de mest representerte på yngre landslag og har juniorlag det lukter svidd av. Vi har rett og slett vært, og er fortsatt, utrolig dyktige på rekruttering av unge fotballspillere. Snakker man med trenerne i LSK-akademiet, møter man en gjeng med full oversikt over de beste unge spillerne i Norge, de kjenner til deres kvaliteter, om de har det som skal til for å lykkes om 2 år eller om de med stor sannsynlighet vil falle gjennom, om de passer inn personlighetsmessig og hva som skal til for å få dem til og lykkes. Dette er fantastisk arbeid av LSK som kanskje ikke har fått nok anerkjennelse fra publikum de siste åra, for vi har faktisk vært virkelig dyktige på talentarbeid. Men hvorfor klarer man så utrolig godt på barn og ungdomsnivå å finne de rette, mens man sliter og sliter på seniornivå? Det er jo en interessant problemstilling.

                              LSK har jo nå gått til anskaffelse av et slags "speiderprogram" som en av pionerene i Norge. Gudene vet hvordan det vil fungere, men interessant er det i alle fall. Kanskje vil det hjelpe oss i fremtiden? Southampton har jo hatt vanvittig suksess med bruk av tilsvarende programvare, og har vært det desidert dyktigste laget til å rekruttere gode spillere som passer i laget i Premier League, hvert fall i mine øyne. Kostnadene ved å bruke et slikt program er helt sikkert lavere enn hva kostnadene for en speider er, så kan man bruke dagene på å gruble over hvilke svakheter disse typer speiderprogram eventuelt måtte ha.

                              Jeg er forøvrig enig med deg i at en langsiktig strategi er avgjørende for at spillerrekrutteringen skal være vellykket, og er forbløffet over at dette ikke er innført allerede. Nå skal det sies at et slikt system riktignok er verdiløst så lenge utførelsen ikke står i stil til systemet, ref. Bjarmanns uttalelser om at Kristinsson spiller lik fotball som Haglund. Det har vi hvert fall tilgode å se så langt.

                              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                              Ja, mye handler om penger, men mest handler det om vilje til å ta steget ut av andedammen og se verden utenfor. Vise vilje til å fornye seg. En fotballklubb skal først og fremst investere i det som fostrer gode fotballspillere og gjenskaper prestasjoner, ikke i tomme og intetsigende slogans, en falsk positivitet. Hvor mye sånt er det LSK omgir seg med nå egentlig?
                              Tror det er viktig å skille mellom sport og administrasjon i disse tilfellene. "Gi-alt", "GULL" o.l er naturlig ofte stunts fra markedsavdelingen for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra publikum og for å selge ut til sponsorer, men har ingen ting med det sportslige å gjøre. Bjarmann og Mesfin bruker null energi på disse tingene, ei heller Runar, de bare gjør det de blir bedt om. Man kan alltids kritisere en klubb for å gå ut offensivt som dette fordi det er en reell sjanse for at man feiler, det samme kan man delvis si om fjorårets "Drømmeuke" selv om vi jo tross alt slo Vålerenga hjemme. Problemet er at dersom man aldri tør å ta store ord i sin munn eller være aktive i media med hårete ambisjoner, skapes det heller ingen begeistring rundt klubben. Vi supportere må tåle og støtte at klubben er offensive utad, så får vi heller bli litt ekstra skuffa når vi svikter. Personlig er jeg tilhenger av alle tiltak som er igangsatt for å tiltrekke flest mulig på kamp, og jeg tror helt ærlig ingen av de som dropper neste kamp fordi gutta ikke levde opp til "gi-alt"-garantien ville dukket opp uansett.

                              Man kan alltids diskutere hvorvidt markedsbiten er en for stor del av klubben. I dag utgjør markedsavdelingen 3 av 5 fast ansatte i administrasjonen (etter eget hode), hvorav marked arbeider med sponsorer, arrangementer (fotballskole, kampdag, familiedager etc.) og direktesalg mot privatmarkedet, i tillegg til et (delvis) ansvar for en drivende medieavdeling. Deres oppgave er nødvendigvis at klubben skal lykkes best mulig på alle områder som ikke er direkte knyttet til sport, og at de bruker tid og energi på "Gi-alt"-liknende kampanjer går ikke ut over det sportslige. Hvorvidt markedsavdelingen er for stor og at lønnskostnader kunne blitt disponert på en annen måte er en annen debatt som jeg tror de færreste av oss har særlig mye kunnskap til å mene noe om, her må man rett og slett lene seg på at det valgte styret evner å se hvordan ressursene bør distribueres på best mulig måte.
                              Last edited by Fugl1120; 11.05.2015, 16:15. Begrunnelse: Glemte Tokken
                              Lauken er vår venn!

                              Kommentar

                              • Gjest

                                Jeg gir egentlig faen i hva som skjer inn på kontorene på Åråsen.
                                Det som skjer ute på banen er viktigst for meg, og det som er levert hittil i år er bare trist.

                                Kommentar

                                • Børge
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2013
                                  • 2558

                                  Opprinnelig skrevet av andersmm
                                  Sykt at RBK valgte Stig Inge Bjørnebye når de ganske sikkert kunne ansatt TKK.
                                  Jeg vet ikke hva som er verst. TKK fremstår som en som er mest glad i å snakke seg selv opp. Selv har jeg ikke sett hva som er så magisk med han.
                                  Sint og tverr på felt N

                                  Kommentar

                                  • AG-3
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jul 2006
                                    • 1081

                                    TKK er en fyr jeg først og fremst ser på som fotballens største namedropper. Vært her og vært der, kjenner den og de., jeg er såååå god at det nesten ikke går an. Hva har han egentlig hatt suksess med?

                                    Kommentar

                                    • Børge
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2013
                                      • 2558

                                      Er det noen god grunn til at billettene til morgendagens kamp er dyrere enn normalt? Barn på langsiden (felt N) opp fra 150,- til 175,-. Har LSK begynt å differensiere prisen ettersom hvem som er motstanderen eller har prisene plutselig økt?
                                      Sint og tverr på felt N

                                      Kommentar

                                      • Stray Cat
                                        Moderator
                                        • Aug 2008
                                        • 5916

                                        Opprinnelig skrevet av Børge
                                        Er det noen god grunn til at billettene til morgendagens kamp er dyrere enn normalt? Barn på langsiden (felt N) opp fra 150,- til 175,-. Har LSK begynt å differensiere prisen ettersom hvem som er motstanderen eller har prisene plutselig økt?
                                        De er tvert imot billigere denne kampen enn normalt hvis du kjøper dem fra DNB til 25 kr. stk.
                                        Men jeg skjønner prinsippspørsmålet ditt.
                                        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                        Kommentar

                                        • Børge
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2013
                                          • 2558

                                          Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                          De er tvert imot billigere denne kampen enn normalt hvis du kjøper dem fra DNB til 25 kr. stk.
                                          Men jeg skjønner prinsippspørsmålet ditt.
                                          Skal ha med dattera i morgen og plassen ved siden av meg var ledig (inneklemt plass - sjelden noen kjøper den opp), ellers må jeg si at 25 spenn for en billett er billig og alle penga går i tillegg til Kirkens Bymisjon (en org. jeg personlig har veldig sansen).

                                          Synes bare det er merkelig at man i enkelte kamper skal melke sine supportere ekstra - en familie på fire (2+2) ville midt på lagsiden betalt kr 150,- ekstra for å se Røkkes utvalgte kontra for eksempel Sandefjord. Om ikke prisstigningen er permanent?
                                          Sint og tverr på felt N

                                          Kommentar

                                          Working...