Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
En av årets desidert beste kamper for min del i 65 minutter, så går dessverre litt av piffen ut av oss når vi ikke får uttelling før dette. Stabæk har vel ikke sett så dårlige ut siden de møtte oss sist og med normal uttelling på sjansene ville vi vunnet denne lett.
Sjelden jeg har sett oss rulle opp så mange fine angrep som vi gjorde i førsteomgang og de første femten i andreomgang. Hadde Palmason satt kunstverket sitt i nettaket istedenfor i stolpen, så er jeg sikker på at dette hadde endt 1-5 istedenfor 2-0. Så tilfeldig er dessverre fotballen noen ganger.
Vi har som sagt over her også hentet hjem et par heldige seire denne sesongen, men denne kampen sammen med noen i starten viser i alle fall at vi ikke sitter igjen med flere poeng enn vi har fortjent til nå i år.
Uwes disippel:
Kan ikke FATTE hvordan man kan påstå noe sånt. At den spilleren som hele tiden går på løpene som gjør at de andre spillene kan få rom nok til at de kan gjøre det de er bra på, ikke skal være en del av grunnspillet?!? PVM (som er ei jævla vimse med ballen hvis han ikke får fire meter fritt rom rundt seg) eller Palmi (som ikke orienterer seg godt nok til å vite når han kan snu opp/spille støtte/flikke videre), eller innbyttere som Mjelde eller Ohi for den saks skyld, får de rommene som gjør at de kan produsere poeng takket være Erling, som konstant strekker i motstanderens forsvar med farta, viljen og løpskapasiteten sin. Nei, han scorer (obviously) ikke nok mål, men om han hadde gjort det hadde han spilt i en annen liga. Og ingen av de andre spissene i klubben scorer flere mål, og da snakker jeg selvsagt om på Tippeliganivå.
Og, som kommentatoren i dag også kommenterte, neste hver gang det spilles en ball inn sentralt i banen, mot Riise, Lundemo, PVM eller Yohan, så tar Erling løpene ut bak backen, noe som gjør at vi tar av presset når det blir trangt i midten, og ikke minst kan flytte laget høyere opp i banen. Dette skjer så ofte at hvis dette ikke skal kvalifisere til å "være en del av" grunnspillet, så kan man like gjerne legge ned hele begrepet grunnspill.
Dersom (jeg sier DERSOM) du mener at det kun er det man gjør med ballen i beina som kan sies å være en del av et lags grunnspill, så kan jeg skjønne påstanden din, men da er vi uenige i definisjonen av ordet "grunnspill". Ellers kan jeg som sagt ikke fatte hvordan man kan si noe sånt.
GIFKanari:
Skal jeg forstå det slik at du mener kampplanen til Haglund er å legge seg bakpå og la Erling løpe i bakrom? Det er nok i så fall både Haglund og jeg uenig i, jeg er helt sikker på at kampplanen uansett var å ta initiativet og spille ball, snu fra side til side osv. At ikke den kampplanen gir oss 5-6 mål i dag er bare utrolig, og handler utelukkende om at vi i dag ikke var i nærheten av den effektiviteten vi har 9 av 10 kamper ellers.
Tror nok heller det du sier kan være en forklaring til hvorfor f.eks. Uwes disippel kan si at Erlings førsteforsvarerjobb ikke er like god (synlig? min påstand) som den var i sommer, når vi møtte større lag, som ikke la seg like mye bakpå som Haugesund, Sogndal, Stabæk, Særp osv).
Min forklaring har jeg nok forklart mye i avsnittene over, men for å være helt spesifikk på jobben Erling gjør bedre enn noen andre i dag, er det først og fremst jobben han gjør når han med løpene sine streeekker forsvaret til Stabæk ut, sånn at våre andre offensive spillere, spesielt PVM og Fofana, får masse rom. Når Erling går av er det ikke lenger noen som tar de løpene, og vips ser vi at Stabæk kan stå kompakt med to firere bak, og da blir det mye enklere å renske unna. Derfor blir det først og fremst cornere vi klarer å skape de siste 20 minuttene.
Nå må det bli minst 1 poeng mot trøndera og 3 mot godset, Erling må starte begge matchene på benken.
Me den spiller som bøtter inn mål hos rekruttene, og en klippekortspiller som brenner sjanse på sjanse, er valget enkelt. Benk Knutzon, sett inn Pellegrino. La de få smake på litt konkullanse om plassen!
Dersom vi hadde hatt normal uttelling i dag ville vi nok heller ha diskutert hvorvidt seieren kom på tross av eller på grunn av våre vanlige syndebukker (i prioritert rekkefølge Haglund, Erling og Palmi).
Noen ganger har man flaks, andre ganger ikke. Vi har hatt mange kamper i år hvor vi fortjente tre poeng uten å få uttelling, spesielt i første halvdel av sesongen. I sommer/høst har vi hatt et par-tre kamper hvor vi kanskje fikk bedre uttelling enn vi fortjente, og i dag var vi tilbake i uflaks-båsen. Sånn er fotballen, det eneste spillerne
kan gjøre er å trene for å bli bedre, og det eneste vi supportere kan gjøre er å støtte laget.
Og med det stempler jeg ut for i dag. På fredag skal vi slå trønderpakket!
GIFKanari:
Skal jeg forstå det slik at du mener kampplanen til Haglund er å legge seg bakpå og la Erling løpe i bakrom? Det er nok i så fall både Haglund og jeg uenig i, jeg er helt sikker på at kampplanen uansett var å ta initiativet og spille ball, snu fra side til side osv. At ikke den kampplanen gir oss 5-6 mål i dag er bare utrolig, og handler utelukkende om at vi i dag ikke var i nærheten av den effektiviteten vi har 9 av 10 kamper ellers.
Tror nok heller det du sier kan være en forklaring til hvorfor f.eks. Uwes disippel kan si at Erlings førsteforsvarerjobb ikke er like god (synlig? min påstand) som den var i sommer, når vi møtte større lag, som ikke la seg like mye bakpå som Haugesund, Sogndal, Stabæk, Særp osv).
Min forklaring har jeg nok forklart mye i avsnittene over, men for å være helt spesifikk på jobben Erling gjør bedre enn noen andre i dag, er det først og fremst jobben han gjør når han med løpene sine streeekker forsvaret til Stabæk ut, sånn at våre andre offensive spillere, spesielt PVM og Fofana, får masse rom. Når Erling går av er det ikke lenger noen som tar de løpene, og vips ser vi at Stabæk kan stå kompakt med to firere bak, og da blir det mye enklere å renske unna. Derfor blir det først og fremst cornere vi klarer å skape de siste 20 minuttene.
Nei, vi legger oss ikke bakpå, men det er likevel helt klart at tre poeng ikke er i høysete slik vi går ut heller. Det er et håndbrekk på. Og Pelle er også svært bevegelig og kan ta løpene uten ball. Men han har noe i tillegg som ikke Erling har, han kan gjøre noe med ballen, holde på den, og har en større treffprosent i sine avleveringer. Å være god uten ball er halve jobben, 14. Om ikke Erling erstattes må det i det minste en formasjonsendring til og to spisser, enda mer bevegelighet, men også mer kreativitet.
Vi må selv ta hensyn til at lag i økende grad møter oss med en helt annen respekt enn før. Jeg vil se en større tillit til hva vi selv kan skape som lag.
Dersom vi hadde hatt normal uttelling i dag ville vi nok heller ha diskutert hvorvidt seieren kom på tross av eller på grunn av våre vanlige syndebukker (i prioritert rekkefølge Haglund, Erling og Palmi).
Den ville kommet på tross av Palmi, Erling og Ringstad.
Haglund er "freda". Vi er kun ~8% her inne som ikke er fornøyd me'n.
Nei, vi legge ross ikek bakpå, men det er likevel helt klart at tre poeng ikke er i høysete slik vi går ut. Det er et håndbrekk på.
I dag? Da har vi i så fall sett to helt forskjellige kamper.
Jeg kjøper argumentene dine ift Pelle, men det er greit å minne om at LSK mistet initiativet i kampen omtrent i det øyeblikket EK gikk av banen i dag. I tillegg leverte jo ikke akkurat Pelle til 10'er på børsen i den kampen han fikk fra start mot Sogndal heller, og det viser vel egentlig bare det selvfølgelige ved at det er langt enklere å imponere når du kommer inn som innbytter etter 70 minutter enn å starte en fotballkamp når det er mindre rom.
I dag? Da har vi i så fall sett to helt forskjellige kamper.
Jeg kjøper argumentene dine ift Pelle, men det er greit å minne om at LSK mistet initiativet i kampen omtrent i det øyeblikket EK gikk av banen i dag. I tillegg leverte jo ikke akkurat Pelle til 10'er på børsen i den kampen han fikk fra start mot Sogndal heller, og det viser vel egentlig bare det selvfølgelige ved at det er langt enklere å imponere når du kommer inn som innbytter etter 70 minutter enn å starte en fotballkamp når det er mindre rom.
Ja, vi mista initiativ når Erling gikk av, men det spørs om det hadde så mye med ham å gjøre, for det nøyaktig samme skjedde i første omgang også. Og det endte med nok en baklengs. Det viser bare hvor viktig det er å score i sine pressperioder.
Matchen er god fra vår side, kanskje til og med veldig god med tanke på at Stabæk ikke har noe annet enn scoringene i 1. omgang, og vi også kommer godt ut av startblokkene i andre omgang med flere halvgode sjanser. Banespillet styrer vi store deler av matchen. Dessverre er det ekstremt lite direkte og distinkt foran mål. Spesielt da Erling gikk ut og Friday inn, ble det faktisk enda mer stakato enn det som har vært tidligere, og det blir så sentrert og stillestående, spesielt når Fofana trekker innover og både Ringstad og Michalsen enten blir for viljeløse/upresise på venstre back. Riise slår også overraskende svakt inn når vi har et godt hold for innlegg, men er i det minste mye mer med framover enn Amundsen og Ringstad.
Backene skuffer stort. Først og fremst Amundsen og Ringstad viser få tegn til å starte løp og gi full spurt på overlapp, ingen lysende duell- og løpskraft. Noen små tegn til noen kombinasjoner, men jevnt over helt ufarlige begge to. Spesielt Ringstad forventet jeg mye mer av offensivt, ettersom vi vet hvor god han kan være når han er skrudd på. Blir en litt "Sarpsborg i cupen 2" av dette, både av Ringstad og laget. Ikke minst ved måten Kippe ble brukt på mot slutten: Innleggene enten for upresise/paniske, slått med dårlig vinkel eller så går for eksempel Friday og Kippe i samme duell (minst ved ett tilfelle). Summen blir dessverre planløst: Det virker som vi spiller bedre når vi fortsetter med det vi gjør (er gode på), enn å legge om til en mer innleggsorientert fotball, især med omstendighetene på backplass.
Spørs om taktikken med å sende Friday inn og la Fofana involvere seg sentralt var riktig når vi i hele matchen slet med å skape farlige situasjoner/overlapp med backene. Sannsynligvis hadde Pelle bydd på større utfordinger for Stabæk-forsvaret enn måten vi lot dem få enda bedre kontroll på matchen ved å sette inn på Friday, ettersom vi ikke klarte å få slått ett presist innlegg mot skytset vi hadde i boksen, og vi mistet mye av den frigjørte plassen i mellomrommet ettersom ingen på topp lenger truet bakrom og fikk strukket Stabæk-laget, hvilket gjorde at Fofana også kom enda mindre til nytte når han nettopp skulle true dette rommet...
Samtidig er det tett race mellom Friday og Pelle, slik at det helt sikkert var et rimelig vanskelig valg, samtidig som forutsetningene overhodet ikke ble sånn Haglund hadde tenkt seg med å bytte inn Friday. Friday viste gode prov og slepen teknikk i banespillet, men fikk dessverre sjelden testet seg der en spiss skal være god, innenfor sekstenmeteren.
Vi speller en god match i dag, ferdig snakka, men dette var en av dagene da ingenting ville i mål for Sportsklubben. Å kalle dette en møkkamatch vitner om totalt mangel på kompetanse og man burde muligens vurdere å oppsøke profesjonell hjelp!
Forbanna irriterende at vi ikke klarer å snuble den ballen i mål en fire, fem ganger. Nå er det bare å brette opp armene og snu kjærringa (for å ta noen av de mer berømte omskrevne ordtakene) og kline til mot trøndera. Jeg VIL ha minimum 4. plass, jeg VIL til Europa neste år. Alt annet vil nå være en enorm skuffelse!
Jeg er ikke særlig fan av å snakke ned Erling. Men nå har han fått spille 24 kamper (startet 23 av de).
Resultat? 5 mål og 2 assists. Det gir et scoringssnitt på 0,2 per kamp. Det kan bare rett og slett ikke forsvares for en spiss. En liten skandale at ikke Pellegrino får prøve seg mot sin gamle rival i dag.
Jeg er ikke særlig fan av å snakke ned Erling. Men nå har han fått spille 24 kamper (startet 23 av de).
Resultat? 5 mål og 2 assists. Det gir et scoringssnitt på 0,2 per kamp. Det kan bare rett og slett ikke forsvares for en spiss. En liten skandale at ikke Pellegrino får prøve seg mot sin gamle rival i dag.
Det er jo dette som er en realitet. Må være tidenes voldsomste klippekort. Hadde Tommy Høyland ,Friday eller Pellegrino spilt så mange minutter så vet alle her inne innerst inne at vi hadde hatt flere poeng.
Man kan jo lure på hvor latterlig dårlig treningsuke Pellegrino må ha hatt, for å ikke få muligheten til å spille i dag. Møtte han opp med 3 i promille på samtlige treninger? Sendte han flere tweets enn pasninger denne uka? Satte han seg ned midt under økten for å bygge sandslott?
Vi speller en god match i dag, ferdig snakka, men dette var en av dagene da ingenting ville i mål for Sportsklubben. Å kalle dette en møkkamatch vitner om totalt mangel på kompetanse og man burde muligens vurdere å oppsøke profesjonell hjelp!
Forbanna irriterende at vi ikke klarer å snuble den ballen i mål en fire, fem ganger. Nå er det bare å brette opp armene og snu kjærringa (for å ta noen av de mer berømte omskrevne ordtakene) og kline til mot trøndera. Jeg VIL ha minimum 4. plass, jeg VIL til Europa neste år. Alt annet vil nå være en enorm skuffelse!
Som jeg skrev før i tråden, kampen i dag er på mange måter et bevis på hvor langt laget har kommet under Haglund. Vi spiller ut ett av disse lagene som fotball-Norge har vedtatt at spiller fiiiin fotball, og jeg noterer også at det blant supporterne deres nå presiseres at det er viktigere å slå oss enn å tenke på stilen.
Skal vi ta den fjerdeplassen må vi selv legge mer i potten. Verste er å havne utenfor og føle at man ikke ga alt og var villige til å gjøre justeringer på ting som ikke funket.
Som jeg skrev før i tråden, kampen i dag er på mange måter et bevis på hvor langt laget har kommet under Haglund. Vi spiller ut ett av disse lagene som fotball-Norge har vedtatt at spiller fiiiin fotball
det skulle kanskje bare mangle med tanke på at Haglund har hatt tre år på seg - og langt større resurser enn Bradley som har fått styre Stabæk i et knapt år.
Samtidig er det tett race mellom Friday og Pelle, slik at det helt sikkert var et rimelig vanskelig valg, samtidig som forutsetningene overhodet ikke ble sånn Haglund hadde tenkt seg med å bytte inn Friday. Friday viste gode prov og slepen teknikk i banespillet, men fikk dessverre sjelden testet seg der en spiss skal være god, innenfor sekstenmeteren.
Min teori er at vi skulle slå langt inn i feltet siden Kippe ble sendt opp, og da er Friday en tøffere fysisk nøtt enn Pelle, til tross for høyden. Problemet var at det ble ikke så mange baller å krige om da resten av laget ikke klarte å slå innleggene.
Riktig at vi spiller bra, men vi taper de viktige duellene i eget forsvar, og Stabæk scorer på 2 av 2 50% sjanser. Det er ikke godt nok. Samtidig gjentar det seg nok en gang, LSK taper alltid kampene hvor laget har mulighet til å ta steget mot toppen. slik har det vært de siste 10-15 årene, dessverre.
det skulle kanskje bare mangle med tanke på at Haglund har hatt tre år på seg - og langt større resurser enn Bradley som har fått styre Stabæk i et knapt år.
Nettopp. Der argumenterer du godt for at det har vært bra å holde på Haglund
Kommentar