Rúnar Kristinsson

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frode D. Homb
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2003
    • 982

Opprinnelig skrevet av GIFKanari
    Hva bygger du det at Torgeir og Runar kan bli et radarpar på? Resultatene Bjarmann har som sportsdirektør siden 2008, med og uten penger? At de to er kamerater? Det er ingen som skriker etter penger til å bruke på nye spillere, det er jo heller du som mener at Runar skal få tid til å sette sin stil og hente de spillerne han vil ha. Mens jeg og flere andre heller mener at troppen om noe underpresterer og burde være god nok til å levere en del bedre.
    Kjetil Siem lagde dukker. Asbjørn Helgeland var mest kjent for å gi Bjarmann hjernerystelse. Og Erik Hoftun var utskjelt. Vi vet hva som skjedde når disse ble koblet til rett trener.

Svaret ditt er likt mye av det du skriver her inne og du har et "totalitært" syn på grupper. LSK vil aldri bli en klubb hvor alt følges i henhold til planer og retninslinjer. Har egentlig vanskelig for å se noen klubb hvor dette gjøres. Selv i Barcelona er det avvik og forskjeller innad i klubben og akademiet.

God helg.
    Last edited by Stray Cat; 04.09.2015, 14:45. Begrunnelse: Fiksa Quote

Kommentar

• Frode D. Homb
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2003
      • 982

Det handler ikke om detaljstyring, det handler om en profesjonalisering av hverdagen. Da Solskjær kom inn i Molde gikk han helt ned til kvaliteten på setene på innbytterbenken for å vise at det var nye tider. Det er sånt som også får meg til å tro at det må helt nye koster inn i systemet for å stake ut en ny kurs. Skal Bjarmann og Kristinsson sitte videre må de aktivt vise at de faktisk har noe å komme med. Bruke snakketøyet. Det handler om at alle drar i samme retning, og at man kan si nei til det som fremstår fantastisk for klubben sportslig, men som rett og slett ikke passer inn. En klubb der maktkamper aldri går på bekostning av det overordna. Folk kan erstattes, identiteten står fast.

Nå er Halvorsen ute på klubbens FB-side og sier at LSK skal hevde seg i medaljestriden i årene fremover. Like innholdsløst som da Per Berg sa at fjerdeplasser ikke var godt nok. Tomme ord, ingenting om hvordan man skal komme seg dit og hva man faktisk ser etter kompetansemessig. Som nettopp bør handle om å bruke treningsfasilitetene, akademiet og å finne en spillestil som gjennomsyrer systemet fra senior til minimygg, og som bør bidra stort til å gjøre scouting-delen lettere og mer treffsikker. Intervjuet handler om penger/mangelen på penger og alibiet unge spillere.

Og sånn går no dagan på Åråsen.....

Jeg synes da LSK driver profesjonelt, men ikke så profesjonelt som mange av de store klubbene i Norden driver. Vi har ikke egen speider. Videre så har vi forskjellig syn på hva en styreleder skal drive med og hva en sportslig leder skal drive med. Jeg synes Halvorsen gjør en god og tydelig jobb i media.

Kommentar

• DoubleHi5
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2011
        • 4255

Nå er Halvorsen ute på klubbens FB-side og sier at LSK skal hevde seg i medaljestriden i årene fremover. Like innholdsløst som da Per Berg sa at fjerdeplasser ikke var godt nok. Tomme ord, ingenting om hvordan man skal komme seg dit og hva man faktisk ser etter kompetansemessig. Som nettopp bør handle om å bruke treningsfasilitetene, akademiet og å finne en spillestil som gjennomsyrer systemet fra senior til minimygg, og som bør bidra stort til å gjøre scouting-delen lettere og mer treffsikker. Intervjuet handler om penger/mangelen på penger og alibiet unge spillere.
        Du skriver veldig mye fornuftig om hva som er manglene i måten klubben styres og drives på. Jeg ser ikke noen hensikt i å sitere hele det siste innlegget ditt, da jeg er enig med deg i det du skriver.

Jeg tenkte det samme som deg, da Østlandssendingen meldte om denne saken og at Halvorsen skulle ha sagt at vi skal kjempe om medaljer allerede i 2016. (Det var det de refererte.) Etter å ha sett intervjuet er jeg enig med deg i at det er ganske innholdsløst.

Likevel: Det Halvorsen gir uttrykk for når han sier at vi bør være med å kjempe om medaljer i 2016/17 og at klubben skal være med i toppen for det er der vi hører hjemme, gir meg et visst håp. For selv om han ikke sier ett eneste ord om hvordan vi skal jobbe for å komme oss dit, er dette tross alt diamentralt motsatt av det inntrykket som Bjarmann og Runar har gitt! Det synes jeg det er grunn til å merke seg! Det synes jeg tross alt gir grunn til en ørliten grad av optimisme.

Jeg hører Halvorsens snakk om medaljestrid og om å være med i toppen som en korreks til den resignasjonen som kanskje spesielt Bjarmann lenge har signalisert, blant annet gjennom å bruke formuleringer som at "vi må kjenne vår plass i næringskjeden", og også Runar gjennom å gå ut med en ambisjon om å ta ett poeng i snitt per kamp resten av sesongen.

Det gjenstår å se om dette er tomme ord fra Halvorsens side. Nå har han i det minste sagt noe. Det er jo et fremskritt bare det! Det er vel første gangen siden han ble valgt, om jeg ikke tar feil.

Jeg velger å la tvilen komme Halvorsen til gode og håper at de allerede har, eventuelt er i ferd med å meisle ut en plan som gjør at dette blir mer enn tomme ord. Så må de fortsette med å gå ut og fortelle oss og alle andre om hvilke planer klubben har for at dette skal bli en realitet!

Kan Owe blir vår nye "der Uwe"?
        Elska þetta félag

Kommentar

• andersmm
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2006
          • 5764

Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
          Jeg synes da LSK driver profesjonelt, men ikke så profesjonelt som mange av de store klubbene i Norden driver. Vi har ikke egen speider.
          Og med et par enkle, tilnærmet gratis grep kan man formodentlig matche eller gå forbi mange av de største klubbene i Norden på profesjonalitet, på tross av små ressurser. Det er ikke snakk om å detaljstyre alt fra øverste hold, men å gi noen tydelige retningslinjer fra styret/årsmøtet som gir sportslig leder, trenere og spillere en noenlunde permanent struktur å forholde seg til, og så får man gjerne være kreativ innenfor det rammeverket.

Det faktum at vi ikke har egen speider er et perfekt eksempel på hvorfor vi behøver en gjennomgående visjon og retningslinjer for der sportslige. Om man har tydelige roller i laget blir det langt enklere for å single ut hvilke spillertyper man leter etter, og man kan drive langsiktig kartlegging. Da har man flere kriterier for å velge bort spillere. Da kan man også effektivisere speiderarbeidet. Om du skal på ferie til Paris, så googler du etter "hotell Paris". På den måten får du treff som matcher dine behov bedre enn om du bare skulle google "hotell".

Samtidig tror jeg vi skulle fase egenutviklede spillere inn i A-laget på en enda bedre måte en i dag om vi utviklet spillere etter en tydelig filosofi allerede fra ungdomsårene. Noe som er gull verdt for en klubb som ikke har råd til speider og har begrensede muligheter på overgangsmarkedet.
          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3501

Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb

Runar og Torgeir kan fort bli et radarpar slik vi har sett i andre duoer på administrasjons-/trenersiden i andre klubber.
            Og i så fall ekstremt sårbare.
            Få oss vekk fra det tilfeldige der en heldig ansettelse ala Uwe Rösler er avgjørende for hvor vi er om 5 år istedenfor en god og langsiktig plan som både tar høyde for mindre penger i norsk fotball, samt at trenere og spillere kommer og går jevnlig.

Kommentar

• knut
              Make knut Great Again
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2006
              • 9537

Speider meg her og der.

Bekymret for hvilke kriterier som vil ligge til grunn ved en ansettelse, dvs penger ut av vindu?

Takke meg til Atta pdd.

Kommentar

• Frode D. Homb
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2003
                • 982

Opprinnelig skrevet av Totti21
                Og i så fall ekstremt sårbare.
                Få oss vekk fra det tilfeldige der en heldig ansettelse ala Uwe Rösler er avgjørende for hvor vi er om 5 år istedenfor en god og langsiktig plan som både tar høyde for mindre penger i norsk fotball, samt at trenere og spillere kommer og går jevnlig.
                Folk som leser organisasjonsteori, og som er interessert i lagbygging, må ta utgangspunkt i at enhver organisasjon med så høyt gjennomtrekk av personell som i LSK, særlig på trener- og spillersiden, så har vi med mennesker å gjøre. Vedtak og retningslinjer er bare på papiret. Noen må gjøre noe utifra de rammene vi har. Vi kan ikke organisere oss alene ut av uføret vårt. Hjernekraft og gode løsninger av mennesker som faktisk er i LSK, får oss ut av uføret sammen med, styret, administrasjon, velvillige kreditorer og en god sportslig ledelse. Runar og Torgeir har det som skal til. Styret får ta seg av rammer og det formelle.

Kommentar

• Kroktåa
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2015
                  • 2962

Enhver organisasojn er til enhver tid hva menneskene som fyller organisasjonens roller gjør den til.

Undre meg på, dere som ønsker en rigid definert "modell", spillestil, eller hva det er, hva man skal gjøre om det dukker opp et supertalent eller to som ikke passer inn i den på forhånd definerte modellen, hva gjør man da? Sett at John Carew hadde vokst opp på Lillestrøm, gått gradene i klubben, men ikke funnet passende i en ballbesittende 4-4-2-modell, for eksempel. Hadde det da vært greit å sagt bye-bye, lykke til i Vålerenga til et 16-årig supertalent?

Jeg ser at enkelte her berømmer Kåre Ingebrigtsen for hans uttalelse om at Martin Ødegaard ikke hadde hatt noen plass i laget. Det tror jeg rett og slett ikke på, om guttungen hadde vokst opp på Bakklandet.

Kommentar

• rælingen kanaris
                    Kaptein Reketråler
                    Myklebust Light
                    • Jul 2005
                    • 1446

Hadde Carew vokst opp i et Lsk hvor man gjør hadde en plan om hvordan hele klubben skulle tenke fotball, så hadde vi nok funnet et bruksområde for en så talentfull spiller som han. Skal gå fint å forme spillere utifra hva slags fotball man speller.

Har nada forståelse for at man faktisk klarer å argumentere mot at det hadde vært bra å hatt en gjennomgående filosofi for hvordan Lsk skal spille. Har tilgode å se er godt argument for å heller holde på med stadig skiftende 3-årsplaner .
                    Custodes
                    I med og motgang

Kommentar

• Funchaloe
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2011
                      • 511

Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                      Undre meg på, dere som ønsker en rigid definert "modell", spillestil, eller hva det er, hva man skal gjøre om det dukker opp et supertalent eller to som ikke passer inn i den på forhånd definerte modellen, hva gjør man da? Sett at John Carew hadde vokst opp på Lillestrøm, gått gradene i klubben, men ikke funnet passende i en ballbesittende 4-4-2-modell, for eksempel. Hadde det da vært greit å sagt bye-bye, lykke til i Vålerenga til et 16-årig supertalent?
                      Elendig eksempel. Tenåringer har ikke kommet så langt i utviklingen at de ikke kan formes inn i et etablert system. Barcelona gjør for eksempel dette. De indoktrinerer og driller supertalentene sine inn i sitt tiki-taka system. Og skulle noen ikke passe inn i det hele tatt er det leit, men fordelene av å ha et fast sett å spille fotball på er langt flere enn ulempene.

Å ha en klubbpolitikk på hvordan man ønsker å spille fotball på er spesielt bra når man også får gutte- og juniorlagene til å spille slik. Når man er kjent med systemet og har funnet sin rolle er veien til proffkontrakt mye kortere. Mye bedre for ungdomsutvikling, og klubben som helhet, på sikt.
                      Custodes
                      Contra o futebol moderno!

Kommentar

• Xavi
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2008
                        • 1275

Hvordan vet dere at ikke LSK operer utifra en visjon og ønsket spillestil?
                        Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                        Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• Frode D. Homb
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2003
                          • 982

Jeg har hørt fra fettern til Bjarmann at... osv.

Kommentar

• andersmm
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2006
                            • 5764

Opprinnelig skrevet av Xavi
                            1) Klubben har såvidt jeg kan huske aldri kommunisert en langsiktig visjon rundt spillestil. Det mest konkrete som har kommer fra klubben er GULL.

2) Over de siste 10 årene kan jeg ikke få meg selv til å se en rød tråd i spillet. Om vi tar et kortere tidsperspektiv sliter jeg med å se den røde tråden mellom sittende trener og hans forgjenger.

Mulig vi har en hemmelig visjon for spillet og det sportslige som vi jobber etter. I så fall vil jeg påstå at vi ikke ser ut til å følge denne på en god måte. Det ville også vært litt teit om klubben ikke gikk ut og kommuniserte dette til omverdenen.

La meg snu på spørsmålet: hva er det som leder deg til å tro at LSK opererer utifra en visjon og ønsket spill? Hvor er den røde tråden i spillet under våre siste 3 trenere?
                            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• DoubleHi5
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2011
                              • 4255

Opprinnelig skrevet av Xavi
                              Top secret, da...?
                              Elska þetta félag

Kommentar

• Xavi
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2008
                                • 1275

Opprinnelig skrevet av andersmm
                                La meg snu på spørsmålet: hva er det som leder deg til å tro at LSK opererer utifra en visjon og ønsket spill? Hvor er den røde tråden i spillet under våre siste 3 trenere?
                                Fordi det sitter mye kompetanse i LSK, og jeg velger å tro at de har en plan og ikke bare skyter i blinde. Du får sende en mail til Torgeir da vet du, så kanskje vi slipper vi å diskutere utifra synsing og tro.

Har ikke sett de skrike ut visjon og spillestil hos LSK kvinner heller. Men ingen som spør etter det fordi de vinner. Men samme organisasjon.
                                Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                                Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• Rune
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2008
                                  • 1229

Nå skal ikke jeg påstå at jeg har inngående kjennskap til styret i Lillestrøm Sportsklubb, men basert på det lille jeg har hørt så er jeg helt sikker på at vi pt. ikke kunne hatt en bedre styreleder enn Owe Halvorsen. Jeg tror hans inntreden har vært helt avgjørende for at vi nå (tilsynelatende) har hodet over vannet økonomisk. Selvfølgelig hadde det vært ønskelig med en tydelig og langsiktig plan, men jeg tror det er viktig å huske på at den absolutt viktigste akkurat nå er å unngå at klubben går konkurs. Vi er langt fra i mål, men jeg er i hvert fall langt mindre bekymret for at vi skal miste lisensen nå sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Jeg er uansett sikker på at dagens styre også tenker langsiktig.

Når det gjelder trenere, så kan det være greit å huske på at også svært veldrevne klubber kan ha to helt forskjellige trenere/managere (både når det gjelder treningsmetoder, personlighet og spillestil) etter hverandre uten at det har stor betydning for resultatene. To eksempler som dukker opp er Southampton og Swansea (henholdsvis Pochettino og Koeman og Laudrup og Monk). Det er veldig mye som gjøres bra i disse klubbene, men jeg tror det er litt tilfeldig at Koeman ble manager i Southampton og jeg er heller ikke sikker på at Swansea visste helt hva de fikk da de gikk for Monk (selv om de kjente ham godt fra før).

Det gjør sikkert ingenting at en ny trener ikke endre alt med en gang denne kommer inn, men jeg tror det viktigste man gjør for å oppnå suksess på lang sikt er at den jobben som gjøres i forbindelse med spillerutvikling og spillerlogistikk for det første er ekstremt bra og for det andre ligger fast uavhengig av hvem som leder a-laget.

Jeg synes at det er litt pussig at de som etterlyser en langsiktig plan for det sportslige samtidig ønsker et trenerskifte midt i sesongen (er det dette som er et såkalt paradoks?). Er det ikke bedre at dagens trenerteamet nå får avslutte sesongen, og at det deretter gjøres en grundig evaluering (der det viktigste kulepunktet er om det sportslige beveger seg i den retningen som klubben ønsker), og at man basert på denne evalueringen bestemmer seg for om Runar skal få fortsette eller ikke?
                                  "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3501

Opprinnelig skrevet av Rune
                                    To eksempler som dukker opp er Southampton og Swansea (henholdsvis Pochettino og Koeman og Laudrup og Monk). Det er veldig mye som gjøres bra i disse klubbene, men jeg tror det er litt tilfeldig at Koeman ble manager i Southampton og jeg er heller ikke sikker på at Swansea visste helt hva de fikk da de gikk for Monk (selv om de kjente ham godt fra før).
                                    Swansea kjenner jeg ikke noe særlig til annet enn at Michael Laudrup definitivt bygde videre på BR sin filosofi, men Soton har jeg både lest og hørt mye om fra andre. De er et godt eksempel på det jeg etterlyser i Lillestrøm og lite der overlates til tilfeldighetene når det kommer til ansettelse av trener og anskaffelse av spillere. De gjorde en stor endring for en del år tilbake etter å han vært nær konkurs etter forrige PL periode og har høstet gevinsten av det de siste årene.

Deres sportsdirektør Paul Mitchell sa følgende om ansettelsen av Ronald Koeman og hvordan de henter trenere til klubben:

“When we look to recruit managers, they need a core philosophy similar to Southampton’s,” he says. “The due diligence we did on Ronald to recruit him as manager was similar to what we do on the players so that, when he comes in here, he isn’t bringing up names that don’t look anything like our profile. Ronald’s philosophy and ideas on players are paralleled with ours, so a lot of the players we were presenting him with over the summer fitted with what he saw as a good acquisition for his style. Ultimately, his style should reflect what we’re trying to represent as well.

“Having that consistency is key at the younger levels, too. They know their journey is a pathway. It isn’t pot luck or balanced on the flip of a coin. Our younger players can see a clear strategy: that we’re trying to employ the best manager to fit the club, and the one who will give them the best chance to develop here. They know they’re not going to be asked to adapt to a different style right at the penultimate moment.”

Klipt inn noe fra The Guardian også som lagde en sak på hvordan de klarte å skape nye lag og få frem så mange nye spillere på tross av at de må selge de beste hele tiden til større klubber.

The entire ethos at Southampton is of a club dependent on their structure and culture rather than any one individual for success.

In a large open-plan room at the club's new football development centre, there are literally 10 computer screens of matches being watched throughout the day by full-time staff. In another corner is the base for a team of scouts who physically get out and identify potential players right the way from the age of five upwards.
                                    The most intriguing element of the department, though, is what is known as the "black-box". It is a small room with a phone, a desk and a row of chairs that faces a giant screen. Southampton designed their own computer software that is used in this room and, with just a few clicks, Mitchell and his team could be watching any player, team or target anywhere in the world. Yet the "black-box" is not used solely for identifying players but also analysing Southampton's own squad and future opponents.
                                    For example, when Arsenal offered £16 million for Calum Chambers during the summer, part of Southampton's decision-making was based on the assessment that they already had a superior right-back in Nathaniel Clyne.

Mitchell's approach at Southampton was to tailor his energy to the club's specific needs but then delve with almost forensic depth into a player's background and past performances. Character references were sought and off-field habits were also throroughly investigated. "We've seen before and heard quotes from managers that have probably perception-wise based their acquisition on the two games they've played against that player in the Premier League or the Football League," explained Mitchell. "I work off a very simple theory of I had one good game once, but I think the 80 other times I played I wasn't so good.
                                    "Part of the philosophy and the theory is to not waste time on things that are unachievable. What can we achieve? How can we achieve it? How can we be more efficient? Then how can we analyse that to make it even better the next window or the next time we debrief it, and constantly just keep evolving and challenging ourselves every day. That's the key.
                                    "It's not proven science, but I think our philosophy and theory was always risk management. Let's try to offset as much of the risk as possible to make the best acquisition. You have a responsibility to your owner that invests a hell of a lot of money to work as hard as you possibly can to make the best acquisition for the football club, and that's what we're trying to do. We're investing in the processes and the strategies. I actually do feel within the industry there is a little shift. The transfer window is becoming box office, it's real intrigue. I think that will shift to people looking at best practice throughout the industry and then taking that as their own."

Southampton de siste ti årene har gjort akkurat det jeg mener LSK burde gjøre. De har hatt en tydelig klubbfilosofi som har fått frem mange talentfulle spillere og skapt en rød tråd fra de yngste lagene og frem til a-laget. De har vært innovative i form av måten de rekrutterer og kartlegger egne og eksterne spillere på, og ikke minst har de sett at det å skape egne talenter for å selge de videre er lønnsomt både sportslig og økonomisk.

Dette innlegget kunne blitt ordentlig langt, men anbefaler deg virkelig å søke deg litt rundt på nettet angående Southampton og deres metoder. Masse å lære for LSK og en klubb Torgeir Bjarmann burde gjøre mye for å få lov til å besøke. Vi kan på mange måter sammenligne oss med de ift det nivået vi er på.

Kommentar

• Ola
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 1651

Vi må huske på at Runar ikke har trenererfaring fra høyt nivå før i år. Haglund hadde årevis erfaring fra Allsvenskan. Islandsk eliteserie er vel å sammenligne med første eller annen div i Norge.

Det er urimlig å forvente at Runar leverer fra første år. Han har naturligvis bratt læringskurve nå og forhåpentligvis kan vi forvente en tydeligere og sterkere RK neste år.

Kommentar

• Ola
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 1651

Opprinnelig skrevet av Totti21

Southampton de siste ti årene har gjort akkurat det jeg mener LSK burde gjøre. De har hatt en tydelig klubbfilosofi som har fått frem mange talentfulle spillere og skapt en rød tråd fra de yngste lagene og frem til a-laget. De har vært innovative i form av måten de rekrutterer og kartlegger egne og eksterne spillere på, og ikke minst har de sett at det å skape egne talenter for å selge de videre er lønnsomt både sportslig og økonomisk.
                                        Det er meningsløst å studere Barca eller Bayern hvis man vil lære suksess for norske klubber. Southampton derimot, det er helt rått hvor bra den klubben er drevet de siste 5 årene. Den som knekker Soton-koden vil vinne i årene fremover.
                                        Last edited by RSP; 06.09.2015, 10:06.

Kommentar

• Totti21
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2004
                                          • 3501

Opprinnelig skrevet av Ola
                                          Det er meningsløst å studere Barca eller Bayern hvis man vil lære suksess for norske klubber. Southampton derimot, det er helt rått hvor bra den klubben er drevet de siste 5 årene. Den som knekker Soton-koden vil vinne i årene fremover.
                                          Det er mange klubber vi kan lære av og sammenligne oss med. FC Midtylland er allerede nevnt, men Mainz og Borussia Monchenglabach som jeg har hatt gleden av å besøke er andre klubber som man kan hente masse fra når de kommer til å bygge en klubbfilosofi og være tro mot den.

Mainz er ekstremt klar i sin filosofi og lar ikke trenere diktere noe som helst i klubben sin, som de også beviste da de sparket norske Jørn Andersen, som da faktisk også hadde suksess:

Equally admirable was the decision to axe Klopp’s successor Jörn Anderson six days before the start of the new Bundesliga season in 2009- this despite the Norwegian having just got them promoted.

“We have at Mainz a job profile to define how a coach should work with the team and the club,” Heidel said at the time.

“Our strengths are teamwork, the togetherness of the team and the internal communication. Our approach and that of Jörn Andersen no longer matched, because the coach has gone in a different direction.”

Stefan Hofmann, the club’s Athletic Director sums up Mainz’s position nicely by saying, “We are a small club that can’t go toe-to-toe with Bayern Munich, Dortmund, Stuttgart and Wolfsburg in terms of budget. The main question is what can we do to improve our chances against clubs that have a lot more resources than we do?”

What they have done is stay true to the club’s philosophy

Et eksempel på dette er også i Copa America der en av deres beste spillere, Gonzalo Jara oppførte seg pinlig ved å sørge for at Edison Cavani ble utvist ved å først provosere han for så å filme selv etterpå når Cavani slår til han. Da sa sportsdirektøren i Mainz klart i fra om at han aldri fikk spille en kamp for de igjen fordi dette var oppførsel man ikke ville identifisere seg med. Det har han heller ikke gjort.

Felles for alle klubbene som nevnes her er ekstremt sterke personligheter som sportsdirektører og tydelige filosofier som overgår en enkel trener sitt behov og ønske. Treneren er ansatt i klubben for å realisere klubben filosofi, ikke for å realisere sin egen filosofi i en klubb. Rike klubber med utømmelige bankkontoer kan holde på sånn, men mindre klubber som oss selv må overlate minst mulig til tilfeldighetene.

Kommentar

Working...