Rúnar Kristinsson

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trooond
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2015
    • 1039

Akkurat det har jeg hørt spillere har sagt. De synes det var rart at ikke det ble brukt videoanalyse.

Kommentar

• GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

Opprinnelig skrevet av gilbert
      Det må være en stor fordel å ha et bredt og variert repertoar å spille på. Forutsetningen er selvsagt at spillerne selv vet da de holder på med og følger et spilleopplegg (med variasjoner) som er avtalt og innøvd: Her er det uten tvil fortsatt svært mye å hente for både trenere og spillere, samt i selve utførelsen (presisjon og balltempo)
      Dette er jo ingen uenig i, men som du selv avslutter med så er det stor forskjell på teori og praksis. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det var så viktig for Runar å proklamere at vi skulle bli mer direkte når han selv heller ikke har henta noen store og fysiske spillere, hverken i fjor eller foran denne sesongen. Og kvitta seg med Ohi. For flere høye og lange baller har vi fått med Runar, ikke et mer direkte og en-touch basert pasningsspill. Og med flere lange baller har lagets evne til å forsvare seg også blitt dårligere, og noe jeg mener vi med spillere som Kippe burde være mye mer varsomme med. Er det forbundet med skam å holde litt på ballen? Og så står da også Runar der ofte etter en batalje og sier både at han skulle ønsket seg mer ballinnehav og en mindre åpen fotballkamp. Når spillerne som skal stå for det kreative ikke har dagen, så er plan B åpenbart å skyfle på med mer langballer. Men her er ikke servene bakfra av god nok kvalitet, vi har ingen Forren-type i bakerste ledd. Man henta Jakobsen, som til tross for antatte offensive egenskaper, overhode ikke har vist noe av dette i de to innledende kampene. Man blir forundret.

Vil ikke hevde dette er noe mindre treffende kritikk enn de som til stadighet både latterliggjør possession-fotball og den rollen Johan hadde i laget til en trener som brakte oss mot toppen av norsk fotball igjen. I min bok er det sunn fornuft å være kritisk til den utvikling LSK nå har som stadig distanserer seg fra en åpenbar suksessfaktor.

Jeg mener man ikke kan bare feie under teppet at den soleklart beste kampen vi har hatt under Runar var den Lars tidligere påpekte, bortekampen mot Sarp. Med Johan som dirigent (selv på halv maskin) og bygd på Haglunds grunnmur, så skapte ikke hjemmelaget en eneste kvalifisert sjanse. De scoret på en konsentrasjonsvikt av Origi i siste minutt i det som ville vært den absolutt perfekte bortekampen. Det er slike kamper som gjør meg stolt som LSK-supporter, jeg har den fortsatt på PVR'en. Ikke bare at man vinner kamper på å være bedre enn motstanderen rent ferdighetsmessig, men også taktisk. Like mye som å skape noe selv, så hindrer man motstanderen i å skape noe, alt basert på kollektiv dyktighet og samhandling. Man minimerer innslag av ting som dribling ved eget cornerflagg, hasardiøse stikkpasninger, og klareringer ut foran egen sekstenmeter. Sånt som gir tryggheten til å gjenta og gjenskape prestasjoner. Og det er spesielt dette siste, det taktiske, som jeg blir trist over at vi er i ferd med å miste igjen. At vi igjen søker oss til på bli et "i mengden"-lag i TL. Mer stakato-fotball med fint lite presisjon og mening. Er det ikke morsommere å se eget lag være i kontroll heller enn å stå mer eller mindre med ryggen mot veggen i 90+? Det er ettr alle solemerker en slik kamp som venter oss i neste runde.

Men så har også Runar noe gående for seg som jeg er veldig glad i, mantraet med å jobba hårdt. Treffer knallbra det, noe som virkelig kunne tilføre noe til en stil som var basert på å ha kontroll, men overført til fotballen hans så langt har det ikke gjort veldig mye mer enn å føre oss til toppen i kortstatistikken. Og det er heller ikke tilfeldig, der vi med Haglund lå helt i bånn. Fordi vi så ofte nå er på etterskudd i situasjonene, fordi spillerne generelt åpenbart en mer ukomfortable.

Kommentar

• MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3490

Opprinnelig skrevet av Trooond
        Syntes det er mye bra skrevet av totti her.
        Jhradi trekte no selv litt for mye innover i den kampen, men kunne som du påpeker, fått bedre arbeidsforhold, med bedre baller, mer støtte osv. Det skjedde i og for seg mye i fjor også, men Ofkir løste det bra, og han fikk og ballen mer i riktig posisjon, enn på høyre siden. Når jhradi fikk bedre baller i oppkjøringa, så fungerte det bedre.

Men artig at det blir nevnt analyse, og videoanalyse. Hadde vært fint om det ble tatt seriøst, og gjennomført med egne spillere etter kamp, det lærer de godt av i andre klubber hvertfall.
        Når en spiller får ballen i riktig posisjon er det som regel fordi han er i riktig posisjon. Det var Ofkir, og derfor ble det en helt annen fart i hans forsøk enn Jhradi som måtte føre ballen med seg ut fra midtsirkelen, gjerne med en eller flere forsvarere i beina.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Trooond
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2015
          • 1039

Godt poeng det.

Kommentar

• Gjedda
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Apr 2015
            • 147

Dette er ikke slutten, heller ikke begynnelsen på slutten, men snarere slutten på begynnelsen for Kristinssons trenergjerning i Klubben. Men det forutsetter at han makter å løse opp noen knuter som fortsatt særlig preger vårt offensive spill. Hittil i sesongen har vi vært særdeles uheldig med at våre spisser ennå ikke har kommet skikkelig i gang. Synes en god del av den kritikken som har kommet er berettiget, og at det er en logisk konsekvens av det spill vi har vist over tid i seriespillet. Det grenser jo til dumhet å trekke alle mann eller nesten alle mann tilbake på cornere i mot og å bruke spillere i posisjoner hvor de åpenbart mangler forutsetninger for å beherske, bare fordi de da kan være på banen og kanskje komme i andre posisjoner i løpet av kampen hvor de kan være gode å ha. Dette er tullball, men er jo heldigvis tullball som det er lett å gjøre noe med, bare man er mottakelig og åpen til å justere seg noe basert på konstruktive innspill fra fansen eller andre. I alle store klubber er fansen klubbens mest verdifulle korrektiv. Og det at flest mulig av fansen ytrer sine meninger er positivt. Derfor gjelder det å få ventilert flest mulig synspunkter og ikke nødvendigvis etterstrebe noen konsensus. Dumheter gjør vi alle, men det gjelder å ta lærdom av dem. Det beste er selvsagt å ta lærdom av andres dumheter, og ikke gjøre egne, men det er vel ikke uten grunn at tyskerne har et ordtak som sier at i kampen mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves. Personlig ser jeg så mye bra i konturene av Kristinsson som trener. Hans trenergjerning er fortsatt i støpeskjeen, men råmaterialet er det ingen ting å si på. Selv om han ikke er noe flink til å formidle sine synspunkter sitter jeg likevel igjen med en følelse av han på samme måte som Henning Berg er fotball faglig sterk, men der hvor Berg var mer distansert overfor spillerne er Kristinsson nært på spillerne. Han er mer direkte involvert i spillernes utvikling. Heldigvis har ikke Kristinsson tatt til seg slike uvaner fra sin tid som proffspiller på kontinentet om at treneren i stor grad skal overlate hverdagstreningen til andre. Selv om han har visse problemer med å formidle de riktige tingene til oss som fans, tror jeg likevel ikke han har noen problemer med å si de riktige tingene til spillerne. Han virker å være veldig sympatisk og meget flink med mennesker. I motsetning til mange av de andre trenerne har ikke Kristinsson noe behov for å være breial eller å vekke oppmerksomhet. Spørmålet er derimot om han greier å vekke begeistring og engasjement. Muligens kommer dette med bedre resultater. Håper det.

Kritikken mot vårt mer grunnleggende spillesystem er vanskeligere å mene noe om. Først og fremst sliter jeg med å se helt klart hva slags spillesystem vi faktisk etterstreber offensivt. Når det gjelder å formidle sin fotballfilosofi muntlig har Kristinsson et forbedringspotensial, og foreløpig har han ikke akkurat bidratt verbalt til å gjøre oss mer opplyste. Nå er jo ikke akkurat korte intervjuer før, under og etter kamp heller noe egnet sted å formidle sine dypere planer med spillet, men jeg mener at Kristinsson her i større grad bør benytte seg av disse anledningene til å opplyse om hvordan Lillestrøm under hans ledelse faktisk ønsker å spille istedenfor å bare si noe for å ha sagt noe. Nå er nok dette noe som vil bli bedre seg med enda bedre norskkunnskaper, for det er jo ikke lett å uttrykke seg spontant på et språk som ikke er ens morsmål. Jeg ser at man her på forumet har lansert at stilen nå er mer direkte enn før. Vil tro at man da med direkte mer henspeiler på tidsaspektet (kort tid fra man vinner ball til å kommer til avslutning) enn avstand (kortest avstand ballen skal rulle før den kommer i en avslutnings posisjon), med den ønskede effekt at man da gir motstander minst mulig tid til å omstille seg til forvarsmodus. Det høres jo bra ut det, men som grunnleggende fotball-stil sier det kanskje ikke så mye i seg selv. Men muligens er det veldig smart av Kristinsson å ikke si for mye om hvordan spillestilen skal være fordi klare uttalelser om en bestemt form for fotball vil jo kunne automatisk låse en for mye i tanke og ånd. Og fotball er jo et praktisk og veldig dynamisk spill. Problemet med slike fotballidioter som meg er at vi systematiserer spillet i for stor grad, og ønsker desperat å ha noen knagger å henge dette på. Man prøver å finne teoretiske modeller som passer inn, mens virkeligheten er jo at teoretisk lærdom aldri på noen fullgod måte kan erstatte den lærdommen som praktisk erfaring gir. Når jeg sitter her og synser fritt så er det jo bare med en brøkdel av de leddene som er i det regnestykket som Kristinsson må slite med for å løse. Så det faktum at jeg sliter med å se den gode planen med vår offensive spillestil kan meget gjerne være en følge av at jeg ikke ser det fulle bilde. Får bare håpe at Kristinsson og treneteamet ser det og kommer opp med bedre løsninger enn det vi hittil er blitt servert. Satser på det allerede nå borte mot Molde. Og noen servering alla Rosenborg borte bør ihvertfall aldri mer finne sted. Tafatthet og underdanighet skal være ikke eksisterende egenskaper i Sportsklubben. Vi legger oss ikke på rygg i denne Klubben.

Kommentar

• Trooond
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Mar 2015
              • 1039

Mot Molde bør man hvertfall få muligheten til å ta raske overganger og kontre. Viktig å bruke styrkene til Erling, og Moa på sin side.
              Men må si jeg ble skuffet når Runar spurte hvorfor man ikke skulle trekke alle hjem på corner, fotballfaglig syntes jeg det var svakt.
              Skulle også spurt hvorfor han bruker spillere i andre posisjoner enn deres beste, men vet vel egentlig svaret, det beskrev nok Gjedda i innlegget over.

Håper Runar lærer raskere denne sesongen, det ble jo bedre mot slutten av forrige sesong.

Kommentar

• Frode D. Homb
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2003
                • 982

Det var en del forventning før sesongen, men faktumet er at vi fortsatt er fattige og må leie inn spillere og signere folk på mer eller mindre på fri overgang. Vi er helt avhengig av å selge for å få inn frisk kapital da vi gikk med et lite underskudd i fjor. Det er vel kanskje greit å huske at vi ikke velger spillere på øverste hylle lengre, men henter spillere som ikke er gode nok andre steder og satser på å utvikle unge spillere.

Kommentar

• knut
                  Make knut Great Again
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2006
                  • 9537

Synes ikke forventningene har vært for høye i innledningen her.

Vi skulle stått med 6p pdd, men utførelsen har vært for rævva.

Blir bra med en pust i bakken og elleve mann hjem på kårner mot molde nå.

Så får'n 0p-stilt seg, og kanskje bli takknemlig ovenfor 1p-ere mot dumpekandidater.

Kommentar

• Trooond
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2015
                    • 1039

Smarte bytter og aktiv endring av kampbilde. Jeg legger ved et sitat fra dagbladet, for dette er noe jeg har savnet med Runar, og det gjør jo ikke noe at en tidligere fugl er med i rollene, selv om det er en divisjon lavere.

"Da tok Mjøndalen-trener Hansen grep og sendte Mathias Fredriksen og Amahl Pellegrino på banen. Det ga umiddelbart resultater. Pellegrino hadde bare vært på banen i fire minutter da han utlignet - etter forarbeid av innbytterkollega Fredriksen.

Perle-punktum

To minutter senere gjorde samme Fredriksen et nytt fint forarbeid på høyrekanten da Andreas Hellum hamret ballen opp i nettaket og sendte Mjøndalen i ledelse med 2-1."

Dette og lagbygging ved å bruke fler enn 14 spillere på 3 kamper, håper jeg Runar blir bedre på.

Kommentar

• Totti21
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3501

Smarte bytter og aktiv endring av kampbilde. Jeg legger ved et sitat fra dagbladet, for dette er noe jeg har savnet med Runar, og det gjør jo ikke noe at en tidligere fugl er med i rollene, selv om det er en divisjon lavere.

"Da tok Mjøndalen-trener Hansen grep og sendte Mathias Fredriksen og Amahl Pellegrino på banen. Det ga umiddelbart resultater. Pellegrino hadde bare vært på banen i fire minutter da han utlignet - etter forarbeid av innbytterkollega Fredriksen.

Perle-punktum

To minutter senere gjorde samme Fredriksen et nytt fint forarbeid på høyrekanten da Andreas Hellum hamret ballen opp i nettaket og sendte Mjøndalen i ledelse med 2-1."

Dette og lagbygging ved å bruke fler enn 14 spillere på 3 kamper, håper jeg Runar blir bedre på.
                      Man kan naturligvis diskutere hvorvidt spesielt Pellegrino hadde noe å gjøre på benken i utgangspunktet.

En ting som jeg synes var enda mer imponerende med MIF og den jobben de har gjort i vinter i går var hvor utrolig bra de fremsto fremover på banen etter at man nå har valgt å gå for en mer utviklende spillestil etter at spillergruppen selv har ønsket dette. Denne utfordringen har trenerapparatet tatt og løst til tyve i stil basert på kampen i går.

Min påstand er at MIF er et vesentlig bedre lag i år enn i fjor, og at de på kun få måneder med en del nye spillere har utviklet et angrepsspill som vil ta de opp igjen i Tippeligaen på første forsøk. Kombinasjonen av den litt "tøffe" imagen, gode dødballer og nå et imponerende angrepsspill også mot etablert kan ta de langt på tross av ekstremt små ressurser.

Runar Kristinsson har på sin side klart å viske ut det angrepsspillet vi hadde utviklet mot etablert over tre år og erstattet det med ingenting...

Kommentar

• Kay
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2004
                        • 763

Vil vel heller si at det ble visket ut forde hele midtbanen med flere forsvant. Hvordan skal man videreføre noe spillerne har øvd på i flere år når de spillerne ikke er der mer?

Sent from mTalk

Kommentar

• Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3501

Opprinnelig skrevet av Kay
                          Vil vel heller si at det ble visket ut forde hele midtbanen med flere forsvant. Hvordan skal man videreføre noe spillerne har øvd på i flere år når de spillerne ikke er der mer?

Sent from mTalk
                          Som jeg har vist til tidligere, så er vel kontinuitet en av fordelene LSK burde ha kontra de aller fleste konkurrentene i Tippeligaen. Er vel knapt et lag, om noen som har byttet ut færre spillere i stallen sin enn LSK i Runar K sin periode, så at manglende kontinuitet skal brukes til fordel for Runar K i en slik diskusjone er jeg fullstendig uenig i. Tvert i mot egentlig.

Vi har tapt Johan Andersson, som naturligvis var en viktig mann for oss, men det betyr jo egentlig bare at man må tenke litt annerledes i oppbyggingen. MIF bygde f.eks opp angrepene sine i stor grad ved å vende spillet bakfra og sette opp overtall ute på kantene i mangel av en skikkelig ballsentral ala Johan Andersson. Så kjørte de helt ned på linja før de slo harde innlegg langs bakken fra innenfor 16-meteren som spisser uten spesiell hodestyrke kunne angripe.
                          Vegard Hansen har klart å innføre dette på tre måneder, der han har byttet ut flere spillere enn i vi har i vinter.

Kommentar

• Trooond
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2015
                            • 1039

Bodø Glimt har vel og byttet et par sentrale spillere
                            og treneren før denne sesongen....
                            Ikke at jeg tror de glir gjennom sesongen på tabelltopp altså .

Kommentar

• Totti21
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3501

Bodø Glimt har vel og byttet et par sentrale spillere
                              og treneren før denne sesongen....
                              Ikke at jeg tror de glir gjennom sesongen på tabelltopp altså .
                              Som vanlig henter de inn en trener som står for eksakt samme filosofi som forgjengeren, men enda viktigere den filosofien klubben har hatt i mange år nå. Akkurat sånn jeg skulle ønske vi rekrutterte trenere.
                              Det gjør også at mange nye ansikter er mindre problematisk, da de skal fylle en forutbestemt rolle.

Kommentar

• WAK
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2006
                                • 969

Man må vel også se litt på midler man har hatt til å hente spillere og trener også da. Vi har vel knapt betalt for en eneste spiller før sesongen. Bare fått inn gratis spillere og ikke akkurat hatt muligheten til å tilbudt dem de beste lønningene.

Ser man feks på Godset har de hentet "klassespillere".

Vi har heller ikke hatt de beste spillerne tilgjengelig de første serierundene. Sist kamp manglet vi kanskje de 2-3 beste og viktigste spillerne våre. I en ellers tynn stall. Det gjør at vi må starte med en stopper som knapt har trent med laget før han spilte første kamp.

Laget Godset startet med i helga så var der vel bare Parr og Høiland som ikke har vært i klubben lenge. Vi hadde startet med ihvertfall 4-5 stk som har vært kortere i klubben enn de resterende 9 som startet for Godset. Så å si at vi burde score på kontinuitet kan diskuteres.

Det er mange som hyler og skriker over at det meste er ræva etter 3 serierunder. Da må vi jo se på hvem vi har spilt mot etter 3 serierunder også. Det har jo vært serielederen når vi traff dem og lag som ellers ligger høyt på tabellen. Så vi må vel hatt de desidert tøffeste kampene i den3 første rundene 😜 ;-)

Kommentar

• kunden
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 2428

Nå gir Runar oss fire strake seiere, inkl mot vif, så da blir det sikkert litt mindre syting her inne.
                                  Kan ikke helt se hva Runar kunne ha gjort annerledes for at vi skulle stått med 9p.
                                  Det snakkes mye om at Arni ikke skulle spilt kant, men uten å nevne navn så var det ikke akkuratt veldig
                                  bra det som ble levert på kant i serieåpningen. B/G kampen så jeg i fylla på ferie så kan ikke uttale meg.
                                  Men det ble såvidt jeg husker 1-1 ;p
                                  Hittils er det eneste som overasket meg er at vi ikke minst kapret ett poeng mot Molde. Mens vi enda er i begynnelsen
                                  av sesongen og ting ikke har satt seg. Dessuten har de for vane å forsterke ytterligere når overgangsvinduet åpner.

Er det noe som en kan sette kritisk blikk på er det hvilke islandske spillere han har hentet. Som islending burde
                                  han hatt stålkontroll. Men mye tyder på at det andre klubber som har hentet bedre islandske spillere enn det vi har gjort.
                                  Kan være at han mente de han hentet passet inn i filosofien mer enn faktisk hva behovet var/er.

Bekymrer meg særdeles lite over laguttaket. Vi har såpass tynn stall at det ikke er mange kompromisser som må gjøres.
                                  Når feks Arni ble satt på kant har jo tiltro til at det var en spesiell grunn til det - selvom jeg er enig at Arni definitivt ikke
                                  er en utpreget kantspiller.

Kommentar

• Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3501

Opprinnelig skrevet av kunden
                                    Nå gir Runar oss fire strake seiere, inkl mot vif, så da blir det sikkert litt mindre syting her inne.
                                    Nå har min kritikk i liten grad handlet om poeng, men om prestasjoner og utvikling. Jeg har kritisert i både gode og dårlige dager med Runar, og han har med rette fått ros for enkeltkamper som Sarpsborg 08 borte i fjor og Stabæk borte i fjor, som forøvrig endte med tap, men var en veldig god prestasjon.
                                    Seier mot et elendig vif vil gjøre humøret mitt bedre, men har ekstremt lite å si for troen på prosjektet til Runar. Det handler om den langsiktige utviklingen av laget som ikke styres av tre kamper på starten av sesongen eller en enkeltseier mot vif.
                                    Det handler heller ikke om at vi skal kjøre over alle lag vi møter på vår vei, da det er helt urealistisk. Jeg er derimot mer opptatt av at LSK skal fremstå med en tydelig identitet uavhengig av hvem som leder laget, og ikke la en ny trener få lov til å komme inn og starte sitt eget lille personlige prosjekt. Det betyr at jeg vil se en rød tråd i det vi holder på med, og at vi i alle fall har et mål med det vi gjør, slik klubben ved sportsdirektøren egentlig sa at man skulle gjøre når man hentet inn en erstatter for Haglund, der etterfølgeren skulle videreføre og videreutvikle det vi hadde holdt på med i tre år. Det har jeg ikke sett noe av under Runar i det hele tatt, og i dag fremstår vi som et typisk norsk "kaoslag" der enkeltprestasjoner og tilfeldigheter i stor grad er styrende for utfallet av kampene og kampbildet.

Kommentar

• Avon
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2011
                                      • 267

På slutten av haglunds tid hadde man følgende angrep:

EK
                                      PVM
                                      Fofana - Johan - Lundemo - Palmi

Runar begynte denne sesongen med:

EK - Friday
                                      Ofkir - Martin - Bonke - Jradi

Det er kun EK igjen, og det bare gått litt over ett år. Skal man klare å opprettholde en spillestil samtidig som man mister så mange spillere er man avhengig av å kunne hente spillere som både er gode nok og likner veldig på de som blir erstattet, det er ikke lett med LSK sin økonomi. Når man har svakere økonomi må man i større grad tilpasse spillestilen til de spillerne man får tak i.

Kommentar

• Totti21
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Mar 2004
                                        • 3501

Opprinnelig skrevet av Avon
                                        Når man har svakere økonomi må man i større grad tilpasse spillestilen til de spillerne man får tak i.
                                        Fullstendig uenig. Når man har svakere økonomi, så er en spillestil forankret i hele klubben viktigere enn noen gang. Det gjør at man kan utvikle egne spillere i stor grad og hente rollespillere, som er vesentlig rimeligere enn å hente gode fotballspillere.

Oversikten du kommer med er forsåvidt ganske grei. Friday, EK og Bonke var i klubben under Haglund også, og var enklere å integrere enn nye spillere. Ofkir har også vært i klubben litt før han fikk sjansen i fjor. Jradi er inne i en 11'er, men først og fremst fordi et annet LSK produkt i Kolstad blir benket av Runar for en spiller han mener er bedre. Lundemo er i klubben, men skadet.

Hvis man setter opp en tenkt førsteellever slik jeg ser den, så er det noe sånt:

EK-Friday
                                        Ofkir-Lundemo-Bonke-Kolstad

Da sitter vi kun igjen med spillere som kjenner klubben godt. Så kan det godt hende at Martin eller Jradi skal inn i dette laget uansett, men da er det fordi man mener de tilfører laget noe som ikke kontinuitetbærerne gjør.

Så er fremdeles ikke dette så veldig uvanlig for Norsk fotball om dagen, og det ser man ved å se på de lagene vi har møtt til nå i år på samme tid. Da sammenligner jeg angrepet som møtte oss i siste kamp mot de i 2014 med laget som møtte oss i år

Bodø Glimt:

2014
                                        Berntsen
                                        Chatto
                                        Ndiyae
                                        Richards
                                        Laajab
                                        Berglann

2016
                                        Furebotn
                                        Babenko
                                        Normann
                                        Jevtovic
                                        Azemi
                                        Olsen

Start

2014
                                        Asante
                                        Kristjanssson
                                        Owello
                                        Børufsen
                                        Wilhjalmsson
                                        Tripic

2016
                                        Wichne
                                        Kristjansson
                                        Ajer
                                        Rasmussen
                                        Hoff
                                        Idemokon

Molde

2014
                                        Hestad
                                        Singh
                                        Elynoussi
                                        Hussain
                                        Sigurdarsson
                                        Chukwu

2016
                                        Mostrøm
                                        Svendsen
                                        Singh
                                        Hestad
                                        Gulbrandsen
                                        Gudjohnsen

Ikke overraskende er det Molde som har gjort færrest bytter her, selv om en spiller som Singh har vært borte en sesong før han kom tilbake.
                                        Start og B/G har til sammen en spiller i begge 11'erne.

Dette er som sagt veldig vanlig i Tippeligaen der man har korte kontrakter og stort sett er tvunget til å selge spillerne når det kommer bud på de. Derfor skjer det store utskiftninger hos de fleste, og du tok jo også kun for deg de offensive. Vi har en kontinuitet bak som ikke noen av disse kan matche.

I neste serierunde møter vi et Sarpsborg 08 som kun har igjen Tokstad og Ernemann i 11'eren fra laget som slo oss 3-2 i siste serierunde i 2014 før vi møter enga, som i forrige kamp stilte med kun Grindheim fra 11'eren vi slo 2-1 på Åråsen i Haglund sin siste sesong.

Kommentar

• Avon
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Oct 2011
                                          • 267

Opprinnelig skrevet av Totti21
                                          Fullstendig uenig. Når man har svakere økonomi, så er en spillestil forankret i hele klubben viktigere enn noen gang. Det gjør at man kan utvikle egne spillere i stor grad og hente rollespillere, som er vesentlig rimeligere enn å hente gode fotballspillere.
                                          Klubbene som har best råd kan hente spillere som både er gode og passer inn i spillestilen, dette var bl.a Alex Ferguson og Nils Arne Eggen gode på. Klubber med dårligere råd må ofte velge mellom en spiller som er bedre, og en som passer bedre inn i spillestilen, da vil ikke alltid den som passer best i spillestilen være det beste valget. Det hadde nok vært lurt å allikevel fokusere mer på spillestil og å tørre å tenke mer langsiktig av mange klubber, men det blir ofte et vanskeligere valg for dem.

Det er sant at mange andre norske klubber også har store/større utskiftninger, men vi ser jo at de også sliter med stabiliteten. Sammenlikner man LSK med de andre klubbene i forhold til økonomi og antall utskiftninger så vil jeg si de presterer omtrent som forventet. Noen klubber er bedre, bla Odd og Godset som har fått mye igjen for å tenke langsiktig, men runar trenger fortsatt mer tid for å kunne bli vurdert opp mot dem.

Kommentar

Working...