Rúnar Kristinsson

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3499

    Opprinnelig skrevet av Børge
    Det er ikke noe vits i å håpe på trenerbytte. Gidder ikke tenke tanken engang... Bare å leve med det mens klubben selger 4000 billetter til en forestilling ingen ønsker å se i reprise - bare fortrenge. Neste sesong fyller klubben 100 år. Treneren har kontrakt ut 2017. Jeg ser ikke frem til den festen....

    God stall. Hyggelig trener som en gang var en drivende dyktig spiller, men som trener i Tippeligaen faller han igjennom. Forbanna kjedelig at det har blitt slik!
    Jeg er i utgangspunktet blant de som sjelden har krevd trenerens avgang her inne. Historisk sett har jeg forsvart samtlige trenere etter at Even Pellerud forsvant fra Åråsen, men i mine øyne er Runar Kristinsson den svakeste kamplederen vi har hatt siden den tid.
    Det var en feil ansettelse i utgangspunktet i mine øyne, og jeg var skeptisk fra start av, selv om en av mine topp-3 favorittspillere kom tilbake til Åråsen som trener. Dette gikk ikke på person i det hele tatt, men det faktum at ansettelsen bar preg av dårlig kartlegging, som igjen gjorde at jeg ble skeptisk til at dette var den beste kandidaten til å ta oss videre fra forrige regime.
    Når ansettelsen så fant sted, så valgte jeg å være positiv og håpe på at vi skulle ha flaks ala Uwe Rõsler, men i mine øyne så man allerede veldig tidlig at vi hadde med en veldig uerfaren kampleder som var usikker på sin egen filosofi og kjapt gikk bort i fra den jobben han var (eller burde vært) ansatt for å gjøre.
    Med noen ekstremt få unntak synes jeg laget har fremstått som dårlig forberedt, planløst og veldig avhengig av nivået på de enkelte spillerne for å oppnå resultater. Det er vanskelig å se en rød tråd fra kamp til kamp, og derfor har jeg også vært veldig negativ til Runar K, da jeg ikke tror på et slikt prosjekt i det lange løp.
    Jeg er ikke ute etter å sammenligne med Magnus Haglund i det hele tatt på noe annet enn at jeg kan sitere Torgeir Bjarmann, som er sjefen til Runar K på at Runar K ikke ble ansatt for å drifte i sin egen retning når det kommer til fotballstil. Han skulle videreføre og videreutvikle den fotballstilen som det forrige regimet brukte tre år på å få opp på et brukbart nivå. Dette gikk han bort i fra tidlig og gikk sin egen vei. Ikke bare en litt annen vei der man tok med seg det beste fra det forrige, men en HELT annen vei. Tjenesteforsømmelse.

    Så da får man sammenligne Runar K med seg selv istedenfor, da det er nytteløst å sammenligne med noe han på ingen måte prøver å verken kopiere eller videreutvikle. Sammenlignet med seg selv, så mener jeg at Runar K i beste fall står på stedet hvil. Vi er kanskje mer sårbare enn noen gang ift avhengighet av enkeltspillere, og kampene vi spiller bærer preg av fullstendig kaos i alle retninger. De få lyspunktene vi produserer offensivt er basert på gode kombinasjoner mellom de offensive spillerne som har ferdigheter på topp Tippeliganivå. Med Erling Knudtzon (som har andre ferdigheter vi ikke utnytter) tilbake i laget ser vi at disse kombinasjonene er vanskeligere å få til også.

    Hva burde man gjort når Haglund ga seg?

    Man skulle definitivt ikke gått for Runar, selv om det er lett å si i etterkant.
    Jeg var også veldig skeptisk til en uerfaren Magnus Powell den gang, selv om det i ettertid kunne sett ut til å være en bedre ansettelse enn Runar. Han kan kanskje være vår neste mann nå som han har utviklet seg videre med hovertreneransvar i mindre klubber først.
    Min store favoritt til jobben den gang var en arbeidsledig Mark Dempsey, som jeg kjente til kvalitetene og ambisjonene til. Han har i alle fall vist i etterkant at det kunne vært et kupp den gang uten at jeg skal hovere for mye over det.
    Nå har ikke jeg all verdens kontroll på alt av potensielle trenere der ute, men jeg vil tro det finnes flust av personer utenfor Norge, Danmark og Sverige som kunne tilført masse til både LSK og norsk fotball. Spesielt kandidater i Nederland og Tyskland synes jeg hadde vært veldig interessant. Min klare bønn til Torgeir Bjarmann den gang var i det minste å sondere terrenget skikkelig og lete under hver stein i land som Tyskland, Spania, Nederland, England osv etter potensielle trenere som kunne videreført det beste av, og videreutviklet det vi hadde startet på under Haglund. Istedenfor fant han verdens beste kandidat til jobben på hurtigknapp nummer to under kona på telefonen sin.
    Han kunne hatt flaks, men det hadde han ikke denne gang.

    Hva gjør vi nå?

    Det er vel sikkert lite man kan gjøre med dette nå, da det sikkert koster 1-2 mill å bytte trener inkludert alle utgifter.
    I tillegg er det jo en del som fremdeles mener Runar K vil lykkes med tiden, eller at LSK som klubb skal si seg fornøyd med å stabilisere seg blant de 7-11 beste lagene i Tippeligaen. Jeg er ikke fornøyd med dette, og da spesielt ikke i en tid der vi har den mest spennende spillerstallen siden 2007 som vi er i ferd med å skusle bort på dette.
    Jeg er til og med av den oppfatning at LSK vil være tjent på å selge Fred Friday for å finansiere et trenerbytte, da dette vil være bedre for oss på kort, men ikke minst på lang sikt.

    Det er mange av de som mener mye av det samme som meg som sier at "ingen roper på treneren sin avgang". Da kan jeg si at jeg ønsker et trenerbytte, og mener det må skje kjapt. Ikke basert på kampen i går, tidlig exit i cupen igjen eller andre dårlige enkeltkamper vi leverer. Dette er basert på totalen av alt som er prestert i både kamper vi vinner og taper, og det jeg opplever som en negativ utvikling som må stoppes før det er for sent. Som klubb må LSK søke etter å overprestere og være i forkant av de andre hele tiden. Nå løper vi 10 meter etter de smarteste, taper klart mot de med størst ressurser og er et middelmådig og identitetløst fotballag som ingen bryr seg om.

    edit: Det er viktig å presisere at jeg baserer alt på min opplevelse av Runar K som kampleder og hvordan laget fremstår på banen. Jobben han gjør på treningsfeltet med enkeltspillere eller med sponsorer o'l har ikke jeg grunnlag for å vurdere han på i det hele tatt.
    Last edited by Totti21; 23.05.2016, 15:45.

    Kommentar

    • Bibaboy
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Mar 2008
      • 712

      Opprinnelig skrevet av Børge
      Ofkir kan man forvente at svinger i prestasjonene med tanke på alder. Jradi, som jeg tidligere har uttrykt skepsis til, synes jeg ikke kom som aller verst fra det.
      Jeg synes Jradi var helt fryktelig i 2x45 minutter. Han ble jo fratatt ballen nesten hver gang han fikk den. Det bør kunne forventes mer av en spiller på dette nivået. Den absolutt dårligste kampen hittil.
      Fugla Forever

      Kommentar

      • Folke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2008
        • 5955

        Hva gjør spillere som Brenden, Kolstad, Falkenborn, Jakobsen, Rindarøy og Arni i stallen da?

        At man ikke kaster utpå 16-åringer uten erfaring fra noe annet enn junior og 3. divisjon, det er jeg helt enig i. Men ovennevnte spillere har erfaring fra 1. divisjon og bedre, disse skal spille mer og avlaste de antatt beste. For utvikling av spiller og for å hvile laget. Dersom dette ikke skjer, så blir man selvsagt ikke bedre spiller for spiller og heller ikke som lag. De som ikke er gode nok kan leies ut, selges, gis bort osv. Juniorgutta skal komme innpå mot slutten av kamper der man har kontroll, dessverre ikke så mange ganger det skjer. Men vi så jo på slutten av sesongen i fjor at noen av de fikk prøve seg.

        Kommentar

        • OlaG
          Oversetterdrone
          Myklebust Light
          • May 2008
          • 910

          Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
          Når den særdeles elendige franskmannen kom inn for Bonke i går, mistet vi den eneste lille defensive tryggheten vi hadde. Men det var vel prisen vi måtte betale, all den tid Bonke sikkert hadde sett det rød kortet, hadde han spilt kampen ut
          Martin var en energiinnsprøytning for laget da han kom inn i går, med engasjement og glød. Dirigerte og piska på medspillerne, og var kreativ fremover. Han hadde et par av de sedvanlige balltapene sine (jeg er en av dem som helst vil ha han bak spiss, ikke på sentral midt), men i sum synes jeg fremdeles det var et positivt bytte.

          Jeg synes ikke Bonke lukta rødt i går, men tipper Schjerven ikke var enig med meg.

          Kommentar

          • GIFKanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2009
            • 8243

            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
            I dag mønstret du et lag, Runar. Sånn skal det være, credit when credit is due! Så gjenstår det å se om det var det berømte skippertaket.
            And skippertak it was. (sitat etter Odd-kampen).

            Kommentar

            • Fugl1120
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2005
              • 3528

              Opprinnelig skrevet av OlaG
              Martin var en energiinnsprøytning for laget da han kom inn i går, med engasjement og glød. Dirigerte og piska på medspillerne, og var kreativ fremover. Han hadde et par av de sedvanlige balltapene sine (jeg er en av dem som helst vil ha han bak spiss, ikke på sentral midt), men i sum synes jeg fremdeles det var et positivt bytte.

              Jeg synes ikke Bonke lukta rødt i går, men tipper Schjerven ikke var enig med meg.
              Bonke stinka rødt i går, spør du meg. Etter at han fikk gult gikk han inn i "war mode", dro opp armene og virka til å koke fullstendig i toppen. Hadde en takling kort tid etterpå som fort kunne resultert i gult nummer to, og gikk hasardiøst hardt inn i taklinger. Svakt av Runar og Kippe å ikke ta han til side og roe ned knollen.

              Forøvrig enig i at Martin hadde et godt innhopp i går.
              Lauken er vår venn!

              Kommentar

              • 10theri
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2010
                • 438

                Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                Svakt av Runar og Kippe å ikke ta han til side og roe ned knollen.
                Knudtzon tok på seg den jobben. Var borte hos han 2 ganger og forsøkte roe han ned..
                Heia Lillestrøm......

                Kommentar

                • Kroktåa
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2015
                  • 2937

                  Gratulerer, Runar! I dag er vi alle islendinger.

                  Kommentar

                  • McGuffy
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 5099

                    Áfram Island!

                    Kommentar

                    • Bibaboy
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2008
                      • 712

                      Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                      Gratulerer, Runar! I dag er vi alle islendinger.
                      Veldig hyggelig med Islandsk seier. Det som er forunderlig er at de Islandske spillerne Runar har hentet til LSK er rett og slett helt elendige. Det som er enda merkeligere er at ikke Runar klarer å få spillerne til å yte maksimalt av hva de er gode for. Jeg hadde forventt at Runar skulle dra med seg "innsatsen" til Åråsen. LSK har alt annet enn innsats. Sist treningskamp mot Stabæk var rett og slett grusom å se på. Det samme med endel av de siste kampene før ferien. Gutta ser rett og slett dårlig trent ut. Ikke tæl, ikke innsats. De taper det meste av dueller. Er det ingen som ser dette? Gi alt garanti er vel tidenes løgn i Norsk fotball. Det er Runars oppgave å få hver enkelt spiller til å yte maksimalt. Han er ikke engang i nærheten. Skal heldigvis bort førstkommnde fredag så jeg slipper å sitte på Åråsen og irritere meg over laber innsats og elendig spill. Håper virkelig jeg tar feil, men ingenting tyder på det.
                      Fugla Forever

                      Kommentar

                      • _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4380

                        Hvis man ser på Island så er det jo kollektivet som bærer de fram. De spiller for hverandre, for treneren etc, og legger ned en enorm innsats. Man kommer uendelig langt med det. Jeg synes kollektivet vårt virker svekka i forhold til i fjor høst. Selv om Bassel Jradi er en god spiller så kan man lure på hvor lurt det var å hente han. I fjor høst hadde vi Jørgen Kolstad i samme posisjon. Ikke en like dominerende spiller, men en større lagspiller. Friday var ikke den eneren/stjerna han er i år, og jeg synes faktisk han var bedre i fjor høst enn i år. Det handler jo helt sikkert om mer enn to spillere, men jeg synes det er litt mye egotrip i år kontra i fjor. Flere som skal gjøre ting på egenhånd. Signalene som blir gitt til f.eks Jørgen Kolstad kan umulig være særlig motiverende heller når man tenker på at en spiller på lån som svinger så til de grader i prestasjonene får tillitt kamp etter kamp uansett.
                        ..................

                        Kommentar

                        • Tvilling
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2006
                          • 1472

                          Ser at jeg kanskje skulle tatt opp forrige innlegg under LSK2016..
                          Men dette er jo også Runar sitt ansvar. Han ER opptatt av den kollektive innsatsen, noe han glødet for etter Oddkampen. Så hvorfor ser vi ikke mer av Islandstakter i LSK i flere kamper?
                          Jeg har sans for Runar, men jeg skulle så ønske å sett enda mer av det jeg tenkte han sto for..
                          Runar er vår trener. La oss støtte han til enda bedre gjerning.

                          Kommentar

                          • Avon
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2011
                            • 267

                            Jeg mistenker at den svake intensiteten vi har sett i en del kamper først og fremst skyldes at en del spillere har vært småskadet og ikke i toppform(bl.a lundemo og ofkir), og en del spillere som ikke har utholdenheten som sin styrke og derfor ikke klarer for høy intensitet over tid. Tynn tropp bidrar nok også til dette problemet, og i de to siste kampene var nok mange slitne etter en lang periode med tøft kamprogram.

                            Å tvinge spillere til å spille med høyere intensitet enn de klarer er dessverre ikke lurt. Husker mange kamper høsten 2011 da LSK hadde et veldig ungt lag som slet, de prøvde å kompensere med å gi maks innsats fra start, endte veldig ofte med en sprekk. Under Uwe spilte også laget med maks innsats fra start, da hadde de en lei tendens til å slippe inn mål mot slutten av hver omgang. Under Haglund og RK har laget ofte åpnet kontrollert, og det er svært sjelden de har sprukket i slutten av kampene, men de har også slitt mer med å få det første målet.

                            Med dagens tropp er det nok lurest å spille med kontrollert intensitet som man vet holder kampen ut, men jeg skulle gjerne sett et par spilletyper inn som kunne økt intensiteten for i enkelte kamper har den vært altfor lav.

                            Kommentar

                            • Trooond
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2015
                              • 1039

                              Jeg spør igjen, hva er grunnen til at sportsklubben skal ha mer slitene spillere en motstander i de 2 siste kampene?
                              Hvis det er tilfelle, så er det p.g.a dårlig disponereing av trener.
                              Og når klubbledelse uttaleler at stallen er god nok for en 5 te plass, hvorfor prøver så mange å bortforklare med tynn stall?
                              Alle klubber i tippeligaen bortsett fra 3-4 sliter med det samme.

                              Kanskje litt enig med enkelte andre her. Laget offres litt i.f.t fast plass for enkelte individualister.
                              Hvorfor klarer ikke Runar få i gang Brenden, falkenborn og Kolstad?

                              Kommentar

                              • Avon
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2011
                                • 267

                                Brenden, Kolstad og falkenborn har alle slitt med skader i løpet av våren, det er nok mye av grunnen.

                                Det at stallen skal være god nok for femteplass forutsetter nok at den er relativt skadefri, og TL er så jevn bak de aller beste at marginer spiller en stor rolle. Husk også at LSK tross alt har spilt jevne kamper mot alle unntatt RBK og Godset, så selv om de i flere kamper har prestert svakere enn man forventet så er det ikke slik at de andre lagene er noe særlig bedre.

                                Kommentar

                                • Børge
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2013
                                  • 2558

                                  Opprinnelig skrevet av Avon
                                  Å tvinge spillere til å spille med høyere intensitet enn de klarer er dessverre ikke lurt. Husker mange kamper høsten 2011 da LSK hadde et veldig ungt lag som slet, de prøvde å kompensere med å gi maks innsats fra start, endte veldig ofte med en sprekk.
                                  Fiffig forklaring på høsten 2011. Slik jeg husker det var opphørssalg på sommeren og en Björn som ble skadet. Bassey, Uruguays Messi (lån), Obifule (lån) og Henrik Kjelsrud Johansen (lån med opsjon på kjøp) var de som ble hentet inn for å erstatte spillere som Nosa, Ujah, Søgård og Stefan Gislason. Opphørssalg og innlån av vesentlig dårligere spillere. Den høsten var dømt til å gå til helvete - har ikke med nok med å "kompensere med å gi maks innsats fra start". Har mine tanker om grunnen til at Berg fikk så dårlige vilkår denne høsten.

                                  Opprinnelig skrevet av Avon
                                  Med dagens tropp er det nok lurest å spille med kontrollert intensitet som man vet holder kampen ut, men jeg skulle gjerne sett et par spilletyper inn som kunne økt intensiteten for i enkelte kamper har den vært altfor lav.
                                  Den intensiteten har vært veldig begrenset generelt sett... "Gi alt-garantien" har knapt slått inn i år?

                                  Opprinnelig skrevet av Trooond
                                  Jeg spør igjen, hva er grunnen til at sportsklubben skal ha mer slitene spillere en motstander i de 2 siste kampene?
                                  Finnes ingen forklaring annet enn at man har gjort noe feil på veien - gjort/ikke gjort noe de andre har fått til.

                                  Opprinnelig skrevet av Trooond
                                  Kanskje litt enig med enkelte andre her. Laget offres litt i.f.t fast plass for enkelte individualister.
                                  Hvorfor klarer ikke Runar få i gang Brenden, falkenborn og Kolstad?
                                  Falkeborn har 0 minutter på A-laget. Brenden har 9 minutter. Jørgen Kolstad 221 minutter fordelt på 8 kamper (til sammenligning har han 25 kamper og 1463 minutter i 2015).

                                  Falkeborn har erfaring fra Allsvenskan og er 23 år - ingen uerfaren mann. Synes det er meget merkelig at han ikke har fått prøve seg. Er ikke med på benken på alle kampene. Har inntrykk av at han virkelig gjør alt han kan på 2. laget for å bidra (og imponere selvsagt - han vil vel spille på 1. laget han også).

                                  Erik Brenden er 22 år, men har ikke noe erfaring fra øverste nivå. Det jeg har sett på 2.laget er sterk innsats og hardt arbeide.

                                  Jørgen Kolstad ser dere ovenfor hva han har spilt i år og tidligere - en av de best betrodde i 2015. Ikke en spektakulær spiller, men forbanna lojal og pliktoppfyllende type med godt spillerhode. I 2015 var det kun 6 spillere som hadde flere turer ut på banen (har ikke sjekket minutter) - i 2016 er det kun Brenden med sine 9 minutter som har spilt mindre. Man kan lure på hva det er?

                                  For meg er det helt ufattelig at ingen av disse tre har fått mer tid på banen. Aller minst Kolstad som var solid i 2015.
                                  Sint og tverr på felt N

                                  Kommentar

                                  • Trooond
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Mar 2015
                                    • 1039

                                    Vet og at det har vært skader, men de har vært skadefri i lange perioder, hvor de ikke har fått spilletid. For å utvikle seg og ta nivået trenger man spilletid.
                                    Arni har fått spille uten å vise noe, de andre 3 for lite sjanser til å vise seg frem.

                                    Er de hentet for 3 div. Spill de to med minst spilletid?

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13277

                                      Må være bra naiv for å tro at det ikke har blitt gjort feil fra trenerteamets side gjennom sesongen. Spørsmålet er om de har sett og forstått hva de har gjort feil, om de evaluerer sine disposisjoner på en konstruktiv måte og gjør de endringer som må til.

                                      Må si at jeg var rimelig oppgitt over hvor lenge den ene islendingen fikk holde på i fjor før han fikk billett hjem. Ble lettet da kontrakten ble avsluttet og tenkte at Kristinsson ikke var helt borti natta allikevel, men begynner virkelig å lure på ny når det gjelder vurderingene rundt sistemann. Er rimelig åpenbart at han ikke har noe å tilføre de tre øverste nivåene i norsk fotball, dette har nå pågått i halvannen sesong uten at det er blitt tatt grep. Ettersom tur hjem er best for både spiller og klubb kan man spekulerer på om det er gått en slags personlig prestisje i dette. Dersom så er tilfellet, og jeg ser ingen logisk forklaring, er det ganske åpenbart at Kristinsson mangler såpass forståelse og resonneringsevne at veien frem blir alt for lang om han noensinne kommer dit.

                                      Kommentar

                                      • Trooond
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Mar 2015
                                        • 1039

                                        Forøvrig ønsket Runar Finnur med videre, men en viss sportssjef ønsket ikke å tilby ny kontrakt.

                                        Runar gjør det ganske bra på feltet ser det ut for, men har lært skuffende lite rundt disponering av laget, taktikk, og involvering av mer enn en gruppe på 12-13 spillere. Er du ikke innenfor der, er det på samme måte som i fjor, da får du ikke spilletid.

                                        Føler egentlig at samhold og lag var noe sterkere i fjor, enn med innleide.

                                        Men gledelig at han har lært at ikke alle 11 skal innenfor egen 16 på cornere mot.

                                        Kommentar

                                        • Kroktåa
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2015
                                          • 2937

                                          Opprinnelig skrevet av Avon
                                          Det at stallen skal være god nok for femteplass forutsetter nok at den er relativt skadefri, og TL er så jevn bak de aller beste at marginer spiller en stor rolle.
                                          Det er sikkert åtte trenere som mener at stallen deres er god nok for en femteplass. En av disse må nødvendigvis havne på tolvte plass.

                                          Kommentar

                                          Working...