Rúnar Kristinsson

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3490

Opprinnelig skrevet av Totti21
    Det blir nok for enkelt for han om om enkeltkamp etter en periode på over et år skal være mer gjeldende for den fotballen han vil spille enn det man har vist tidligere. Ser man på det som har blitt sagt av f.eks Lundemo og den stemninga som har vært i klubben, så er sjansen veldig mye større for at dette er spillerne som har mobilisert skikkelig kontra at man plutselig har forstått alt Runar vil på en uke som han ikke har vært i nærheten av tidligere.
    Det er mye tolkninger av hva spillere har sagt, og folk leser hva de vil mellom linjene. Mange synes å se at Lundemo er misfornøyd med Runar, selv om han ikke har sagt det selv. Det blir for enkelt å gi Runar skylden for dårlig innsats, og samtidig ikke være villig til å gi han cred når innsatsen er på topp. Da er det plutselig spillerne som mobiliserer. Dersom spillerne virkelig var så misfornøyde som noen tro/håper, så hadde de tapt denne kampen for å bli kvitt Runar. Så enkelt er det. Tar man i betrakning at Haglund brukte 2,5 år på å få erfarne spillere til å forstå systemet hans, så må man ta høyde for at spillermatrialet Runar disponerer også vil trenge tid.

I tillegg er det heller ikke en kamp hvor vi viser noe spesielt eget spill utover det vi har gjort tidligere. Vi spiller på kontringer og tidlige baller i bakrom mot en motstander som tillater oss dette, og scorer to mål på ekstremt gunstige tidspunkt. Dette bakrommet eksisterte f.eks ikke mot Sarpsborg og Stabæk, så det er lite trolig at dagens kamp ville gjort den helt store forskjellen der.
    I en klubb der følelser basert på enkeltresultater preger valgene man tar, så regner jeg med at han nå får enda en kamp eller to på å vise seg frem. Kampen mot Aafk er en kamp der vi både skal vinne og sannsynligvis må styre kampen. Det blir en helt annen utfordring enn mot et noe naivt godset som er veldig svake på bortebane.
    I utgangspunktet skal alle kamper vinnes, men Tippeligaen er veldig jevn, og topplagene gir fra seg poeng til nedrykkskandidatene i hytt og pine. Dersom laget viser samme kampglød og innsats fremover, så skal mange slite med å ta poeng fra oss.

Synes også det blir alt for enkelt å skylde på "egoistene" som tydeligvis Runar prøver seg på for å skyve vekk ansvaret fra seg selv. Først av alt er det han som har latt disse spille i så lang tid selv, og om Martin er en av de, så har også dette vært en av hans mest betrodde menn, selv om flere av oss her inne har påpekt at han er en av spillerne som kanskje vanskeliggjør kollektivet.
    Der noen valger å se det som at Runar skylder på "egoistene", så kan andre se det som at han setter skapet der det skal stå. Frem til nå har Martin vært en av de få som har gått på banen og gjort sitt beste. Desverre for han er farten så lav at han ikke rekker opp i presset før ballen er spilt videre, men innsatsen til Martin kan ingen ta fra han. Runar blir beskylt for klippekortkultur, og når han tar grep så ansees det altså som skyldfordeling.

Med andre ord er også dette 100% hans eget ansvar at dette har pågått så lenge, og at han nærmest måtte trues med sparken før han gjorde grep som forumet har påpekt i snart et år. Så i mine øyne må i så fall dette brukes mot han, og ikke for han i en vurdering, da slike problemstillinger vil dukke opp i årene fremover også for en trener i LSK.
    Alt som kan brukes imot Runar skal altså fremheves, mens det som taler til hans fordel skal andre få æren for. DET blir for enkelt, i hvertfall i mine øyne.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Robiwan
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2006
      • 603

For meg handler dette mer om kultur og identitet enn det fotballtekniske. Jeg identifiserer meg med LSK av mange grunner, men mest av alt på grunn av verdiene de sto for når jeg ble supporter, innsats, aldri gi opp, lojalitet mot lagkamerater, klubben og fansen. Det var vondt å møte LSK, et monster som alltid beit fra seg.

Runar har sagt fra dag 1 at dette er kjerneverdier som det skal bygges på gjennom Gi alt garantien og Guts. Vilje og Råskap! Han og laget har lagt på vei hatt problemer å få dette ut, ingen tvil om det. Men i går så jeg visjonen ble til virkelighet ute på banen. Og hvis det er dette hans visjon og han klarer å få det ut, er dette et LSK jeg virkelig kommer til å elske.
      Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339

Kommentar

• Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

Opprinnelig skrevet av MortenA
        Det er mye tolkninger av hva spillere har sagt, og folk leser hva de vil mellom linjene. Mange synes å se at Lundemo er misfornøyd med Runar, selv om han ikke har sagt det selv. Det blir for enkelt å gi Runar skylden for dårlig innsats, og samtidig ikke være villig til å gi han cred når innsatsen er på topp. Da er det plutselig spillerne som mobiliserer. Dersom spillerne virkelig var så misfornøyde som noen tro/håper, så hadde de tapt denne kampen for å bli kvitt Runar. Så enkelt er det. Tar man i betrakning at Haglund brukte 2,5 år på å få erfarne spillere til å forstå systemet hans, så må man ta høyde for at spillermatrialet Runar disponerer også vil trenge tid.
        Det er ikke sikkert Runar har mistet garderoben - det kan godt være spillerne faktisk står bak han enda. Det endrer ikke mitt syn på at jeg fortsatt mener at Runar må ut. Du trekker fram innsats - det er vel et argument du knapt finner mot Runar blant de mest kritiske. Spør du meg har innsatsen vært mer enn god nok store deler av sesongen, det er evnene som har vært alt for dårlige. I går var det en enorm kollektiv mobilisering der alle gutta samla ga full gass. All ære til både trenere og spillere for det. Mine to hovedargumenter for at dette likevel ikke holder til å beholde Runar er at Godset var forferdelig svake og ingen god målestokk, og at jeg aldri kan se for meg denne mobiliseringen når vi spiller borte mot Sogndal. Hvis jeg ser et LSK som kriger lag i senk som i går regelmessig de siste 12 kampene skal jeg selvsagt spise ordene mine, men jeg har mine tvil.

Sammenligningen med Haglund har blitt gjort hundre ganger før - og jeg står ved argumentene som har blitt nevnt tidligere. Haglund overtok et av Tippeligaens dårligste lag og opplevde gradvis (treg, men gradvis) utvikling og forbedring. Runar tok over et lag som endte på 5. plass året før han tok over og hadde et helt annet utgangspunkt. Under Runar har utviklingen også gått i gal retning. La nå uansett ikke dette bli en stor diskusjon da argumentene er oppbrukt på begge sider - med kjøp og salg og bedre spillere og whatnot.
        Lauken er vår venn!

Kommentar

• Kay
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2004
          • 763

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
          Sammenligningen med Haglund har blitt gjort hundre ganger før - og jeg står ved argumentene som har blitt nevnt tidligere. Haglund overtok et av Tippeligaens dårligste lag og opplevde gradvis (treg, men gradvis) utvikling og forbedring. Runar tok over et lag som endte på 5. plass året før han tok over og hadde et helt annet utgangspunkt.
          Den påstand har kommi 100 ganger før og den blir ikke noe mer riktig ved å gjenta den. Haglund fikk hente inn 1.5 lag med nye og mange etablerte spillere, Runar fikk "vrakgodset" etter Haglund og måtte sette inn ung gutter. Nøkkelspillere under Haglund forsvant med en gang, og den viktigste av dem alle JRA spilte "skadet" en halv sesong før han gav seg.

Kommentar

• trigz
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 7131

En seier over et slitent Godset-lag endrer ingenting mht trenerens fremtid, i mine øyne. Det har vært så mye begredelig fotball, svak personalbehandling, laber laginnsats og fraværende spillemønster i hans lag at jeg fremdeles mener han må gå. Laget vårt bør være godt nok til å kjempe godt oppe på øverste halvdel.
            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Totti21
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3501

Der noen valger å se det som at Runar skylder på "egoistene", så kan andre se det som at han setter skapet der det skal stå. Frem til nå har Martin vært en av de få som har gått på banen og gjort sitt beste. Desverre for han er farten så lav at han ikke rekker opp i presset før ballen er spilt videre, men innsatsen til Martin kan ingen ta fra han. Runar blir beskylt for klippekortkultur, og når han tar grep så ansees det altså som skyldfordeling.

Alt som kan brukes imot Runar skal altså fremheves, mens det som taler til hans fordel skal andre få æren for. DET blir for enkelt, i hvertfall i mine øyne.
              Ift innsats, så synes jeg ikke det er noe problem i LSK eller de andre klubbene vi møter. Jeg er 100% sikker på at absolutt alle yter det beste de kan, inkludert Runar, hver eneste kamp ift den fysiske formen de er i og hvordan inngangen til kampen har vært. Innsatsen er på ingen måte forskjellen på denne kampen og den vi spiller mot Sarpsborg 08 eller Stabæk i alle fall.
              Det handler mye mer om motstanden, og da tenker jeg ikke på at de kanskje ikke spilte opp mot sitt beste, men heller at de i motsetning til de andre lagene jeg nevnte ga oss bakrom vi kunne true med EK og spilte seg ut bakfra, selv om de ble satt i vanskeligheter når de gjorde det. Sarpsborg hadde først og fremst aldri gitt dette bakrommet mot oss, og de hadde heller ikke fortsatt å spille seg ut bakfra på tross av at de ble satt under hardt press hver gang de gjorde det. Med andre ord en motstander som passer Runar sin kontringsfotball bedre enn når vi skal bryte ned motstandere.

Problemet med Martin har derfor ikke vært innsatsen, som det heller ikke har vært for Ofkir eller noen andre. Det handler utelukkende om fotballkvalitet og hvordan man skal få et kollektiv til å fungere sammen. Et lag med de 11 beste spillerne gir ikke nødvendigvis det beste kollektivet. Derfor har vel jeg vært en av de som har mast på Kolstad i hele år og mener han gir laget som helhet mer enn en på papiret kanskje bedre fotballspiller i Martin.

Jeg er nok ikke der at alt som skal brukes mot Runar skal brukes mot han osv.. Jeg mener vel heller at det er så enkelt som at han har ansvaret for absolutt alt som skjer på banen. Alt fra laguttak, inngang til kampene og de taktiske disposisjonene underveis i kampene.
              Han skal absolutt få rosen de gangene det fungerer, men i mine øyne er vektingen mellom de positive og negative tingene han har utrettet med dette mannskapet så til de grader i feil ende. Ikke minst synes jeg utviklingen av laget har gått feil vei over så lang tid at en enkeltkamp får liten betydning, selv om han kanskje traff bedre med laguttaket i går enn noen gang tidligere. Men som sagt tidligere er ikke jeg like imponert over det vi viser i går som mange andre her inne er heller, og hvis det er noe i det som skjedde i går som man skal ta med seg videre, så regner jeg med at vi ser det mot en betydelig svakere motstander til helgen.
              Jeg er ikke der at jeg krever tre poeng i hver eneste kamp, men jeg forventer at vi går ut for å styre kampen på Color Line stadion mot et lag som på ingen måte er godt nok til å spille i Tippeligaen slik de har levert denne sesongen hvis man skal kunne si at gårsdagen er noe mer enn en enkeltkamp på lik linje med Odd kampen tidligere i år. Det tror jeg også vi blir tvunget til, da de på ingen måte kommer til å trille ball bakfra og angripe med begge backene og stå høyt med laget som godset gjorde.

Så må man heller ikke se seg helt blinde på at man slo et av Tippeligaens svakeste bortelag denne sesongen på hjemmebane. At de ligger på en tredjeplass er utelukkende fordi de har vunnet åtte og spilt en uavgjort på ni hjemmekamper. Borte har de fem tap på åtte kamper.

Kommentar

• Kay
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 763

Ift innsats, så synes jeg ikke det er noe problem i LSK eller de andre klubbene vi møter. Jeg er 100% sikker på at absolutt alle yter det beste de kan, inkludert Runar, hver eneste kamp ift den fysiske formen de er i og hvordan inngangen til kampen har vært. Innsatsen er på ingen måte forskjellen på denne kampen og den vi spiller mot Sarpsborg 08 eller Stabæk i alle fall.
                Tror ikke jeg har sett ett LSK som lag løper og forflytter seg så mye som de gjorde i går, i tillegg hadde vi en klar plan om å stoppe godset sitt igangsetting spill som fungerte nært 100% - det var komikveld fra godset hele første omgang, før de fikk justert seg inn noe (har de også en inkompetent trener på sidelinja, allerede etter 10-15 minutter burde det blitt tatt grep, når jeg så kampen i opptak etterlyste Drillo endringer etter 20 minutter)

Godset var ikke gode i går, men mye av æren skal vi ha, for å hindre dem i å spille sitt spill.

Haglund fotballen forsvant med JRA, Haglund presterte også RÆVA helt til JRA kom til sin rett. La oss slippe å høre mer om den "fantastiske" Haglund fotballen, nå har vi ett helt annet lag. RK har vært for feig og blitt blendet at individualister, har han lært nå ? Nå må disse prestasjoner gjenskapes fremover, så kommer finspillet etter hvert.

Kommentar

• Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3501

Opprinnelig skrevet av Kay
                  Godset var ikke gode i går, men mye av æren skal vi ha, for å hindre dem i å spille sitt spill.

Haglund fotballen forsvant med JRA, Haglund presterte også RÆVA helt til JRA kom til sin rett. La oss slippe å høre mer om den "fantastiske" Haglund fotballen, nå har vi ett helt annet lag. RK har vært for feig og blitt blendet at individualister, har han lært nå ? Nå må disse prestasjoner gjenskapes fremover, så kommer finspillet etter hvert.
                  Det første skal jeg gi deg helt rett i. Godset som motstander sto godt til oss i går og vi utnyttet dette til det fulle. De sto langt bedre til oss enn f.eks Stabæk og Tromsø som er mer de normale lagene vi møter i Tippeligaen. Godset har nemlig en styrke som også er deres svakhet. De spiller sitt eget spill og øver på dette uavhengig av motstander. Det har gjort de til et av Tippeligaens beste lag med det kanskje aller beste spillet mot etablert forsvar når de er 100%, men ser dumt ut når de mislykkes som i går, da de ikke har noen plan b lenger, som de hadde med en Peter Kovacs tidligere.

Det skal sies at Sarpsborg også normalt sett har stått veldig bra til oss, men de gjorde grep før kampen mot oss sist. Geir Bakke sa jo også etter kampen at de var spesielt fornøyd med kampen mot oss, da LSK var et lag som sto dårlig til de.

Jeg er som nevnt tidligere ganske ferdig med Magnus Haglund. Det har Runer K sørget for. Derfor sammenligner jeg han kun med seg selv, og da har jeg sett en jevn dalende kurve fra den dagen han overtok og til i dag. Han har i mine øyne gjort sitt eget lag svakere. Uten å trenge å sammenligne han med noen forgjengere.

Kommentar

• GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

Alle visste det ville ta tid med Haglund fordi han skulle innprente en helt ny spillestil, det var alle inneforstått med. Runar tar oss tilbake fotballmessig til minste felles multiplum, og selv om det går direkte imot både det han og Bjarmann lovet oss, så er det det altså mer enn nok til å få mange LSK-supportere til å glemme alt som er sagt og gjort.

Da er det ikke rart klubben mistet evnen til å hevde seg over tid. Man er ikke i forkant, men følger ikke engang utviklinga, men famler mer eller mindre i blinde med nok supporteres velsignelse til at det kan fortsette. Jonern var vel innpå det vesentligste i går, i tillegg til at innsatsen endelig var der så satt langballene opp mot kontringsspissen på hjemmebane. Mot normalt. Det var alt som skulle til for å slå et dårlig bortelag som i tillegg virkent slitent.

Kommentar

• Trooond
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2015
                      • 1039

Det er mye tolkninger av hva spillere har sagt, og folk leser hva de vil mellom linjene. Mange synes å se at Lundemo er misfornøyd med Runar, selv om han ikke har sagt det selv. Det blir for enkelt å gi Runar skylden for dårlig innsats, og samtidig ikke være villig til å gi han cred når innsatsen er på topp. Da er det plutselig spillerne som mobiliserer. Dersom spillerne virkelig var så misfornøyde som noen tro/håper, så hadde de tapt denne kampen for å bli kvitt Runar. Så enkelt er det.

Det er en ganske drøy uttalelse til inntekt for at spillerene nå skal være fornøyd. Tror faktisk ikke spillerene er så uproffesjonelle, selv om de skulle ønske å bli kvitt RK, at de gir bort poeng, selv om det kunne se sånn ut i de 3 foregående matchene. Det nærmet seg jo nedrykksstriden, tror det har gått opp for dem, og at de som det står i VG, nå bestemte seg for å springe sokkene av for hverandre.
                      Nå ble laget satt sammen på en bedre måte. De la inn guts og vilje, selv om de også er lei av at laget snakkes ned, og da holdt det mot et lag som uttalte at det var deres dårligste kamp for sesongen.
                      Har hørt at det var stor missnøye etter forrige kamp, både med trener, men også med enkelte lagkamerater. Stemninga, gutsen og viljen virket å være borte. Men nå så den ut til å være tilbake. Nå var laget også endret litt, og lagets viktigste, Arnold er tilbake, og individualistene det har vært mest irritasjon rundt, ute av laget. Jeg tror det også var ganske utslagsgivende for resultatet.
                      Nå blir neste poeng en 6 poengs kamp, og vel så det. Man kan bare ikke tape, da er det bunnstrid og dårlig stemning igjen. Vinner man, er man mange steg på vei ut.
                      Med Arnold tilbake, tror jeg det skal gå å få seier der, hvertfall om laget komponeres på samme måte, som mange her har også har kommentert i lang tid.
                      Det er faktisk endel debattanter som har rimelig bra kunnskap. Som faktisk makter å se at Trener gjør feil, og ikke bare sitter stille og ser på når de mener det gjøres feil.

Kommentar

• Kay
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2004
                        • 763

Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                        Alle visste det ville ta tid med Haglund fordi han skulle innprente en helt ny spillestil, det var alle inneforstått med. Runar tar oss tilbake fotballmessig til minste felles multiplum, og selv om det går direkte imot både det han og Bjarmann lovet oss, så er det det altså mer enn nok til å få mange LSK-supportere til å glemme alt som er sagt og gjort.

Da er det ikke rart klubben mistet evnen til å hevde seg over tid. Man er ikke i forkant, men følger ikke engang utviklinga, men famler mer eller mindre i blinde med nok supporteres velsignelse til at det kan fortsette. Jonern var vel innpå det vesentligste i går, i tillegg til at innsatsen endelig var der så satt langballene opp mot kontringsspissen på hjemmebane. Mot normalt. Det var alt som skulle til for å slå et dårlig bortelag som i tillegg virkent slitent.
                        Når det gjelder Haglund er jeg direkte uenig, jeg mener han fikk hente etablerte og dyre spillere nettopp for å få rask suksess. Men ønsker ikke å sette i gang den diskusjon enda en gang, og håper det kan stå på at vi er uenige. Når det gjelder RK tror jeg det er en langsiktig plan, ettersom jeg har forstått jobbes det mer med yngre spillere og lag for å skape bedringer på sikt (Islandske modell), dette er jo ikke noe vi ser resultater av på A laget i dag, men kanskje om 5 år ?? Men jeg kjenner for lite til det som skjer i klubben og prosessen rundt ansettelsen av RK til å uttale meg bombastisk. Utenifra ser den ansettelsen litt shady ut, men jeg i likhet med de fleste her har ikke kjennskap til hvilke prosesser man var igjennom.

Kommentar

• G-Man
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2011
                          • 3251

Opprinnelig skrevet av Trooond
                          Det er faktisk endel debattanter som har rimelig bra kunnskap. Som faktisk makter å se at Trener gjør feil, og ikke bare sitter stille og ser på når de mener det gjøres feil.
                          Jeg er helt enig i denne. Enkelte debattanter her inne imponerer med stor kunnskap OG gode, konkrete forslag til tiltak.

Jeg vil faktisk gå så langt at jeg gjerne hadde sett 2-3 av de som regelmessig skriver her inne i en form for formalisert rådgivningsgruppe for Torgeir/Runar.

Kommentar

• Kay
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 763

Opprinnelig skrevet av G-Man
                            Jeg er helt enig i denne. Enkelte debattanter her inne imponerer med stor kunnskap OG gode, konkrete forslag til tiltak.

Jeg vil faktisk gå så langt at jeg gjerne hadde sett 2-3 av de som regelmessig skriver her inne i en form for formalisert rådgivningsgruppe for Torgeir/Runar.
                            VIF og Martin A. viste oss jo hvor bra det funka å ha "ett team av ekspertise". Folk flest setter vel også stor pris på at det skal komme inn utenforstående som ikke er involvert i daglig "drift" skal fortelle deg hvordan du skal gjøre jobben din bedre.

Greit å ha sparringspartnere, men å vunnet CL med LSK i fotball manager betyr ikke nødvendigvis at du har den rette kompetansen. Det er mye gode ideer og dyktige folk her, men så lenge man ikke er på treningsfeltet og ser hva man har å jobbe med hver dag så er det vanskelig å si at dette er relevant for LSK. Man kan gjerne ha studert Tyske, Spanske, Engelske eller Danske topplag for den saks skyld, det betyr ikke at den fotballen nødvendigvis er relevant for de spillerne vi har og de lagene vi spiller mot i TL.

Kommentar

• Børge
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2013
                              • 2559

Runar fikk "vrakgodset" etter Haglund og måtte sette inn ung gutter. Nøkkelspillere under Haglund forsvant med en gang, og den viktigste av dem alle JRA spilte "skadet" en halv sesong før han gav seg.
                              Vrakgods? Palmi og PVM var vel de mest etablerte som forsvant. Det er en myte på linje med at dagens stall er så dårlig.

Når det gjelder RK tror jeg det er en langsiktig plan, ettersom jeg har forstått jobbes det mer med yngre spillere og lag for å skape bedringer på sikt (Islandske modell), dette er jo ikke noe vi ser resultater av på A laget i dag, men kanskje om 5 år ??
                              Det jobbes nok mer med yngre spillere. Hentes inn yngre spillere over en lav sko og klubber i distriktet har fått LSK helt opp i halsen. Bla nekter vel Fet IL å samarbeide mer med LSK. Espen Søgård sin moderklubb. Man henter ikke bare den beste spilleren i disse klubbene, men også nr 2 og 3. Spillere helt nede på åtte år er tatt inn i LSK.

Om det finnes en langsiktig plan, så antar jeg den ses som en gjennomsyret plan spillemessig for hele klubben. Pr d.d. har man sett lite til en spillemessig plan for A-laget under Runar Kristinsson. Kampen i går var spillemessig kanskje den beste på hjemmebane i år. Man våger å holde i ballen. Varierer i måten det angripes på og man klarer å spille seg inn i 16 meteren til motstanderen. Håper ikke dette var skippertak alla kampen mot Odd og man må vente en halv sesong på neste gode kamp.
                              Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Herman
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2010
                                • 1101

Opprinnelig skrevet av Robiwan
                                Runar har sagt fra dag 1 at dette er kjerneverdier som det skal bygges på gjennom Gi alt garantien og Guts. Vilje og Råskap! Han og laget har lagt på vei hatt problemer å få dette ut, ingen tvil om det. Men i går så jeg visjonen ble til virkelighet ute på banen. Og hvis det er dette hans visjon og han klarer å få det ut, er dette et LSK jeg virkelig kommer til å elske.
                                Hva er trolig mest representativt for Runar Kristinsson og nivået på jobben hans som LSK-trener; de siste 18 månedene med meningsløs fotball, spillemessig regresjon og absurde uttalelser, eller en kamp i går med kniven på strupen mot et Godset som hadde spilt 120 minutter tre dager før?

Hva er hans visjon? Går vi etter hva han har sagt i media virker det å være to forskjellige visjoner - en spillemessig og en resultatmessig. Det spillemessige handler om å "Gi alt", "vilje" etc., mens når det gjelder resultater så ser han for seg et LSK som "ikke skal prege, men være med". Begge deler er fantastiske budskap fra en fotballtrener.... i et B-sluttspill i Norway Cup. Ikke i Tippeligaen, og i hvert fall ikke i Lillestrøm SK.

Fotball er heldigvis en såpass kompleks sport at ekstremt vage strategiske idéer som vilje og råskap aldri vil gi suksess over lengre tid. Det er mange lag som legger enorm vekt på guts og råskap, men her er det viktig å skille mellom det å ha det som strategi, kontra det å bruke f.eks. ekstrem aggressivitet som et taktisk redskap for å forsterke lagets strategi. Det vil aldri i verden funke å ha slike psykologiske ferdigheter som lagets strategiske kjennetegn. På dager der man IKKE har råskapen så har man ikke et stabilt grunnspill å falle tilbake på, og man blir seende nøyaktige like planløse ut som LSK har gjort 90% av tiden under Runar. Som sagt er fotball alt for kompleks for at det skal funke - dessverre for Runar, men heldgivis for sporten, ellers hadde det vært utrolig kjedelig å se på dersom den eneste avgjørende faktoren hver kamp var hvem som løp mest.

Det er ikke vanskelig å vinne én Tippeliga-kamp selv om man har problemer, men man vil aldri kunne få til noe på sikt. I alle fall ikke når de strategiske og strukturelle problemene er såpass store som de er for oss. Det er kjempebra at gutta ga absolutt alt for klubben i går i en presset situasjon, men bra innsats vil aldri dekke over for et presspill som mangler kompakthet og retning, en frispilling uten tempoet eller bevegelsesmønsteret som kreves for å kunne spille seg forbi press vertikalt og diagonalt, eller et etablert forsvarsspill som mangler intensitet og evne til å stenge av rom mellom ledd. Man kan "glemme" disse utfordringene gjennom 90 minutter der energien er skyhøy og motstanderen er elendig, men akkurat som den sportslige krisen vi befinner oss i var lett å forutse, er det like lett å kunne si nå at det nivået vi hadde mot Godset var, for å sitere GIFKanari, et skippertak.

Derfor er det utrolig vondt å lese kommentarene fra styrelederen i går, at de var "veldig fornøyde" med Runar frem til for 5 kamper siden og at stillingen hans ville måttet bli vurdert ved et eventuelt nytt tap i går. Dette bekrefter det vi har fryktet en stund: styret har ikke fotballforståelsen til å kunne se hvor elendige vi er spillemessige, og når de går fra veldig fornøyd til potensiellt sparking i løpet av så kort tid kan det bare bety én ting; det er kun resultater man ser på. Dette er utrolig skummel lesning og gjør egentlig at man gir opp håpet litt for klubbens framtid.
                                Twitter

Kommentar

• barte
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Oct 2011
                                  • 145

Runar Kristinsson

Skulle tro at du har.fotballkunskap som en 3 åring.støtt runar å gutta nå.i går ga de alt!uansett hva som skjer er det noen små barn her inne som må kritisere.Hele klubben skal gi alt.Nå ga spillerne og suporterne på stadioen ga alt!men hva gir sutregjengen på kfl forumet?bare eder og galde!skam Dere!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Kommentar

• Børge
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2013
                                    • 2559

Opprinnelig skrevet av barte
                                    Skulle tro at du har.fotballkunskap som en 3 åring.støtt runar å gutta nå.i går ga de alt!uansett hva som skjer er det noen små barn her inne som må kritisere.Hele klubben skal gi alt.Nå ga spillerne og suporterne på stadioen ga alt!men hva gir sutregjengen på kfl forumet?bare eder og galde!skam Dere!!!!!!!!!!!!!!!!!1
                                    Nå er du virkelig sterk! Viktig å få sitert bidraget ditt så det ligger her til evig tid.

Utfordrer deg til å ta argumentene til de som har fotballkunnskap som en på tre år. Hva er feil med argumentene? Hva er motargumentene dine? Sånn sett bort i fra at de er små barn som kritiserer og kommer med eder og galle + skal skamme seg, så ser jeg ikke på det som noen sterk argumentasjon...

Gleder meg til å høre fra deg igjen! Eventuelt kan du skjelle meg ut på PM.
                                    Sint og tverr på felt N

Kommentar

• barte
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Oct 2011
                                      • 145

klubben må gå foran alt annet!vi er lsk og skal gi alt!gjelder også alle forum sutrebukker.orker ikke mer dritt av en 5-6 stykker som ødlegger hele forumet.skulle tro runar og co er værre en søpla for dere!slutt !møt opp og hei frem gutta!å får vi en bra Høst.alt for LSK!

Kommentar

• zkinny
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2012
                                        • 322

Opprinnelig skrevet av barte
                                        klubben må gå foran alt annet!vi er lsk og skal gi alt!gjelder også alle forum sutrebukker.orker ikke mer dritt av en 5-6 stykker som ødlegger hele forumet.skulle tro runar og co er værre en søpla for dere!slutt !møt opp og hei frem gutta!å får vi en bra Høst.alt for LSK!
                                        Nå går det vel an og være kritiske til Runar og co ( for det har dem fortjent) og i tillegg møte på kamp for og heie på gutta???

Kommentar

• barte
                                          Seniormedlem
                                          Forumsadist
                                          • Oct 2011
                                          • 145

helt klart.men må dere hele tiden være så negative gi ros når man fortjener det.som etter kampen i går når klubben reiste seg.!hvorfor male alt svart?

Kommentar

Working...