Rúnar Kristinsson

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3439

    Jeg sliter fortsatt med å kunne sitere her på forumet, så det virker enklere at jeg legger inn mine kommnetarer i fet skrift.

    Opprinnelig skrevet av Totti21
    Jeg skylder ikke på manglende kontinuitet og er på mange måter ferdig med Haglund, da han som du sier, ikke ønsket å forlenge med oss. Ny trener måtte vi ha på plass før denne sesongen uansett, men det betyr på ingen måte at man har gjort riktig valg.

    Haglund komponerte muligens en stall med fokus på øyeblikkelig suksess, men bygde en spillestil med fokus på langsiktig suksess. Noe man i det minste delvis lyktes med, selv om jeg på ingen måte mener Haglund var perfekt for LSK.

    Alle de nye spillerne var jo også forøvrig et resultat av alle de utgående kontraktene fra sesongen før og en del av en pågående ryddeprosess, der man har ønsket å senke lønnsutgiftene hele tiden, som man jo også fortsetter med nå i disse dager. En prosess som forøvrig har pågått hos stort sett alle sammenlignbare klubber i Tippeligaen i samme periode.

    Så at Runar "rydder opp etter festen" er jeg ikke enig i. Klubben har jobbet med å rydde opp etter lønnsfesten fra den gunstige TV-avtalen på midten av 2000-tallet kontinuerlig siden de pengene var borte og den nye avtalen var dårligere. Det gjaldt for Henning Berg, Magnus Haglund og Runar Kristinsson, men konkurranseforholdene har stort sett vært like ift konkurrentene våre hele tiden med unntak av Molde som har sprøytet penger inn mens andre måtte senke sine budsjetter kraftig. De få som har økt sine budsjetter utover dette er klubber som har bygd seg opp sakte og sikkert med gode resultater i bunn som Hagesund, godset og Odd. To av disse tre har forøvrig vært nær konkurs og ned en divisjon før de kom tilbake igjen.
    Spillere som har kommet inn på høy lønn etter dette har enten vært helt eller delvis finansiert av investorer, som igjen er ganske likt det som skjer i andre klubber. Investorene sin vilje til å investere har ofte hengt sammen med deres tro på, og dialog med hovedtrener som man ser med Trøim i enga og han Europris gründeren gjør nå med Fredrikstad etter Arne Erlandsen kom på plass.

    Problemet vårt slik jeg ser det er at der hvor Trøim ser ut til å nøye seg med å spytte inn penger og gå på kamp skulle Per Berg ha siste ord i det meste som ble bestemt.

    Henning Berg lå an til 4. plass i serien før Ujah, Nosa og Søgård ble solgt. I tillegg ble BBS skadet den høsten, så fire i startelleveren var borte, og ble stengt tatt ikke erstattet (jeg regner ikke Obifiule som en fullverdig erstatter). Jeg er sikker på at om Henning hadde fått tilgang på de samme ressursene Haglund fikk, så hadde han holdt oss i toppen den dag i dag, men det blir bare tankeeksperimenter.


    Det samme så vi i LSK de første to årene under Haglund, før de forsvant fra han også.

    Der vif har gått fra 107 mill i budsjett i 2013 til 70 mill i 2015, så har LSK gått fra 90 mill til 64 mill. Det vil si at vif har hatt en høyere prosentvis nedgang enn LSK med 32.7% mot 28.9% i samme periode. Vi har allikevel ikke vært lenger bak de sportslig i denne perioden enn nå.

    Man hadde riktignok et par år med høyere budsjett under Haglund, men vi har aldri i den perioden hatt høyere budsjett enn 6.høyest i Tippeligaen. Før denne sesongen budsjetterte vi med 64 mill, som holdt til en 9.plass på samme liste, men kun 4 millioner bak de som har 6.høyest budsjett i år. Det er derfor sånn at selv om vi økte satsingen litt et par år, så var konkurranseforholdene omtrent akkurat de samme.

    Runar kommer ikke til å gjenskape noen femteplass i LSK slik det ser ut nå i alle fall.
    Ikke har vi penger til å hente inn spillere som kan løse det offensive spillet selv, og ikke virker det å ligge noen som helst langsiktig plan bak det spillet vi har.
    Kanskje han har det i seg om man bytter ut hele stallen med en helt annen type spillere som passer inn i den stilen han helst vil innføre, men det er jo forbanna idiotisk når man heller kan hente inn en ny person som mener han kan oppnå noe med de spillerne vi faktisk har her istedenfor.

    Det var vel ingen som spådde at Haglund skulle ta oss til 5.plass når han hadde vært her i seks måneder?

    Det er både billigere og mer fornuftig ift det Bjarmann sa før vi ansatte en ny trener, da man skulle ha en som ville videreføre det arbeide Haglund hadde lagt ned.

    Jeg støtter klubben 100% og håper for alt i verden at vi klarer å snu dette med eller uten Runar Kristinsson. Jeg bare klarer ikke se det skje, og mener at det vil bli vanskeligere å komme tilbake på rett kjøl jo lengre vi venter.

    Jeg har større tro på Runar enn jeg hadde på Haglund. Tiden vil vise hvem som har rett.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

    Kommentar

    • Folke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2008
      • 5955

      En håpløs inngripen var det, men man tok fra hjemmelaget en 100% målsjanse.. Så kunne like greit blitt mål uten straffe der! Ja, det var flere muligheter for LSK til å score her. Men over tid er ikke det tilfeldig, det er udyktighet.

      Kommentar

      • MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3439

        Opprinnelig skrevet av Folke
        En håpløs inngripen var det, men man tok fra hjemmelaget en 100% målsjanse.. Så kunne like greit blitt mål uten straffe der! Ja, det var flere muligheter for LSK til å score her. Men over tid er ikke det tilfeldig, det er udyktighet.

        Så er spørsmålet da om spillernes udyktighet er trenerens skyld?
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

        Kommentar

        • knut
          Make knut Great Again
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2006
          • 9461

          Opprinnelig skrevet av Folke
          En håpløs inngripen var det, men man tok fra hjemmelaget en 100% målsjanse.. Så kunne like greit blitt mål uten straffe der! Ja, det var flere muligheter for LSK til å score her. Men over tid er ikke det tilfeldig, det er udyktighet.
          Nope. Se reprisa på lsk.no Detta er max en 20% sjanse. Ikke kødd engang.

          Zahid løp noe så tallentløst i veien for Kristiansen at han hadde blokka alle former for avslutning, og om det hadde blitt slått 45 grader celsius tilbake i feltet etter at Kristiansen hadde dribla vekk nevnte Zahid(...), så hadde vi typ 4 mann mot enga's 2 inne i feltet (+ en som gikk ut å støta på Kristiansen). Og hadde skuddet allikavæl kommi fra den vinkel'n Kristiansen var i, så hadde Origi redda.

          Erling hærpa nok detta på egen hånd.

          Kommentar

          • Frode D. Homb
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2003
            • 982

            Jeg tror vi kan være enig om at selv om Runar fremstår sympatisk og uskyldren på tv, så kan han være tøff når det gjelder. Runar er en empatisk person som vet hva spillerne tenker. Kåre Ingebriktsen er også en sånn type. LSK har tradisjonelt sett hatt kompromissløse og tøffe trenere som er tydelige i media. At vi nå har en annen type, har sine fordeler og ulemper. En islending som er empatisk, får det blitt bedre? Da er han jo både tøff og omtenksom?

            Kommentar

            • holmiz
              The kjøkken-kanariz
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2006
              • 6064

              Frode, du må gjerne fortsette forsøket med å dytte firkanter ned i trekanthullet, for så å kalle det femkanter. Runar har ikke levert, laget har ikke levert, og toppen av isfjellet er uttalelser om at "vi skal forsøke å unngå nedrykk". Hadde du fulgt en hærfører som sa at "jaja gutter, detta går sikkert ikke så bra, regner med at vi taper både slaget og krigen, men følg meg så håper jeg flest mulig har armer og bein igjen etter at vi forsiktig har hilst på og tapt mot tyskerne".
              Hilsen Anders

              Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
              Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

              Kommentar

              • Frode D. Homb
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2003
                • 982

                Vi ligger jo midt på tabellen, holmiz. Der nesten alle forventet vi skulle ligge. Haglund var ikke stort bedre med en haug av stjernespillere i sin første sesong. Klubben har hatt det meget tøft siden i fjor sommer og har det fortsatt tøft. Jeg skjønner ikke all denne kritikken, som er forstemmende lik den Haglund fikk i starten. Denne kritikken har ligget og ulmet lenge, men etter at vi ikke fikk noe ut av kampen på Ullevål, så velter det ene innlegget inn etter det andre med personangrep og sjikane av Runar og kritikk fra folk med erfaring fra Football Manager.

                Kommentar

                • Folke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2008
                  • 5955

                  Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                  Vi ligger jo midt på tabellen, holmiz. Der nesten alle forventet vi skulle ligge. Haglund var ikke stort bedre med en haug av stjernespillere i sin første sesong. Klubben har hatt det meget tøft siden i fjor sommer og har det fortsatt tøft. Jeg skjønner ikke all denne kritikken, som er forstemmende lik den Haglund fikk i starten. Denne kritikken har ligget og ulmet lenge, men etter at vi ikke fikk noe ut av kampen på Ullevål, så velter det ene innlegget inn etter det andre med personangrep og sjikane av Runar og kritikk fra folk med erfaring fra Football Manager.
                  9. Plass, 5 poeng unna direkte nedrykk.. Med sine beste spillere tilgjengelig mesteparten av tiden. 6 poeng opp til målsetting om 5. Plass. Hva nå uten sine "beste" spillere? Hva skjer uten Fofana sine magiske øyeblikk? Jeg har variert mellom positiv og negativ til Runar K (en av mine største idoler som spiller), men har ikke ett ønske om å være negativ. Det er prestasjonene på og utenfor banen, trener og klubb sin "væremåte" utad osv som avgjør om jeg havner på positiv eller negativ.

                  Kommentar

                  • Frode D. Homb
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2003
                    • 982

                    Du glemmer jo at Runar startet i fjor vinter og har trent laget uten viktige spillere som forsvant i fjor og at Andersson har vært ute med skade en stund nå. Lundemo, har han spilt hele sesongen også da eller?

                    Du bedriver en form for selektiv-basert argumentasjon som er uinteressant.

                    Vi ligger per nå midt på tabellen, og har ikke lang vei opp til 5.-plassen eller nedover. Sesongen står akkurat nå og vipper og vi har mange kamper på Åråsen fremover som vi kan vinne. Midt opp i alt dette, hvor det er avgjørende at vi er redelige og gir Runar den kreditten han fortjener og støtter ham og laget, så velger flere av dere å gjøre det samme som da Magnus Haglund var trener.

                    Nemlig å latterliggjøre treneren og så tvil om hans kompetanse. Det er dårlig gjort.

                    Det kommer jo til et punkt hvor dere også må innse at Haglund gjorde det bra i fjor, tross alt, og at Runar har levert det man kan forvente ut i fra forutsetningene.

                    Kommentar

                    • trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7088

                      Jeg er bekymret over at Runar ikke ser ut til å ha den store respekten blant spillerne, og ikke er noen stor motivator. Taktisk er han mer enn god nok. Men det vi trenger nå, er en jævel som får spillerne til å gi jernet og ofre seg. Jeg så ingen i gult på Ullevaal som viste mer enn absolutt minimum tenning.

                      Uansett ingen grunn til å tro at Runar får sparken nå. Men jeg frykter at vi er nede i nedrykksgjørma allerede innen slutten av august. Og da kan det allerede være for sent.

                      Presiserer her at jeg ikke med dette mener Runar bør sparkes. Men det må endring til. Alt er så lavmælt og smålåtent. Det er ikke engang sinne å spore etter å ha tapt mot rottene.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                      Kommentar

                      • Pingla
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2006
                        • 375

                        En av årsakene til en del skepsis blandt mange av oss, på tross av midt-på-tabellen-ish posisjonen, er vel at en veldig høy andel av sjanser mål og poeng kom som direkte resultat av Fofana sine individuelle ferdigheter - og gjerne på tross av hva vi har levert som lag snarere enn på grunn av.
                        Det betyr ikke at vi skal grave oss ned, men det betyr at vi har noen utfordringer som må løses i tiden fremover.

                        Forsvarsarbeidet i søplakampen ga et godt fundament for kontringsfotball, men kvaliteten MED ball var for dårlig til å kunne utnytte det.
                        Dersom vi får opp kvaliteten på den delen av det, samt få noen andre strenger å spile på (les: skape sjanser i etablert angrep), så er det et utgangspunkt for resten av sesongen.
                        Men vi må uansett få se noen klare trekk på hva man ønsker i etablert, annet enn å trille i backfirern for så å pole opp til/på Friday eller Knutte med liten og utydelig bevegelse rundt.
                        ¯\_(ツ)_/¯

                        Kommentar

                        • Frode D. Homb
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2003
                          • 982

                          Vi er bedre kollektivt i det defensive, men mangler sterkt krydder!

                          Kommentar

                          • _Jonern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 4380

                            Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb

                            Vi ligger per nå midt på tabellen, og har ikke lang vei opp til 5.-plassen eller nedover. Sesongen står akkurat nå og vipper og vi har mange kamper på Åråsen fremover som vi kan vinne. Midt opp i alt dette, hvor det er avgjørende at vi er redelige og gir Runar den kreditten han fortjener og støtter ham og laget, så velger flere av dere å gjøre det samme som da Magnus Haglund var trener.
                            Sesongen står og vipper? Det er jo synd at ikke engang Runar er enig i det. Han har jo allerede konstatert at han forventer nedrykksstrid, ref intervjuet hans etter tapet for Godset. Allerede etter 5 serierunder sa han at 7.plass er maks av hva vi klarer. Det første han gjorde etter at Riise og Fofana forsvant var å melde at laget trenger forsterkninger ganske fort. Og det er greit at han mener det, men det får han ta internt med Bjarmann. Så får han heller snakke offentlig om spillerne han har til disposisjon. Han går jo langt på vei i å si at spillerne vi har ikke er bra nok. Og hva slags motivasjon er det for dem? Å gjøre seg klar for nedrykksstrid før vi i det hele tatt er der er så skandaløst at jeg får mark. Bodø/Glimt har tatt 5 strake seire, og vi har faen ikke noe dårligere lag enn dem. Men jeg har hørt Jan Halvor Halvorsen uttale i media at han har trua hele veien, selv når de lå nederst.

                            På Ullevål så jeg et LSK totalt blotta for tro og selvtillit, og jeg synes faktisk ikke det er så rart når treneren dems går ut på den måten. Som sagt har vi ingen tydelig spillestil. Det er ikke mulig å se hva vi ønsker å oppnå, foruten å prøve å tette igjen bakover. Akkurat det klarer vi ganske greit, men likevel slipper vi nesten alltid inn mål. Offensivt er det helt krise. Bruken av Marius Lundemo er håpløs. Han er totalt uten selvtillit og form. Han må spille seg i form sentralt på midten. Han er ingen hengende spiss, og i hvertfall ikke ving. Han er en boks-til-boks spiller med løpskraft og overblikk som sine største styrker. Vi får ikke bruk for styrkene hans. Da får vi heller bruke Friday eller Kolstad bak Erling.

                            Runar ser helt resignert ut. Og jeg har en snikende følelse av det er ting som ikke kommer frem her. Dette er kun spekulasjoner fra min side, og det er muligens tåpelig å si det, men jeg føler det er misnøye blant spillergruppa. Jeg tror også det er greia med Johan. Hvis jeg tar feil her så legger jeg meg flat med en gang.

                            Uansett så er jeg ekstremt overrasket og skuffa over hvordan Runar fremstår. Jeg hadde ikke sett det for meg i det hele tatt når han kom. Defensiv holdning, ingen tydelig spillestil, vingler frem og tilbake i media og generell usikkerhet får meg til å tvile noe jævlig på at dette er mannen som skal løfte det laget her.
                            ..................

                            Kommentar

                            • Frode D. Homb
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2003
                              • 982

                              Hadde han ikke vært ærlig, så hadde folk beskyldt ham for å være tåkefyrste. Runars stil er ydmykhet og ærlighet. Akkurat det vi trenger nå når klubben er inne sin tøffeste periode siden vi rykket opp.

                              Vi har gjort det dårligere før, men nå har vi ikke friske penger til å hente spillere. 1990 så holdt vi på å rykke ned og da hadde vi vunnet seriegull året før. Flere lag som har vunnet seriegull, har rykket ned etterpå, ref. Brann og Stabæk, men nå må vi kjempe med nebb og klør for å unngå dette. I norsk fotball er marginene ørsmå, og all negativiteten som dere bidrar til, hjelper ingenting.

                              Vi må være smarte. Runar legger også press på klubben i å hente erstattere, noe som fra hans ståsted kanskje må til. Uansett tror jeg Torgeir har vært på ballen lenge, men en del av dere har fortsatt ikke tatt inn over dere situasjonen klubben er i økonomisk. Dere tror ting er som i 2007.

                              Kommentar

                              • MortenA
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2007
                                • 3439

                                Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                På Ullevål så jeg et LSK totalt blotta for tro og selvtillit, og jeg synes faktisk ikke det er så rart når treneren dems går ut på den måten.
                                Mulig vi så forskjellige kamper, men jeg så et LSK som hindret de unevnelige med Ghayas Zahid (som etter ryktene er interessant for Roma) i spissen i å skape noe som helst. Det var en av våre som måtte lage straffe for at det skulle skje noe som helst.

                                At Runar er høflig og snakker pent om motstander er ikke ensbetydende med at han ikke er vinnerskalle. At han ikke kjefter og smeller betyr ikke at han er en taper. Rekdal har hatt flaks i fjor med islendingen som forsvant, og i år har han Zahid som skaper mye. Jeg blir ikke overrasket om alt imploderer neste år, og Rekdal forsvinner i en sky av kontrovers og drama.
                                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                Kommentar

                                • _Jonern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 4380

                                  Opprinnelig skrevet av MortenA
                                  Mulig vi så forskjellige kamper, men jeg så et LSK som hindret de unevnelige med Ghayas Zahid (som etter ryktene er interessant for Roma) i spissen i å skape noe som helst. Det var en av våre som måtte lage straffe for at det skulle skje noe som helst.

                                  At Runar er høflig og snakker pent om motstander er ikke ensbetydende med at han ikke er vinnerskalle. At han ikke kjefter og smeller betyr ikke at han er en taper. Rekdal har hatt flaks i fjor med islendingen som forsvant, og i år har han Zahid som skaper mye. Jeg blir ikke overrasket om alt imploderer neste år, og Rekdal forsvinner i en sky av kontrovers og drama.
                                  Er fair at vi er uenige om hva som er akseptabelt for hvordan LSK skal fremstå. Men er vi altså fornøyd med å kun klare å hindre vif i å skape sjanser? Da har vi sunket lavt, selvom det er en viktig del av spillet selvfølgelig. Og det hjelper ikke å holde dem vekk fra målsjanser i 45 min. Vi taper alikevel 2-0 og det er det som teller. Jeg sto på Ullevål med følelsen av at det var tidsspørsmål før målet dems kom. Straffe eller ikke, det kommer som et resultat av at de er inne i boksen vår med mange spillere. Vi var aldri inne i boksen dems annet enn på cornere.

                                  Og jeg er ikke SÅ opptatt av hva Runar sier om motstanderne, men mer om hva han sier om egen klubb og spillere. Og han sier selv at nedrykksstrid er det mest sannsynlige, noe jeg mener er helt feil fokus siden vi ennå ikke er i noen nedrykksstrid (men vi nærmer oss).
                                  ..................

                                  Kommentar

                                  • barte
                                    Seniormedlem
                                    Forumsadist
                                    • Oct 2011
                                    • 145

                                    blir kvalm av alle negative innlegg om torgeir og runar..støtt laget og la de som styrer skuta sstyre den!de veit hva som trengs og hva som er best for klubben.vi vil få en flott høst med noen nye spillere inn.forlater nå forumet i protest mot alle negative innlegg.

                                    Kommentar

                                    • maurakanari
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jul 2005
                                      • 637

                                      Støtter man ikke laget om man er kritiske til styre og stell ? Kampen mot Sandefjord vil vise om det er noe tak i gutta. Viktig kamp, der kun 3'poeng er godt nok
                                      VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

                                      Kommentar

                                      • barte
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Oct 2011
                                        • 145

                                        jo da men ikke vær så helvetes kritiske.kan jo tenkes at runar og torgeir har litt bedre greie på fotball da!

                                        Kommentar

                                        • KFL41
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2004
                                          • 3648

                                          Det er ikke noe rart at vi slet offensivt mot VIF. Nesten all offensiv slagkraft de siste årene er borte. Fofana og Anderson, PVM og Riise (assistkonge i TL i fjor). Hvis Andrrson har spilt sin siste kamp for LSK, har Runar og klubben en stor utfordring foran seg. Lite av dette er Runars skyld. Defensivt er vi ok. Offensivt må vi nesten begynne på nytt. Hvis ingen kommer inn , må vi satse på Lundemo som en av de sentrale , og at Fridays og Pellegrinos potensial slår ut. Knudtzon er avhengig av å bli spilt god, noe Andersson og Fofana var gode til.

                                          Vi må satse max i de 6 hjemmekampene mot de lagene bak oss på tabellen. Vinner vi fire av dem pluss et par poeng til , er det nok til å berge plassen.

                                          Kommentar

                                          Working...