Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Skandale at dette ikke ble sett før. Ikke før man ligger på direkte nedrykk, og kun har 6 kamper igjen innser ledelsen dette som Størsteparten av forumet har sett siden sommerpausen.
Hvordann går det an å ikke se bak resultater over tid og rydde opp lenge før det var fullstendig krise?
Tre måneder for sent. Kronen på verket for LSKs udugelige styre. Glem alle håp om å holde plassen, for vi kommer til å rykke ned. Alle mann til årsmøtet. Her skal det bli et helvete!
Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
Jeg vet at alle trenere har sine feil, men da jeg skrev noe om endel av feilene som jeg synes var graverende for litt over 1 år siden ble jeg omtrent halshugget her inne og truet med det ene og det andre.
Poenget er at både jeg, og selvfølgelig spillere så ganske mye rart allerede forrige Sesong. Det er jo fullstendig inkompetent at dette måtte gå så langt før sportslig ledelse og styret ser dette.
Alle varsel lamper burde jo vært på når man har sett bak resultater og den negative utviklingen.
Og det at taktisk sett har nivået på trener vært på et lavmål. Han virket ovverrasket, og hadde ikke mottrekk dersom motstandere endret sin taktikk.
Han involverte et minimum av spillere når det er flust av unge som trang spilletid.
Så mange ting som har talt for eksit for lenge siden....
Trist at dette ble en skandale og en av historiens svakeste trenerprestasjoner på Åråsen. Trolig den aller svakeste. Måten han taklet det hele på og avskjedsintervjuet står vel igjen som RK's sterkeste prestasjon her.
Detta er harde tider for oss. Mine mistanker går i retning av at det ikke er treneren som har "skylda". Hvor er kantspilleren som dra av motspillere ? Hvor er den sentrale midtbanespilleren som kan avsende hoggormpasningen ? Og hvor er backen som kan slakte et angrep ? Vi har dem ikke lenger. Sånn har det blitt. Å få dette laget til å bli et vinnerteam er like lett som å forvandle en mort til ei gjedde.
Demidov på Brann sa på TV2 nå nettopp at årsaken til at laget hans ligger på 2. plass er at standarden på Tippeligaen er for dårlig. Hva skal vi si ? Detta er harde tider. Vi har ikke flere penger å kaste på problemet. Men det var moro så lenge det varte. Det er for jævlig, men vi samler iallfall ikke på fjerdeplasser lenger. Gubbevarmævæl.
Skjetten: Rúnar Kristinsson er ingen bitter mann etter han søndag fikk sparken som LSK-trener. Islendingen blir boende i Norge, og håper på en ny jobb. Men først skal han pleie familien.
Synes Runar har virket lettet i de intervjuene etter at han ble terminert. Det er godt forståelig - han har levd under et vanvittig press over tid med mangel fra tillit i styret limt utover avisene. Tror han på et personlig plan er glad for at det er over - og det burde det vært for lenge siden allerede. Tror han hatt det steintøft, både fordi han har mislykkes i jobben og fordi han er oppriktig glad i LSK.
Koster 1,4 mill å sparke treneren som la klubben på nedrykk.
Han hadde skrevet under på 800 000, en viss kløne hadde utarbeidet en ulovlig kontrakt som gjør at Runar får 500 000 mer enn han skrev under på, så selv om han da hadde krav på ytterligere 700 000 så fikk han vesentlig mer enn han var verdt i mine øyne.
Erlandsen godtar jo 40% lavere lønn, selv om han har mye bedre CV.
Koster 1,4 mill å sparke treneren som la klubben på nedrykk.
Han hadde skrevet under på 800 000, en viss kløne hadde utarbeidet en ulovlig kontrakt som gjør at Runar får 500 000 mer enn han skrev under på, så selv om han da hadde krav på ytterligere 700 000 så fikk han vesentlig mer enn han var verdt i mine øyne.
Erlandsen godtar jo 40% lavere lønn, selv om han har mye bedre CV.
Nok en grunn til å be Owe reise til et meget varmt sted.
Ut fra de fakta jeg har fått med meg kan jeg ikke se på hvilket grunnlag LSK mener det var nødvendig å betale mer i sluttvederlag til Runar enn det kontrakten med ham tilsa. Arbeidsforholdet var forankret i en skriftlig avtale, og omfattet et ansettelsesforhold hvor arbeidsmiljøloven i tillegg til avtaleretten regulerer de vesentligste forhold ved opphør av avtalen. Etter avtaleretten har partene full avtalefrihet så lenge avtalen ikke er urimelig, men siden forhandlingsstyrken vanligvis er så vesensforskjellig i arbeidsforhold så begrenser arbeidsmiljølovens verneregler den fullstendige avtalefriheten. Derfor er loven gjort ufravikelig til ugunst for arbeidstaker, lovens § 1-9. Derimot kan loven fravikes til gunst for arbeidstaker Og ut fra det fakta jeg har fått med meg, var kontraktens oppsigelsesvern med 6 måneders sluttvederlag, bedre enn det loven foreskriver. Siden avtalen her er til gunst for Runar så står denne del av avtalen seg. Avtalen er bindende for klubben, og ikke ulovlig slik RB antydet. Så derfor stiller jeg meg undrende til hvorfor klubben mener de likevel må betale Runar mer enn det kontrakten med ham tilsa.
i flg RB+ fredag 28.10: "Runar Kristinsson er ansatt som ny manager i Lookeren. Han skrev under avtalen med den belgiske eliteserieklubben torsdag kveld."
(ikke postet under "Nyheter" da dette ikke er noen LSK-nyhet)
Lookeren skriver forøvrig "King Runar is back". Ønsker Runar alt godt i sin nye jobb!
i flg RB+ fredag 28.10: "Runar Kristinsson er ansatt som ny manager i Lookeren. Han skrev under avtalen med den belgiske eliteserieklubben torsdag kveld."
(ikke postet under "Nyheter" da dette ikke er noen LSK-nyhet)
Lookeren skriver forøvrig "King Runar is back". Ønsker Runar alt godt i sin nye jobb!
Altså - What the actual fuck? Uten at jeg har dyp innsikt i Lokerens sportslige nivå, rekrutteringsprosess eller budsjett: Det sjukt at fotballklubber med omsetning på mange titalls millioner lar nostalgi og følelser styre en av de viktigste ansettelsene de kan gjøre. Selv med en blodfersk totalfiasko i baggasjen, så blir Runar Kristinsson altså servert ny jobb som manager i en bedre liga enn Tippeligaen? Greit at man ikke alltid gjør hjemmeleksa for å kartlegge den sportslige kompetansen til en gammel helt, men her ignorerer man til og med dagsferske prestasjoner.
Jeg forsøker ikke å innlede noen ny debatt om jobben Runar har gjort for oss. Den diskusjonen er jeg ferdig med. Jeg er bare sjokkert over hvor subjektive fotball-ledere er når de skal hente ny trener. Impulskontroll som en 2-åring.
"A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor
Tipper de er omtrent like godt styrt som LSK. Føleri og gamle bekjentskaper trumfer kompetanse. Belgia er ikke så stort, tross alt. Tipper en telefonsamtale var nok. Men enig, det er absurd at Kristinsson har fått jobb. Helt ubegripelig, er det. Stakkars jævler.
Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
– Han har gjort en fantastisk jobb for oss. Runar Kristinsson er arkitekten av det nye LSK. Han er ikke verdt noe mindre enn de dyreste spillerne vi har solgt de siste årene, sa sportsdirektør Torgeir Bjarman
WTF egentlig, ut fra det som var prestert til da.
Edit: Så innslaget om KIL-trener'n på NRK Dagsrevyen. Personlig liker jeg rolige typer, jeg mister ikke respekt for en trener som ikke går canacas på linja. Men jeg tror en spillerstall trenger en som gir mye av seg sjøl, og framstår som en troverdig leder. Runar mistet egentlig ALT dette etter bortekampen mot RBK i førstesesongen, og fortsatte med å bekrefte dette i en rekke kampintervjuer.
There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.
Det rare med fotballtrenere er at det er umulig å forutse hvordan det går. Det er bare å se på Manchester United om dagen. På samme måte som Arne har fungert hos oss, så tviler jeg sterkt på at han ville fungert i Odd eller Bart City. Som jeg har sagt tidligere så var det spillernes tabber som til slutt felte Runar. Vi kan diskutere hva han kunne gjort annerledes, men vi er ferdig der.
Vi kan jo også se på Uwe som er manges store helt. Han gjorde mye rart mens han var hos oss, og var ingen mirakelmann i Stavanger mens han var der. Det var vel først når han kom til Bradford at alt klaffet for han. Tom Nordlie kom fra kjempesuksess i Start og Viking, men falt fullstendig igjennom hos oss.
At Runar ble sparket fra oss betyr ikke at han er helt udugelig (selv om noen synes å mene det), og det kan godt være at han kan være rett mann for Lokeren. Om et år eller to vet vi svaret.
Alle tabbene var ikke tilfeldig. Det kom som et resultat av et evig kaos over hele banen. Når man er i ubalanse i omtrent 90 minutter hver match, så kommer også usikkerheten og tabbene. Etter Runar fikk fyken så har vi hvertfall fått mer defensiv orden og da er tabbene også borte igjen. Dette er som sagt ingen tilfeldighet.
Det rare med fotballtrenere er at det er umulig å forutse hvordan det går. Det er bare å se på Manchester United om dagen. På samme måte som Arne har fungert hos oss, så tviler jeg sterkt på at han ville fungert i Odd eller Bart City. Som jeg har sagt tidligere så var det spillernes tabber som til slutt felte Runar. Vi kan diskutere hva han kunne gjort annerledes, men vi er ferdig der.
Vi kan jo også se på Uwe som er manges store helt. Han gjorde mye rart mens han var hos oss, og var ingen mirakelmann i Stavanger mens han var der. Det var vel først når han kom til Bradford at alt klaffet for han. Tom Nordlie kom fra kjempesuksess i Start og Viking, men falt fullstendig igjennom hos oss.
At Runar ble sparket fra oss betyr ikke at han er helt udugelig (selv om noen synes å mene det), og det kan godt være at han kan være rett mann for Lokeren. Om et år eller to vet vi svaret.
Noen trenere passer bedre i enkelte klubber enn andre. Ingen tvil om det.
Det er jo også en av grunnene til at jeg er veldig kritisk til hvordan man rekrutterer trenere i mange klubber, og i LSK, som er en av de verste i klassen når det kommer til dette. Spesielt under Torgeir Bjarmann.
Man er i alt for stor grad opptatt av hva personen har gjort et annet sted, kontra hvordan personen skal lykkes i din klubb. Man er mer opptatt av at personen skal ha en kjennskap til hvordan klubben var i fortiden enn å tilføre den noe, og verst av alt, så er det vennskap og følelser som styrer de fleste ansettelsene. Det siste er faktisk helt krise og den viktigste årsaken til at vi er langt unna å være en stabil toppklubb i Norge.
Når det er sagt, så hadde aldri Runar Kristinsson en sjanse i LSK. Han kom til en klubb der det ikke fantes noen tydelig filosofi eller identitet, og man ikke hadde gjort en god nok sjekk av hva han ønsket å innføre i klubben eller var tydelige nok i hva man forventet, da det er helt åpenbart at vennskap og forhold til klubben kombinert med at han hadde vunnet noe på Island som ga han jobben. Det gjorde at han heller ikke hadde full backing, da man hadde jobbet i tre år med noe helt annet enn det han hadde planer om å gjøre.
Når han i tillegg fikk hente med seg en egen assistent fra Island og stort sett fikk holde på som han ville, så måtte det ende sånn. Skal du lykkes under slike forhold må du være veldig faglig sterk, og ikke minst veldig godt forberedt på hva som venter deg. Runar virket på ingen måte som noen av delene, og når han i tillegg fikk skjult dårlige prestasjoner bak ok resultater over ganske lang tid, så var det heller ikke noe særlig vilje til å lære og utvikle seg.
Som sagt tidligere, så kan det hende Runar kunne lyktes i LSK om man hadde f.eks klart å beholde Magnus Powell i tospann med han, hadde hatt en tydeligere sportsdirektør eller viktigst av alt, om man hadde hatt en tydelig filosofi som Runar skulle jobbet etter, og fikk hjelp til å jobbe etter ved å ha andre folk rundt seg enn sin "egen" mann fra Island.
Derfor kan det absolutt hende at Runar kan lykkes bedre i Belgia enn han gjorde i LSK også. Spesielt hvis han får litt støtte av noen folk som kan utfylle han.
Ellers er jeg ikke enig med deg i at ikke Uwe gjorde det veldig bra i LSK og i de andre klubbene i Norge. Han tok Arne E sitt LSK fra stabile 7'ende plasser til et stabilt topplag og gode prestasjoner i cupen. I Molde leverte han seriemesterskapstall den tiden han var der som vikar, og i Viking sikret han de deres eneste seriemedalje de siste 15 årene. Han er den desidert beste treneren vi har hatt i LSK i min tid som LSK supporter i alle fall, og milevis foran en Arne Erlandsen, og et bevis på at man kan finne mer riktige folk enn Arne Erlandsen hvis man leter litt.
Uwe fant man tilfeldigvis blant sine egne spillere, og tenk da hva man kan utrette om man ser litt lenger enn innenfor stadionportene på Åråsen.
Det rare med fotballtrenere er at det er umulig å forutse hvordan det går. Det er bare å se på Manchester United om dagen. På samme måte som Arne har fungert hos oss, så tviler jeg sterkt på at han ville fungert i Odd eller Bart City. Som jeg har sagt tidligere så var det spillernes tabber som til slutt felte Runar.
I Runars tilfelle syntes jeg han gjorde fryktelig mye rart, alt fra første sesong.
På første treningsleir går han å henter kaffe til BH, helt ut av det blå...... Til og med BH blir forundret. Hva slags standard er det å sette ?
Han snakket jo nesten ikke med de han satte ut av laget. De unge spillerne ble ikke fortalt hva de måtte gjøre og bli bedre på, om de ikke ba om å få snakke med ham. Han var egentlig Veldig fraværende og lite pedagogisk.
Han sa masse rart i pressen som var helt horribelt. Han ga jo spillere dårlig selvtillit gjennom media.
Han involverte ett fåtall av spillere, og brukte svært få spillere, med de konsekvenser det får ved skader og spillere ute av form.
Han var en elendig kampleder, som så godt som aldri klarte å snu en kamp ved hjelp av bytter eller å legge om taktikk. Endret motstander taktikk, ble han bare fryktelig forundret over at det man gjorde i første omgang ikke fungerte i andre. Han skyldte på dommeren i garderoben i pausen, i stede for å be spillerne gå i seg selv.
Han klarte ikke å motivere spillerne til å gjøre sitt beste, tvert imot gjorde han de usikre.
Han hadde ikke klar plan for offensivt spill, så spillerne ble usikre og fikk ikke ut sitt potensiale.
Han valgte rutine og de eldste spillerne fremfor yngre spillere så fort han hadde muligheten til det.
Han syntes ikke det var viktig å bruke spillere i de posisjoner hvor de var best. Feks Mattew på høyreback, Arni som ving.
Han har til gode å hente virkelig gode spillere, kanskje med ett unntak. Gary scorer da hvertfall mål, og må være den beste han hentet.
Det er ikke det minste rart at han ikke fikk det til i sportsklubben
Får håpe for Lokerens del at han har lært masse. Men får han det til fra starten av, kan man jo nesten bli litt konspiratorisk
Kommentar