Treningstråden 2015

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • fredpet76
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2004
    • 1265

Tok meg en tur innom treninga i dag tidlig. Ingen nye fjes å se men fulltallig tropp så sant man ikke regner med Johan. Og det gjør jeg jo ikke..

Kommentar

• gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3218

Trening lørdag 15. august

På Åråsen fra 10.00 til 11.15 i dag trente 17 utespillere og keeperne Origi og Faye Lund. Stallen er nå på 22, herav var fire i manko i dag: Johan Anderson, Lum Rexhepi, Bonke Innocent og Malaury Martin. De to siste har karantene i morra; det samme har Simen Kind Mikalsen, som likevel deltok i treninga. Fra rekruttstallen deltok (som ganske vanlig) Sheriff Sinyan. Dagens RB har et oppslag om Mohamed "Moa" Ofkir, som nå har A-lagskontrakt for halvannet år, men skriver også at det er høyst aktuelt å forlenge denne, samt at klubben vil forlenge med Jørgen Kolstad, som selv valgte bare ett års kontrakt (ut 2015) i vinter. Andre kilder melder at han nå er svært interessert i å forlenge, etter positive erfaringer med spilletid og eget spill i år.

Formasjonstreninga viste samme 11'er som dagens RB også tipper:

Origi
      Timisela-Amundsen-Kippe-Ringstad
      Margeirsson-Lundemo
      Kolstad-Friday-Ofkir
      Knudtzon

I posisjonstreninga var de oppstilt mot

Osvold-Vilhjalmsson
      Sundgot-Krogstad-Sinyan-Brændsrød
      Mikalsen-Nordermoen-Siggi
      Faye Lund

Her var det, som jeg har sett mange ganger i år, mye stillestående instruksjon om posisjoner og bevegelser fra Runar Kristinsson. Til forskjell fra enkelte nyere, tidligere trenere, men i likhet med Haglund, er Kristinsson godt forberedt og systematiker i opplegget av treningene, og han nyter så vidt jeg forstår bred tillit og respekt i spillergruppa. Forhåpentligvis sitter disse instruksjonene også i reelle kampsituasjoner; han kan iallfall ikke beskyldes for ikke å forklare nok.

Etter denne for tilskuere litt kjedelige fasen fulgte heldigvis tjue-tjuefem minutter (med et par drikkepauser i solsteiken) med relativt tett og intenst spill 10 mot 10 på halv bane, med Kolstad over for å gi jevne antall. Erling og Fred trente mye avslutninger i starten av treninga, mens Marius Lundemo avslutta treninga med mange, mange langskudd på tomt mål fra 20-25 meter.

gilbert

Kommentar

• Rune
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2008
        • 1229

Noen som vet hvor og når LSK trener i morgen og på onsdag?
        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3490

I dag trente de på banen nærmest drivingrangen, og treninga startet vel ca. 10.00. Tipper det samme de neste dagene også.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• gilbert
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3218

Trening lørdag 12. september

22 spillere deltok på treninga på Åråsen 10.00-11.00 i dag, keeperne Origi, Christensen og Ødegaard (men ikke Faye Lund) og 19 utespillere. Fraværende var naturligvis Johan Anderson, samt Simen Nordermoen (operert i skulderen og ute i fire måneder, dvs ut kontrakten?). I tillegg til de 22 som trente, var også Lum Rexhepi ute og trente litt forsiktig for seg sjøl, men han er fortsatt ikke listeført hos NFF og spiller ikke mer for oss i år (eller i det hele tatt?).

Marius Amundsen gikk ut med en lyskestrekk før pause i siste kamp, men har trent hele denne uka og spiller mest sannsynlig mot AaFK i morra. Han gikk av banen litt før de andre, men trolig for å spare seg og være forsiktig. Uansett har vi nå back-up på stopperplass ved både Skogseid og Mikalsen. Fredrik Krogstad fikk ei lårhøne i løpet av treninga og gikk med en stor ispose-bandasje, men ville neppe starta i morra - det ser ut til at 11'ern blir:

Origi
            Timisela-Amundsen-Kippe-Ringstad
            Lundemo-Martin
            Kolstad-Friday-Ofkir
            Knudtzon

Treninga besto i kjapt firkantspill på lang, smal flate med nesten alle spillerne, deretter spill 10 mot 10 på halve banen (med jevne lag) før treninga ble avslutta med innøvde trekk på frispark. Som jeg har sett på mange treninger tidligere, rapporteres at Runar brukte mye tid på treninga i går på forklaring, instruksjon og drilling i bevegelser og posisjonering med den 11'ern som nå ser ut til å starte. (For de som har lurt på om han har noen plan eller taktisk opplegg som han forklarer spillerne - det bruker han mye tid på.)

gilbert

Kommentar

• tullebukk
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2006
              • 5446

Var med en Norsk spiller som spiller på Sheffield United sitt u21 lag på dagens trening.

Kommentar

• gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3218

Trening lørdag 3. oktober

Dagens trening, før avreise til bortekamp mot Viking, var på Åråsen ca 12.45-14.15. 21 spillere, herav Origi og Faye Lund som keepere, og alle andre enn Johan, Simen N (begge langtidsskadde) og Marius Lundemo, som fortsatt sliter med ryggen. Lum Rexhepi var med på oppvarming og litt tekniske øvelser, men trente ellers for seg sjøl med fysioterapeuten. Mye spill med jevne lag på liten bane, men noen små sekvenser med formasjonstrening og briefing av de utvalgte i midtsirkelen viste at laget ser ut til å bli:

Origi
                Skogseid-Amundsen-Mikalsen-Ringstad
                Innocent-Martin
                Vilhjalmsson-Friday-Ofkir
                Knudtzon

Frode Kippe er ikke helt klar fysisk, og Kolstad har karantene etter tre gule kort. Finnur har en stor bandasje på venstre hånd, men blir nok uansett rangert bak Bonke og Malo. Både Vilhjalmsson og Timisela, som det visstnok er planlagt å bytte inn på høyre kant tidlig i andre omgang, har kort tid for å vise at de har noe i LSK å gjøre i 2016, og får vel, delvis derfor, sjansen i Kolstads fravær. Dersom vi skal ha noen nytte av Timi neste år, bør han kunne mestre kantrollen også, siden vi nå er godt forspent på høyre back, med Skogseid og Martin Falkeborn (fra 01.01.2016). Timisela skal for øvrig være billig i drift, med lav lønn i år, siden han har lav skatt ("kunstnerskatt") som første års utlending under spesielle regler; neste år blir skatten langt høyere og lønnskravet tilsvarende.

Neste års stall har en del usikre kort: Stian Ringstad har fortsatt ikke snakka med Bjarmann, så seint som i går, selv om han ytra ønske om det til RB for et par uker siden. Erling skal så vidt jeg forstår forlenge bare agenten hans er tilbake fra ferie. Etter Bonke, Friday, Kolstad, Ofkir og Amundsen bør vel nå Origi og Mikalsen snart også forlenges. Simen Nordermoen, Lum Rexhepi og Joachim Osvold er neppe med neste år, mens både Sheriff Sinyan og Peder Kristiansen fra yngre rekker er høyst aktuelle. Det brenner varsellamper for både Timisela og Vilhjalmsson, og vel også for Finnur Orri Margeirsson. Brændsrød har ikke fått mye spilletid, men både han og Krogstad, som spilte mye i første halvdel av sesongen, har kontrakt i 2016. Det samme har Marius Lundemo, som faren trolig vil ha til RBK i løpet av neste år, men da må han først bli frisk og deretter overbevise stort i spill for Fugla - med skadene i år har han ikke akkurat fortsatt framgangen fra i fjor. Hva som skjer med Johan Andersons helse og arbeidsforhold er ingen gitt å si per nå, verken leger, Johan sjøl eller Bjarmann.

Interessen for kampen i morra ser ut til å være laber (ingen kamptråd enda!), men etter et for LSK meget godt uavgjort resultat i Bodø i går hadde det smakt fugl med en trepoenger søndag. At vi nå har fem kamper uten tap er bare statistikk, og kan også tolkes positivt, at vi er i en god flyt, selv om Viking har hjemmebane og minst like mye å spille for, medaljer og Europa-spill neste år.

gilbert

Kommentar

• Trooond
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2015
                  • 1039

En liten kommentar bare.
                  Arni har kontrakt ut 2017, så det er vel ikke varsellamper på han enda, men på Timisela bør de være på.

Kommentar

• gilbert
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3218

For øvrig rapporteres fra en trening tidligere i uka at Kristinsson øvde 11'ern lenge på posisjoner og bevegelser med meget raskt spill bakfra, og først ble noenlunde fornøyd etter mange forsøk og gjennomføringer.

Dessuten kan nevnes at Jonathan Glenn, spiss fra Trinidad og Tobago, nå på Island, men bosmann fra nyttår, skal trene to uker med LSK, men kommer først om et par uker.

gilbert

Kommentar

• tullebukk
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2006
                      • 5446

Geir Kåsene ledig regner med han kommer tilbake

Kommentar

• cetor
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2011
                        • 268

Noen med RB+ som kunne skrevet hvilke spillere som er på prøvespill?

Kommentar

• gilbert
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 3218

Opprinnelig skrevet av cetor
                          Noen med RB+ som kunne skrevet hvilke spillere som er på prøvespill?
                          Erik Næsbak Brenden, Nybergsund
                          Rocky Lekaj, Raufoss
                          Jonathan Glenn, Trinidad og Tobago

(se nyhetstråden)

gilbert

Kommentar

• Trooond
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2015
                            • 1039

Lekaj kan være spennende han.
                            Men tar man antall mål, så har vel Osvold minst like imponerende statistikk etter at han kom tilbake fra Finland.
                            Og osvold har spilt for et bunnlag, mens lekaj har spilt for topplaget. Så når osvold ikke har fått sjansen, hva tilsier at Lekaj er bedre?
                            Glenn burde og levert på et bedre nivå, synes jeg.
                            Mulig de har noe i seg, håper det, eller få prøvd med osvold i en tellende kamp igjen.

Kommentar

• Stray Cat
                              Moderator
                              • Aug 2008
                              • 5918

Moderatormelding

Minner om at Osvold har en egen spillertråd.
                              Ta diskusjoner rundt ham i den.

Innlegg er flyttet.

Stray Cat
                              Mod.
                              For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3218

Trening lørdag 17. oktober

Dagens trening før hjemmekampen mot Haugesund i morra var fra 11.00 til 12.00 på Vigernesjordet, sikkert for å spare grasdekket på Åråsen i det våte og kalde høstværet. Origi, Emil Ødegaard (16, i A-stallen fra 2016) og seksten utespillere deltok i treninga. Fraværende var Simen Nordermoen (langtidsskadd), Johan, naturligvis, Marius Lundemo, som sykla inne, og fem A-spillere som spiller førstelagskamp seinere i dag: Faye Lund, Timisela, Brændsrød, Krogstad og Osvold.

Junioren Henrik Loholt Kristiansen (16, sentral midtbane) og en høy islending som viste seg å være broren til Finnur Orri Margeirsson - og såvidt jeg forstår bare er her på besøk - deltok også på treninga i dag.

Treninga besto mye i balltrilling og to varianter av firkantspill, og ble avslutta med ti minutters spill på en tredels bane med jevne lag, men høy intensitet. Ingen tegn til første-11'er her, men den er vel ganske opplagt:

Origi
                                Skogseid-Amundsen-Kippe-Ringstad
                                Innocent-Martin
                                Kolstad-Friday-Ofkir
                                Knudtzon

Alt tyder på at det ordner seg med forlengelse av kontrakten for Stian Ringstad, også intervjuet med ham i dagens utgave av Romerikes Blad. (Selv om han har broren til Brutter'n som agent, og selv om Dorsin er på vei ut fra RBK, mens de spiller med en midtbanespiller på VB.) Det samme gjelder forlengelse ut over 2016 for Erling Knudtzon.

Første-11'ern vi har for tida har tatt litt tid å komme fram til, men virker på meg som et godt grunnlag også for neste år, klart bedre enn hva vi i realiteten hadde i starten i år. Tapet av Fofana er et reelt tap, men Ofkir er, totalt sett, en meget god erstatning, og over tid en klar forsterking på venstre kant i forhold til Fofana, som sjelden var "på" mer enn halvparten av en kamp, og fortsatt juksa og overlot mye til andre defensivt. BHR på høyrebacken har jeg sportslig sett ikke savna i det hele tatt etter det han presterte i år før han stakk.

To klare savn i år har vært Johan og Marius, begge med skader og formsvikt stort sett hele sesongen, i forhold til hva man kunne vente og håpe på - en stor strek i regninga for Runars planer. Yngre spillere som Fred Friday, Bonke Innocent og Jørgen Kolstad har måttet bruke noe tid, men er nå nesten selvskrevne førstevalg. Malo Martin og Håkon Skogseid virker som meget kloke og gode signeringer fra Bjarmann og klubben, som også har gjort en solid jobb med å sikre lengre kontrakter for en rekke spillere: Friday, Bonke, Kolstad, Ofkir, Amundsen og nå forhåpentlig snart også Ringstad og Knudtzon.

gilbert

Kommentar

• gilbert
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 3218

Trening lørdag 24. oktober

Treninga dagen før bortekampen mot Bodø/Glimt var i LSK-Hallen (kunstgras i Bodø). Jeg så siste halvtimen, fra 10.15 til 10.45. Treninga starta trolig 09.30 av hensyn til felles lunsj og avreise til Gardermoen og Bodø.

I alt 17 spillere var til stede, Arnold Origi, med kontrakt ut 2018, og 16 utespillere. Osvold og Faye Lund trente inne. Faye har slitt lenge med lysken, men blir med nordover som reservekeeper. Runar vurderer visstnok å ta med Osvold, for å ha en spiss på benken, når Erling Knudtzon ikke blir med oppover. Det gjør heller ikke Stian Ringstad (skadd, fraværende) eller Marius Lundemo. Både Erling og Marius var med på treninga, Marius mer enn Erling, men trioen Erling, Marius og Stian blir altså ikke med til Bodø. Det betyr, noe formasjonsoppstillinga til slutt i dag også viste, at 11'ern søndag blir:

Origi
                                  Skogseid-Amundsen-Kippe-Mikalsen
                                  Kolstad-Innocent-Martin-Ofkir
                                  Friday-Vilhjalmsson

Når Erling ikke kan spille, skal det bli interessant å se Arni fra start i den posisjonen han er klart best. Personlig synes jeg det er en for stor kostnad og risiko å bruke ham på kant (heller enn f.eks. Kolstad), der han ikke bidrar særlig mye, bare for å gi ham sjansen til å komme inn i boksen av og til. Rett nok lyktes Runar med slik gambling mot Haugesund, der Arni skårte og fikk vist at han er en goalgetter. Men goalgettere skal ikke spille kant, med mindre de er uvanlig allsidige. Høyresida vår (og Skogseid) led klart under dette i første omgang sist.

Som oftest dagen før kamp var det ingen prøvespillere. Det ryktes at spesielt Erik Brenden virker aktuell for kontrakt, og også ut fra Runars prio med to midtbanespillere og en spiss er vel det ganske sannsynlig. På den annen side har vel både Kolstad og Krogstad spilt mye (offensiv) sentral midtbane tidligere. Rocky Lekaj har jeg bare sett i et par kamper, men Osvold har omtrent like god statistikk som målskårer, og historien er full av spisser som bøtter inn i 2. divisjon og også i 1. divisjon, men møter veggen på det øverste nivået (Tore Andre Gundersen mfl). Kanskje får Osvold et lenger innhopp enn fem minutter i Bodø, men det er vel høyst usikkert om vi ser ham - eller Lekaj - i gult og svart neste år.

Meget positivt er det at stallen for både 2017 og 2018 alt nå har en fast stamme, etter hvert som kontraktene forlenges, nå sist med Origi. Dersom Stian, Erling, Simen Kind Mikalsen og Lundemo (nå med positive signaler!) også kan sikres, ser det unektelig ganske bra ut framover.

gilbert

Kommentar

• gilbert
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 3218

Trening lørdag 31. oktober

Dagens trening var på Vigernesjordet 11.00-12.15. Origi og Clement Twizere var keeperne. Faye Lund har slitt med en lyskestrekk i lange tider og trener ikke, men sitter likevel på benken søndag mot S08. 18 utespillere, herunder tre juniorer, Peder Kristiansen (venstre back, 1996), lillebroren Henrik Loholt Kristiansen (midtbane, 1999) og Petter Mathias Olsen (spiss, 1998). Stor sjanse for at flere av dem kan få spilletid i morra. De to yngste blir trolig tatt opp i A-stallen i 2016, som særlig store talenter, mens storebror Peder neppe får sjansen, siden vi alt har to relativt unge venstrebacker i stallen (om Stian forlenger). Sheriff Sinyan prøver en også å beholde på en løsere avtale/hospitering.

Ingen prøvespillere i dag. Rocky Lekaj har skrivi ny kontrakt med Raufoss, og Jonathan Glenn er reist videre på sin framvisnings-turne. Erik Brenden er fortsatt aktuell, uten at det er tatt noen endelig avgjørelse. Bjarmann prioriterer nå Stian og Erling (og eventuelt Marius), mens Simen Kind har fått beskjed om at de venter til disse to er avgjort (siden han har vært her kortest tid, og fortsatt har kontrakt ut 2016). Timisela er innforstått med at han neppe får tilbud om forlengelse, men klubben er takknemlig for en viktig jobb han gjorde da BHR stakk og før Håkon Skogseid kom.

En kort formasjonstrening ga følgende 11'er:

Origi
                                    Skogseid-Amundsen-Kippe-Mikalsen
                                    Margeirsson-Martin
                                    Vilhjalmsson-Friday-Kolstad
                                    Knudtzon

Ofkir fikk en hjernerystelse på trening, og Bonke Innocent sliter med en muskelstrekk. Han vil sjøl spille, men fysio Erik Kveen har beslutta at han heller bør spille mot Odd. Da bør han være langt bedre, og mindre utsatt for langvarig skade i muskelen. Osvold spilte/stilte opp for Friday helt på slutten av treninga. Som nevnt vil nok et par juniorer også kunne få noe spilletid søndag.

En har trent relativt mye de siste månedene også, noe som nå viser seg både i brukbare resultater, og i en del slitasje på spillerne, med behov for mer hvile og restitusjon.

A-laget trener nå fortsatt fram til 20. november, men deretter er det ferie til 4. januar. Spillerne får med seg program for egentrening. De to og en halv månedene fram til tidlig seriestart i mars blir med 9-11 økter per uke.

Det blir to treningsleire, i Marbella (januar) og på La Manga (februar). Fjorårets treningsopphold ga lite utbytte på grunn av forberedelse til og restitusjon etter kamper, og kampene ble sterkt prega av den sterke vinden. Men NFF betaler for 25 personer i ei uke for det ene oppholdet, og bidrar også til det andre. Kampene kan kanskje begrenses til en eller to per treningsleir.

gilbert
                                    Last edited by gilbert; 31.10.2015, 18:42. Begrunnelse: Tillegg om treninga i 2016

Kommentar

• Trooond
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Mar 2015
                                      • 1039

Interessant å sett juniorer prøve seg ja.
                                      Hadde og hatt lyst å se Brændsrød få endel spilletid, men signaler så langt har jo ikke akkurat vært det.
                                      Runar har jo over litt tid nå gitt tydelige signaler ved å ikke bruke Krogstad eller Brændsrød når det har vært store muligheter for det, at de egentlig må finne seg en annen klubb. 3 div er ikke godt nok nivå, og de ønsker nok å utvikle seg på et høyere nivå.

Kommentar

• seigmann
                                        Juniormedlem
                                        Ferskenpels
                                        • Mar 2014
                                        • 1

Lillestrøm 2 vant i går 2-1 over Vålerenga 2 i forbindelse med et forskningsprosjekt på Norges Idrettshøgskole. Petter Mathias Olsen skåret Lillestrøm sitt første mål, mens det andre ble satt inn på et straffespark (Aner ikke hvem som tok det). Bermen satte sitt helt mot slutten, da Lillestrøm spilte med 10 mann.

Kommentar

• _Jonern
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 4397

Leste fort igjennom RB i dag og så at klubben kjører to turer til utlandet i vinter. En tur i slutten av januar (husker ikke hvor. Spania?), i tillegg til den vanlige turen til La manga i februar. Selv om vi har veldig gode treningsforhold i hallen hjemme, så er en av grunnene at de ønsker flere døgn sammen for å styrke kollektivet ennå mer. Første treningskamp i 2016 blir i LSK-hallen mot Ull/Kisa. Husker ikke alle vi kommer til å møte, men planen er Bodø/glimt borte(!) i slutten av februar, før vi tar den årlige turen til Skien for å bli pissa på i generalprøven (som faktisk Bjarmann skrev litt humoristisk til Odd Grenland på e-post).
                                          ..................

Kommentar

Working...