Runar må gå!

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3564

Med tanke på at vi har veldig mange unge, urutinerte spillere, så kan det være greit å ikke legge for mye press på skuldrene deres. Mangelen på rutine gjør oss også veldig variable i prestasjonene.

Skal man først snakke om geografiske rivaler, så kan man like gjerne ta med S08 og sandefjord, men da ser vel ikke resultatet like stygt ut?
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• Gjest

Opprinnelig skrevet av MortenA
      Med tanke på at vi har veldig mange unge, urutinerte spillere, så kan det være greit å ikke legge for mye press på skuldrene deres. Mangelen på rutine gjør oss også veldig variable i prestasjonene.

Skal man først snakke om geografiske rivaler, så kan man like gjerne ta med S08 og sandefjord, men da ser vel ikke resultatet like stygt ut?
      Du glemte Strømmen....��

Kommentar

• GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

Dette er bare en ren avsporing. Fraværet av et spillemønster og eget grunnspill er det misnøyen består i. I tillegg til de fraværende sportslige føringene både trener og sportsdirektør har sagt man aktet å følge, helt siden første pressekonferanse med Runar. Er det virkelig så urimelig å kreve at klubbens ledere holder ord?

Er det så urimelig å kreve at klubben staker ut en kurs og en klar profil? Å reagere på at en spilleide som funket har blitt tjaltet ut? Dette handler om mer enn om LSK vinner eller taper neste kamp, hvor mange unge spillere man har, men hvor klubben akter i være flere år frem i tid. Når både Kolstad og Ofkir vil være i sin karrieremessig beste alder. Hva som må til for at klubben skal kunne være en faktor i norsk toppfotball i mange år til. For det begynner å haste nå, tidene forandrer seg og stadig færre bryr seg engang om hva som skjer i LSK, nettopp fordi klubben ha sovet for lenge.

Faen, vi er da vant til å tape. Men lærer man noe av det?

Kommentar

• Fugl1120
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 3528

Jeg ser vel heller at Haglund kom til dekket bord. Han hadde (jeg tror det var) 12 spillere på kontrakt, og kunne med Per Berg velsignelse hente nærmest hvem han ville. Som manager er vel det nærmest en drømmesituasjon? Det er de færreste trenere som får muligheten til å hente 15 spillere som passer inn i hans system.
          Nuvel, man kan alltid være uenige i hvilke rammevilkår Haglund fikk for å hente spillere. Nærmest hvem han ville vil jeg si reflekterer en ytterpol på den skalaen. Av eget minne betalte vi vel kun overgangssum for Jesper Westerberg, og antagelig også for Bassey (som neppe var et Haglund-prosjekt forøvrig). Flere spillere, deriblant Isak Scheel og Erik Midtgarden ble signert før Haglund tok over, til tross for at enkelte i lange tider ga Haglund skylda for at Scheel var et feilkjøp. Vi kan være enige om at Haglund fikk hente noen bra navn, deriblant Ramovic, Andersson og Vaagan Moen som alle neppe var billige. Den muligheten har ikke Runar fått, men han tok også over en betydelig bedre stall.

Sommeren 2011 solgte vi Ujah, Nosa og Søgård. I tillegg mistet vi BBS til skade. Vi lå på 4-plass i serien på det tidspunktet, og hadde Per Berg åpnet lommeboka da og skaffet de riktige forsterkningene, så hadde vi sannsynligvis aldri sett Haglund på Åråsen, og Henning hadde neppe havnet i Polen.
          Det har du rett i, men de aller fleste av oss er vel ærlige nok til å innrømme at LSK uten Nosa, Ujah og Björn var relativt tynn suppe? Björn forsvant halvveis ut i Haglunds første sesong, og i så måte måtte han klare seg uten de tre desidert beste spillerne vi hadde hatt året før han tok over. Til sammenlikning mista Runar Palmi og PVM, der begge hadde langt mindre innvirkning på hvordan laget fremstod enn nevnte tre.

Godset var ille ute i flere år mens Deila lærte av sine feil, men til slutt fant han løsningen og da ble det seriegull. Ingebrigtsen overtok et spillermatriale som var vanskjøtt til de grader og dermed underpresterte tilsvarende. Fagermo har også fått mange år nå på å forme sitt lag, og Bradley ble vel nylig kåret til en av de 25 beste trenerne i verden så det er vel liten tvil om at han snart forsvinner. Bradley er en abnormalitet i tippeligaen, så det ville blitt som om Jurgen Klopp tok over LSK. Bradley hadde gjort gull i Brann også om han hadde tatt utfordringen.
          Her mener jeg du trår i hva jeg oppfatter som en klassisk feiloppfatning av både Deila og Fagermo. Deilas første sesong i Godset var slettes ikke spesielt imponerende, men han leverte heller ikke noe dårligere enn sin forgjenger. Etter mange år som et møkkalag forventet stort sett ikke mange særlig mye fra Godset heller. Derimot, allerede fra hans andre sesong var Godset tett oppe og kjempet om topp 4 og var fra og med 2010-sesongen kun få poeng opp før de virkelig lykkes siden. Fagermo tok Odd opp fra Adecco på første forsøk og har siden opprykket kun én sesong på nedre halvdel. Det er sterke trenerprestasjoner av begge to. At Ingebrigtsen tok over et RBK som underpresterte skal jeg slettes ikke være uenig med deg i, samtidig er det vanskelig å se at det spillermateriale han har hatt i år skal være SÅ overlegent alle andre. Molde spesielt, men også Strømsgodset har spillermateriale på papiret som burde tilsvart en topp som var mye tettere. Når man ser på hvordan Rosenborg fremstår i disse dager, er det vanskelig å ikke gi Ingebrigtsen kudos for å ha bygd et utrolig godt lag.

Mitt poeng var uansett at det finnes trenere der ute som ikke forutsetter 3 år med lidelse før man kan begynne å drømme om topp 4 igjen, og når Stabæk kan hente Bob Bradley skal hvert fall ikke LSK, "Norges tøffeste" klubb og en tradisjonsrik banebryter i norsk toppfotball, være klubben som slår seg til ro med middelmådighet. Det mener hvert fall jeg.

Jeg sa før sesongen at jeg ikke forventer de store resultatene denne sesongen. Neste år derimot har jeg store forhåpninger om.
          Her er vi hvert fall delvis like, jeg hadde heller ikke de store forhåpningene foran denne sesongen resultatmessig. Men lagets utvikling gir meg dessverre ikke troen på at ting vil bli bedre neste år, og det mener jeg ikke skyldes mangel på gode nok fotballspillere i LSK. Kan Stabæk ta sølv med den stallen de har, kan faen meg vi det også om vi får skuta på rett kjøl.
          Lauken er vår venn!

Kommentar

• Børge
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2013
            • 2565

Tar man med de åpenbare kandidatene til nedrykk i form av Mjøndalen og Sandefjord + S08 (som i er lag man skal slå), gå man fra 1 poeng av 24 mulige til 11 poeng av 36 mulige på 12 kamper - snitt på 0,92 poeng pr kamp som er opp fra 0,125. Målforskjellen er da 11 - 24 på 11 kamper - for hvert mål man selv putter, slipper man selv inn i overkant av 2 mål. Dette mot motstandere man ser på som de største rivalene og de med kortest geografisk avstand til.

Det er fortsatt stygt. Totalt sett er det levert 1,25 poeng i snitt hittil i år. Fortsetter utviklingen i tråd med snittet, ender man opp på 36-37 poeng (-1 poeng er hensyntatt) og sannsynligvis trygg plass. Fortsetter man dog med snittet som har vært på de ti siste kampene ut sesongen, 8 poeng på 10 kamper med snitt på 0,8, ender man opp med 32 poeng. Med så få poeng ville man havnet på kvalik i 2009, 2011 og 2012. I sesongene 2010, 2013 og 2014 ville det holdt til en 13 plass. Betryggende? Nei!

Hjemmekampene som står igjen er Tromsø, Aalesund, Mjøndalen, Haugesund og S08. Samtlige lag står med ryggen mot veggen og er desperate etter å ta poeng - ingen er fortapte, men alle kjemper en hard kamp for å overleve. Ingen av disse kampene vil bli lette.

Med tanke på nedadgående formkurve og hvilke lag man møter (se på hva dem kjemper om!), så ser ikke jeg så veldig lyst på høsten. Jeg håper LSK kjemper hardt for å berge sin egen eksistens og klarer det. Om LSK klarer det, våger ikke jeg vedde på.
            Sint og tverr på felt N

Kommentar

• 307
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Mar 2007
              • 358

Her mener jeg du trår i hva jeg oppfatter som en klassisk feiloppfatning av både Deila og Fagermo. Deilas første sesong i Godset var slettes ikke spesielt imponerende, men han leverte heller ikke noe dårligere enn sin forgjenger. Etter mange år som et møkkalag forventet stort sett ikke mange særlig mye fra Godset heller. Derimot, allerede fra hans andre sesong var Godset tett oppe og kjempet om topp 4 og var fra og med 2010-sesongen kun få poeng opp før de virkelig lykkes siden. Fagermo tok Odd opp fra Adecco på første forsøk og har siden opprykket kun én sesong på nedre halvdel. Det er sterke trenerprestasjoner av begge to. At Ingebrigtsen tok over et RBK som underpresterte skal jeg slettes ikke være uenig med deg i, samtidig er det vanskelig å se at det spillermateriale han har hatt i år skal være SÅ overlegent alle andre. Molde spesielt, men også Strømsgodset har spillermateriale på papiret som burde tilsvart en topp som var mye tettere. Når man ser på hvordan Rosenborg fremstår i disse dager, er det vanskelig å ikke gi Ingebrigtsen kudos for å ha bygd et utrolig godt lag.

Mitt poeng var uansett at det finnes trenere der ute som ikke forutsetter 3 år med lidelse før man kan begynne å drømme om topp 4 igjen, og når Stabæk kan hente Bob Bradley skal hvert fall ikke LSK, "Norges tøffeste" klubb og en tradisjonsrik banebryter i norsk toppfotball, være klubben som slår seg til ro med middelmådighet. Det mener hvert fall jeg.

Det tok faktisk 5 år før Deila tok sølv. Og som du sier Fugl1120 at Godset var opp og kjempet om topp 4 andre sesongen til Deila er direkte feil, de kom på 12 plass i 2009. 11 plass i hans første sesong (2008) . 7 plass i 2010 og 8 plass i 2011.

Kommentar

• Fugl1120
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2005
                • 3528

Opprinnelig skrevet av 307
                Det tok faktisk 5 år før Deila tok sølv. Og som du sier Fugl1120 at Godset var opp og kjempet om topp 4 andre sesongen til Deila er direkte feil, de kom på 12 plass i 2009. 11 plass i hans første sesong (2008) . 7 plass i 2010 og 8 plass i 2011.
                Ronny Deila ble ansatt i november 2008. Hans første sesong som hovedtrener var derfor i 2009, hvor de endte som nummer 12. I 2010 endte de som du nevner på 7. plass, men var kun 4 poeng bak fjerdeplassen. I 2011 endte de som nummer 8, men var kun 4 poeng bak tredjeplassen. I så måte må man kunne si at de kjempet om topp 4, selv om du utelukkende fokuserer på sluttplassering. Det er også verdt å påpeke at Strømsgodset allerede i 2011 spilte fantastisk fotball på hjemmebane, men hadde et vanvittig bortekompleks. Å ha en trener som leverer topp fotball foran eget publikum er også uvurderlig.
                Lauken er vår venn!

Kommentar

• andee
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2004
                  • 1191

Syns det er synd at vi i det hele tatt har en tråd ved navn Rúnar må gå, all den tid han gjør det greit med det minste lønns- og overgangsbudsjettet en trener i sportsklubben har hatt i moderne tid.

Ja, det er viktig med en rød tråd og plan, og jeg tror tråden og planen først og fremst dette året har vært å få klubben gjennom sesongen uten nedrykk eller konkurs, og da kan det bli litt vingling og rare uttalelser. Det er da ikke perfekte Apple eller BMW vi er fans av. Per nå har vi gode muligheter til å unngå både nedrykk og konkurs, og da bør kanskje vi supporterne fokusere mest på laget og trenerteamet som er og vil være her, unggutta med kongepotensiale og på å få med folk på matchen i mårra, kontra å snakke tidligere trenere her eller der opp eller stallen til Haglund ned eller at Deila nesten gjorde det bra for fire år sida.

Om Rúnar og TB snakker laget eller stallen ned, ja så gjør jo også en del av forumet det. Ikke måte på hvor sløvt, elendig og planløst en del ting er. Jeg kunne nevnt mange ting om Haglund, eller sikkert om Uwe og Henning, men spiller da for faen ingen rolle nå, kall det vann under brua eller Bjørn Helge Riise, da Haglund ikke ville være her lengre, til tross for en mulig superkontrakt gjennom prolongeringa han bare kunne kryssa ja på, og en spillerstall som enkelte mener kun står tilbake for 2-3 lag i ligaen.

Lei av at gode supporterkollegaer skriver og snakker eget lag ned, mens andre ting fotballnorge løftes opp. "Hadde flaks som slo Mjøndalen borte, griseflaks som slo Sandefjord hjemme, flaks som berga uavgjort mot SF borte", mens Stabæk borte var en eneste stor føkk opp fra trenerbenken fra pausen og siste 45. Kan ikke vi la fuglaglasset stort sett være halvfullt? Supportere skal liksom skrive om og fokusere på uflaks og dommerfeil som gikk i mot oss, men her inne møter man det motsatte nærmest daglig.

Selvfølgelig sunt og fint med diskusjoner og liv på forumet, skal sette pris på det, men i bunn og grunn er vi alle Fugla-supportere, og bør kanskje gå i oss sjøl og støtte oppom det som er igjen av klubben. For det er omtrent bare oss, laget og trenerteamet per nå.
                  Last edited by andee; 20.08.2015, 13:47.
                  TS05 - Felt C

Kommentar

• GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

Opprinnelig skrevet av andee
                    Ja, det er viktig med en rød tråd og plan, og jeg tror tråden og planen dette året har vært å få klubben gjennom sesongen uten nedrykk eler konkurs. Per nå har vi gode muligheter til å unngå begge deler, og da bør supporterne fokusere på laget og trenerteamet som er her, unggutta med potensiale og få med folk på matchen i mårra, kontra å snakke tidligere trenere her eller der opp.
                    Alt dette hadde veid mye tyngre hvis Runar måtte ta over noe han måtte bygge fra scratch, og hvis nærmest alle andre lag i ligaen ikke hadde måtte gå igjennom samme hestekur som det LSK gjør. Og som heller ikke er i nærheten av å ha de fasilitetene klubben vår har. I flere statistikker som definerer lag som hevder seg har vi falt som en stein, det er like urovekkende som det er uforståelig utifra utgangspunktet man hadde.

Skal man ha en god diskusjon om dette bør folk som støtter opp under Runar komme med eksempler på hva de mener bør gjøre at han fortsatt skal ha tillit. Hva de ser i spillet etc. Ikke angripe de man er uenig med og å kalle det syting og nedsnakking hver eneste gang. En diskusjon om fotballfilosofi og hvordan vi vil at LSK skal spille fotball. Og med følgende i mente: at vi har blitt lovet en videreføring av det Haglund innførte.

Og så skal jeg være enig i at en slik diskusjon godt kunne foregått i Runars egen tråd.
                    Last edited by GIFKanari; 20.08.2015, 14:00.

Kommentar

• andee
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2004
                      • 1191

Jeg veit ikke om ett lag i ligaen som har vært igjennom samme hestekur som oss, så der må du hjelpe meg.

Vært mye snakk om Bjarmanns tydeligvis meget sterke lovnad om en videreføring av Haglunds spillestil, men hva er i så fall en videreføring? For meg dreide Haglunds fotball seg om Johan som spillfører og et samla press som nærmest var 100 % da det satt, sammen med Fofana og PVM som assist- eller skuddkonger.

Videreføre det slik året har vært eller blitt, har kanskje ikke vært helt enkelt eller blitt slik TB og/eller styret planla. De "perfekte", og mest Rúnar-aktige, matchene vi har spilt hittil, var kanskje Mjøndalen away før sesongen og Sarpsborg nå i vår. Haglunds beste kamper første året, som blei omtalt og snakka opp i et år, halvannet, var vel trøndera og vif hjemme våren 2012.

Det var ikke mange signaler fra Island som tyda på at RK kom til å videreføre det meste av det Haglund sto for, og hvis det er et kjempeproblem for enkelte supportere, så bør det i mine øyne rettes mot TB og styret, ikke RK, da det trykker hele laget, stallen og alt som skjer der ned, slik jeg ser det.

Generelt så anbefaler jeg folk som har veldig greie på fotball, eller fortball som GIF gøy kalte det ved en sleiv (da inkluderer jeg ikke meg sjøl, men mange av kollegaene her inne, også de jeg ofte er uenig med), å snakke med trenerteam og TB/Mesfin på feltet. Sjøl er jeg en inneslutta fyr, men har tidvis kommet "tett" på de tre siste trenerteam og TB/Bjarmann. De deler, skravler og lytter. Mener det er langt bedre enn å trykke klubben ned her inne, blant optimistiske, blåøyde folk som meg, da vi aldri kommer til å avslutte kontrakten med nåværende trener likevel - det er det ikke mynt til. Lite konstruktivt rett og slett i mine øyne, da det på ingen måte er aktuelt og ikke fører noe positivt med seg.
                      Last edited by andee; 20.08.2015, 15:03. Begrunnelse: Mobilknasting = mange leifer og slurv
                      TS05 - Felt C

Kommentar

• _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4400

Akkurat det med videreføring av Haglunds stil driter jeg egentlig i. De beste kampene under Runar pisser på de beste under Haglund etter min mening. Aggressivitet, trøkk, hurtig og direkte spill er mer min greie. Molde hjemme, Sarpsborg borte og Stabæk borte (1.omg) er prima fotball. Ikke noe mikkmakk og tikitaka piss. Rett på mål! Det tror jeg også er fotball som den gjennomsnittlige publikummer på Åråsen liker best.

Problemet er jo selvsagt at vi ikke ser dette ofte nok ennå. Men kan vi få det til hver gang så kan det bli riktig så moro.
                        ..................

Kommentar

• Kroktåa
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2015
                          • 2969

Syns det er synd at vi i det hele tatt har en tråd ved navn Rúnar må gå, all den tid han gjør det greit med det minste lønns- og overgangsbudsjettet en trener i sportsklubben har hatt i moderne tid.

Ja, det er viktig med en rød tråd og plan, og jeg tror tråden og planen først og fremst dette året har vært å få klubben gjennom sesongen uten nedrykk eller konkurs, og da kan det bli litt vingling og rare uttalelser. Det er da ikke perfekte Apple eller BMW vi er fans av. Per nå har vi gode muligheter til å unngå både nedrykk og konkurs, og da bør kanskje vi supporterne fokusere mest på laget og trenerteamet som er og vil være her, unggutta med kongepotensiale og på å få med folk på matchen i mårra, kontra å snakke tidligere trenere her eller der opp eller stallen til Haglund ned eller at Deila nesten gjorde det bra for fire år sida.

Om Rúnar og TB snakker laget eller stallen ned, ja så gjør jo også en del av forumet det. Ikke måte på hvor sløvt, elendig og planløst en del ting er. Jeg kunne nevnt mange ting om Haglund, eller sikkert om Uwe og Henning, men spiller da for faen ingen rolle nå, kall det vann under brua eller Bjørn Helge Riise, da Haglund ikke ville være her lengre, til tross for en mulig superkontrakt gjennom prolongeringa han bare kunne kryssa ja på, og en spillerstall som enkelte mener kun står tilbake for 2-3 lag i ligaen.

Lei av at gode supporterkollegaer skriver og snakker eget lag ned, mens andre ting fotballnorge løftes opp. "Hadde flaks som slo Mjøndalen borte, griseflaks som slo Sandefjord hjemme, flaks som berga uavgjort mot SF borte", mens Stabæk borte var en eneste stor føkk opp fra trenerbenken fra pausen og siste 45. Kan ikke vi la fuglaglasset stort sett være halvfullt? Supportere skal liksom skrive om og fokusere på uflaks og dommerfeil som gikk i mot oss, men her inne møter man det motsatte nærmest daglig.

Selvfølgelig sunt og fint med diskusjoner og liv på forumet, skal sette pris på det, men i bunn og grunn er vi alle Fugla-supportere, og bør kanskje gå i oss sjøl og støtte oppom det som er igjen av klubben. For det er omtrent bare oss, laget og trenerteamet per nå.

Takk, takk, takk! Ditt innlegg skal i glass og ramme!

Kommentar

• HSft
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2004
                            • 6110

Opprinnelig skrevet av _Jonern
                            Ikke noe mikkmakk og tikitaka piss. Rett på mål! Det tror jeg også er fotball som den gjennomsnittlige publikummer på Åråsen liker best.
                            De som savner Haglund-stilen så kanskje på Elfsborg - Odd, der Elfsborg med spennende talenter og tekniske spillere broderte seg gjennom midtbanen til ett middels Odd gang på gang.

Tror ikke Haglund kunne gjort oss mye bedre enn Elfsborg som ble slått greit av Odd over to kamper, til tross for keepertabba til Rossbach.

Kommentar

• Børge
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2013
                              • 2565

Jeg veit ikke om ett lag i ligaen som har vært igjennom samme hestekur som oss, så der må du hjelpe meg.
                              Stabæk har vel gjennomført store kutt de siste årene - dem kutta seg faktisk helt ned i 1. divisjon, men har kommet seg opp igjen. Start har vel vært på en konstant hestekur de siste årene og kanskje dem tar heisen ned i år? Odd har ikke vært på samme nivå, men også dem har barbert budsjettene inn til rota på et tidspunkt - derimot klarte dem å snu engasjementet rundt klubben med sportslig gode resultater (+ ambisjoner) og på toppen av det fikk dem en som vant en særdeles stor sum i lotto (sick!) slik at det regnet noen penger på klubben. vif kutta vel 50 % i sportslig budsjett for elitelaget? Generelt har samtlige lag, med unntak av mfk og godset kutta i budsjettene - de to nevnte har økt budsjettet.

LSK har ikke vært i noen særstilling som eneste laget med drastiske kutt i budsjettene.

Når det kommer til å snakke laget ned, så har jeg bare en liten kommentar: det klarer treneren utmerket selv før tilnærmet hver eneste kamp. I tillegg snakker han alle motstanderne opp. Antall ganger han har vært ute og snakket noe negativt om egen stallen i andre sammenhenger, er også ganske høy. Han har vel sagt han mangler kanter (spør påstand i seg selv...), har for lave spillere osv. Det er ikke å snakke opp laget som klubben disponerer - det er stikk motsatt. Så det å si at stallen ikke er god nok, det har han klart helt fint på egenhånd.

Vedrørende stallen, så holder mer enn god nok standard for å komme trygt inn på øvre halvdel av tabellen.
                              Sint og tverr på felt N

Kommentar

• GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                Akkurat det med videreføring av Haglunds stil driter jeg egentlig i. De beste kampene under Runar pisser på de beste under Haglund etter min mening. Aggressivitet, trøkk, hurtig og direkte spill er mer min greie. Molde hjemme, Sarpsborg borte og Stabæk borte (1.omg) er prima fotball. Ikke noe mikkmakk og tikitaka piss. Rett på mål!
                                Tikitaka-piss har også aggresivitet, trøkk, hurtighet og direkte spill i seg. Når man først bestemmer seg for å angripe. Det er det som er cluet. Jeg forventer ingen tikitaka-kopi, for gud veit at det er et gedigent rom et sted imellom Erlandsen og Barca der LSK kan finne sin posisjon. Possession består ikke av støttepasninger. Jeg forventer heller ingen slavisk videreføring av Haglunds ideer, alle trenere har sine egne preferanser, men at man i det minste tar det som fungerte med videre. Jeg står på at det fortsatt er massevis for LSK å hente på den taktiske delen av spillet.

Og alle stiler har svakheter. Som Drillo selv var inne på i kampen sist, TL er full av eksempler på sceneskifter fra en omgang til en annen. Og det skyldes nettopp det som er bibelen i norsk fotball, at spill i lengderetning trumfer alt. Det er uhyre vanskelig å kontrollere kamper med et slikt matchbilde. Taktikk hives om ikke ut av vinduet, så ignoreres den ihvertfall på en måte som har bidratt til at norsk fotballs anseelse, med internasjonale mål, stadig faller. Taktikk er nesten begrensa til fenomenet "å parkere bussen". Og en delgrunn til at norske spillere er iskalde på overgangsmarkedet, de mangler den riktige taktiske tilnærmingen til spillet som man ser etter på kontinentet. Valg med og uten ball. Trenere som Bradley får egentlig mye gratis når de kommer hit og har tilpasset seg norsk fotballs hverdag.

Se på hva Ofkir kom inn og utmerka seg med mot Stabæk. Omtrent alt som Gi alt-garantien burde fokusere på. Individuelle ferdigheter og tempo, en toveisspiller, men kanskje aller viktigst: en stor motor og arbeidskapasitet. Ikke engang skikkelig i kampform, likevel gikk han utenpå alle andre i gult (eller rødt for anledningen) i en kamp der flere kanskje spilte sin beste kamp for året. Har man dette i bunn har man oppskriften på suksess.

Sånne spillere er det LSK bør dyrke, i alle posisjoner. Spillere som jobber som bikkjer med og uten ball på en måte som kanskje til og med ville gjort at Simeone nikket anerkjennende. Det må være et minste felles multiplum LSK-supportere kan enes om, enten man vil se ballen mest i lufta eller langs bakken, direkte eller mer balansert. Og det bygger på noe som har fulgt klubben mye lenger enn denne nye garantien: å blø for drakta.
                                Last edited by GIFKanari; 20.08.2015, 16:28. Begrunnelse: par leifer

Kommentar

• G-Man
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2011
                                  • 3308

Opprinnelig skrevet av Børge

Når det kommer til å snakke laget ned, så har jeg bare en liten kommentar: det klarer treneren utmerket selv før tilnærmet hver eneste kamp. I tillegg snakker han alle motstanderne opp. Antall ganger han har vært ute og snakket noe negativt om egen stallen i andre sammenhenger, er også ganske høy. Han har vel sagt han mangler kanter (spør påstand i seg selv...), har for lave spillere osv. Det er ikke å snakke opp laget som klubben disponerer - det er stikk motsatt. Så det å si at stallen ikke er god nok, det har han klart helt fint på egenhånd.
                                  Helt enig i denne, Børge - utifra kommentarene til Runar før kamp høres det ut som om vi skal opp mot Bayern München hver eneste gang.

Kommentar

• Frode D. Homb
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2003
                                    • 982

Når man har ballen, kan ikke det andre laget score.

Kommentar

• andee
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2004
                                      • 1191

Stabæk har vel gjennomført store kutt de siste årene - dem kutta seg faktisk helt ned i 1. divisjon, men har kommet seg opp igjen. Start har vel vært på en konstant hestekur de siste årene og kanskje dem tar heisen ned i år? Odd har ikke vært på samme nivå, men også dem har barbert budsjettene inn til rota på et tidspunkt - derimot klarte dem å snu engasjementet rundt klubben med sportslig gode resultater (+ ambisjoner) og på toppen av det fikk dem en som vant en særdeles stor sum i lotto (sick!) slik at det regnet noen penger på klubben. vif kutta vel 50 % i sportslig budsjett for elitelaget? Generelt har samtlige lag, med unntak av mfk og godset kutta i budsjettene - de to nevnte har økt budsjettet.

LSK har ikke vært i noen særstilling som eneste laget med drastiske kutt i budsjettene.
                                      Tenkte på lønn, overganger og SOF i 2015, i og med at dette dreier seg om RK's forutsetninger og stall, og jeg vil tro vi ligger på bånn 4-5, eller topp om du vil, på dette området. Vi har jo ikke én stor kontrakt i klubben lenger, noe som er nødvendig og bra.

Men sier ikke at du ikke har noen poenger, og Start er kanskje nærmest vår nåværende situasjonen, men å sammenligne oss med vif i 2015, og samtidig dra inn Odd, blir fullstendig søkt i mine øyne.

Og så syns jeg det er leit du som Lillestrøm-supporter er frustrert nok til å komme rekende med grisedopa vif, av alle klubber, for å trekke ned egen trener og klubb. Det øses fortsatt ut overganger og SOF på valle, men samtidig skal det sies at de har innført et slags fastlønnstak på 1 mill, men når alt annet trikses med, er det ikke godt å vite hva man skal tro. Millionene sitter hvert fall løst, mens det hos oss ikke finnes så mye som en vingmutter engang.
                                      Last edited by andee; 20.08.2015, 19:11.
                                      TS05 - Felt C

Kommentar

• Folke
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jun 2008
                                        • 5955

Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                                        Når man har ballen, kan ikke det andre laget score.
                                        Miste ballen på egen halvdel kan fort bety mål i mot..

Kommentar

• OptimistFugl
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Apr 2008
                                          • 463

Vedrørende stallen, så holder mer enn god nok standard for å komme trygt inn på øvre halvdel av tabellen.
                                          LSK holder plassen og går ikke konk ble det sagt.
                                          Stabæk kuttet, men ikke samtidig som de presterte noe som helst. De rykket ned og mistet stadion. Ikke akkurat vellykket eller noe å kopiere.
                                          Søpla bruker pengene til Trøim. 6 mill i sign on til Moa... Er lett å spare egne penger når de bruker andres isteden. De har drevet for kreditors regning flere ganger og tvunget frem gjeldslette.

Kommentar

Working...