Runar må gå!

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Børge
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2013
    • 2565

Opprinnelig skrevet av andee
    Tenkte på lønn, overganger og SOF i 2015, i og med at dette dreier seg om RK's forutsetninger og stall, og jeg vil tro vi ligger på bånn 4-5, eller topp om du vil, på dette området. Vi har jo ikke én stor kontrakt i klubben lenger, noe som er nødvendig og bra.
    Det har du nok rett i. Og bra at det er slik.

Men sier ikke at du ikke har noen poenger, og Start er kanskje nærmest vår nåværende situasjonen, men å sammenligne oss med vif i 2015, og samtidig dra inn Odd, blir fullstendig søkt i mine øyne.
    Jeg ser jo nå at jeg ikke var klar nok når det kommer til å si grunnlaget for hvilke klubber jeg summerte opp - jeg snakker om de siste årene. Var overhode ikke meningen å dra sammenligningen av klubben med vif eller Odd anno 2015, men at andre klubber også har vært igjennom relativt store slankeopperasjoner de siste årene.

Og så syns jeg det er leit du som Lillestrøm-supporter er frustrert nok til å komme rekende med grisedopa vif, av alle klubber, for å trekke ned egen trener og klubb. Det øses fortsatt ut overganger og SOF på valle, men samtidig skal det sies at de har innført et slags fastlønnstak på 1 mill, men når alt annet trikses med, er det ikke godt å vite hva man skal tro. Millionene sitter hvert fall løst, mens det hos oss ikke finnes så mye som en vingmutter engang.
    Du kan jo synes det er trist og/eller leit at jeg trekker ned egen klubb med den sammenligningen jeg gjord - det skal du for all del få lov til å føle. Det står du helt dritt til.

Regner med at det nå kom klart nok frem at jeg ikke mener at vif sitt hysterisk kasting av penger etter for eksempel Moa er sammenlignbart med LSK sin økonomi anno 2015. LSK går så vidt rundt - det vet vi alle. Det er tilnærmet det eneste vi har hørt fra styret i år.

Jeg må si at jeg er ganske lei av å høre at man hele tiden trekker ned spillerstall, klubb og trener. Det er etter min mening en urettferdig kritikk av de som har en annen mening enn en selv og forsøk på å kvele de stemmen som ikke har samme mening. Jeg hadde faktisk trodd det var en takhøyde for diskusjon her inne hvor man ikke ble avfeid med det jeg tar som rent personangrep som alla dette:
    Og så syns jeg det er leit du som Lillestrøm-supporter er frustrert nok til å komme rekende med grisedopa vif, av alle klubber, for å trekke ned egen trener og klubb.
    Det er både overraskende og skuffende at du tyr til slike metoder. Du har mange gode argumenter for ditt syn (velbegrunnet - betyr ikke at jeg er enig i alt) og er veldig flink til å skrive for deg, så hvorfor ikke bare ta saken i stede for å legge inn slike stikk og personangrep? Hvorfor skal man ikke kunne diskutere disponering av stallen eller at treneren ikke får nok ut av spillerstallen?

I det siste har jeg forsøkt å spesifiser at jeg har meget god tro på stallen til LSK - dem er god nok til å kjempe om 5-6 plass. Medalje om man hadde fått "sola i ryggen og medvind". Stallen er bra og jeg har ikke en negativ bokstav å meddele om spillerne - det skal også letes ganske så lenge for å finne noen ord fra meg hvor jeg slakter klubbens spillere når dem er under kontrakt (mye mulig i en eller annen kamptråd, men da anbefaler jeg å lete langt tilbake i tid). Mye mulig det kommer en sleivete kommentar når dem har forlatt klubben, uten at jeg kan gjøre opp regnskapet for det. Som tidligere nevnt, er det andre som snakker stallen ned jevnlig. Og det er lagets trener - kan ikke være mye motiverende for spillerne å lese.

Det jeg langt i fra er imponert over, er hvordan den er forvaltet av trenerne. Før sesongen var jeg overbevist om at noen kjemping i toppen vil det ikke bli og det slo jeg meg til ro med, men problemet er at det ikke har kommet noen utvikling i spillet. De siste to måneden har jo utviklingen gått bakover! Beklager så mye, men jeg er oppriktig bekymret for sportsklubbens sportslige utvikling i år. Den trege starten av sesongen var ikke noe morsom, men jeg hadde ikke noe store problemer med at det ble som det ble med tanke på ny trener, spillet skal få sette seg, nye spillere inn og ikke minst unge spillere. I mai og mot Viking i starten av juni var det tre strålende kamper hvor man så en stor utvikling i laget. Videre har det vært noen gode omganger sporadisk. Etter tapet i cupen i starten av juni, med unntak av kampen mot Viking påfølgende helg, har det bare gått nedover. Eneste kampen man har vunnet, var mot ligaens desiderte jumbo!

Hvis det ikke går an å ytre sin meninger og gi tilsvar med mindre den er positiv, så takker jeg like så godt for meg. Er det så lav takhøyde på dette supporterforumet som man kan få inntrykk av, da er jeg rett og slett på feil plass! Da skal dere få slippe å lese så mye som en bokstav fra meg her inne.
    Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Frode D. Homb
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2003
      • 982

Opprinnelig skrevet av Folke
      Miste ballen på egen halvdel kan fort bety mål i mot..
      Øvelse gjør mester. Vi har spilt noen gode kamper i år hvor vi har kontrollert godt, særlig mot Sarpsborg.
      Det er i hvert fall ikke noe fordel å ikke ha ballen. Alle gode lag er gode til å holde ballen i laget. Kælkelag og kontringslag er sjeldent gode over tid, selv RBK spiller ballbesittende til tider. Se hvordan RBK red av stormen i Romania i kveld. Du mener vel at laget skal begynne å sparke langt og ligge bakpå og kjøre kontringer? Det går ikke lenger i fotballen. Du må variere og beherske begge deler, både direkte og ballbesittende. Det er LSK på vei til å gjøre.

Kommentar

• andersmm
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2006
        • 5764

Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
        Øvelse gjør mester. Vi har spilt noen gode kamper i år hvor vi har kontrollert godt, særlig mot Sarpsborg.
        Det er i hvert fall ikke noe fordel å ikke ha ballen. Alle gode lag er gode til å holde ballen i laget. Kælkelag og kontringslag er sjeldent gode over tid, selv RBK spiller ballbesittende til tider. Se hvordan RBK red av stormen i Romania i kveld. Du mener vel at laget skal begynne å sparke langt og ligge bakpå og kjøre kontringer? Det går ikke lenger i fotballen. Du må variere og beherske begge deler, både direkte og ballbesittende. Det er LSK på vei til å gjøre.
        Det jeg, og mange med meg, bekymrer seg for er jo akkurat dette. Vi har jo ikke vist mye som skulle tilsi at vi ønsker å holde ballen i laget. Tvert i mot har utviklingen pekt radikalt i motsatt retning sammenlignet med det vi holdt på med i fjor. Det føles så utrolig nytteløst at vi brukte 3 år på å bygge opp et relativt ambisiøst og ballbesittende spill som begynte å gi god avkastning. Vi hadde veldig mye mer kontroll på oppgjørene i fjor, og skapte et resultat de aller fleste var fornøyde med. Dette er et utmerket grunnlag for å fortsette å bygge et eget spill og styre kamper i enda større grad, samt skape en sterk mentalitet og kultur i spillergruppa og klubben forøvrig.

Fjorårssesongen var ikke en legendarisk sesong av champagnefotball, men det var en tydelig retning og et godt fundament for å forbedre 5. plassen vi til slutt endte opp på. Mange tar opp en svekket spillerstall som grunnen til at vi fremstår dårligere i år. Det er jeg ikke enig i, men la oss for argumentets skyld si at det er slik. Det forklarer fortsatt ikke hvorfor vi fremstår så ulikt rent spillemessig. Om ambisjonen er å bygge videre på 2014, så er det grusomt dårlig håndtverk. Jeg tror på min side at det handler om en annen sportslig tilnærming fra nåværende trener. Og det blir fort problematisk om du tar over en stall som er drillet i en annen spillestil under 2-3 sesonger.

Jeg tror de færreste av oss i "Runar må gå gjengen" har noen sterke negative følelser ovenfor Runar. Det understrekes gang på gang. Vi er bare veldig skuffet over mangelen på visjon i sportslig ledelse. Med våre ressurser og posisjon har vi ikke råd til å la hvert trenerbytte bli ett nytt eksperiment. Kostnaden i form av resultatsvikt og spillerlogistikk blir enorm, når vi hvert tredje år skal finne opp hjulet i gjen. Her kan man gjerne skylde på Torgeir, og han skal vel utvilsomt ha en del av ansvaret, men det stikker også dypere i organisasjonen. Inkonsekvensen i treneransettelser er ikke noe som kom med Torgeir. Om vi ser på trenerrekka Arne - Uwe - Nordlie - Berg - Haglund - Kristinsson, så ser jeg ikke helt en rød tråd. Det er rett og slett litt vinglete. Klubben er nødt til å klargjøre rollene i den sportslige organisasjonen, og tilsette en sportsdirektør som har en visjon for det sportslige i samforstand med noen mer generelle retningslinjer som klubben må definere.

Det er mulig at Torgeir har kompetensen til å gjøre den jobben, men ikke har fått en klar instruks fra sin arbeidsgiver. Det skulle vel i og for seg diskvalifisere ham, da jeg synes en sportsdirektør bør jobbe på denne måten per automatikk. De siste årenes gode arbeid med spillerutvikling føles litt meningsløs om man ikke har noen føringer i alle aldersklasser som stemmer overens med hva vi gjør på A-laget. Om man er konsekvent på dette området får man ekstremt mye gratis når man flytter opp talentene som vi rett og slett er avhengige av for å drive klubben fornuftig.

Men, tilbake til Runar, som er trådens tema. Jeg har ingen hard feelings ovenfor Runar, men jeg ser bare ikke at han er rett trener for LSK. Runar er egentlig ikke problemet, han er bare et symptom. Selve problemet er mangelen på sportslig tydelighet gjennom hele klubben, og en klar visjon for fotballen vi vil utvikle på Åråsen. Det vi holdt på med fram til i år var på ingen måte perfekt eller fullført, men det var en gylden mulighet til å gjenoppbygge en identitet og kultur i LSK. Da er det ekstremt frustrerende å se at vi sportslig sett har løsrevet oss fra den retningen vi hadde, og i stedet går motsatt vei. Grunne til at jeg helst skulle sett noen andre på trenerbenken, er at jeg fortsatt håper at det arbeidet ikke er tapt. Det er kanskje naivt og et trenerbytte på dette tidspunktet skulle kanskje ikke gi en umiddelbar forbedring, men det skulle i alle fall være en erkjennelse av at den jobben som er gjort i år ikke er en videreutvikling av det vi har holdt på med tidligere. På et eller annet tidspunkt må klubben uansett ta tak i dette og begynne å tenke strategisk rundt en langsiktig sportslig visjon. Og da prater jeg ikke om noe "unik i europa, best i norden" piss. Sånne visjoner er de enkleste å sette, men helt meningsløse i praksis. Det er som om salgssjefen på en bedrift skulle sette et langsiktig salgsmål på 50% årlig vekst, uten å si noe om hvordan man skal nå flere kunder.

Om Runar hadde fått laget til å begynne å fremstå på en tydelig måte fra kamp til kamp hadde jeg fått litt mer tro på dette. Om laget også viste konsekvent ambisjon om å ta initiativet og styre kamper hadde det hjulpet enda mer. Resultater på kort sikt er ikke nødvendigvis kritisk om potensialet i det man holder på med er godt nok. Om det man holder på med også er forankret i klubbens sportslige filosofi, så kan man også utvikle noe over lengre tid enn de 2-3 årene en gjennomsnittlig trener blir i en klubb. Akkurat nå føles det som om sportsklubben var på vei et sted, men bestemte seg for å slukke lyset og famle i blinde igjen.
        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• bema0806
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2011
          • 521

Hent hjem uwe!!

Kommentar

• _Jonern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 4401

I dagens RB stilles det spørsmål om hvorfor vi har slitt i 2.omgangene i det siste. Runar tror at det går mest på tilfeldigheter og at det er en mental greie. I pausen mot Stabæk ble det overhodet ikke gitt beskjed om at vi skulle legge oss bakpå, snarere tvert om. Kaptein Kippe mener også det ligger litt i bakhodet at man ble redde for å miste ledelsen istedet for å spille fotball.

VG melder forøvrig at Kind Karlsen er tilbake fra karantene. Nå har vi ikke bare Marius Arnesen, men også Simen Kind Karlsen
            ..................

Kommentar

• HolterKanaris
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 1603

Spillerne likte fotballen vi spilte under Haglund. Da tiltrakk vi oss et par store navn (I norsk sammenheng). Nå flykter spillerne ut dra. Kreative spillere som ikke er interessert I å spille steinalderfotballen til Runar. Å ansette Kristinsson og gå bort fra Haglund-fotball, er den største tabben siden sparkingen av Uwe
              Last edited by HolterKanaris; 21.08.2015, 09:49.
              ***Større baller enn vett***

Kommentar

• Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2565

Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                Spillerne likte fotballen vi spilte under Haglund. Da tiltrakk vi oss et par store navn (I norsk sammenheng). Nå flykter spillerne ut dra. Kreative spillere som ikke er interessert I å spille steinalderfotballen til Runar. Å ansette Kristinsson og gå bort fra Haglund-fotball, er den største tabben siden sparkingen av Uwe
                Så bastant ønsker ikke jeg å være - jeg vil faktisk si at jeg er uenig med deg. At man ikke kan tilby lengre kontrakter og således en mer stabil fremtid, skal ikke undervurderes som faktor for at PVM og Palmi forsvant. Lønnstaket er nok heller ikke noen stor "hit" blant etablerte spillere. All den tid RK kommer til å sitte som trener relativt lenge (han får ikke sparken uansett hvor mye man måtte ønske det, med mindre han taper de 5 neste kampene - da kan det hende), så tror jeg man skal vente med å si at det er den største tabben på 8-9 år - selv jeg som er relativt negativ hva han har fått til og helst hadde sett en annen trener på benken.
                Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Avon
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2011
                  • 267

At Runar og LSK har slitt denne sesongen skyldes først og fremst at Johan Andersson har vært ute. Før Johan ble skadet lå de bra an på tabellen og de hadde spilt mange gode kamper. Kvaliteten på angrepsspillet og evnen til å holde ballen i laget sank drastisk med en gang han forsvant.

Folk sier de foretrekker Haglund sin spillestil, men denne stilen fungerte aldri uten Johan, så uten Johan er det heller ikke noe poeng for Runar å prøve å kopiere den spillestilen. Jeg synes Runar har klart å justere det offensive spillet uten johan bra, vi hadde veldig gode offensive perioder mot både sandefjor og stabæk. Klarer han å få laget til å ikke klappe sammen i andre omgang vil jeg si meg fornøyd med runar så langt, og det å få spillere tilbake fra skade og karantene vil nok hjelpe veldig med dette.

Kommentar

• GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

Opprinnelig skrevet av Avon
                    Folk sier de foretrekker Haglund sin spillestil, men denne stilen fungerte aldri uten Johan, så uten Johan er det heller ikke noe poeng for Runar å prøve å kopiere den spillestilen.
                    Det er sant at også Haglund måtte ta grep når Johan var ute, men vi klarte få resultater allikevel. Blant annet slo vi Godset 3-0 hjemme uten ham, med sterkt kontringsfokus. Haglund hadde en plan B. Dessuten hadde LSK en sjanse til å finne en ersatter/back up for Johan all den tid det lenge var usikkert om han ble med videre. Det vi hentet var Margeirsson, som mer er en konkurrent til talentet vi har i Bonke enn Johan.

Så får vi se om Martin kan dekke noe av det gedigne hullet Johan har etterlatt seg i Runars system.

Kommentar

• caLitri
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jun 2007
                      • 634

Dette er eksamen. Kommer vi utpå i 2. omg like elendige og tafatte er det bare å pakke sekken og komme seg hjem til Island dessverre!
                      Gi alt, stå på LSK

Kommentar

• Stan
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2006
                        • 1099

Vi vinner kampen mot Tromsø fordi vi har en keeper som står som Walter Zenga!
                        Trenern minner mer om Rikard Norling anno 2014!

Kommentar

• andersmm
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2006
                          • 5764

Resultatmessig passerer han eksamenen som ble utlyst i pausen. Spillemessig er dette strykkarakter. Både første og andre. Vi skaper nesten ingenting her, og er et kjønnshår/megaredning fra Origi fra utligning. Med dette spillet blir vi regelrett slaktet av de fleste andre lag i TL.

Kommentar

• Uwes disippel
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 6039

Kampen var ræva, men vi så i dag en Runar som tok grep tidlig. Noe jeg har savnet frem til nå. Når vi nå også mer eller mindre sikret plassen, så mener jeg at Runar kan sitte ut året. Så får vi et totalbilde som blir bedre å evaluere når sesongen er over.

Kommentar

• andersmm
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2006
                              • 5764

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                              Kampen var ræva, men vi så i dag en Runar som tok grep tidlig. Noe jeg har savnet frem til nå. Når vi nå også mer eller mindre sikret plassen, så mener jeg at Runar kan sitte ut året. Så får vi et totalbilde som blir bedre å evaluere når sesongen er over.
                              Akkurat det er jeg enig i. Sånn som det ser ut nå skal vi klare å karre oss opp til sikker plass. Da kan vi like gjerne kjøre på ut året.

Kommentar

• Stray Cat
                                Moderator
                                • Aug 2008
                                • 5918

Glem nå ikke at dette laget faktisk er i stand til å spille som førsteomgangen på Nadderud.
                                Det er ikke helt mørkesvart.
                                Siden vi likevel må beholde Runar en stund til, så skal han i det minste få kred for at han var i stand til å gjøre bytter før kampen var over.
                                For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• Uwes disippel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2006
                                  • 6039

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                  Glem nå ikke at dette laget faktisk er i stand til å spille som førsteomgangen på Nadderud.
                                  Siden vi likevel må beholde Runar en stund til, så skal han i det minste få kred for at han var i stand til å gjøre bytter før kampen var over.
                                  Tja, jo, ja... Vi har 3-4 omganger i år som er ekstremt bra. Men en svale osv. Vi snakker 1 god omgang pr 5-6 kamp i snitt. Så absolutt ikke bra nok.

Kommentar

• knut
                                    Make knut Great Again
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2006
                                    • 9570

Det er derfor kampen i dag er en stor skuffelse.

Kommentar

• GIFKanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2009
                                      • 8243

Sant nok, men det er også lett å se en sammenheng i prestasjonene når vi tydelig er mer komfortable med å ligge kompakt å la motstander bestemme, kontra å få ansvaret for å spille fotball på egen arena. Og det er døden for LSK på sikt. Det er vondt å se at vi faktisk tar skritt bakover.

Kommentar

• andersmm
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2006
                                        • 5764

Opprinnelig skrevet av knut
                                        Det er derfor kampen i dag er en stor skuffelse.
                                        Men også en bekreftelse på at det vi holder på ikke er særlig konsekvent. Det skurer og går uten at jeg helt ser noen rød tråd. I tillegg er Runar relativt uerfaren og gjør en hel del rare valg, som ikke nødvendigvis har med spillestil å gjøre. Dagens laguttak føles jo rett og slett litt merkelig. Man presterer jo en veldig god omgang mot Stabæk, og da føler jeg at man kanskje skal forsøke å videreføre så mye som mulig av det i neste kamp for å fortsette å bygge på noe som ihvertfall delvis funka. I stedet flyttes vår beste spiller i den kampen over til motsatt side og Kolstad benkes. Hvorfor kan ikke Ofkir og Kolstad få bygge på momentumet fra den kampen og fortsette å skape relasjoner med medspillere?

Anyways, jeg skal ikke kreve noen umiddelbar treneravgang med det første, nå som vi ser ut til å styre unna nedrykkskampen. Men jeg ser enn så lenge ingenting som tilsier at Runar bør trene LSK i 2016.

Kommentar

• Totti21
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2004
                                          • 3501

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                                          Klubben bør starte arbeidet med å definere hvordan vi skal fremstå på og utenfor banen de neste tiårene allerede nå, så får man ta en evaluering av om Runar K både er rett mann og interessert i å være med på det etter sesongen.
                                          En ny trener kan uansett ikke ansettes på en uke eller to og bør være langt mer gjennomtenkt enn ansettelsen av Runar var, så sånn sett kan han like gjerne sitte ut sesongen istedenfor en midlertidig løsning.

Jeg har mer tro på at Runar kunne bidratt positivt for klubben på sikt om han hadde gjort comeback på banen enn jeg tror han vil gjøre det som trener etter det som har blitt vist til nå.

Kommentar

Working...