Karakterbok LSK-Sandefjord 3-2

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6248

    Karakterbok LSK-Sandefjord 3-2

    På tide å smekke ut en liten leksak for alle dere som ikke gidder bruke prosenter av lønna på Rbs idiotpåfunn. Håper det faller I smak.

    Det er fristende å dele denne karakterboka opp i to. Dette var nemlig det man kaller "a game of to halves" blant anglosakserne, og det på en aldeles ekstrem måte. At vi faktisk endte opp med tre poeng her kan knapt kalles noe annet enn et ran. Første omgang, og da spesifikt de første 35, var god. Ikke voldsomt bra, men godkjent. Vi var effektive og angrep med noe som så ut som et planlagt mønster, noe av det deiligste som finnes i fotballen. Dessverre varte ikke dette ut omgangen engang, og selv om Sandefjords første scoring burde vært annullert var det knapt ufortjent at reduseringen kom da den kom.

    Andre omgang åpnet med den første av mange sjanser til bortelaget, og siden ble det bare verre. Faktisk kan jeg knapt huske å ha sett en dårligere omgang på hjemmebane siden 0-6 mot Rosenborg for tolv-tretten år siden. Vi var slappe i presset, upresise i pasningsspillet og nervøse med ball. Nå skal man ikke undervurdere hva fravær av press og følelsen av å ikke ha noe å tape kan gjøre med et lags innsats og kvalitet, og bortelagets prestasjoner gjenspeiler dette. Sandefjord var rett og slett veldig gode, og spilte oss ut. Det betyr ikke at det er så gode de er, men det betyr at de har et toppnivå ingen av de andre bånnlagene matcher og at de sliter med å få det ut før løpet er så godt som kjørt. Husk også at dette skjedde med sesongens klart beste lag forrige runde. Og når alt kommer til alt? Tre poeng. Det var alt som betydde noe her, og det var det vi fikk.

    Pust ut.

    Og nå, til det som teller mest her i verden, altså mine subjektive vurderinger av enkeltspillere som bedriver en idrett jeg liker ganske godt, på et lag jeg bryr meg for mye om.

    Arnold: 5

    Vår helt egne svarte Ozelot har utviklet seg til å bli en av TLs aller beste og mest stabile målvakter. Med en svakere keeper er jeg ganske sikker på at dette ville endt uavgjort eller verre. Hadde flere gode inngripener og var stort sett trygg med både bein og hansker, men slapp en retur på en slapp avslutning som kunne blitt skjebnesvanger. Sjanseløs på 3-1, og 3-2 var et av årets vakreste mål. Snuser på sekseren.

    Timi-tid: 5

    Det føles merkelig å si det, men jeg tror vi er forsterket på høyrebacken. Nederlenderen bør forlenges så fort som overhodet mulig, for habile og ballsikre høyrebacker med lav lønn og masse rutine er sjelden vare. Timisela viste igjen at han har god pasningsfot og motor, og selv om både Kolstad og Marius hadde svake kamper og hjalp ham veldig lite, kom han nok en gang godt, godt fra det. Du din tryggas, Timmi. Jag tycker om dej!

    Marius: 2

    Dette var en noe sjokkartet opplevelse for din største fan, unge herr Amundsen. Var ofte feilplassert, og timingen i forsvarsspillet, hans største styrke ved siden av farta, var helt borte. Selvmålet burde vært annullert ettersom han ble smelt tre meter bakover av en rusende Grorud, men likefullt burde Marius vært tidligere oppe og mer konsentrert. Griseflaks at han ikke fikk straffe mot i andre, da han dundret inn i en avslutning altfor sent og traff kun fot. Årsverste her betyr imidlertid ikke at Marius har vært noe annet enn vår beste spiller og en av ligaens mest undervurderte stoppere I år.

    BLURKH(!): 5

    Vi hadde tapt denne kampen uten kapteinmonsteret vårt. Flere gode taklinger i siste liten og fjellstø da resten av laget hadde panikk utover i andre. La oss heller ikke glemme årets første scoring, som rett og slett ikke kunne vært viktigere eller kommet på et bedre tidspunkt.

    SKM: 3

    Formkurva daler, Simen! Denne karen bør snarlig få seg et turbokurs i "gifaeniårusehelejævlatida", for så ofte kan man bare ikke selge seg. Møttes tre tekniske rakkere i går, og slet med alle sammen. Pasningsspillet viser stadige prov på det enorme potensialet som ligger der, men også her må han bli mer stabil. Ingen god kamp, og får en saftig utfordring som stopper neste helg. På tide å vende tilbake til vårformen nå, med andre ord.

    Bonke: 3

    Foruten et par gode brudd høyt i bana og en svak bedring i pasningspresisjon, var dette rett og slett skuffende. Formen har dalt de siste kampene, men det var rimelig å forvente bedring her. Med en mer komplementær makker og en nykomponert midtbane på andre siden burde denne kampen gitt forbedring, men nei. Aksjonsradiusen vi har lært å forvente var ikke å spore, og fysikken kom sjelden til sin rett i duellene. Må heve seg fremover, men kan ha godt av en studiepause. Uansett har vi gull her.

    Lundis: 4

    Kanskje den som hadde den største nivåforskjellen fra første til andre omgang. Var, foruten noen klønete pasningsfeil, drivende god og skapende i første, og leverte ypperlige dødballer hele kampen. Ble endelig brukt riktig, og svarte med to målgivende. Jeg tror manglende kamptrening må ta brorparten av skylda for en svak andre omgang, da han ble tatt helt ut av kampen og spilt rundt altfor ofte. Vil bare bli bedre utover høsten, som fort blir det siste vi ser til ham.

    Ringen: 3

    Tre gode involveringer forhindrer ikke at Stian ser ut som en skygge av sitt tidligere jeg. Om ryktene som verserer så kraftig her inne stemmer er det vanskelig å tro noe annet enn at han mistrives og vil vekk, et inntrykk som forsterkes veldig av den manglende gløden og innsatsen i kroppsspråket hans. Ingenting ville glede meg mer enn om Stian bestemmer seg for å bli og potensielt gjøre et utropstegn av karrieren sin. Om han velger å benytte seg av utgående kontrakt for å komme seg til RBK er han derimot ikke annet enn en fortvilende parentes, som i motsetning til en annen slik, ikke engang ga alt mot slutten. Og det er skammelig, det!

    Kollie: 2

    Enda en lokal med flott utvikling som leverte svakt i går. Nå er selvsagt ikke gutten kant, og ingen skal ta fra ham innsatsen han la ned, men dette var ikke bra nok. Han har levert mye bedre i samme posisjon i hele år, og jeg er sikker på at også en svak kamp her vil være en nyttig erfaring for fremtiden. Jeg gleder meg til han spiller sentralt neste år, og har virkelig trua på at vi har en solid bidragsyter i mange år fremover her.

    Fredag: 6 NB

    Med tanke på at han holder på ballen for lenge og ikke er flink nok til å se motspillere i gode posisjoner, sier karakteren mye om hvor god han var i går. I likhet med Lundis ble han endelig brukt riktig, altså som dyp target man. Det ga utslag i masse gode dueller og to mål hvor han var råsrerk og avgjørende tredjesist på en og iskald sistemann på den andre. En slik spillertype har vi savnet siden sexbomba Arildo la opp, og det er herlig å se det løsne som i går. Vil bare bli bedre, og kan bli den første spilleren siden Bjørn vi får ordentlige kroner for.

    PS! Herregud, for en fysikk. Har det vært en mer muskuløs spiller i tippeligaen noen gang?

    Knudtzone: 5

    Hellige Jehosaphat så deilig det er når Erling lager mål. Jeg vet ikke hvorfor, men hver gang det skjer, uansett hvordan, blir verden et litt lysere sted. Finingen. Som spissmakker Fredag var også han skyldig i noen stygge vurderingssvikt der han heller burde spilt ball enn å ta den med på tur, men dette var uansett nok en god kamp. Jeg tipper Erling lander på mellom 11 og 13 mål, og det er perfekt for en klubb med vår nåværende økonomi og status. Ikke så mye at andre stjeler ham, og ikke så få at vi ikke kan stole på ham. Det betyr at han er en ideell byggekloss for et ungt lag, både ved å være viktig for laget, viktig som rollemodell og viktig som kontinuitetsbærer. Brillefint!

    Innbyttere:

    Pelle: Ikke lenge nok på banen

    Pelle er fyren som bør spille på venstrekanten. Han er en temperamentsfull driblefant som kan gjøre livet surt for alle backer i TL, og som dermed I seg selv er en skapende kraft vi desperat trenger. For meg er han nærmest en skreddersydd erstatter for Foffen, og i likhet med Erling er han såpass opp i åra at LSK mest sannsynlig er en endestasjon og ikke et springbrett. Sats på ham! Vi trenger ikke å like de sporadiske dumhetene som kjeftbruk og ballkasting, men det er en del av pakka og noe av det som gjør ham til en x-faktor. Da får det heller bare stå til.

    Margeir: ILNPB

    Gjorde lite ut av seg og var som vanlig middels i alt. Grei å ha i stallen, men bør ikke være fast.

    Runar: 3

    Jeg er ikke del av Heng-Runarbrigaden. Traff godt med laguttaket, og endelig åpnet vi en kamp godt. Når det er sagt kan motivasjonen utdelt i pause umulig ha nådd noen høyder, og treneren må selvsagt ta sin del av skylden for en slik avskyelig prestasjon i en kamp som burde vært slutt til pause. Bli litt tøffere på tv, Runar. Det gagner alle, ikke minst deg selv og skuldrene dine.


    Dommer Ola Hobber: 3

    Dømte skeiv frisparklinje og overså frispark på 3-1. Burde gitt Sandefjord straffe på 3-2, som jevner ut feilen ved 3-1 uten at det objektivt sett er relevant. Ingen favoritt for noen av oss. Kan vi få Omar Rafiqi(empirisk bevist verdens beste dommer etter én kamp) alltid, pen vær så snill?


    Og det var det. Kanskje skjer det igjen. Kanskje neste helg. Kanskje om 57 helger.
    Last edited by Grusom B; 03.08.2015, 13:13.
    Ni principe ni rey...

    D10S!
  • knut
    Make knut Great Again
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2006
    • 9476

    #2
    Synes ikke Erling var sååå usynlig som du skal ha det til.

    Ellers enig

    Kommentar

    • Grusom B
      Generalissimo Bellisimo
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6248

      #3
      Oppdateres kontinuerlig betyr at det kommer mer, vettu!
      Ni principe ni rey...

      D10S!

      Kommentar

      • Rune
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2008
        • 1229

        #4
        Når det gjelder muskuløse typer, så holder jeg en knapp på Jerry Månsson (Viking og Moss på slutten av 90-tallet). Uansett, har savnet karakterbøkene. Var noe av det som gjorde forumet til Norges beste forum en gang i tida. Håper det kommer mer.
        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

        Kommentar

        • Grusom B
          Generalissimo Bellisimo
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6248

          #5
          Opprinnelig skrevet av Rune
          Når det gjelder muskuløse typer, så holder jeg en knapp på Jerry Månsson (Viking og Moss på slutten av 90-tallet). Uansett, har savnet karakterbøkene. Var noe av det som gjorde forumet til Norges beste forum en gang i tida. Håper det kommer mer.
          Godt poeng, han var ganske robust. Tyrenakke til tusen, om jeg husker riktig. Så brede lår at det så ut som de satt fast på siden av hoftene og ikke under. Tror likevel Fred er hakket mer definert, men soleklart en god utfordrer.

          Takk for en veldig hyggelig kommentar, det er slike ting som gjør det fristende å gjøre det igjen. Har også syslet litt med tanken om å bygge en liten blogg med den slags innhold, kanskje spesielt fordi rb har valgt å gjøre innholdet sitt supereksklusivt og superhemmelig og superdyrt. Menmenjajavelvel, vi får se.
          Ni principe ni rey...

          D10S!

          Kommentar

          • _Jonern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 4386

            #6
            Opprinnelig skrevet av Grusom B
            Oppdateres kontinuerlig betyr at det kommer mer, vettu!
            Betyr at du bare oppdaterer denne etter hver kamp? Spent på åssen det ser ut etter RBK
            ..................

            Kommentar

            • Grusom B
              Generalissimo Bellisimo
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6248

              #7
              Tihihi, artigkar. Skrev den på mobil, så greia var at jeg la ut litt og litt fordi jeg ble stadig mer nervøs for å komme borti noe som sletta alt.
              Last edited by Grusom B; 04.08.2015, 09:45.
              Ni principe ni rey...

              D10S!

              Kommentar

              Working...