LSK og dommere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • woody
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 374

    LSK og dommere

    Sitter ofte og ser LSK-kamper og tenker at motstanderne får frispark mye lettere enn vi får.

    I gårsdagens kamp, som LSK vant 3-0, klarte Ken Henry Johnsen å dømme 18 frispark til Mjøndalen og 11 frispark til LSK (i følge VGs statistikk). For alle som var på tribunen i går, var det ganske åpenbart at Mjøndalen lettere fikk frispark enn LSK - også i ganske identiske situasjoner. Godeste Ken Henry hadde vel feil begge veier, men med veldig "bias" i favør av bruntrøyene - så noen hjemmedommer hadde vi definitivt ikke.

    Blei så irritert etter kampen; så jeg satte meg ned og gikk gjennom all VG-statistikken for LSKs kamper i år.

    Vi har spilt 25 serierunder - og noen "snodige" fakta er:

    - Hvis vi ser kampene etter 3. mai (dvs. etter LSK - VIF); har vi spilt 19 kamper. I disse kampene har motstander fått flest frispark i 15 av rundene; i 3 (!) kamper har vi fått flest frispark (LSK-Viking, Haugesund-LSK, LSK-Tromsø) og i èn kamp fikk vi like mange (LSK-Molde). I alle de andre kampene fikk motstander flest frispark, til dels betydelig flere.

    - På alle 25 rundene i år har vi fått flest frispark i 8 av kampene, og motstanderen i 16 av kampene (fortsatt en kamp med like mange frispark).

    - Vi har fått flest frispark i 4 av 13 hjemmekamper (!)

    - I de 8 rundene vi har fått flest frispark, har vi i 5 av dem bare fått ett frispark mer enn motstander.

    - Motstander får i snitt 12,6 frispark per kamp, vi får i snitt 10,2 frispark (fortsatt i følge min uoffisielle sortering av VGs statistikk).

    - Tenkte kanskje at det har sammenheng med hvor mye hvert lag har ballen, men for alle 25 rundene har LSK i snitt hatt ballen 48,9% og motstander 51,1%.

    - Og for enkeltkamper er det heller ingen konsistens; f. eks. i Strømsgodset-LSK hadde vi ballen 56%; men Strømsgodset vant frisparkstatistikken 20-8. I LSK-Bodø Glimt hadde vi ballen 61%, men Bodø Glimt vant frisparkstatistikken 11-8 (!).

    - Tar vi for oss de 13 hjemmekampene er faktisk statistikken enda dårligere, vi har i snitt fått 10,2 frispark (samme som for alle kamper), men har i snitt 12,7 frispark mot (12,6 inkludert bortekamper). På hjemmebane har vi hatt ballen 50,9% av tiden.


    Har ikke analysert noe særlig mer, men hvorfor får vi flere frispark mot oss enn andre ?
    - Er spillestilen vår styggere enn andre lag ?
    - Lever dommerne fortsatt i gamle dager (Arne Erlandsen tid) og tenker at LSK gjør sikkert flere feil enn andre, og da må det blåses mot (Frode Kippe-syndrom) ?
    - Er andre lag (les f. eks RBK, Stabæk, Strømsgodset m.fl.) mer usportslig til å kaste seg, klage til dommer og for øvrig forsøke å påvirke dommerteamet
    - Får gule trøyer mer frispark mot seg enn andre ?

    Irriterende er det i hvert fall.
    woody
  • Trooond
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2015
    • 1039

    #2
    Artig å se statistikken, bra jobba.

    Ser ikke helt hva som er årsaken nei.

    Kommentar

    • PetterH
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2012
      • 668

      #3
      Vil tippe dette har en sammenheng med hvor aggressive man er på gjenvinning.
      Mener å huske at LSK er høyt oppe på antall gjenvinninger pr kamp, kanskje det da også blir noen flere frispark imot?

      Kommentar

      • Kroktåa
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2015
        • 2941

        #4
        Hvor mye kan vi stole på VG-statistikken? Det har vært mye rart. Sjøl om frispark er meget enkelt å telle (i motsetning til "sjanser"), så ser jeg nå på VG-statistikken at Rosenborg etter 40 minutter bare har fått 1 frispark hjemme mot Viking (som har fått 3). Inntil noen tar seg bryet med å sjekke, stiller jeg meg sterkt tvilende til dette.

        Kommentar

        • _Jonern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 4387

          #5
          Synes ikke vi konsekvent har dommerne mot oss. Det går litt opp og ned, og man legger så klart mest merke til det når det går i mot. Dommerne er generelt ræva, men det går begge veier. Eneste matchen i år hvor jeg har vært lynforbanna og faktisk begynte å mistenke kampfiksing var mot Godset borte. Det er faen meg det verste jeg har sett av konsekvent hjemmedømming noensinne. En skam, og fra den dagen har jeg hata Svein Oddvar Moen intenst.
          ..................

          Kommentar

          • andersmm
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2006
            • 5764

            #6
            Hvordan står årets sesong seg mot fjoråret? Det kan være en indikator på hvorvidt vi er offer for dommerstandens bias, eller om det handler om spillestil.
            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

            Kommentar

            • woody
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2005
              • 374

              #7
              Opprinnelig skrevet av _Jonern
              Synes ikke vi konsekvent har dommerne mot oss. Det går litt opp og ned, og man legger så klart mest merke til det når det går i mot. Dommerne er generelt ræva, men det går begge veier. Eneste matchen i år hvor jeg har vært lynforbanna og faktisk begynte å mistenke kampfiksing var mot Godset borte. Det er faen meg det verste jeg har sett av konsekvent hjemmedømming noensinne. En skam, og fra den dagen har jeg hata Svein Oddvar Moen intenst.
              I kampen _Jonern nevner fikk LSK 8 frispark, og Godset 20 - i følge VG-statistikken hadde vi ballen 56% av tida . . . . I hjemmekampen mot Godset fikk for øvrig Godset 16 frispark og vi 10 frispark. Da hadde vi ballen 51% av tida. Dommer var Tom Harald Hagen,

              Like ille var bortekampen rett før mot Sarpsborg dømt av Edvardsen. Vi vant riktignok 3-1; men Sarpsborg fikk 14 frispark og vi 7. Ballbesittelse var 50/50.

              Poenget mitt med å summere hele sesongen frem til nå, var å få frem at det faktisk ikke går opp i opp. Totalt i år har vi fått 255 frispark og motstanderne 316. Da må det være en annen forklaring. I kampen i går (mot Mjøndalen) var det vel ikke duellkraft ved gjenvinning som ga Mjøndalen 18 frispark og oss 11 frispark, på VÅR hjemmebane.

              Skal se om jeg orker å gjøre 2014-sesongen også - hvis dataene fortsatt er tilgjengelig. Mulig slik statistikk også allerede finnes andre steder.

              Hvis årsaken er at vi spiller "tøffere" enn "alle" andre - må det jo være mulig å evaluere om det er mulig å trene på å bli litt "klokere". Kunne skjønt statistikken hvis det fortsatt var "Erlandsen"-tider.
              woody

              Kommentar

              • Ola
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 1651

                #8
                Jeg la ut en statistikk på forumet her for noen år siden. Alle straffespark gjennom 10 sesonger. Ingen andre lag som hadde vært med 10 år var i nærheten av samme lave andel straffespark pr. kamp. Over alle kamper hadde kun Start færre straffer pr. spilte kamp, men de hadde vesentlig færre kamper i øverste sesong. Tror nok vi mister noen poeng på dette ja.

                Kommentar

                • plantemiddel
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2012
                  • 811

                  #9
                  Det som er interessant er at tilvsarende tråder finnes i samtlige supporterforum. Selv rbk-fansen mener dommerne stadig dømmer i deres disfavør. Personlig tenker jeg to ting, det ene er at det må være mye bedre å fokusere på eget spill, det andre er at det må være jævlig vanskelig å være dommer.

                  Kommentar

                  • woody
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2005
                    • 374

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                    Det som er interessant er at tilvsarende tråder finnes i samtlige supporterforum. Selv rbk-fansen mener dommerne stadig dømmer i deres disfavør. Personlig tenker jeg to ting, det ene er at det må være mye bedre å fokusere på eget spill, det andre er at det må være jævlig vanskelig å være dommer.
                    Det er ikke alle andre lag som opplever at motstanderlagene i snitt får 25% flere frispark enn eget lag i løpet av en sesong, men mulig at svaret bare er at vi spiller tøffere enn de andre . . .
                    woody

                    Kommentar

                    • Totti21
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3501

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av woody
                      Det er ikke alle andre lag som opplever at motstanderlagene i snitt får 25% flere frispark enn eget lag i løpet av en sesong, men mulig at svaret bare er at vi spiller tøffere enn de andre . . .
                      Skulle likt å sett fordelingen av disse, da jeg har inntrykk av at vi får flere på manglende tempo sentralt i banen. Kippe og Finnur tror jeg har tatt en del frispark i tillegg til at EK nok er mer delaktig i et tidlig press enn de fleste andre spisser i ligaen. Som vi vet kan ikke spisser takle uten å lage frispark.

                      Om det er spillestil, enkeltspillere eller dommeren som er årsaken til dette blir jo nærmest umulig å finne ut av, så jeg går for det siste.

                      Har i alle fall et par kamper i minnet der jeg føler vi får alle 50/50 situasjoner mot oss, selv om det naturligvis er lettere å huske de enn motsatt.

                      Kommentar

                      • gilbert
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3208

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                        i tillegg til at EK nok er mer delaktig i et tidlig press enn de fleste andre spisser i ligaen. Som vi vet kan ikke spisser takle uten å lage frispark
                        Som nevnt i spillertråden står Erling Knudtzon aleine for 64 av våre frispark imot hittil i år. Alexander Søderlund, en annen topp spiss, har 61, mens de neste kommer langt bak, fra 45 frispark og nedover.

                        gilbert

                        Kommentar

                        • Kroktåa
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2015
                          • 2941

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Totti21
                          EK nok er mer delaktig i et tidlig press enn de fleste andre spisser i ligaen. Som vi vet kan ikke spisser takle uten å lage frispark.
                          Jeg skjønner ironien din. Men Erling har faktisk laget en del frispark ved at han selger seg, blir forbigått men blir hengende i trøya eller på kroppen litt for lenge. Begge de gule han har fått er på grunn av dette, bl.a.

                          Kommentar

                          • Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3501

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                            Jeg skjønner ironien din. Men Erling har faktisk laget en del frispark ved at han selger seg, blir forbigått men blir hengende i trøya eller på kroppen litt for lenge. Begge de gule han har fått er på grunn av dette, bl.a.
                            Det var overhodet ikke ment negativt mot Erling eller ironisk. Han er er hardtarbeidende spisstype som få andre, men faktum er uansett at spisser har en tendens til å være litt mer klønete en mot en defensivt og selge seg slik du beskriver uten at det er negativt. Det er dog en av flere årsaker til at vi kanskje får noen flere frispark i mot kontra andre lag når man i tillegg ser det gilbert skriver i innlegget over.
                            Få andre har spisser som bidrar som førsteforsvarer på lik linje som EK.

                            Kommentar

                            • _Jonern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 4387

                              #15
                              Nesten litt komisk at Knudtzon ligger øverst på "råtassen" lista i VG. Kanskje den snilleste og mest ærlige spilleren i Tippeligaen. Men han lager altså mye frispark. Ingen av dem er stygt spill. Men der er kanskje litt av grunnen til at vi ligger litt høyt på frispark i mot.
                              ..................

                              Kommentar

                              • Totti21
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Mar 2004
                                • 3501

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                Nesten litt komisk at Knudtzon ligger øverst på "råtassen" lista i VG. Kanskje den snilleste og mest ærlige spilleren i Tippeligaen. Men han lager altså mye frispark. Ingen av dem er stygt spill. Men der er kanskje litt av grunnen til at vi ligger litt høyt på frispark i mot.
                                Ikke stygt, men ofte nok til at dommere blåser. Det er en enorm forskjellsbehandling på en spiss og en midtstopper i dueller seg i mellom.
                                Er det en løpsduell der en spiss forsiktig legger en hånd på skulderen til en midtstopper som faller lett så blåses det frispark med en gang og kommentatoren sier at det er "rutinert midtstopperspill". Er det derimot en midtstopper som legger en hånd på skulderen til en spiss i feltet, så blir det derimot aldri blåst straffe, men ofte ropt på filming og usportslig oppførsel for en situasjon som er identisk med den forsvarsspilleren blir hyllet som rutinert for.

                                Grunnen til at EK topper denne listen er nok ikke fordi han er noe stygger enn andre, men fordi han er i disse situasjonene langt hyppigere.

                                Kommentar

                                Working...