LSK Sesongen 2016

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gjedda
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Apr 2015
    • 147

Jeg registrerer i hvert fall at alle trenerne som denne sesongen har vunnet i de store ligaene: Spania, Tyskland, England, italia og Frankrike alle har gode spillerkarrierer bak seg på høyeste nivå. Og det vil være rart om fotballfaglig lærdom som spiller ikke skal telle som god ballast på en fotballfaglig CV.

Kommentar

• Fridtjof
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2005
      • 2120

Det bestrider nok ingen, men poenget er at det tidligere har blitt vektlagt som eneste kvalifikasjonsfaktor. Interessant med eksemplene fra årets sesong, men det er jo altfor lite utvalg. Hvordan har det vært de siste fem-ti årene?
      Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• Totti21
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3501

Opprinnelig skrevet av Fridtjof
        Det bestrider nok ingen, men poenget er at det tidligere har blitt vektlagt som eneste kvalifikasjonsfaktor. Interessant med eksemplene fra årets sesong, men det er jo altfor lite utvalg. Hvordan har det vært de siste fem-ti årene?
        Tja, i fjor var det vel sånn at i alle fall topp-4 lagene i England hadde managere som tilsammen hadde færre kamper på toppnivå i en Europeisk liga enn f.eks Runar, uten at det gir han noen fordel eller bedre forutsetning for å lykkes med dette.
        Er heller ikke helt enig i at årets sesong viser så mye heller. Allegri og Ranieri har riktignok en del kamper på toppnivå, men de gikk på ingen måte rett fra spillerkarrieren til en toppjobb i fotballen. De har bygd seg opp over tid via aldersbestemte lag og mindre lag parallelt med at de har utdannet seg tungt. Med andre ord akkurat de samme som andre uten spillerbakgrunnen gjør.
        Pep Guardiola er ekstremt spesiell og et trenertalent som få andre. Allikevel var det heller ikke sånn at han spaserte inn i toppjobben, selv om det var noe mer gitt for han. Barcelona sendte han allikevel på skolebenken i tre år før han fikk komme tilbake å trene b-laget deres. Det er også et unntak i deres hierarki, der de utdanner har hatt tradisjon for å utdanne egne trenere, men da med noe lengre løp enn det Guardiola og Enrique gikk igjennom. Sistnevnte var dog innom noen andre klubber først for å hente erfaring, og det er vel først og fremst denne erfaringen som gjorde han aktuell for jobben. Han ble jo nevnt etter Tito Villanova også, men da gikk de for en mer erfaren mann.

Det alle disse har til felles med f.eks Arsene Wenger, Jose Mourinho eller andre som har gått den tunge veien er at de er godt skolerte og har gått gradene før de har kommet til en toppklubb. De har med andre ord vist at de er gode treneremner og gjort seg fortjent til jobbene sine. Ser man på antallet tidligere spillere som tar trenerutdanning, så er det ekstremt få som kommer opp på dette nivået, så man kan trygt si at det er vesentlig flere spillere som ikke er skikket for en sånn jobb enn det er spillere.
        Statistisk sett er det fremdeles slik at spillererfaring kontra ikke spillererfaring gir null utslag ift hvordan om de lykkes eller ikke. Det eneste utslaget de fant, og ble overrasket over selv var at hvis en spiller blir trener, så har offensive spillere større sjanse for å lykkes enn defensive spillere og keepere. Sånn sett kommer Runar bedre ut enn Haglund.

Konklusjonen er uansett at den viktigste forutsetningen for å lykkes er erfaring som trener, gjerne med yngre lag og skikkelig utdanning og studier av andre trenere og klubber. Så kan det godt hende at en tidligere spiller kan ha noen fordeler i form av at man er vant med å håndtere media, takle press o'l, men samtidig har de også ulempen ved at tidligere spillere ofte får urealistiske forventninger til seg som f.eks Alan Shearer som gikk rett fra tribunen til å skulle redde Newcastle.

Kommentar

• Tvilling
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2006
          • 1493

Leste treningstråden, men for å ikke spore av den, så prøver jeg her:
          Med all respekt for Faye Lund - så er det egentlig godt at nå blir en liten pause over helgen.. slik at Origi vil være klar igjen til fortsettelsen.
          Edu er en KLASSE for seg, sier (også) "tullebukk". Det har vel også Erling sagt noe om. Vil jo være glitrende om vi kan få signert. Ser jo ut som om det uansett ville tilført klubben noe... uansett varighet. Men hva skal til? Teller relasjoner nok til at han kan bli her noen mnd? Er det heelt urelastisk at Bjarmann kan få signert slik at han kan klare å selge han en gang til?

Kommentar

• fredpet76
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Feb 2004
            • 1274

Opprinnelig skrevet av Tvilling
            Edu er en KLASSE for seg, sier (også) "tullebukk". Det har vel også Erling sagt noe om. Vil jo være glitrende om vi kan få signert. Ser jo ut som om det uansett ville tilført klubben noe... uansett varighet. Men hva skal til? Teller relasjoner nok til at han kan bli her noen mnd? Er det heelt urelastisk at Bjarmann kan få signert slik at han kan klare å selge han en gang til?
            Kan ikke skjønne han har lyst til være her nå om han ikke har fått signaler om at han kan signeres. Alt er vel opp til han også med tanke på formen. Om han signerer er vel veien enda lenger for Arni, så et utlån for hans del kunne vært gunstig?

Kommentar

• Tvilling
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2006
              • 1493

Opprinnelig skrevet av fredpet76
              Kan ikke skjønne han har lyst til være her nå om han ikke har fått signaler om at han kan signeres. Alt er vel opp til han også med tanke på formen. Om han signerer er vel veien enda lenger for Arni, så et utlån for hans del kunne vært gunstig?
              Klart at Edu kommer til LSK for å komme seg igang igjen! Her er det gjensidige relasjoner både til Bjarmann og til Erling, gode treningforhold, medisinsk oppføling osv osv. Og det er jo innlysende at Bjarmann ønsker å signere om han kommer seg "nok på beina" - noe det vel kan se ut til at han gjør. Bør være vinn-vinn. Da Erling ble intervjua, så virket han nesten undrende til at Edu faktisk ville spille her.. - håper ikke det er en tanke han får på treningsfeltet.. men håper at alle ser på dette som en vinn-vinn.

Kommentar

• vermu
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2008
                • 1729

Etter halvannet år med Runar, runder vi av vårsesongen midt i haugen av all middelmådighet. Prestasjonen mot Sogndal gjenspeiler der vi fortjener å være. Vi har hatt utrolig liten utvikling og spiller omtrent slik vi gjorde under treningskampene vinteren 2015.

Kommentar

• LS89
                  Kamptrådkongen
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2013
                  • 3417

En liten oppsummering av sesongen sett fra mitt ståsted:

1. runde: Start borte - ett poeng. Første serierunde, borte. Aldri lett, uansett motstander. Litt synd vi møtte Start i første runde, hadde vi møtt dem senere hadde vi vunnet. U er greit borte i en serieåpning. Spillemessig en svak kamp.

2. runde: Glimt hjemme - ett poeng. Skuffende kamp, igjen. Spillemessig skapte vi ikke stort mot et lag som vi skal slå hjemme 8/10 ganger. Martin redder oss igjen med et frispark seint i kampen.

3. runde: Molde borte, null poeng. Spillemessig var dette en godkjent kamp. Hadde vi hatt Origi kunne vi stått med ett poeng. Skaper endel sjanser, men håpløse bakover. Fire i sekken er stygt, uansett motstander.

4. runde: S08 hjemme, tre poeng. Storseier, men resultatet lyver da S08 var fullt på høyde i 2.omgang. 1.omgangen var dog meget bra, med mye bra spill. Effektive. En kamp jeg uansett forventet tre poeng, gitt omstendighetene rundt 08 etter tre runder.

5. runde: Haugesund borte, ett poeng. Å vinne i Haugesund er ikke lett, og vi har blitt vandt med å ta ett poeng der. Kunne fort stått med null, etter årets miss av Haugesund på stillingen 2-1. Friday berger ett poeng. Poeng borte er greit, men ikke noe mer mot Haugesund.

6.runde: AAFK hjemme, ett poeng. Nok en frustrerende kamp mot et lag vi har meget godt tak på hjemme historisk sett. AAFK er et lag vi burde og skal slå hjemme. Rett og slett ikke godt nok.

7. runde: Odd borte, tre poeng. Årets overraskelse. Kjempekamp defensivt, og dødelig effektive fremover. Mye godt spill og gode kombinasjoner. Runar har det med trå til med en ekstremt god kamp gjennom en sesong. Fjorårets beste kamp var 16.mai mot S08. I år ser det ut som det blir Odd borte som årets kamp. Overraskende tre poeng, og en stadion jeg ikke forventet poeng på i år.

8. runde: VIF hjemme, tre poeng. Et Vif-lag på felgen ble grei skurring. Tre poeng mot rivalen betyr mye. VIF hadde mye ball og hadde kanskje fortjent ett poeng, men igjen er vi effektive. Viktig lagseier.

9. runde: Godset borte, null poeng. Forferdelig førsteomgang, og vi er heldige som ikke lå under med flere. Spillerne virket ikke påskrudd, og var veike og feige i duellspillet og ble hengende etter. Friday flakser inn en scoring, men igjen slipper vi de for lett til bakover og Godset vinner fortjent 3-1. Tilbake til gamle synder igjen her Runar.

10. runde: Brann hjemme, tre poeng. En noe heldig seier - Brann vel så gode, men Origi redder oss igjen. Vi skaper heller ikke allverden. Tross alt er Brann nyopprykket - og tre poeng var det eneste som gjaldt i denne kampen.

11. runde: RBK borte, null poeng. Henger ikke med i det hele tatt, klasseforskjell på lagene. Soleklart fortjent tap. Skuffende 16.mai kamp av gutta, selv om RBK borte er sesongens vanskeligste kamp så hadde jeg forventet mer av Runar og co.

12. runde: Viking hjemme. Svak kamp igjen. Viking er et lag som vi skal kjempe mot i år når det gjelder å komme foran på tabellen. Skogseid og forsvaret tabber seg ut igjen. Vi er svake på dødball og slipper inn på slutten. Skuffende og frustrerende kamp. 1.omgang igjen ufattelig svak.

13. runde: Sogndal borte, ett poeng. Mister en 2-0 ledelse og har god kontroll første 45, men tabber oss ut igjen med to feil av Skogseid og Lundemo. Normalt skal man ikke tape poeng når en leder med to mål til pause. Dessverre slipper vi til altfor lett på dødball igjen. Vi skaper ingenting i 2.omgang, selv om vi har trykket på slutten. Frustrerende kamp mot et nyopprykka lag.

Cupen: Fiasko. Igjen. Eneste vi hadde å spille for i år, så ryker vi igjen mot et Obos-lag.

Sesongen halvveis virker veldig lik den vi hadde i fjor. Ligger i ingenmannsland og er ute av cupen. Grei luke ned til nedrykk - men for lang vei opp til topp fire. Lag som RBK, Odd, Godset og Molde kommer ikke til å tape altfor mye poeng utover sesongen som gjør det realistisk å tro at vi kan ta igjen lagene. Mange frustrerende omganger. Mai måned, og gutta virker slitne. Greit vi har tynn tropp, men vi har også spillere som ikke får prøve seg, ref. til Brenden, Falkeborn og tildels Kolstad. Arni fikk noen muligheter når Erling var ute, men tok ikke vare på sjansen.

Det mest positive er at vi har TLs kanskje beste keeper i Origi og TLs kanskje beste spiss i Friday. Begge levert meget godkjent hittil. En 9-plass er skuffende, så ærlige må vi være selv om vi har møtt de fire store borte. Jeg hadde forventet mer i kamper som Start, Glimt, Viking, Godset, AAFK og Rosenborg som alle var langt under pari. I tillegg hadde vi ti kamper på rad hjemme uten tap, før Viking ble for sterke sist.

Etter ett og et halvt år med Runar sliter jeg med å se et lag som spillermessig har noen stor fremgang. En ville tro han hadde tatt lærdom av fjoråret med noen nye steg, men alt virker fortsatt veldig tilfeldig måten vi spiller på. Vi greier fortsatt ikke å styre hjemmekampene våre mot etablert, og blir alt for omstendelig. Laget har et stort potensiale, men jeg synes Runar ikke greier å få maks ut av laget. Nå er ikke jeg av den oppfatning at Runar skal gå- men som andre har vært inne på skal han hvertfall få høsten til å bevise at han fortsatt er rett mann for klubben. Så regner jeg med gutta på huset tar en evaluering etter sesongen og veien videre. Neste år er det jo det store jubileumsåret for klubben. Da kan vi ikke drive å kave i ingenmannsland. Da må vi ha resultater. Såpass fortjener klubben og supporterne.

Kommentar

• tullebukk
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2006
                    • 5446

Tror på en liten opprydding i stallen i neste vindu og vi kan fort måtte ende opp med og hente både høyre og venstre back . Spesielt h back

Kommentar

• reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13278

Men som pedagog, som er et område der jeg føler at jeg har noe mer kompetanse, fremstår han veldig stødig. Det virker rett og slett som om han er en naturbegavelse med tanke på relasjonskompetanse, hvilket er selve fundamentet for all pedagogisk oppbygging.
                      Naturbegavelse?! [Må tørke av meg litt panegyrisk glasur her, kom i skade for å ta på skjermen] Samme ble vel sagt om Haglund, hadde Guds pedagogiske nådegave ala snåsamannen i andre potens? Bekrefter bare at alle kan bli lærere. Vi har hatt Erlandsen (ikke lærer, vinnerskalle), Uwe (ikke lærer, vinnerskalle), Saddam (ikke lærer, ikke vinnerskalle), Baklund (ikke vinnerskalle, lærer) og nåværende prosjekt som altså er lærer og åpenbart ikke vinnerskalle. Vil ikke uttale meg om Berg, han var vel bare sprø.
                      Kort sagt: Heller en som krever seier enn en jævla pedagog. Skolen er slutt når du signerer for en eliteserieklubb.
                      Last edited by reka; 31.05.2016, 20:15.

Kommentar

• ketil
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • Feb 2004
                        • 246

Eller kanskje man bør kunne begge deler? Noen reagerer best på kjeft, andre på ros. Det er vel ganske basic menneskekunnskap.

Kommentar

• Fridtjof
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2005
                          • 2120

For ordens skyld; Uday er ironisk nok utdannet pedagog. Uansett - Jeg står ved at Runar i mine øyne fremstår som en meget solid pedagog. Samtidig synes jeg det er festlig hvordan verden plutselig ble kokt ned til to dimensjoner, reka.
                          Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• Rune
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2008
                            • 1229

For ordens skyld; Uday er ironisk nok utdannet pedagog. Uansett - Jeg står ved at Runar i mine øyne fremstår som en meget solid pedagog. Samtidig synes jeg det er festlig hvordan verden plutselig ble kokt ned til to dimensjoner, reka.
                            Hverken vinnerskaller eller lærere greier å få Lillestrøm SK til å prestere, så vi er fucked uansett.
                            "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• nebbjævel
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2009
                              • 511

For å dra en parallell til musikken og tilegnelse av tekniske og relasjonelle ferdigheter: Har bandet øvd? Har de gått den lange veien med sakte innstudering av vanskelige passasjer for så å aksellerere tempoet til det sitter ? Pedagoger har teorier om hvordan man får til dette på raskest mulig vis. Trener gutta våre teknikk i det hele tatt ? Eller har de gått i fella der du begynner å tru at det er for seint å øve på slikt etter at man har blitt voksen ? Har for eksempel noen fortalt Erling at han ikke er dømt til å forbli på det tekniske nivået han har befunnet seg på helt siden han kom til klubben ? Den som vil bli best kan ikke bare møte opp på fellestrening en drøy time hver dag og være fornøyd med det. Han må ha det indre drivet til forbedring, og ved riktig trening lære seg å se de mikroskopiske forbedringene som inntreffer etter hver økt, endringer som på sikt vil utgjøre den store forskjellen. ( Burde kanskje vært på treningstråden dette innlegget )

Kommentar

• Tvilling
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2006
                                • 1493

Av og til gjør det bare godt å lese ryktetråden.. i dag er en slik dag

Kommentar

• OptimistFugl
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Apr 2008
                                  • 463

Opprinnelig skrevet av nebbjævel
                                  For å dra en parallell til musikken og tilegnelse av tekniske og relasjonelle ferdigheter: Har bandet øvd? Har de gått den lange veien med sakte innstudering av vanskelige passasjer for så å aksellerere tempoet til det sitter ? Pedagoger har teorier om hvordan man får til dette på raskest mulig vis. Trener gutta våre teknikk i det hele tatt ? Eller har de gått i fella der du begynner å tru at det er for seint å øve på slikt etter at man har blitt voksen ? Har for eksempel noen fortalt Erling at han ikke er dømt til å forbli på det tekniske nivået han har befunnet seg på helt siden han kom til klubben ? Den som vil bli best kan ikke bare møte opp på fellestrening en drøy time hver dag og være fornøyd med det. Han må ha det indre drivet til forbedring, og ved riktig trening lære seg å se de mikroskopiske forbedringene som inntreffer etter hver økt, endringer som på sikt vil utgjøre den store forskjellen. ( Burde kanskje vært på treningstråden dette innlegget )
                                  Dårlig valg av eksempel synes jeg. Det er ikke vanskelig å se at Erling har utviklet seg siden han kom til klubben!

Kommentar

• vermu
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2008
                                    • 1729

Vil også i år berømme klubben for denne jobben. Betydningen av klubbesøk er enorm.

Kommentar

• vermu
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2008
                                      • 1729

Dette er også et glimrende tiltak.

Kommentar

• Børge
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2013
                                        • 2565

Brændsrød som er utlånet til 2010 og Fredrik Krogstad som er utlånet til Ull/Kisa, har begge putta mål i denne runden av OBOS-ligaen.
                                        Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Trooond
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Mar 2015
                                          • 1039

Fulgte med på 2010 kampen både i dag og forrige helg.
                                          Brændsrød regelrett herjet for 2010 i begge kampene.

Etter å ha fått en formsvikt etter en smell i beinet, hvor han er blitt brukt litt forskjellige plasser på banen, var det artig å se hvor mye kaos han skaper i motstanders forsvar i offensiven. Han hadde og et par andre gode forsøk, i tillegg til en suser i Tverrliggeren.

Kommentar

Working...