LSK Sesongen 2016

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gjedda
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Apr 2015
    • 147

Synes stopperen primært skal være god defensiv

Virker som om mange legger vel stor vekt på viktigheten av å ha en spillende stopper. Ideen med en spillende og pasningssikker stopper som skal sette spillet raskt i gang bakfra har sine klare svakheter. Det kan virke som om mange her i Norge synes at en spillende stopper som skal være igangsetter er en svært viktig dimensjon i moderne fotball. Dette fotballsynet bør ikke få dominere, og er en sikker vei til fotball med dårligere internasjonale resultater. En stopper skal først og fremst skal ha defensive kvaliteter, og at de offensive kvalitetene til en stopper er viktigst ved offensive faste situasjoner. Den gode oppspillsstopperen er derimot mindre viktig og noe som er kjekt å ha i et lag, men bør ikke være et avgjørende moment ved valg av stoppertype. En stopper skal være god til å forhindre motstanderne til å komme til farlige avslutninger. Og der bør hovedfokus alltid være.

Spesielt når motstanderne setter presset kollektivt høyt og angriper forsvarsleddet med stor intensitet vil den omstendighet at ballen i hovedsak skal innom en spillende stopper medføre for stor risiko for balltap på egen banehalvdel og med dertil ofte mange motstandere i angrips modus samtidig. Dette mens egne forsvarspillere er i offensiv modus og da gjerne i uoptimale forsvarsposisjoner. Og man bør for all del unngå å komme i situasjoner hvor stopperen med ball og som bakerste mann skal dra av spillere før han leverer fra seg ball. Sånne situasjoner har lav forventning om gunstig utfall i relasjon til risikoen man påtar seg,og bør derfor unngås helt. Det er for lite å tjene på det, men mye å tape. Så jeg synes ikke om forsvarsspill med høy risiko. Derfor er forsvarsspillere som spiller med lav risiko en velsignelse for et lag.

Derimot er en spillestil hvor en ballsikker midtbanespiller ofte går ned sentralt og gjør seg tilgjengelig som mulig første oppspillspunkt en veldig interessant spillemåte. Fordelen med at en midtbanespiller skal ha denne rollen istedenfor en spillende stopper er at man generelt da får en bedre defensiv trygghet i startfasen fremover. Flere spillere i forvarsleddet til å begynne med innebærer en mer stabil forvarsstruktur i det man begynner det offensive spillet bakfra. Synes at Guardiolas Bayern Munschen har testet ut denne spillestilen med bra resultat. De drar gjerne ned en ballsikker midtbanespiller for å sette i gang spillet bakfra, mens midtstopperne posisjonerer seg bredt og sidebackene igjen tar posisjoner som kantspillere på midten eller trekker noe inn i banen. Alle disse posisjonendringene må times riktig i forhold til press og bevegelsesmønsteret til motstanderne. I tillegg så bytter spillerne posisjoner også i de bakre rekker. Forsvarsspillet er mindre fast. Grunnstrukturen er der, men selv i det defensive posisjonspillet ønsker man i noen grad å variere. Man leter hele tiden etter måter å variere spillet på ved hyppige posisjonsforandringer. Ved at sidebackene i denne formasjonen nærmest fungerer som midtbanespillere ganske raskt i omstillingen vil kunne gi mange flere pasningsalternativer fremover uten at det fremste offensive leddet trenger å trekke så langt bakover på banen. Så lykkes selve oppspillet fra forsvarsleddet raskt til midtbaneleddet har man derfor mange spillere fremme på banen et særdeles potent angrep i anmarsj. Man forflytter spillere raskt til de ulike sonene hvor det er sannsynlig at slagene vil stå. Nøkkelen er en defensiv variasjon gitt akseptabel risiko som i seg selv gir defensiv trygghet og gevinsten vil forhåpentligvis gi seg utslag i et mer variert og uforutsigbart angrepsspill. Likevel usikker på om denne spillestilen vil passe dagens LSK utgave, da den er ytterst krevende å få til. Det krever spillertyper som med stor letthet kan innta ulike posisjoner. I perioder under Haglund fungerte Andersson bra i en slik defensiv ballhenting rolle, men ulempen var at det ofte tok for lang tid å etablere virkelig farlig angrepsspill. Og mange ganger ble en ballgod Andersson for glad i å beholde ballen i stedenfor å slå raske pasninger framover. Det er liksom en av hovedideene med denne strategien at spillet skal gå raskt framover. For en som er flink til å drive med ball passer ikke så godt fordi det da går for tregt tross alt. Så en ideell spiller i en slik rolle er en veldig god ballfordeler som evner å spille fra seg ball fort før han igjen raskt forflytter seg i posisjoner som er gunstige ut i fra spillets gang.

Kommentar

• GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

Yeah well, that's just like, your opinion, maaaaaaan!

Selvfølgelig skal en stopper først og fremst være en god forsvarer, poenget er at med en mann i midtforsvaret som kan kan ta seg forbi et pressledd, gjør eget spill så mye mer uforutsigbart. Du poengterer risikoen uten å se gevinsten. Man kan antagelig diksutere til man blir blå i trynet, men fakta er likevel glassklare på at lag som spiller på sine premisser vinner flest fotballkamper og presterer jevnest. Dette handler ikke om å gå på akkord med noe, men å tilføre noe annet som løfter totalen.

Runar vil ha et variert angrepsspill, jeg tror Molde under Skullerud 2014 er en god sammenligning. Han gjorde Solskjærs Molde mer direkte, og hvem hadde de i midtforsvaret som både kunne prikke en femtimeters-cross på nokså jevn basis, og ta seg forbi første pressledd? Til syvende og sist handler jo alt om overtall, hvor mange ditt lag har foran ballen kontra motstanderen. Hva gir best forutsetninger?

Du nevner det å spille med akseptabel risiko, og det var nettopp dette Andersson behersket så bra og som under Haglund endelig gjorde oss til en faktor i norsk fotball igjen. Han slo ikke en nøkkelpasning bare for å slå en pasning, sånt som aller lettest avslører nivåforskjeller i fotballen, men når han var sikker på at han traff en medspiller. Det var i stor grad grunnen til at vi med våre klare begrensninger stallmessig likevel klarte en femteplass, og etter mange år plutselig hadde noe som lignet defensiv kontroll igjen. Fordi vi så sjelden ble tatt i ubalanse. Og det var en fotball også Kippe trivdes under, en mindre åpen fotball kamuflerte hans svakheter bedre og har kanskje til og med gitt ham noen ekstra år på fotballbanen som aktiv. Men ikke si det til noen! Her på berget forsvarer vi oss ikke med ball, vi setter heller elleve mann bak den.

Poenget må uansett være at vi ønsker at flest mulig av våre utvalgte har gode basisferdigheter. Og man kan vanskelig bekjempe utviklingen, vi har ikke engang en stall som best trives med en hovedvekt på lange oppspill. Og Kippe har heller ikke type Forren-fot som servitør.

Kommentar

• 007
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2013
        • 299

Opprinnelig skrevet av BD
        Hmm, det presiseres at han kan spille stopper og venstreback, også er han høyrebeint?

Skulle tro han hadde klart seg minst like godt på høyresiden av forsvaret da.
        Alle steder på nettet omtales han som venstrebeint.

Kommentar

• Tvilling
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2006
          • 1493

Opprinnelig skrevet av 007
          Alle steder på nettet omtales han som venstrebeint.
          Sorry, min feil.. Jeg siterte feil. Han er VENSTRE beint

Kommentar

• _Jonern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 4400

Jradi anbefalte han å komme til oss. Herlig!
            ..................

Kommentar

• kunden
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 2452

Burde kanskje lagt inn denne på rykte- eller spekulasjonsbørsen.
              I VG står det at Mahrez ryktes å forlate Leicester etter sesongen. Det ryktes at Moi blir eventuell erstatter.
              Når MFK drar inn 30-40mill kan de vel fort tenke seg å kjøpe vår Moa for 6-7(?)

Kommentar

• Dinho
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2006
                • 884

Moa går nok ikke for 6-7m til en tippeligaklubb med 2,5 år igjen på kontrakten (2 til sommeren). Så jeg tror vi slipper å se det utfallet som du nevner kunden, selv om jeg er helt sikker på at klubber som Molde og Rosenborg allerede er interesserte i Moa. Det er ut i fra hva jeg forstår Fred Friday som er budsjettert inn som salg for 2016. I størrelsen omkring 15m+.

Herlige rykter om ny stopper. Høres ut som en type som på sikt kan erstatte Frode Kippe. 30 år er ikke veldig gammelt i fotballverden i 2016. Spesielt ikke i Skandinavia. Om han spiller godt så kan jeg se for meg at Esbjerg lar han gå gratis for å slippe lønnsutgifter. Spørsmålet er bare om vi kan gi han nok penger/hva han forventer seg i en alder av 31 år (når lånet er ferdig). Uansett, så gir han oss viktig tyngde og bredde i midtforsvaret. Så kan backene våre konsentrere seg om å være nettopp det de skal være, backer.
                twitter @amundsakis
                ΘΥΡΑ 13

Kommentar

• Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3501

Opprinnelig skrevet av Gjedda
                  Dette fotballsynet bør ikke få dominere, og er en sikker vei til fotball med dårligere internasjonale resultater.
                  Nå tror jeg ikke veien frem til gode internasjonale resultater skal være prioriteten for LSK. Der bør det handle om å skape gode nasjonale resultater, og da er alt som skiller oss fra "røkla" positivt.
                  Nå er jeg ikke uenig med deg i at defensive kvaliteter er viktigst som midtstopper, men der mener jeg vi i Amundsen har en av de beste forsvarerne i ligaen, om man kun ser på kvaliteter 1 mot 1 defensivt.
                  Det er heller ikke sånn at Jacobsen med landskamper for Danmark og to utenlandsopphold er en dårlig forsvarer heller (selv om de siste månedene i Esbjerg gjør meg betenkt), men han har mer å tilføre i det oppbyggende spillet enn Amundsen og Kippe har. Uten at det nødvendigvis gjør han til en ny Franz Beckenbauer.

At man er en god ballspiller betyr heller ikke at man må stå inne på egen banehalvdel å trille ball. Barcelona spillerne er f.eks verdens beste balltrillere, men de er også verdens beste til å slå ballen i lengderetning når de ønsker dette. Ferdighetene er jo der uansett spillestil. Noe vi har sett under Luis Enrique, det man langt oftere slår pasninger i lengderetning.
                  Så at du skal se på det som negativt at man får inn en forsvarsspiller som kan gå av et pressledd eller slå pasninger av høyere kvalitet opp til midtbanen, eller rett i mellomrommet enn de vi har i dag kan ikke jeg forstå. Dette er jo uansett null problem for en god trener å sørge for at blir benyttet til det beste for kollektivet han prøver å skape.

En allsidig forsvarer med litt andre ferdigheter enn de to vi har i dag mener i alle fall jeg er akkurat det vi trenger. Så er det opp til RK å få han til å fungere i kollektivet og den direkte spillestilen han står for.

Kommentar

• Kroktåa
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2015
                    • 2971

[QUOTE=Dinho;608275]Fred Friday som er budsjettert inn som salg for 2016. I størrelsen omkring 15m+.
                    QUOTE]

Er det budsjettert med et salg på 15 mill i år for å få budsjettet til å gå i balanse? Jeg mente vi ikke har budsjettert med salg, men at et salg vil gi oss større spillerom mht kjøp av nye spillere? Å budsjettere med salg av spillere håper jeg virkelig vi er ferdige med. Det er ei landmine, som har sendt mer solide klubber enn oss ut i hengemyra.

Kommentar

• gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3235

[QUOTE=Kroktåa;608281]
                      Opprinnelig skrevet av Dinho
                      Fred Friday som er budsjettert inn som salg for 2016. I størrelsen omkring 15m+.
                      QUOTE]

Er det budsjettert med et salg på 15 mill i år for å få budsjettet til å gå i balanse? Jeg mente vi ikke har budsjettert med salg, men at et salg vil gi oss større spillerom mht kjøp av nye spillere? Å budsjettere med salg av spillere håper jeg virkelig vi er ferdige med. Det er ei landmine, som har sendt mer solide klubber enn oss ut i hengemyra.
                      Budsjettet inneholder ikke inntekter fra spillersalg. En annen sak er at klubben høyst sannsynlig ser for seg at Friday (eller andre spillere, men trolig Friday) blir solgt, og håper på noen millioner ekstra til LSK. Men det er ikke med i budsjettet.

gilbert

Kommentar

• Trooond
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2015
                        • 1039

Styreleder sa da at det er budsjettert med salg?
                        Husker ikke hvor i farten, men det ble over 2 mill. I underskudd i fjor , og for 2016 noe mer, men med pluss p.g.a forventet salg?

Kommentar

• Kroktåa
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2015
                          • 2971

Nye signeringer?

Hva er situasjonen for "Fred" Freedom (som Svesengen morsomt nok kalte ham under Odd-kampen)? Han fikk frustrerende lite spilletid. Betyr det at han ikke lenger er så aktuell? Eller har de sett nok av ham til å fastslå at han er TL-materiale og et mulig salgsprospekt?

Sist uke snappet jeg også opp at Sheriff skulle tilbys proffkontrakt denne uka. Er det nært forestående? Gilbert?

Kommentar

• Børge
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2013
                            • 2565

Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                            Hva er situasjonen for "Fred" Freedom (som Svesengen morsomt nok kalte ham under Odd-kampen)? Han fikk frustrerende lite spilletid. Betyr det at han ikke lenger er så aktuell? Eller har de sett nok av ham til å fastslå at han er TL-materiale og et mulig salgsprospekt?
                            Kan ha noe med at det faktisk var generalprøven. I en hvilken som helst annen treningskamp, vil jeg anta at det ville blitt mer spilletid for han.

For øvrig, har Sunday ankommet enda?
                            Sint og tverr på felt N

Kommentar

• Trooond
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2015
                              • 1039

Her er innlegget hvor Styreleder sier at det er nødvendig med et godt salg, p.g.a. underskudd i fjor og beregnet underskudd på drift i år.

Litt farlig å ligge sånn og vake i nærheten av å få restriksjoner p.g.a. underskudd. Oppstår det skader e.l. så kan det være at det blir vanskelig med salg, eller man må godta lavere bud en det verdien er !
                              Så vi får håpe det er penger til lånene som gjøres, de 2 som har blitt utlånt, gir hvertfall ikke mye penger i kassa.

Kommentar

• Gjedda
                                Seniormedlem
                                Forumsadist
                                • Apr 2015
                                • 147

Med tanke på vår svake økonomiske stilling er det veldig imponerende om vi greier en plass blant de 6. beste. Likevel, målet bør være medalje! Blir selvfølgelig vanskelig, men det er heller ikke noe urealistisk mål. Får gutta smaken på topplass tidlig i sesongen og kommer i den riktige flyten, vil den positive stemningen som fansen kan generere kunne være det som gjør at denne sesongen igjen vil gi laget skikkelig luft under vinga.
                                Den store utfordringen tror jeg blir om vi makter å etablere et godt nok offensiv spill i kamp etter kamp. Sist sesong synes jeg det offensive spillet fungerte bare sånn delvis, og oftest når vi maktet å få til raske kontringer mot lag som var i svekket forsvarsbalanse. Slik situasjonen er nå er Martin hjernen i det offensive spillet, og må nok i så måte regnes som lagets viktigste nøkkelspiller i oppbyggingen av vårt angrepsspill. Kanskje også Lundemo kan inneha en slik rolle, men på grunn alle skadene er han et mye mer usikkert kort. Martin er en veldig fotball klok spiller og har i det store og hele fungert godt i denne rollen. Han har derimot enkelte farlige og unødvendige balltap som må begrenses for at dette skal gå fra bra til meget bra. Og jeg savner et tydeligere felles samspill offensivt. For ofte er det tilfeldigheter som gjør at vi skaper målsjanser. Noen sier at fotballkamper på tippeliganivå i stor grad er tilfeldigheter, men til slutt er det ikke tilfeldighetene som er grunnen til om vi havner på en 7. plass istedenfor enn på 2. plass. Vi må evne å bedre variere vårt angrepsspill enn det vi har greid de siste sesongene. Og mot etablert forsvar må vi lokke fram svakheter hos motstander.
                                Her må vi ta sjanser en mot en. Kalkulerte sjanser som laget er forberedt på å takle hvis man ikke lykkes. Og her kan spesielt Ofkir bli viktig. En sjelden spiller i det norske landskapet, og som uredd utfordrer med fart og eminent teknikk. Fortsetter han utviklingen fra i fjor er han superaktuell som landslagsmann i år. Jeg kommer ihvertfall ikke på noen som er særlig bedre enn det han viste i noen kamper i fjor. Men han må bli flinkere til å avslutte. Der ligger den mest åpenbare akilleshælen hans. Skyt Ofkir, skyt! Her må det øves mye på avslutninger. Vil tro at Sundgot har mye bra råd å lære bort her.

Kommentar

• Totti21
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3501

Opprinnelig skrevet av Gjedda
                                  Med tanke på vår svake økonomiske stilling er det veldig imponerende om vi greier en plass blant de 6. beste. Likevel, målet bør være medalje! Blir selvfølgelig vanskelig, men det er heller ikke noe urealistisk mål.
                                  Det eneste økonomien kan gjøre for å ødelegge våre forutsetninger for å havne blant de 6.beste er vel om man blir tvunget til å selge uten å få inn fullgode erstattere. Noe som naturligvis fort kan skje. Den stallen vi har i dag er satt sammen med forholdsvis lite midler, men er allikevel på et såpass bra nivå at en plass blant de seks bør være godt innenfor rekkevidde. Noe også flere medier mener om oss, der vi vel vaker fra 5-7 plass.

Ellers er jo den største trusselen skader, men det gjelder jo stort sett alle lagene som har håp om å kjempe bak de fire beste lagene, så der skiller vi oss ikke spesielt ut. Økonomien i norsk fotball har vel nå på litt lengre sikt gjort at det først og fremst har gått utover bredden, der det er mye ungt og uprøvd. Så om vi klarer å unngå skader og ikke blir tvunget til å selge spillere, så tror jeg definitivt man har en mulighet til å havne blant de fem, selv om jeg tror vi er avhengig av at en av de antatte topplagene undepresterer, samtidig som vi leverer litt over forventning om vi skal ta medalje.

Den direkte stilen til RK som baserer seg i stor grad på individuelle prestasjoner på siste tredjedel har jeg som sagt tidligere liten tro på i det lange løp, men jeg har definitivt trua på å at vi kan få ut en skikkelig makssesong i år, der vi har flere gode individualister offensivt, et godt forsvarsspill og ikke minst drives av masse engasjement og at omgivelsene ikke tror vi har så gode spillere som vi faktisk har.
                                  Personlig synes jeg det er få 11'ere som ser sterkere ut enn vår på papiret akkurat nå i Tippeligaen, og det vil som i fjor ta mange poeng for laget der Tippeligaens beste keeper sammen med uforutsigbare individualister fremover i banen ga bra med poeng mot de lagene vi hadde bedre spillere enn. Mot lagene med bedre spillerstaller enn oss ble vi dessverre avslørt.

Vi kan i alle fall konkludere med at uavgjort mot Odd i mars er laaaaangt foran skjema fra tidligere år.

Kommentar

• Dinho
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2006
                                    • 884

[QUOTE=gilbert;608284]
                                    Opprinnelig skrevet av Kroktåa

Budsjettet inneholder ikke inntekter fra spillersalg. En annen sak er at klubben høyst sannsynlig ser for seg at Friday (eller andre spillere, men trolig Friday) blir solgt, og håper på noen millioner ekstra til LSK. Men det er ikke med i budsjettet.

gilbert
                                    Beklager, det ble sagt feil av meg. Jeg mente selvsagt ikke at det er i selve budsjettet for 2016, men at "man regner med" å få ekstra penger inn for et salg av Friday i 2016. Ønsket ikke å forvirre.
                                    twitter @amundsakis
                                    ΘΥΡΑ 13

Kommentar

• Gjedda
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Apr 2015
                                      • 147

Opprinnelig skrevet av Totti21
                                      Det eneste økonomien kan gjøre for å ødelegge våre forutsetninger for å havne blant de 6.beste er vel om man blir tvunget til å selge uten å få inn fullgode erstattere. Noe som naturligvis fort kan skje. Den stallen vi har i dag er satt sammen med forholdsvis lite midler, men er allikevel på et såpass bra nivå at en plass blant de seks bør være godt innenfor rekkevidde. Noe også flere medier mener om oss, der vi vel vaker fra 5-7 plass.

Ellers er jo den største trusselen skader, men det gjelder jo stort sett alle lagene som har håp om å kjempe bak de fire beste lagene, så der skiller vi oss ikke spesielt ut. Økonomien i norsk fotball har vel nå på litt lengre sikt gjort at det først og fremst har gått utover bredden, der det er mye ungt og uprøvd. Så om vi klarer å unngå skader og ikke blir tvunget til å selge spillere, så tror jeg definitivt man har en mulighet til å havne blant de fem, selv om jeg tror vi er avhengig av at en av de antatte topplagene undepresterer, samtidig som vi leverer litt over forventning om vi skal ta medalje.

Den direkte stilen til RK som baserer seg i stor grad på individuelle prestasjoner på siste tredjedel har jeg som sagt tidligere liten tro på i det lange løp, men jeg har definitivt trua på å at vi kan få ut en skikkelig makssesong i år, der vi har flere gode individualister offensivt, et godt forsvarsspill og ikke minst drives av masse engasjement og at omgivelsene ikke tror vi har så gode spillere som vi faktisk har.
                                      Personlig synes jeg det er få 11'ere som ser sterkere ut enn vår på papiret akkurat nå i Tippeligaen, og det vil som i fjor ta mange poeng for laget der Tippeligaens beste keeper sammen med uforutsigbare individualister fremover i banen ga bra med poeng mot de lagene vi hadde bedre spillere enn. Mot lagene med bedre spillerstaller enn oss ble vi dessverre avslørt.
                                      Vi kan i alle fall konkludere med at uavgjort mot Odd i mars er laaaaangt foran skjema fra tidligere år.

Mange gode poenger du kommer med her!

Kommentar

• CFC1976
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2015
                                        • 341

Opprinnelig skrevet av Trooond
                                        Her er innlegget hvor Styreleder sier at det er nødvendig med et godt salg, p.g.a. underskudd i fjor og beregnet underskudd på drift i år.

Litt farlig å ligge sånn og vake i nærheten av å få restriksjoner p.g.a. underskudd. Oppstår det skader e.l. så kan det være at det blir vanskelig med salg, eller man må godta lavere bud en det verdien er !
                                        Så vi får håpe det er penger til lånene som gjøres, de 2 som har blitt utlånt, gir hvertfall ikke mye penger i kassa.

Hvorfor må vi budsjettere med salg? Friday må få en bedre 1.touch slik at vi kan hanke inn store penger. Origi er for gammel og for liten. Lundis er skadeforfulgt.

Hvem selger vi, da?

Kommentar

• kunden
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2005
                                          • 2452

Hvem selger vi, da?
                                          Ofkir, dessverre

Kommentar

Working...