LSK Sesongen 2016

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • G-Man
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2011
    • 3320

Meget interessant diskusjon, med mange gode argumenter.

Det er lett å være etterpåklok. Selv var jeg positiv til å hente Norling til LSK når Haglund forsvant. Når man ser hva som skjedde i Brann er det lett å takke fanden for at det ikke skjedde. Men er det så enkelt? I LSK ville Norling fotballmessig ha vært en mer naturlig videreføring av Haglunds ideer og prinsipper enn det Runar er, mens han i Brann forsøkte noe som gikk helt på tvers av hva de var vant til. Kanskje Norling ville ha vært en suksess hos oss?

Kommentar

• Gjedda
      Seniormedlem
      Forumsadist
      • Apr 2015
      • 147

Mot Viking håper jeg Kind er tilbake. Likte ikke at Rosenborg skapte så mye farligheter på vår venstreside. Nå var jo ikke det bare Rinadarøy's feil, men syntes ikke han hadde noen god kamp. Han virket å være på etterskudd defensivt i store deler av kampen. Og ved første målet i mot så stoppet han jo å følge Midsjø sitt løp etter først å ha fulgt ham et stykke på vei. Riktignok var han også da noe på etterskudd, men hvorfor stoppe opp løpet før den du følger stopper opp. Det skal jo bare ikke skje.

Ofkir bør helt klart starte igjen nå. Greit nok at han er et ekstra frisk pust å sette inn når motstanderne har begynt å bli slitne, men verken Erling eller Martin har vist gode nok takter på kant til å fortjene en slik startposisjon. Som kantspillere må vel begge nå regnes mer som nødløsninger, og gitt ingen skader så synes Martin hårfint å fortjene den siste ledige startplassen. Mot Brann var Erling blant våre beste, men sånn som vi spiller nå så passer han mindre inn i laget enn Martin. Erling har jo nesten vært usynlig i store deler av de kampene han har spilt denne sesongen. Så lenge vi ikke greier å spille slik at Erling sine styrker kommer til sin rett, er det bedre å ha han som en mulig joker i bakhånd. Tror likevel Runar velger Erling framfor Martin. Hvis så blir tilfelle blir det spennende å se om dødballfoten til Lundis fortsatt holder høy klasse.

Kommentar

• Tvilling
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2006
        • 1493

Om Kind blir ute resten av sesongen: Rindarøy erstatter? Og hvem da som backup?

Kommentar

• Avon
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2011
          • 267

Falkeborn kan vel spille VB, selv om han er best på høyre, men da tåler man ikke mange skader eller suspensjoner før det blir krise i forsvar. Hvis man ikke regner med å beholde rindarøy bør de prøve å finne en permanent erstatter i sommervinduet som de kan spille inn på laget.

Kommentar

• dollyholly
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jul 2007
            • 965

Opprinnelig skrevet av Gjedda
            Mot Viking håper jeg Kind er tilbake. Likte ikke at Rosenborg skapte så mye farligheter på vår venstreside. Nå var jo ikke det bare Rinadarøy's feil, men syntes ikke han hadde noen god kamp. Han virket å være på etterskudd defensivt i store deler av kampen. Og ved første målet i mot så stoppet han jo å følge Midsjø sitt løp etter først å ha fulgt ham et stykke på vei. Riktignok var han også da noe på etterskudd, men hvorfor stoppe opp løpet før den du følger stopper opp. Det skal jo bare ikke skje.

Ofkir bør helt klart starte igjen nå. Greit nok at han er et ekstra frisk pust å sette inn når motstanderne har begynt å bli slitne, men verken Erling eller Martin har vist gode nok takter på kant til å fortjene en slik startposisjon. Som kantspillere må vel begge nå regnes mer som nødløsninger, og gitt ingen skader så synes Martin hårfint å fortjene den siste ledige startplassen. Mot Brann var Erling blant våre beste, men sånn som vi spiller nå så passer han mindre inn i laget enn Martin. Erling har jo nesten vært usynlig i store deler av de kampene han har spilt denne sesongen. Så lenge vi ikke greier å spille slik at Erling sine styrker kommer til sin rett, er det bedre å ha han som en mulig joker i bakhånd. Tror likevel Runar velger Erling framfor Martin. Hvis så blir tilfelle blir det spennende å se om dødballfoten til Lundis fortsatt holder høy klasse.
            Burde vel egentlig bare gi en tommel opp men velger å si et par ord. Veldig bra skrevet!

Kommentar

• Kroktåa
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2015
              • 2971

Ang. diskusjonen her om Haglunds posession-baserte fotballfilosofi vs. Kristinssons mer aggressive og angrepsvillige stil:

"Egil Olsen mener det interessante poenget er at det er flere eksperter enn ham som påstår at det er en relativt klar dreining i internasjonal fotball mot «fremoverrettet, hissig fotball».
              – Possession-fotballen er på klar retur. Og det er mitt inntrykk at det gjelder internasjonalt og ikke bare i Danmark. Det er mindre av den tydelige, ekstreme ballbesittelsen nå enn for noen år siden, sier Drillo og drar frem Leicester og Atletico Madrid som eksempler."

Fra artikkelen "Hevder «Drillo» har reddet dansk fotball" på vg.no

Kommentar

• Gjedda
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Apr 2015
                • 147

Interessante tanker i den artikkelen, men synes ikke fotballen til Norge under Drillo er særlig lik den fotballen som Simeone's Atletico nå spiller. Ranieris Leicester har noen likheter med Drillo fotballen, men Atletico derimot lar mange av sine gode individualister leke seg ganske så fritt fremover på banen. Enkelte spillere der kan gjerne bruke mye tid på sine driblerier, men fort fremover kan det gå, og spesielt fort går det når de spiller på en Griezmann i sprinthumør. Den gang Costa var spiss der gikk det ikke alltid så fort fremover langs bakken, og da var det mer lange høye baller fremover så tidligere var det mer trekk fra Drillo fotball enn det som er tilfelle i dag. Spillestilen blir jo naturlig nok i en ikke ubetydelig grad tilpasset de spillerne man har til disposisjon til enhver tid, noe annet vil jo bare være virkelighetsfjernt. Simeone er jo et typisk eksempel på en trener som så å si hvert år må endre litt på sitt lags måte å spille på fordi de mest attraktive spillerne blir kjøpt opp av mer pengesterke klubber. Defensivt så kan det kanskje minne noe om den fotballen Drillo ønsket å spille. De er vel kanskje det laget i verden som er vanskeligst å score på, og mye av æren for det må jo gis til Diego Godin. Hvilken fantastisk klubbspiller han har vært siden han kom til klubben. Og en slik spiller vil jo selvsagt også prege spillestilen. Det at man hele tiden må være åpen for å gjøre tilpasninger til den måten man ønsker å spille på er på mange måter en nødvendig tilnærming for å ha suksess over tid. Det gjelder å ikke stå på stedet hvil. Man må hele tiden være i utvikling for ellers så blir man fort hengende etter. Muligens var det Drillo sin største svakhet som trener det at hans tanker ble for fastlåste i en bestemt måte å spille fotball på. Men for all del, i norsk målestokk er det kanskje bare han og Eggen som virkelig har satt store avtrykk etter seg som trener.

De som i mine øyne har spilt den mest aggressive og hissige fotballen jeg kjenner til er faktisk Guardiolas Barca, og de var jo også kanskje det laget som har spilt den mest possessionaktige fotballen. Så det er egentlig ingen motsetning med å spille med mye ballbesittelse og å være hissig og angrepsvillig. Gjenvinnings filosofien til Guardiolas Barca var av det ultrahissige slaget.

I dag er det vel tre klubber i verden som som kan sies å være verdens 3 store. To spanske og en tysk. Spansk fotball dominerer klubbfotballen, og i stor grad takket være latinske spillere, mange av dem dog fra miljøer som representerer noe annet enn den spanske fotballskolen. Og det er nok naturlig nok hvordan disse klubbene spiller som vil være mest trendsettene for hvordan også resten av klubbene i verden vil spille fotball. Her som ellers i livet så ser man hen til hva de store gutta gjør. Ingen av disse 3 store har på noen måte forlatt ideen om at det er bedre å ha kontroll over kula enn å overlate den til motstander og heller bare vente på et riktigere tidspunkt til å prøve å gjenvinne ballen, så påstanden til Drillo om at possession fotballen er på retur er for bombastisk. Selvsagt morsomt at lille Leicester kan hevde seg i kamp mot de store i England, men Leicester suksess, med sin måte å spille fotball på, vil antakeligvis ha like lang levetid som en døgnflue.

Kommentar

• _Jonern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 4400

Sesongen over før vi har passert mai måned - igjen. Demotiverende som faen.

Får håpe vi får fart på Edu og signerer han, så kan det bli noe interessant hvertfall.
                  ..................

Kommentar

• maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1311

Opprinnelig skrevet av _Jonern
                    Sesongen over før vi har passert mai måned - igjen. Demotiverende som faen.

Får håpe vi får fart på Edu og signerer han, så kan det bli noe interessant hvertfall.
                    Dagens kamp må fortest mulig i glemmeboka. De tre neste kan vinnes. 25 poeng halvveis er mulig!

Kommentar

• LS89
                      Kamptrådkongen
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2013
                      • 3417

Utrolig skuffende, og frustrerende. Tre tap på fire siste er ingen god oppskrift når vi snart runder mai måned. Ute av cupen i tillegg, som i fjor. Føler dette blir litt av det samme som vi var vitne til i forrige sesong. Og jeg er dessverre enig. 4-4-4 og ute av cup. Det er resultatene vi må leve med. Åtte poeng bak medalje. Det kan vi uansett se langt etter. Fem poeng ned til kvalifisering. I fare for å virke for negativ, men sesongen vil handle om å holde lagene bak oss på tabellen. For noe topp seks mannskap er vi ikke p.d.d.

Kommentar

• occean-fan!
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2006
                        • 753

medalje er vi ikke kapable til nei! Lagene som er i medaljekampen har innarbeidede systemer og presterer mer stabilt enn oss. Jeg er allikevel positiv i henhold til å kunne komme opp på en 5-6 plass. Vi er avhengig av en liten streak, og har tre overkommelige motstandere foran oss. I en så uforutsigbar liga som dette er ( med unntak selvfølgelig ) vil tre seiere på rad nå kunne føre oss et stykke oppover tabellen igjen. Akkurat nå ser jeg ikke hvordan vi skal trikse sammen tre seiere, men vet at vi har gode kvaliteter i spillergruppa som på sitt beste kan gå utenpå de fleste i tippeligaen. Akkurat nå synes jeg tabellposisjonen ser rettferdig ut utifra kvaliteten vi har vist.
                        Det må også gå ann å stille spørsmålstegn ved hvorfor Haugesund skal ha et bedre innarbeidet system enn oss da de har ny trener før sesongen. Håper og tror vi slipper nedrykksdiskusjon, men vi kan nok fort havne midt på!

Kommentar

• Børge
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2013
                          • 2565

Dagens kamp er kroneksempel på at man må ha en ordentlig plan i bunn og klare å spille mot etablert forsvar i stede for individuell frihet.
                          Sint og tverr på felt N

Kommentar

• LasseN
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2005
                            • 1610

Nok en sesong hvor målet blir nok poeng til å overleve.
                            LasseN

Kommentar

• Fugl1120
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 3528

Skulle ønske det var frustrasjon over dårlig dommer eller at Friday header over fra 1 meter på overtid som preget sinnet, men dessverre er det resignasjon. Erkjennelsen at jeg må holde ut i minst halvannet år til med et LSK som i beste fall vil stå stille i utvikling er tung å svelge.

Den store frykten ligger ikke i salg av Bonke eller Friday, men et identitetsløst lag som, uansett kvalitet i troppen, aldri vil hevde seg i toppen under dagens trenerregime. Vi henger overhode ikke sammen hverken offensivt eller defensivt. Strukturen i laget er fullstendig fraværende, og resultatet er 11 mann som jobber aleine og henger med huet. Runar snakker om at vi må jobbe hardere, men det eneste som varmer i dette laget er innsatsen. Det er ikke tabben til Skogseid, bommen til Friday eller Ofkirs stupende formkurve som plager meg. Det er den totale mangelen på samspill, plan og struktur.

Under Haglund tok vi noen steg i riktig retning, men kom aldri dit vi burde vært. Håpet var at Runar skulle kunne dytte oss et steg videre, men i stedet har vi tatt et skritt bakover. Runar har nå hatt halvannet år uten å utrette noen som helst positiv utvikling i måten laget fremstår. Ikke noe poeng å gjemme seg bak andre faktorer - dagens hawaii-fotball var illustrerende for LSK under Runar, og dersom det er sånn vi fremstår etter halvannet år har jeg rett og slett ingen tro på at det vil bli bedre.

Ute av cupen, sannsynligvis ute av kampen om topp 5, selv med en stall som absolutt burde kunne være med å kjempe i toppen. Årets sesong er over allerede før sommeren; personlig har jeg allerede begynt å telle dager til desember 2017.
                              Lauken er vår venn!

Kommentar

• _Jonern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 4400

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                Skulle ønske det var frustrasjon over dårlig dommer eller at Friday header over fra 1 meter på overtid som preget sinnet, men dessverre er det resignasjon. Erkjennelsen at jeg må holde ut i minst halvannet år til med et LSK som i beste fall vil stå stille i utvikling er tung å svelge.

Den store frykten ligger ikke i salg av Bonke eller Friday, men et identitetsløst lag som, uansett kvalitet i troppen, aldri vil hevde seg i toppen under dagens trenerregime. Vi henger overhode ikke sammen hverken offensivt eller defensivt. Strukturen i laget er fullstendig fraværende, og resultatet er 11 mann som jobber aleine og henger med huet. Runar snakker om at vi må jobbe hardere, men det eneste som varmer i dette laget er innsatsen. Det er ikke tabben til Skogseid, bommen til Friday eller Ofkirs stupende formkurve som plager meg. Det er den totale mangelen på samspill, plan og struktur.

Under Haglund tok vi noen steg i riktig retning, men kom aldri dit vi burde vært. Håpet var at Runar skulle kunne dytte oss et steg videre, men i stedet har vi tatt et skritt bakover. Runar har nå hatt halvannet år uten å utrette noen som helst positiv utvikling i måten laget fremstår. Ikke noe poeng å gjemme seg bak andre faktorer - dagens hawaii-fotball var illustrerende for LSK under Runar, og dersom det er sånn vi fremstår etter halvannet år har jeg rett og slett ingen tro på at det vil bli bedre.

Ute av cupen, sannsynligvis ute av kampen om topp 5, selv med en stall som absolutt burde kunne være med å kjempe i toppen. Årets sesong er over allerede før sommeren; personlig har jeg allerede begynt å telle dager til desember 2017.
                                Dette er vel dessverre helt korrekt. Selv har jeg prøvd lenge å leite etter positive ting i spillet. Men jevnt over må man vel kunne si at dette er planløst. Vi glimter til innimellom, kommer sikkert til å gjøre det utover i sesongen og, men noe stabilitet er det ikke. Jeg er i ferd med å gi opp dette prosjektet. Jeg er også redd det ikke er noe vits å telle dager til desember 2017, for hvis Runar skal erstattes så er det samme mann igjen som skal ansette ny trener. Vil det da være noe mer plan over det? Jeg har mine tvil.
                                ..................

Kommentar

• GIFKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2009
                                  • 8243

Opprinnelig skrevet av occean-fan!
                                  medalje er vi ikke kapable til nei! Lagene som er i medaljekampen har innarbeidede systemer og presterer mer stabilt enn oss.
                                  Og hva kan LSK lære av det? Er det noen grunn til at vi skal spille en type fotball som ikke har noe å falle tilbake på når ikke plan a fungerer, som er å score først? Og hvem sitt ansvar er det at vi ikke er et medaljejagende lag, er ikke det stikk i strid med den gjengse oppfatning her inne før seriestart? Var det ikke større forventninger på forhånd enn på det man kan nærmest huske å ha hatt ? Hva har stukket kjepper i hjulene? Stiller vi nå med juniorlag etter flust av skader?

Eller har vi rett til å kreve noe mer når vi selv finner på unnskyldninger for de med ansvaret? Det blir som når Bonke blir pepet ut for å senke tempoet istedenfor å kjøre gung ho fremover enda en gang et kvarters tid uti kampen i dag, like etter at vi har gitt bortelaget deres tredje klare mulighet på mål. Samtidig som den jevne Åråsentilskuer krever spill i lengderetning er de også klokkeklare på at bare seire og resultater teller. Man skal ha i pose og sekk uten konsekvensanalyse. Og går det ikke etter planen er det bare å si at laget ikke er godt nok og norsk fotball jo er ræva uansett. Og så får alt gå sin vante gang videre uten at noen henges til tørk for mangelen på resultater.

Det må være noe av en særnorsk sykdom.

Kommentar

• G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3320

Hadde det vært et bedre enn lag enn langt under middelmådige Viking på den andre banehalvdelen i dag hadde vi blitt massakrert. Vi kan ikke skylde på hverken dommer, marginer eller tilfeldigheter - dette var en kollektiv kollaps fra en gjeng som ikke virker å synes at det å spille fotball er det aller minste gøy.

Hadde det vært en enkeltstående kamp, så ok - slikt skjer. Sannheten er at vi har hatt en rekke svake kamper. Så mange at det har blitt standarden, og de få gode kampene er unntakene.

Situasjonen er alvorlig. Mange her inne trøster seg med at vi nå møter 3 dårlige motstandere og tror på 9 poeng, nærmest på autopilot. Med det spillet og den innsatsen vi har sett de siste kampene kan jeg love at det ikke vil skje. Vi henger ikke sammen hverken forover eller spesielt bakover, folkens.

Jeg mener ikke at Runar skal sparkes, men noen må ta tak i situasjonen - for slik det er nå får jeg fanden meg ikke sove om nettene!

Kommentar

• Børge
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2013
                                      • 2565

Opprinnelig skrevet av G-Man
                                      Hadde det vært en enkeltstående kamp, så ok - slikt skjer. Sannheten er at vi har hatt en rekke svake kamper. Så mange at det har blitt standarden, og de få gode kampene er unntakene.
                                      Helt korrekt analyse. Dette har blitt den nye standarden. Sesongen så langt har vært dårligere enn forventet - med ett eneste unntak: kampen borte mot Odd.

Situasjonen er alvorlig. Mange her inne trøster seg med at vi nå møter 3 dårlige motstandere og tror på 9 poeng, nærmest på autopilot. Med det spillet og den innsatsen vi har sett de siste kampene kan jeg love at det ikke vil skje. Vi henger ikke sammen hverken forover eller spesielt bakover, folkens.
                                      Jeg tror ikke at laget plutselig sprudler til og tar ni poeng i den neste kampene. Etter 12 kamper snitter laget med 1,33 poeng pr kamp - det er over 12 kamper med både god og dårlig motstand. Vi forventet vel at man skulle høvle over både Start og B/G, men så skjedde ikke.

Jeg mener ikke at Runar skal sparkes, men noen må ta tak i situasjonen - for slik det er nå får jeg fanden meg ikke sove om nettene!
                                      Jeg forventer ikke at han blir sparket - han blir ut kontraktstiden (minst). Skulle så gjerne hatt trua på at han gjorde det bra med dette laget, men det har jeg snart gitt opp helt. Synes han får veldig lite ut av laget.

2016 sesongen er pr definisjon over. Ute av cupen mot antatt dårligere motstand, ligger på "vår" 8. plass og alt ser veldig lite motiverende ut. Pluss for at Edu ser spennende ut, men da må han først signeres. I tillegg hadde klubben en fantastisk fin åpen dag på lørdag. Men dette er fattigmanns trøst når resultatene uteblir - det er resultatene som klubben lever på fra år til år. Resultatene er bunnen for klubbens eksistens i toppfotballen.
                                      Sint og tverr på felt N

Kommentar

• G-Man
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2011
                                        • 3320

Husker jeg så Sognal rundspille Viking i forrige runde, og det på bortebane. Blir på ingen måte en tur i parken å hente poeng der oppe - spesielt ikke hvis vi viderefører den defensive kvaliteten (fra hele laget) vi viste i går.

Kommentar

• maxpayne
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Apr 2006
                                          • 1311

Krisemaksimeringen når stadig nye høyder. Vi har tapt mot RBK, Godset, Molde og Viking. De tre førstnevnte er mye bedre enn LSK. Viking rangerer jeg også et lite hestehode foran på pr. dags dato selv om det er et lag det er mulig å slå hjemme på en halvgod dag. Det er mye dårlig med dagens LSK lag særlig defensivt, men det som gjør oss dårlig der er også vår styrke offensivt. Så langt i år har vi spillt ut vår offensive styrke, men dette vil høyst sannsynlig endre seg når Friday, Lundemo og Jradi forsvinner. Vi blir kjedigere å se på men poengfangsten blir omtrent den samme. Personlig så ser jeg fram til å nyte Erling som førsteforsvarer utover høsten, og en spillesugen Kolstad blir heller ikke feil.

Kommentar

Working...