NSA innklager LSK til Forbrukerombudet

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • artois
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • May 2004
    • 176

NSA innklager LSK til Forbrukerombudet

Som sikkert en del har fått med seg, har nå Norsk Supporterallianse gått til det skrittet å melde LSK inn til Forbrukerombudet for Cupfinalebillett-pakken. NSA har etter det jeg har forstått gjort dette på egenhånd, uten at Styret i KFL har fremmet eller ytret et ønske om dette.

Personlig syns jeg det er merkelig at en interesseorganisasjon for supporterne som NSA i utgangspunktet skal være, handler på egenhånd uten å snakke med den berørte supporterklubbens styre.
    Burde ikke heller NSA rette sin skyts mot NFF om fordelingsnøkkelen på antall Cupfinalebilletter? Og heller jobbe for at de klubbene som skal spille Cupfinale og deres supporterklubber, får et høyere antall billetter til deling enn de rundt 12 000 man får i dag.

Hvis denne kaffekoseklubben NSA kun makter å innlevere enkelte anmeldelser til Forbrukerombudet på ting de selv føler er urimelig, da kan man like godt legge ned hele kaffeslabraset!
    Mortus vivis praecipant
    ¤ Brigate Giallo ¤
  • ON
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3639

Tviler på at KFL har meldt dette til NSA,så tror dette er noe NSA har funnet ut at de skal gjøre selv, noe jeg ser på som ganske feil, ettersom NSA egentlig ikke har noe med saken å gjøre så lenge SUPPORTER KLUBBEN, blander dem inn, det er bare ENKELT personer som har blandet inn NSA i dette, og jeg tror disse enkelt personene er folk som går på 1,2 kamper i året. Foreksempel mot VIF.

Kan ikke se hvorfor jeg ikke skal betale 300 ekstra til klubben i mitt hjerte. Hadde gjort dette selvom jeg ikke hadde fått skjerf og flagg, (600 kroner bare for bilett), også jeg.

Kommentar

• otho
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Nov 2004
      • 183

Her kommer en lite kommentar til rb i dag,

NSA stå PÅ

beklager til alle som er lei av billettdiskusjonene.

Har ikke noe problem med at LSK trenger penger, helt ok å støtte dem.
      Det er også helt ok at KF-L tjener penger.
      Men hvorfor skal jeg gi penger til Sportshuset og staten?

Hvor mye tjener egentlig den enkelte? En liten lek med tall
      Jeg må betale 300 Nok ekstra.
      Staten vil da ha 75 Nok i moms (25% regnet jeg)
      Innkjøp totalt 40 Nok sa NSA i avisen

Med forbehold om at tallene over stemmer er det da igjen 185 Nok å fordele på LSK, KFL og Sportshuset

La oss si at Sportshuset skal ha min 70 Nok for lokalleie, personell bla bla
      LSK trenger penger så la oss si at LSK 100 Nok
      Det gir en rest på 15 NOK til KFL

Jeg vil heller ha gitt penger rett til LSK, trenger vel ikke et skjerf og et flagg til. Og en liten gaver er det jo ikke noe avgift på.
      Jeg kunne jo ha gitt pengene til Tifo i stede for sportshuset og staten...

Vet jo ikke hvor mye penger folk vil være villige til å bruke på andre effekter/arrangementer når man føler seg lurt. Husker jo tilbake til boikotten fra enkelte når billettprisene ble lagt på foran en VIF kamp for noen årsiden…

Jeg vil like fult kjøpe alle pakkene som trengs til meg og mine.
      eLSKe i gode og onde dager....
      eLSKe til døden skiller oss av....
      å eLSKe er inge hobby, det er en livsstil

Kommentar

• artois
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • May 2004
        • 176

Opprinnelig skrevet av otho
        Vet jo ikke hvor mye penger folk vil være villige til å bruke på andre effekter/arrangementer når man føler seg lurt. Husker jo tilbake til boikotten fra enkelte når billettprisene ble lagt på foran en VIF kamp for noen årsiden…
        Med fare for å virke avdramatiserende på denne "betente" billettpakken, så er det vel ikke et tungtveiende flertall som her føler seg lurt ?

Og når det gjelder boikotten fra 1999, så skal det bli spennende å se om folk som tok meget sterk avstand og var særdeles krasse i sin kritikk av at prisene på bortebillettene ble satt opp (les: Ronnie the rønner), er like prinsippfaste den dag i dag, og boikotter Cupfinalen ?

Men hovedpoenget i mitt innlegg var dette med at NSA som er en interesseorganisasjon for supporterklubbene i Norge, handler på egne vegne og ikke etter innspill fra den eller de berørte supporterklubbene.
        Mortus vivis praecipant
        ¤ Brigate Giallo ¤

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Også jeg reagerer på at NSA har innrapportert dette uten KFLs støtte. Det er sikkert delte meninger om saken, og det er klart at kr. 300,- på toppen av en ellers dyr billett er mye - i sær hvis flere i familien skal på kampen.

På den annen side: Dette blir årets fest for oss kanarifans, og på fest løper jo kronene gjerne fort... Og cupfinaleskjerfet blir uansett en fin suvernir. Og de 300,- kronene går jo til en jævlig god sak: LSK.

La derfor ikke denne fillesaken ta for mye oppmerksomhet fra alt det positive som er på gang !

Kommentar

• Vegar Hjermundrud
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2003
            • 423

Re: NSA innklager LSK til Forbrukerombudet

Opprinnelig skrevet av artois
            Burde ikke heller NSA rette sin skyts mot NFF om fordelingsnøkkelen på antall Cupfinalebilletter? Og heller jobbe for at de klubbene som skal spille Cupfinale og deres supporterklubber, får et høyere antall billetter til deling enn de rundt 12 000 man får i dag.

Hvis denne kaffekoseklubben NSA kun makter å innlevere enkelte anmeldelser til Forbrukerombudet på ting de selv føler er urimelig, da kan man like godt legge ned hele kaffeslabraset!
            Nå vet jeg ikke hvor godt du kjenner til Norsk Supporterallianse og arbeidet som gjøres der, men bare til opplysning så har det skjedd en økning i antallet billetter fordelt til de deltagende lag i cupfinalen. Ifjor var antallet 11000, i år er antallet 12000 og neste år blir det, så vidt jeg husker, 13 000. Endringen kom som et resultat av forslaget til en arbeidsgruppe bestående av NFF og NSA. Mange vil sikkert, med rette, hevde at antallet billetter til de deltagende klubbene i cupfinalen er for lavt, men det er heller ingen grunn til ikke å ønske forbedringer velkommen. Det er også grunn til å spørre hva faen klubbene har gjort for å endre billettfordelingen til cupfinalen.

Saken er klaget inn for Forbrukerombudet for å få en vurdering av lovligheten i praksisen med tvungen pakking av billettene. Dette er en problemstilling som regelmessig dukker opp i forbindelse med cupfinalen og som NSA ønsker avklart på prinsipielt grunnlag slik at fotballsupportere vet hva de kan forvente når favorittlaget har nådd fram til Ullevaal. Hvis du gidder kan du gå inn www.fotballsupporter.no og lese mer.

Jeg sitter som Kanari-Fansens styremedlem i NSA og dersom du ønsker mer informasjon om kaffeselskapene våre kan du ta kontakt.

Vegar
            Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

Kommentar

• Gullars
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2005
              • 355

Skjønner ikke at dette er noe og diskutere, enten man mener det ene eller det andre, er salget ulovlig, så er det ulovlig, hjelper ikke om vi syns det er riktig eller ikke, LSK Sporsklubb må følge loven uansett.

Kommentar

• otho
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Nov 2004
                • 183

Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
                Opprinnelig skrevet av artois
                . Ifjor var antallet 11000, i år er antallet 12000 og neste år blir det, så vidt jeg husker, 13 000. Endringen kom som et resultat av forslaget til en arbeidsgruppe bestående av NFF og NSA.
                Jeg vil bare si at NSA og Vegard særskilt gjør en kjempe jobb for alle supportere, LSK og KFL.

Saken er klaget inn for Forbrukerombudet for å få en vurdering av lovligheten i praksisen med tvungen pakking av billettene. Dette er en problemstilling som regelmessig dukker opp i forbindelse med cupfinalen og som NSA ønsker avklart på prinsipielt grunnlag slik at fotballsupportere vet hva de kan forvente når favorittlaget har nådd fram til Ullevaal. Hvis du gidder kan du gå inn www.fotballsupporter.no og lese mer.

Jeg sitter som Kanari-Fansens styremedlem i NSA og dersom du ønsker mer informasjon om kaffeselskapene våre kan du ta kontakt.

Vegar
                Takk Vegard for den jobben du har gjort, takk for alle de timene du har brukt.

Også en takk til NSA som viser at det nytter.

PS : jeg synes det er riktig å kjøre saken inn til Forbrukerombudet, det er viktig at vi står samlet. Det har vi gjort for, og vi må gjøre det igjen.

STÅ PÅ

Kommentar

• ON
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3639

Opprinnelig skrevet av Gullars
                  Skjønner ikke at dette er noe og diskutere, enten man mener det ene eller det andre, er salget ulovlig, så er det ulovlig, hjelper ikke om vi syns det er riktig eller ikke, LSK Sporsklubb må følge loven uansett.
                  Nå er det vel sagt at forbrukerrådet uansett ikke rekker å behandle det før bilettsalget starter, så dermed får vi vel selge pakkene?

Hadde det vært ULOVLIG I KLARTEKST, hadde dem ikke måtte behandlet saken, da hadde det vært ulovlig, og saken hadde vært klar.

Kommentar

• otho
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Nov 2004
                    • 183

Håper at ingen har med seg de nye flaggene og skjerfene på finalen.
                    Det er en grei form for boikott.

Et annet alternativ hadde jo vært å betalt pengene men ikke tatt med varene (les : skjerf og flagg). Men det er det nok færre som blir med på.

Kommentar

• artois
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • May 2004
                      • 176

Vegar
                      I dagens RB står det å lese at blant annet Odd ble anmeldt for det samme i 2002, glemte man da i anmeldelsen å få vurdert lovligheten av dette ?
                      I og med at man tre år etterpå, tydeligvis fortsatt kan selge pakker.

Jeg "gadd" også (er ikke så lat at det gjør noe) å ta en sveip innom linken, og her stod det å lese i den innsendte klagen at;

"Det vises også til korrespondanse mellom Forbrukerombudet og Odd Ballklubb i 2002 hvor samme problemstilling vurderes og hvor Forbrukerombudets konklusjon i brev av 2. oktober 02 var at koblingen mellom salg av billett og supporterartikler utgjør et urimelig avtalevilkår og var i strid med markedsføringslovens § 9a"

Her står det altså at det var et urimelig avtalevilkår, og var i strid med markedsføringsloven. Siden den gang har det gått tre år, og ettersom tydeligvis NSA har en dialog med NFF når det gjelder billetter til Cupfinalen, hvorfor har man da ikke klart å få med seg denne avgjørelsen inn til NFF ? Da hadde man hatt i klartekst at dette ikke var lovlig.
                      Personlig er jeg av samme oppfatning som Roger Solheim i NFF, at det er greit at klubbene kan se sitt snitt til å tjene litt ekstra, fordi som han sier det; "De har fortjent det".

Men noe av hovedpoenget mitt Vegar, var at jeg syns det er svært urimelig at en slik interesseorganisasjon handler på vegne av hva noen få personer i ledelsen der tenker om saken, fremfor å handle på vegne av den eller de berørte supporterklubbene. Dere handler jo ikke på vegne av et ønske fra Kanari-Fansen....
                      For det er vel det dere i NSA er ?
                      En organisasjon for de mange supporterklubbene land og strand rundt, og ikke en organisasjon for den generelle tilskuer ?

Og når det blir slik at dere i NSA fremmer anmeldelser etter eget forgodtbefinnende, så tillater jeg meg å kalle dette en kaffeklubb med kaffeslabras, hvor personer er mer opptatt av egne meninger enn å handler på vegne av sine medlemmer.

Men, det finnes mye god kaffe!
                      Mortus vivis praecipant
                      ¤ Brigate Giallo ¤

Kommentar

• artois
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • May 2004
                        • 176

Glemte å legge til den her (sakset fra NSA sine hjemmesider);

"Vedtekter for NSA

§ 1 FORMÅL
                        Norsk Supporterallianse (NSA) er en uavhengig interesseorganisasjon for supporterklubber. NSA skal ivareta medlemsklubbenes interesser overfor andre organisasjoner og media. NSA skal arbeide aktivt for konfliktløsende og kontaktskapende tiltak mellom supporterklubbene. NSA skal aktivt koordinere supporterarbeid i forhold til landslaget."

Dette er den eneste paragrafen som beskriver NSA sin virksomhet. Her står det klart og tydelig (man er jo opptatt av slikt), at NSA skal ivareta medlemsklubbenes interesser. Det står ingenting her om at man skal handle på egen hånd mot klubber man føler gjør noe urimelig.
                        Man kan jo selvfølgelig ikke nekte noen å levere inn en anmeldelse til Forbrukerområdet, det er jo alles rett til det. Men poenget mitt understrekes jo her ved at NSA går i mot sine egne vedtekter, ved at de handler på egen hånd mot en fotballklubb, og ikke på vegne av en supportermedlemsklubb.

Kan dette være riktig da ?
                        Mortus vivis praecipant
                        ¤ Brigate Giallo ¤

Kommentar

• Tufte
                          Juniormedlem
                          Ferskenpels
                          • Oct 2005
                          • 3

Opprinnelig skrevet av Nordby

Kan ikke se hvorfor jeg ikke skal betale 300 ekstra til klubben i mitt hjerte. Hadde gjort dette selvom jeg ikke hadde fått skjerf og flagg, (600 kroner bare for bilett), også jeg.
                          Det er jo fint at endel vil støtte med 300 kr. for å pynte på underskuddet, men det må jo for faen være en frivillig sak og ikke bli tredd nedover øra på folk. Det at det koster fra 1200-1800 kr. ekstra for en famile er en ting, men det er prinsippet som irreterer mest. Synes det er dårlig at ikke KFL reagerer på dette.....

Kommentar

• Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3501

Jeg synes det er helt ok at man tar det ekstar for å farge cola svingen helt gul! Og er viktig at klubben kan utnytte de mulighetene man har til å tjene ekstra penger. Skjønner ikke at det finnes noen i KFL eller LSK som kan klage på denne ordningen i det hele tatt.
                            HELE ULLEVAAL I GULT OG SVART!!! Blir det bedre??

Kommentar

• ON
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3639

Jepp enig. For min del blir det å klage helt tåplig, men samtidig skjønner jeg det når en familie på 4 foreksempel skal kjøpe, og må betale 2400 i stedenfor 1200...

Kommentar

• Necrite
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Aug 2005
                                • 164

Jeg er overbevist om at styret i KFL allerede har diskutert å sagt hva dem mener om denne saken i møtene dem har hatt angående billettfordelingen.

Å derfor ikke tar denne diskusjonen i all offentlighet med Media i tillegg.

Som noen har nevnt før. All PR er ikke nødvendigvis GOD PR.

600 kroner for årets største begivenhet er uansett en overkommelig pris.

Enkelte spesial konserter og lignende kan fort også komme opp i denne kostnadden
                                Fugla er RÅ... Forza fugla

Kommentar

• 50 Kent
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Jun 2005
                                  • 55

Jeg tror ikke kostnaden er poenget her, og grunnen til at denne saken takket være RB nå er full av varm-luft.
                                  Ingen tvil om at det er kjipt for familien på fire som får en drøy ekstrakostnad, men jeg tror de fleste er villig til å bla opp for en køppfinale! Og køppfinalen er den den mest omtalte enkeltkampen i løpet av en sesong i en tippeliga som aldri har vært mer populær.

Og fotball er bissniss blitt, uansett åssen man snur og vender på det.
                                  Hadde ALLE billettene blitt lagt ut til fritt salg hadde de kostet tre tusen kroner stykket.

Men, det er prinsippet LSK har gått løs på her. Og det er betenkelig. Jeg må jo si at reaksjonene fra Fjørtoft og Per M. var rimelig avbalanserte i avisene i dag. Dette har de garantert kalkulert med og håper bare at et maks gult Ullevål og den PR'en det gir får folk til å glemme denne saken.

Men det bør være rom for at folk får reagere på detta, også kanarifans.

Og bare så det er sagt, jeg skal selvfølgelig ha billetten på sesongkortet mitt, bukse, skjerf, truse og hatt. Og flagg.
                                  Koste hva det koste vil.
                                  \"Først gikk jeg til venstre, det gjorde han også. Deretter gikk jeg til høyre, det gjorde han også. Siden gikk jeg til venstre og han gikk og kjøpte pølse\".
                                  -Zlatan-

Kommentar

• Joppe
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Dec 2003
                                    • 173

Jeg reagerer på at LSK med viten og vilje gjør dette selv om de vet det er i strid med lovverket. De risikerer dårlig PR i media og sanksjoner ala det Odd fikk når de prøvde på det samme (Nå får ikke Forbrukerombudet tid til å behandle saken før lørdag, så billettsalget går som vedtatt)...De vet at supporterne gjør alt for å følge laget sitt på Ullevål, og spekulerer i dette.
                                    Dette synes jeg er smålig av LSK. Skulle ønske de hadde samme guts som Molde. Pengene er ikke problemet for meg, jeg er mest uenig i prinsppet.

Kommentar

• 50 Kent
                                      Medlem
                                      Hoffnarr
                                      • Jun 2005
                                      • 55

Opprinnelig skrevet av Joppe
                                      Jeg reagerer på at LSK med viten og vilje gjør dette selv om de vet det er i strid med lovverket. De risikerer dårlig PR i media og sanksjoner ala det Odd fikk når de prøvde på det samme (Nå får ikke Forbrukerombudet tid til å behandle saken før lørdag, så billettsalget går som vedtatt)...De vet at supporterne gjør alt for å følge laget sitt på Ullevål, og spekulerer i dette.
                                      Dette synes jeg er smålig av LSK. Skulle ønske de hadde samme guts som Molde. Pengene er ikke problemet for meg, jeg er mest uenig i prinsppet og motivet bak dette.

My point (almost) exactly.
                                      \"Først gikk jeg til venstre, det gjorde han også. Deretter gikk jeg til høyre, det gjorde han også. Siden gikk jeg til venstre og han gikk og kjøpte pølse\".
                                      -Zlatan-

Kommentar

• andee
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2004
                                        • 1191

Opprinnelig skrevet av Joppe
                                        Dette synes jeg er smålig av LSK. Skulle ønske de hadde samme guts som Molde.
                                        Jeg henger ikke helt med. Hva er det Molde har gjort? Starta ikke pakkesalget der oppe en uke før her, noe saom ga NSA og Forbrukerombudet enda dårligere tid med å få stansa det? Skjønner at Lillestrøm SK og Molde tilbyr supporterne sine to vidt forskjellige pakker, men uten sesongkort på Røkkeløkka hadde du i utgangspunktet ingen valgfrihet der heller. Molde solgte først singel-billetter til noen få sesongkortinnehavere, mens resten måtte kjøpe både reise og opphold i tillegg. Nå som pakkesalget går smått kan folk velge bort enten reise eller opphold, men ikke begge deler.

At media nå sverter klubben vår opp og ned har også mye med posisjonen vår å gjøre, både geografisk og at vi er litt elska/forhatte. Hadde Glimt eller Molde gjort nøyaktig det samme hadde ville det nok storma langt mindre.
                                        TS05 - Felt C

Kommentar

Working...