For laaange tråder

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    For laaange tråder

    En viktig Forum-regel som det stadig stresses på er at man ikke skal lage nye tråder, men gjenbruke gamle tråder. Regelen er god, men bare inntil en viss grense. Cupfinale-billett-tråden f.eks. er alt for lang. Det går en smertegrense på rundt 10-15 sider før det blir for mange sider å gå gjennom. Noen sier at de har problemer med å lese gjennom alle de 50-60 sidene for å finne et svar. Disse blir bare møtt med kritikk, mens de burde blitt møtt med forståelse. Det er håpløst at noen, som bare er optatt av en spesiell ting i forhold til billettter, blir nødt til å grave seg gjennom 500 innlegg som stort sett handler om helt andre ting.

    Hvis vi tar cupfinalebilletter-tråden igjen som eksempel så kunne den med fordel vært delt opp i disse trådene:
    • Telefonsalget
    • Fordeling av LSK's og KFL's billetter
    • "Pakkesaken"
    • Sitte eller stå
    • Numerrert eller unummerert


    Jeg oppfordrer derfor de som sender innlegg til lange tråder om å tenke seg godt om og vurdere å starte en ny tråd hvis det er et tema som har en ny vri, eller som har potensiale til å få mange innlegg.
    RoyVaadal.
  • McGuffy
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 5099

    #2
    Du sier mye fornuftig, men mye kunne blitt løst hvis man hadde muligheten til å få opp alle innlegg på samme side.

    Da hadde man sluppet all sideskiftinga.

    McGuffy

    Kommentar

    • Do'h
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 1891

      #3
      eller lage en "midlertidig" eget forum om Cupfinalen blandt LSK og KFL, Sanger, Turer og, Fotball generelt og annet.
      Som såklart slettes når cupfinalen er over.
      LSK FOR GULL 2006

      Kommentar

      • Matti
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2005
        • 895

        #4
        Opprinnelig skrevet av Do'h
        eller lage en "midlertidig" eget forum om Cupfinalen blandt LSK og KFL, Sanger, Turer og, Fotball generelt og annet.
        Som såklart slettes når cupfinalen er over.
        Og et for julestria, et for kjøp og salg og et for idioter. Skal vi dele opp hele jævla forumet i 40 underkategorier?

        Kommentar

        • ON
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3639

          #5
          Opprinnelig skrevet av Matti
          Opprinnelig skrevet av Do'h
          eller lage en "midlertidig" eget forum om Cupfinalen blandt LSK og KFL, Sanger, Turer og, Fotball generelt og annet.
          Som såklart slettes når cupfinalen er over.
          Og et for julestria, et for kjøp og salg og et for idioter. Skal vi dele opp hele jævla forumet i 40 underkategorier?
          Akkurat det med cupen syns jeg faktisk var en god ide...

          Kommentar

          • Do'h
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 1891

            #6
            Opprinnelig skrevet av Matti
            Opprinnelig skrevet av Do'h
            eller lage en "midlertidig" eget forum om Cupfinalen blandt LSK og KFL, Sanger, Turer og, Fotball generelt og annet.
            Som såklart slettes når cupfinalen er over.
            Og et for julestria, et for kjøp og salg og et for idioter. Skal vi dele opp hele jævla forumet i 40 underkategorier?
            Nei men når tråden for cupfinalen har kommet opp til nesten 80 sider og alle lurer på ditt og datt hadde det vært det enkleste, for å holde det innenfor en ramme og at ikke hele Lillestrøm Sportsklubb/Kanari Fansen Lillestrøm forumet blir fylt opp med kun Cupfinale viss og vass.

            Eller rett og slett laget en FAQ som en annen snakket om i en annen tråd.

            Som hadde vært det aller beste.
            LSK FOR GULL 2006

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #7
              Opprinnelig skrevet av Matti
              ... og et for idioter.
              I så fall blir det den desidert best besøkte delen av forumet...
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • ON
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2004
                • 3639

                #8
                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                Opprinnelig skrevet av Matti
                ... og et for idioter.
                I så fall blir det den desidert best besøkte delen av forumet...
                Da får Rønnern forumet han alltid har drømmt om også. Et eget forum! :lol:

                Kommentar

                • gj
                  Seniormedlem
                  • Nov 2003
                  • 3360

                  #9
                  PhpBB (forumet som brukes) gjør det mulig for administratorer ikke bare å slette og stenge temaer, men også å dele temaer.

                  Er en god ide å bruke dette litt oftere.

                  Det eneste er at dette må brukes tidlig når en diskusjon sklir ut i to andre interessante debatter. Adminen må nemlig manuelt huke av alle innlegg som skal inn i en ny tråd.

                  "Vis alle" har jeg ikke sett for phpBB, men rEPPA er mer inne i add-ons enn meg.

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Glenn
                    PhpBB (forumet som brukes) gjør det mulig for administratorer ikke bare å slette og stenge temaer, men også å dele temaer.
                    Dette høres interessant ut. Spesielt oppmerksom bør admin-folket da være for tråder som vokser over 8-10 sider. Trådene er en av de største fordelene i forhold til f.eks. en mailingliste. Men ekstremt lange tråder gjør at Forumet virker dårligere enn en mailingliste.
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • gamle-perta
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2004
                      • 2418

                      #11
                      En av utfordringene med å strukturere forumet for "mye" er å oppdra brukerne til å skjønne at det f eks finnes flere tråder som i bunn og grunn handler om det samme temaet.
                      En annen spørsmålsstilling er hvor mye du skal strukturere forumet før du dreper noe av den spontaniteten og "underbukse-argumentasjonen" som gjør forumet mer levende og underholdende enn f eks lista..

                      Mvh
                      Gammer`n
                      Mvh
                      Gammer´n (Per T)

                      Kommentar

                      • RoyVaadal
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2004
                        • 4055

                        #12
                        I stedet for å ha urealistiske ambisjoner om å oppdra alle brukerne, så støtter jeg Glenns forslag om at admin-gutta er mer aktive i forhold til å splitte opp de lange trådene.

                        Det handler både om å være litt forutseende i forhold til hvilke tråder som kommer til å bli lange, og etterpåkloke for å splitte tråder der det er mange helt uavhengige debatter som pågår.
                        RoyVaadal.

                        Kommentar

                        Working...