Opprinnelig skrevet av Rønnern
Jeg mener ikke å si at å hente Bertheussen er en feil, men jeg er opptatt av romeriksprofilen. Jeg tenker at man gruppere nye spillere i tre:
1) De som allerede er gode nok til å forsterke førstelaget
2) De virkelige store talentene
3) Stallfyll, dvs spillere som kanskje kan bli bra nok og som er greie å ha i dag i akutte skadesituasjoner
Uansett hvem vi henter ser jeg selvfølgelig helst at de er født og oppvokst i det rektangelet som Nitelva, Fetveien og Isakveien danner, men spillere i gruppe 1 og 2 kan ha hvilken bakgrunn de måtte ønske. Om de er fra Oppland, Finnmark, Skåne eller Ulan Bator spiller ingen rolle så lenge de ønsker å spille for Sportsklubben. Men nye spillere i kategori 3, stallfyllet, ser jeg helst at kommer fra Romerike. Det gir iallfall en viss romeriksprofil - og det er bedre enn ingenting.
Da nyheten om Bertheussen slapp fikk jeg en klar følelse av at man fra U21- merkelappen uten videre sluttet at han hører hjemme i kategori 1 eller helst 2. Det syns jeg, som jeg tidligere har vært inne på til kjedsommelighet, ikke CV'en hans uten videre underbygger. Tvert imot kunne det lukter litt stallfyll av ham. I så fall ville det etter min mening være riktigere å fortsette å jobbe med de virkelig store talentene (som jeg innbiller meg at Reginiussen er, men jeg inrømmer glatt at det er gjetting) eller gi romerikinger sjansen.
Men for all del, dette er ren papirsynsing. De som har signa ham har sett ham og vet hva han står for. Det gjør ikke jeg.
Kommentar