Fuglas A-stall i 2006

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3226

Fuglas A-stall i 2006

Etter at Bertheussen er klar, har følgende 19 spillere kontrakt for hele 2006 eller lenger:

20 Per Magne Misund: 34 - 09.05.71 - 180/82 - 2006
    5 Christoffer Andersson: 27 - 22.10.78 - 173/71 - 2006
    23 Pål Steffen Andresen: 23 - 19.05.82 - 188/80 - 2008
    13 Frode Kippe: 27 - 17.01.78 - 194/90 - 2009
    xx Eirik Bertheussen: 21 - 02.04.84 - 185/74 - 2008
    3 Shane Peter Stefanutto: 25 - 12.01.80 - 177/78 - 2007
    2 Anders Rambekk: 29 - 19.08.76 - 190/81 - 2007
    9 Johan Petter Winsnes: 30 - 15.11.75 - 183/83 - 2007
    17 Kasey Desmond Wehrman: 28 - 16.08.77 - 180/80 - 2007
    7 Espen Søgård: 26 - 10.10.79 - 183/72 - 2009
    25 Robert Korén: 25 - 20.09.80 - 175/71 - 2006
    8 Khaled Mouelhi: 24 - 13.02.81 - 180/71 - 2008
    12 Bjørn Helge Riise: 22 - 21.06.83 - 175/7x - 2008
    xx Trond Bjarne Olsen: 21 - 05.02.84 - 174/66 - 2008
    6 Pål Strand: 29 - 09.03.76 - 180/80 - 2009
    16 Mato Grubisic: 23 - 25.06.82 - 188/88 - 2006
    15 Michael Mifsud: 24 - 17.04.81 - 164/62 - 2007
    11 Magnus Myklebust: 20 - 08.07.85 - 172/7x - 2007
    18 Arild Gilbert Sundgot: 27 - 17.04.78 - 190/85 - 2007

Av dagens spillere kan disse forsvinne:

1 Heinz Müller: 27 - 30.05.78 - 195/97 - 2005
    41 Claus Reitmaier: 41 - 17.03.64 - 187/9x - 2005
    30 Eirik Christian Jansen: 21 - 22.05.84 - 193/83 - 2005?
    26 Harald Hauge: 21 - 12.05.84 - 184/78 - 2005
    14 Sasa Radulovic: 27 - 31.07.78 - 178/74 - 2005
    24 Andreas Jacob Haddad: 23 - 05.05.82 - 189/77 - 2005
    10 Erik Magnus Powell: 31 - 28.10.74 - 185/83 - juli 2006

Det mest uavklarte er keepersituasjonen. Hvis Reitmaier m/familie kan overtales forsvinner trolig Heinz. Hvis ikke, er Heinz en klar kandidat som neste års førstekeeper. I begge tilfeller (med bare én av disse) vil en trolig hente inn en yngre keeper som Jan Kjell Larsen eller Niki Mäenpää, men forlengelse (og mer ansvar og spilletid på høyt nivå) ser også ut til å være aktuelt for Eirik Jansen ("alle våre fire keepere er interessante videre" er det sagt helt nylig). Misund glir vel gradvis over i andre oppgaver for klubben, men vil fortsatt kunne være en reservekeeper også neste år.

Hva klubben eventuelt tilbyr Harald Hauge blir spennende å se. Han var mye skada i første halvår, men har vært en klippe på andrelaget, og er snart den eneste yngre lokale spilleren. Det samme gjelder for så vidt Mato, som har kontrakt også neste år, men fort kan bli leid ut videre eller forsvinne.

Sasa forsvinner tilbake til Tyskland, det er vel offisielt opplest og vedtatt.

Blant spissene er det (bortsett fra Mato, som jeg personlig håper får flere sjanser) vel mest sannsynlig at Powell går, kanskje alt før 1. juli, og at Haddad får den svenske spissplassen.

Jeg må innrømme at med de antatte 24 kan dette se ut som en bra stall for neste år, med en første-11'er omtrent slik:

Reitmaier/Müller
    Andersson-Andresen-Kippe-Strand
    Riise-Wehrman-Korén-Olsen
    Mifsud-Sundgot

og en nesten like god innbytterbenk:

Larsen/Jansen
    Hauge-Bertheussen-Rambekk-Stefanutto
    Winsnes-Mouelhi-Grubisic-Søgård
    Haddad-Myklebust

for bare å ta et par mulige kombinasjoner. (Ikke at dette er mine favorittoppstillinger, det er heller tips om mulige valg fra trenerne; at Søgård ikke er førstevalg og heller ikke på SMB her burde jo vise det....)

Nå gjelder det, om mulig, å forlenge Stoffes og Robbies kontrakter i løpet av vinteren. RB i dag skriver at Sundgots kontrakt går ut 2006, men her mener jeg ut fra RB-meldingene da han forlenga for et par år siden at han da skreiv under til og med 2007. Om Olsen og/eller Bertheussen vil være disponible før 1. januar (f.eks. for eventuelt Royal League-spill...) er jeg heller ikke sikker på, men det vil nok kunne la seg ordne siden Glimt og Pors har lite å gjøre annet enn vintertrening før neste sesong.

gilbert

som verken tror Erlandsen har 20 mill til Sundgot eller at Fjørtoft har 10 mill til Occean.
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

Re: Fuglas A-stall i 2006

Opprinnelig skrevet av gilbert
    RB i dag skriver at Sundgots kontrakt går ut 2006, men her mener jeg ut fra RB-meldingene da han forlenga for et par år siden at han da skreiv under til og med 2007.
    Du har helt rett, gilbert!

Her er beviset: http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-mag...icle829177.ece

Så gjenstår det å avgjøre hvilken av de to RB-artiklene vi skal stole mest på.
    RoyVaadal.

Kommentar

• Franken
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2004
      • 1036

Alle tiders måte å feire sitt 300. innlegg på gilbert! Gratulerer

Enig med du, det kan se ut til at vi også neste år har en tropp som bør kunne hamle opp med de beste i Norge. Gi gutta, med tyskeren i spissen, noen år å jobbe på, så er vi på topp snart!
      Fra Baillsund

Kommentar

• Justnes
        Medlem
        Hoffnarr
        • Nov 2003
        • 57

Virker som en fin og meget sterk stall det der ja. Synes Fjørtoft/Rösler/Halle imponerer på spillemarkedet med en ny gratis signing av et kommende stortalent i Bertheussen. Eneste usikkermomentet jeg ser er på keeperplassen. Jeg tipper Reitmaier forsvinner da han vil hjem til Tyskland med familie og nok helst vil legge opp på topp. Synes da ikke Müller er god nok. Han viste usikkerhet i første seriekamp, og har vel ikke blitt noe bedre av en sesong med benkesliting. Synes vi derfor skal la tyskerne gå jeg. Sats på Jansen/Misund som annenkeeper og sign Thomas Myhre som førstekeeper. Han skal vel kjøpe hus i Oslo-området, og da står det vel mellom Fredrikstad (som kanskje rykker ned), Lyn og oss siden VIf har en klassekeeper. Myhre er Norges beste keeper, og ville vært gull verdt for oss neste år.

Jeg stiller også et spørsmålstegn ved Haddad. Er enig han har imponert med fin teknikk og bra rykk, men en spiss som ikke scorer mål er jeg ikke så lysten på å signe. Regner dog med at Rösler/Halle har bedre forutsetninger enn jeg for å vurdere om Haddad er noe for oss i fremtiden. Er veldig lysten på en skikkelig målmaskin neste år, men nå har jo Arild 11 kasser i serien (4. plass på topscorerlisten) og Mifsud hadde vel 6 før han ble skadet, så man skal kanskje bare være fornøyde med at vi har noen målmaskiner i stallen allerede.
        Selv om jeg nok alltid vil drømme om en 20 målsscorer på topp hos fugla.
        Petter Justnes

Kommentar

• gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3226

Opprinnelig skrevet av Justnes
          Jeg stiller også et spørsmålstegn ved Haddad. Er enig han har imponert med fin teknikk og bra rykk, men en spiss som ikke scorer mål er jeg ikke så lysten på å signe
          Jeg regner med at du ikke var på stadion da Haddad skårte på overtid mot Gjøvik/Lyn ?

Jeg er også ørlite grann i tvil om innsats, løpskapasitet og duellstyrke, men når det gjelder skuddfarlighet støtter jeg meg på de 13 måla han skårte i Superettan i 2004. Holdningene virker såpass positive at jeg regner med at de kan oppmuntres og forsterkes av en Rösler (og en Halle) med helt andre evner til individuell behandling her (jf Wehrman og Mifsud) enn Erlandsen. Og med holdninger kommer også innsats, løpsstyrke og duellspill (se på Korén og alt nå Mouelhi, som begge var uvante med så mye løping og duellspill).

Jeg har ingen ting i mot Thomas Myhre, og synes det hadde vært en god løsning, men jeg tror faktisk at Heinz Müller har utvikla seg en god del der han var svak i starten av sesongen (tilbakespill, utspill, for mye boksing i felten). Det bekrefta også Rösler da jeg kommenterte det ved en andrelagskamp vi havna ved siden av hverandre for ikke lenge siden.

gilbert

Kommentar

• Justnes
            Medlem
            Hoffnarr
            • Nov 2003
            • 57

[quote="gilbert"] Jeg regner med at du ikke var på stadion da Haddad skårte på overtid mot Gjøvik/Lyn ?

Hehe, skal innrømme at jeg ikke var det. Som student i København er det vanskelig nok å komme seg hjem til noen helgekamper.

Poenget mitt er at jeg var der mot Enga borte (hvor han imponerte meg stort med rykk og teknikk, men ikke med avslutningene), var der mot Tromsø og mot Bodø og synes ikke han imponerte så mye da. Nå er jo inntrykket mitt basert på relativt få minutter, og scoringene kommer vel kanskje med spilletid og form. Det er derfor jeg vil la tvilen komme han til gode, men tror ikke han er den superspissen mange her på forumet mener. Måtte han bare motbevise mine ord!

Når det gjelder spisser, så synes jeg det hadde vært interessant hvis Rösler hadde gitt Mato litt mer tillit når han kommer tilbake fra utlån. Så han borte mot Fredrikstad ifjor, og i den omgangen imponerte han stoooort. Ser du setter han på midtbanen i din reserve 11er, og da jeg ikke har sett han i særlig mange minutter annet enn den omgangen lurte på jeg om han kan være et fremtidig alternativ der også. Synes uansett det hadde vært bra å beholde han og Harald Hauge i stallen som talentfulle romeriksgutter.

Når det gjelder keepere, så er jeg beroliget av at Müller har bedret seg på akkurat de områdene, siden han virket meget usikker der, men god og sikker ellers. Drømmeduoen min i mål er Müller/Myhre og Jan Kjell Larsen. Da er vi godt forspent på den plassen i maaange år fremover. Hehe, hvis vi ikke kan overtale bestefar til å ta en sesong til da! Hadde ikke vært så verst det heller!
            Petter Justnes

Kommentar

• gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3226

Opprinnelig skrevet av Justnes
              Når det gjelder spisser, så synes jeg det hadde vært interessant hvis Rösler hadde gitt Mato litt mer tillit når han kommer tilbake fra utlån. Så han borte mot Fredrikstad ifjor, og i den omgangen imponerte han stoooort. Ser du setter han på midtbanen i din reserve 11er, og da jeg ikke har sett han i særlig mange minutter annet enn den omgangen lurte på jeg om han kan være et fremtidig alternativ der også. Synes uansett det hadde vært bra å beholde han og Harald Hauge i stallen som talentfulle romeriksgutter.
              Reserve-11'ern er bare ført opp for moro skyld; jeg vil helst ha Mato som spiss; han har gode egenskaper både som oppspillspunkt og som avslutter, slett ikke bare på hue/dødballer. Det viste han, mest som spiss, for andrelaget i 2004. Men det er ikke helt uten grunn han står som SMB: På Skjetten skårte han sånn rundt regna 20 mål i 2. divisjon som framskutt midtbane i 2003. Og NOEN lokale talenter må da klubben ha plass til: Jeg går for Jansen, Hauge og Mato, iallfall ett år til. Så får vi se om de kan slå til, med ordentlige sjanser i treningskamper, tidlige cup-kamper, innhopp på 10-15 minutter og lenger, og noen kamper fra start ?

gilbert

Kommentar

• 007

Hvis Powell reiser, må vi i tillegg til Haddad-Haddad-Haddad ha en erstatter for Powell.
                Sundgot og Powell er en type spiss, og Mifsud/Myklebust/Haddadx3 er en annen type.

Ellers er jeg enig i Gilbert skriver.

Vi skal ha en tropp neste år som kan være med å kjempe om GULL !!

Kunne gjerne tenkt meg en spiss som alene er god for 20-mål+, men kanskje vi allerede har det blant disse, hvis en finner flyten og holder seg skadefri en hel sesong.....

Kommentar

• otho
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Nov 2004
                  • 183

Opprinnelig skrevet av CC 7
                  Kunne gjerne tenkt meg en spiss som alene er god for 20-mål+, men kanskje vi allerede har det blant disse, hvis en finner flyten og holder seg skadefri en hel sesong.....
                  Tror ikke det… se på alle de mulighetene som vi har hatt i år....
                  Dette er de forspilte kampers sesong, bare la Cupfinalen bli et unntak

Gi oss en spiss og Gullet kommer.
                  eLSKe i gode og onde dager....
                  eLSKe til døden skiller oss av....
                  å eLSKe er inge hobby, det er en livsstil

Kommentar

• gilbert
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3226

Opprinnelig skrevet av CC 7
                    Hvis Powell reiser, må vi i tillegg til Haddad-Haddad-Haddad ha en erstatter for Powell. Sundgot og Powell er en type spiss, og Mifsud/Myklebust/Haddadx3 er en annen type.
                    Egentlig tror jeg Sundgot, Powell, Mifsud, Myklebust og Haddad er FEM typer spisser. Sundgot og Powell har lite til felles bortsett fra størrelsen:

Sundgot: Oppspillspunkt, god til å holde på ballen, sende videre, smarte bevegelser, både tilrettelegger og avslutter, men som kjent ikke særlig rask, ikke noen utprega duellspiller, missa tidligere på "opplagte" sjanser inne i boksen og skårte mest på hue på dødballer og på volleyskudd, men er i de siste par åra blitt mer ego og giftig også tett på mål.

Powell: Duellspiller, god til å vinne hodedueller og stusse (upresist) videre, men ikke som Sundgot til å ta ned ballen og servere videre, bedre enn Sundgot på gjennombrudd med ballen i beina og aleine med keeper, men bortimot vaksinert mot å skåre helt siden knallsesongen 2001.

Mifsud: Lynrask og uforutsigbar i bevegelsene, god med ballen i beina, ekstremt god timing i hodedueller (!), men kan holde for lenge på ballen og kan bli en enda bedre avslutter. Dessuten tar han for lite hensyn til at assistentdommerne ikke greier å henge med når han lurer offsidefellene.

Myklebust: Også rask, om ikke som Mifsud, gode bevegelser, foreløpig litt juniortakter mot store, slu og erfarne midtstoppere, men Fuglas beste avslutter inne i boksen og aleine med keeper.

Haddad: Som Sundgot god i mottak og til å holde på ballen, men ikke til å sende videre (hittil), teknisk god, ekstreme rykk og vendinger med ballen, brukbar fart, men hittil ikke arbeidsinnsats og aggressivitet som de foregående (manglende kondis, tilvenning til Fugla, begge deler kommer med Röslers treningsopplegg), ikke klart hvor god han kan være som avslutter

Den som er mest lik én av de andre er kanskje Mato, som ligner Sundgot både i hodestyrke, mottak, holde på ballen og sende smart videre (ikke tilfeldig at begge er aktuelle både som spiss og som framskutt midtbane). Mato savner erfaring på skarpt nivå, men er også en god avslutter, kanskje bedre enn Sundgot iallfall var tidligere.

gilbert

Kommentar

• Leif A
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 3962

Meget gode innlegg gilbert!

Spesielt det siste om spissene. Satt akkurat med de samme tankene selv. Og det er ikke enkelt å forberede seg mot et lag som kan stable så vidt forskjellige typer spisser på bena i en hvilken som helst kamp.

Når det gjelder keeper, så håper jeg faktisk at Heinz fortsetter. Han fikk vist en del av hva han er god for i forrige sesong. I år har han vært uheldig med skader og en litt for god rival. Når det gjelder St. Claus, så er jeg dessverre redd for at han gir seg. Det er litt for mye som taler for det. Og aldri har jeg håpet så mye at jeg tar feil...

Men ellers så kan jo forsåvidt Myhre godt være den eldre keeperen og Heinz den yngre, slik Fjørtoft bemerket at klubben ønsket. Så får vi vente i spenning og se hvem som fyller plassen som talentet.
                      Knurr...

Kommentar

• gilbert
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3226

Med Müller klar for to nye år har vi følgende status per dags dato:

1 Heinz Müller: 27 - 30.05.78 - 195/97 - 2007
                        20 Per Magne Misund: 34 - 09.05.71 - 180/82 - 2006
                        30 Eirik Christian Jansen: 21 - 22.05.84 - 193/83 - 2006

5 Christoffer Andersson: 27 - 22.10.78 - 173/71 - 2006
                        23 Pål Steffen Andresen: 23 - 19.05.82 - 188/80 - 2008
                        13 Frode Kippe: 27 - 17.01.78 - 194/90 - 2009
                        xx Eirik Bertheussen: 21 - 02.04.84 - 185/74 - 2008
                        3 Shane Peter Stefanutto: 25 - 12.01.80 - 177/78 - 2007
                        2 Anders Rambekk: 29 - 19.08.76 - 190/81 - 2007

9 Johan Petter Winsnes: 30 - 15.11.75 - 183/83 - 2007
                        17 Kasey Desmond Wehrman: 28 - 16.08.77 - 180/80 - 2007
                        7 Espen Søgård: 26 - 10.10.79 - 183/72 - 2009
                        25 Robert Korén: 25 - 20.09.80 - 175/71 - 2006
                        8 Khaled Mouelhi: 24 - 13.02.81 - 180/71 - 2008
                        12 Bjørn Helge Riise: 22 - 21.06.83 - 175/7x - 2008
                        xx Trond Bjarne Olsen: 21 - 05.02.84 - 174/66 - 2008
                        6 Pål Strand: 29 - 09.03.76 - 180/80 - 2009

16 Mato Grubisic: 23 - 25.06.82 - 188/88 - 2006
                        24 Andreas Jacob Haddad: 23 - 05.05.82 - 189/77 - 2005
                        15 Michael Mifsud: 24 - 17.04.81 - 164/62 - 2007
                        11 Magnus Myklebust: 20 - 08.07.85 - 172/7x - 2007
                        18 Arild Gilbert Sundgot: 27 - 17.04.78 - 190/85 - 2007
                        10 Erik Magnus Powell: 31 - 28.10.74 - 185/83 - juli 2006

Denne stallen er på 23 spillere. Av disse vil Misund neppe spille mange A-lagskamper neste år, og Powell forsvinner til våren. Vi trenger nok en annenkeeper til å utfordre Müller mer enn Eirik foreløpig ser ut til å gjøre, og vi ser på flere spisser (bl.a. Olivier Occean), og prøver vel å bli enig med Haddad om økonomiske vilkår for å forlenge.

Når det gjelder de lokale unggutta ser jeg til min glede at Eirik har kontrakt også for 2006, og forhåpentligvis gjør nye steg i løpet av dette året. Mato (kontrakt ut 2006) skulle prøvespille for Hønefoss, men måtte stå over pga skade. Utleie til 1. divisjonsklubber er vel den optimale løsningen både for klubben og for spillere som ikke helt banker på døra til første-11'ern, men trenger skarpere kamptrening enn 2. divisjon (som andrelaget og f.eks. Ull/Kisa ville innebære). Harald Hauge er gått til Ull/Kisa for å spille midtstopper sammen med storebror Frank Arne.

gilbert

ENDRET 18. NOVEMBER 2005

Kommentar

• gilbert
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 3226

Oversikten, og innlegget, er revidert etter at Harald Hauge har skrevet toårskontrakt med Ull/Kisa.

gilbert

Kommentar

Working...