Mestrer vi medgang?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 10.09.50
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1410

Mestrer vi medgang?

Slik jeg ser det bød årets sesong på fire klare høydepunkter:

- hjemmeseieren mot Vålerengen i mai,
    - hjemmeseieren mot Start i juli,
    - borteseieren på Lerkendal i august, og
    - semifinalen i september.

Felles for alle de fire oppturene er at vi klappet sammen som korthus etterpå. Vi var ikke i nærheten av å vinne – og heller ikke av å prestere på høyt nivå – i noen av de påfølgende matchene. Uavgjort på Alfheim etter den første matchen mot Vålerengen er for så vidt godkjent resultatmessig, men noen stor prestasjon var det ikke. Det var heller ikke bortekampen mot Lyn (tap 1-0) som fulgte seieren over Start, eller hjemmetapene mot hhv Odd (2-3) og Tromsø (1-2) som fulgte de to andre høydepunktene. Etter semifinalen - sesongens udiskutable høydepunkt - falt vi i det hele tatt fullstendig fra hverandre. Seks kamper gjensto, og vi vant som kjent kun én - hjemme mot bunnlaget etter to straffer.

Etter min oppfatning var den femte sterkeste kampen i år 3-0-seieren hjemme mot FFK i juni. Når vi vet at den ble fulgt opp av den skrekkelige prestasjonen på Røkkeløkka, blir bildet ganske entydig: Vi mestrer ikke medgang.

De virkelig store vinnerlagene som vi har bevitnet de siste årene (f eks Man U, Chelsea og – jeg hater å si det – RBK) har i mine øyne et felles kjennetegn, nemlig evnen til å mestre suksess. De evner å ta med seg en god prestasjon inn i neste match, og å benytte den positivt til å prestere enda bedre da. Dette vesentlige elementet i vinnerresepten synes vi å mangle, og det er i mine øyne et stort problem.

Mine spørsmål blir: Hvorfor ramler vi sammen etter hver store opptur? Kan det gjøres noe med det, lar det seg å gjøre å trene mentalt slik at de gode prestasjonene blir venner snarere enn fiender, slik de synes å ha vært for oss i år?
  • KFL41
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 3648

Dette har vi vel hatt en mistanke om, ja. Greit å få det dokumentert. Få Bjørn Dæhlie til å fortelle hva vinnerkultur og vinnermentalitet er. Kanskje det hjelper.

Kommentar

• bjarmann
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 2994

problemet er vel egentlig og få den jævla kula i mål!!!! alle de kampene nevnt ovenfor styrte vi og burde ha vinni. det kan jo også tyde på at vi ikke tåler medgang.
      jeg har nesten aldri sett fugla så rævva som første halvtimen mot fredrikstad menn ettehvert blei det jævla bra, etter stoffe putta :wink:
      I år så tar vi alt

Kommentar

• Mr. Hopperstad
        Juniormedlem
        Bøffel
        • Aug 2005
        • 28

Vi takler ikke medgang. Ikke motgang heller. Ble forbanna på cupfinalen da folk reiste seg og gikk ut i andre ekstraomgang. Greit nok lå det an til tap. Men er man supporter støtter man fugla om kampen varer i 90 eller 120 minutter. Så mye oppstyr det var rundt billettsalget før kampen så burde man forvente at alle ble værende til kampen var over. Når de reiste seg trodde jeg først de skulle reise seg for å synge og støtte opp om gutta slik vi skal gjøre, men så snudde de seg og gikk med halen mellom beina. Ikke klag over at dere ikke fikk billett neste gang.

Litt frustrert! Tenker på kampen mot Tromsø og Aalesund. Hadde så sinnsykt troen på at nå skulle vi ta det. Men atter en gang nei... En utfordring. Vi skal støtte uansett...
        *BRASSEBERGET*

Kommentar

• Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

Re: Mestrer vi medgang?

Opprinnelig skrevet av 10.09.50
          Mine spørsmål blir: Hvorfor ramler vi sammen etter hver store opptur? Kan det gjøres noe med det, lar det seg å gjøre å trene mentalt slik at de gode prestasjonene blir venner snarere enn fiender, slik de synes å ha vært for oss i år?
          For å være veldig kort på dette, så har jeg nyss hatt en samtale med Uwe angående dette temaet og mange fler i forbindelse med den kommende årboken til LSK.

Jeg kan røpe såpass at Uwe mener at det må jobbes mer mentalt i forhold til det å tørre og vinne de kampene som tar det ekstra lille skrittet til topps. Han savner i tillegg noen spillere som kan gå foran og vise hva det vil si å vinne nøkkelkampene. Noen rutinerte jævler som har vært i krigen før.

Mer om Uwes betraktninger om sesongen og forhåpninger om den neste kan dere lese i LSKs årbok. Coming soon to a place near you:-)
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Sjekk også denne linken:

Det virker som om Uwe er klar over viktigheten av det mentale.

Kommentar

• RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

Opprinnelig skrevet av Rønnern
              Uwe mener ... Han savner i tillegg noen spillere som kan gå foran og vise hva det vil si å vinne nøkkelkampene. Noen rutinerte jævler som har vært i krigen før.
              På meg virker det som vi typisk vinner de vanskeligste kampene mot de gode laga: Viking borte i cup-en, engen og Start hjemme osv.
              Så når vi virkelig går inn for det så slår vi hvem som helst.
              Potensialet er enormt.
              Men ambisjonene har vært litt for lave (4.plass er godt nok) og vi har slappet av når vi har sett ut til å kunne seile inn til en 4.plass.

Det er noe galt med ambisjonene og/eller vi mangler ledertyper/vinnertyper/kapteinsskikkelser som trekker de andre med seg til å yte maksimalt på alle dager - også på regnværsdagene.
              RoyVaadal.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                Men ambisjonene har vært litt for lave (4.plass er godt nok) og vi har slappet av når vi har sett ut til å kunne seile inn til en 4.plass.
                Ja. Fint da at ambisjonen i 2006 er medalje, og i 2007 gull. Selv mener jeg vel at ambisjonen om gull muligens kan skrus frem ett år...

Kommentar

• 10.09.50
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2005
                  • 1410

Han savner i tillegg noen spillere som kan gå foran og vise hva det vil si å vinne nøkkelkampene.
                  Vi trenger naturligvis å vinne nøkkelkampene, og etter cupfinalen blir det vrient å argumentere for at skoen ikke trykker der også. Men mitt poeng var egentlig det motsatte. Utenom cupfinalen kom vi ganske godt ut av de store kampene i år, problemet var at det virket som om gutta ble så fornøyde etterpå at det tok en måned før de presterte på samme nivå igjen. Og da handler det ikke om å finne garvede busemenn som kan gå i bresjen når det virkelig gjelder. Det handler heller om å finne forgrunnsfigurer som ikke vil tillate at tilfredsheten brer seg. Nivået må holdes oppe også i de mindre glamorøse oppgjørene - det har vi ikke klart i år.

Kommentar

• Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

Og da handler det ikke om å finne garvede busemenn som kan gå i bresjen når det virkelig gjelder. Det handler heller om å finne forgrunnsfigurer som ikke vil tillate at tilfredsheten brer seg. Nivået må holdes oppe også i de mindre glamorøse oppgjørene - det har vi ikke klart i år.
                    Nøkkeloppgjørene er jo nettopp de kampene som gjør at man har muligheten til å ta steget opp blant de beste og her har ikke laget prestert godt nok. Når man er i posisjon til å vinne noe, må man ta den, ikke bli nervøse og redde for å tape. Redd for å tape blir man mot de antatt dårligere lagene, mot de antatt beste lagene har man mindre å tape i utgangspunktet.

Når det gjelder de analysene dine, så er det en annen måte å se på de. Etter hver suksess, spesielt på hjemmebane, ha vi ligget i posisjon til å være med og kjempe om den gjeveste medaljen. Dette har som oftest blitt fulgt opp av en uavgjort eller et tap på bortebane og dette har gjort at vi har tapt terreng, noe som man igjen har kompensert for på hjemmebane i neste kamp. Legg merke til at før mange av de svake resultatene, har vi ligget rett bak tetlagene, men så fått en på trynet i det vi skulle ta et ytterligere steg på tabellen. VG.no sin Eliteguide gir deg rundetabeller og den er verdt et lite studie.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

Kommentar

• 10.09.50
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2005
                      • 1410

Når det gjelder de analysene dine, så er det en annen måte å se på de. Etter hver suksess, spesielt på hjemmebane, ha vi ligget i posisjon til å være med og kjempe om den gjeveste medaljen. Dette har som oftest blitt fulgt opp av en uavgjort eller et tap på bortebane ...
                      Du har helt rett i at vi flere ganger i høst - etter å ha vunnet store kamper mot andre topplag - har vært i posisjon til å gjøre det helt store, for deretter å tryne i et lavere hinder. Forklaringen kan være, som jeg har spekulert i, at spillerne har blitt utladete etter de store kampene, at det har bredt seg en følelse av tilfredshet og at de ikke har klart å nullstille seg og bli sultne til neste kamp. Men forklaringen kan også være, som du antyder, at spillerne blir nervøse og redde for å tape fordi de ser muligheten for noe veldig stort.

Uansett hva forklaringen måtte, tror jeg vi er enige om resultatet, nemlig at vi har brent muligheten for seriegull mot lag vi i utgangspunktet skulle vært mer enn gode nok til å slå. Vi synes også å være enige om at forklaringen - hva enten den er tilfredshet eller nerver - bunner i det mentale. Og det bør tas på alvor og gjøres noe med.

Kommentar

• scages
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2003
                        • 1292

Kaster meg på her.
                        Jeg mener LSK skal gå offensivt ut, å ha seriegull som målsettning i 2006. Tro kan flytte fjell! Stallen i dag er mer en god nok til å kunne klare det. Med underskrifta til en ny toppspiss (Occean) og Mifsud tilbake, blir det garantert vei i vellinga. I årets serie slo vi samtlige lag, bortsett fra Tromsø og Molde, så jeg ser ikke en eneste god grunn til at vi ikke skal kunne fighte om edleste metall neste år. Kluet blir å vinne kampene mot kokos og fiskepudding laga. Det er åpenbart at spillera sliter med å takle medgangen, bare se på resultata etter semin mot kommers enga.
                        La psykologen tre frem i lyset!!

Gulloppskrifta er, som man er inne på her: Stabilitet.

Kommentar

• Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

Vi synes også å være enige om at forklaringen - hva enten den er tilfredshet eller nerver - bunner i det mentale. Og det bør tas på alvor og gjøres noe med.
                          Jepp, for meg fremstår det som temmelig åpenbart, når en ser på hvilken makskapasitet laget har og hvordan gutta har prestert mot de beste lagene, kontra de dårligste.

Og der har vi med oss Uwe på laget :wink:
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

Kommentar

Working...