Kan Kasey bli norsk statsborger

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    Kan Kasey bli norsk statsborger

    Hvis vi kjøper Occean så har vi 3 spillere utenom EØS/EU hvorav maksimalt 2 kan være i troppen samtidig.

    Det har vært litt spekulasjon om Kasey kan eller vil skaffe seg norsk statsborgerskap (blant annet i Occean-tråden).
    Jeg synes det blir litt rotete å fortsette der, så jeg starter en egen tråd på temaet.

    Noe av diskusjonen har gått på om Kasey må oppgi sitt australske statsborgerskap hvis han blir norsk statsborger.

    Fra LSK-Lista:

    Kan en person ha flere enn ett statsborgerskap?

    Ingress starter her Ja, i enkelte tilfeller tillater loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap.
    I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått innvilget statsborgerskap i et annet land, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Når en person søker om norsk statsborgerskap, kan det kreves at han/hun må gi avkall på sitt tidligere statsborgerskap dersom han/hun ikke automatisk taper dette.

    *Unntak*
    I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet i følgende tilfeller:

    * Hvis søkeren er født til dobbelt statsborgerskap fordi han/hun har
    norsk og utenlandsk statsborgerskap etter sine foreldre (eksempel:
    søkeren har norsk mor og utenlandsk far).
    * Hvis søkeren er født av norske foreldre i et land som bygger på
    territorialprinsippet. Da kan søkeren ha både norsk
    statsborgerskap og fødelandets statsborgerskap.
    * Hvis søkeren har søkt norsk statsborgerskap, og det ikke er mulig
    for han/hun å gi avkall på sitt opprinnelige statsborgerskap.
    * Hvis søkeren har fått norsk statsborgerskap etter bestemmelsen
    under "Norsk statsborgerskap ved melding til fylkesmannen eller
    Utlendingsdirektoratet".

    *Rettigheter
    *Ved å ha dobbelt statsborgerskap har søkeren blant annet følgende
    rettigheter:

    * Søkeren har rett til å ha to pass, men vil som norsk statsborger
    ikke få innstemplet norske tillatelser i det utenlandske passet.
    * Søkeren har krav på beskyttelse fra begge lands myndigheter.
    * Søkeren blir fullt ut betraktet som norsk borger på linje med
    andre norske borgere.

    Legg merke til at det kan være vanskelig for norske myndigheter å gi søkeren diplomatisk hjelp, dersom søkeren oppholder seg i det landet hvor han/hun har sitt andre statsborgerskap.

    *Plikter
    *Ved å ha dobbelt statsborgerskap har søkeren blant annet følgende plikter:

    Søkeren må avtjene verneplikt (militærtjeneste) i det landet hvor han/hun er fast bosatt. Dette gjelder i de fleste europeiske land og USA. Søkeren trenger normalt ikke å avtjene verneplikt i det andre landet hvor han/hun har statsborgerskap. Spørsmål angående dette kan rettes til Vernepliktsverket, Oslo Mil/Akershus, 0015 Oslo.
    RoyVaadal.
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    Re: Kan Kasey bli norsk statsborger

    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
    Hvis vi kjøper Occean så har vi 3 spillere utenom EØS/EU hvorav maksimalt 2 kan være i troppen samtidig.
    Jeg synes LSK snarest bør begynne å jobbe for å endre denne regelen, f.eks. til maks. 3 spillere. Jeg vet ikke hvor fort en slik regelendring kan bli gjennomført, men saken bør i hvert fall tas opp ved første anledning, dvs. neste fotballting. Jeg tror dessverre det blir vanskelig å få med Fotball-Norge på en oppmykning av denne rasistiske regelen som i praksis utestenger mange talenter fra norsk fotball.

    Kommentar

    • RoyVaadal
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 4055

      #3
      Opprinnelig skrevet av Morten Carlsen fra LSK-Lista

      Norsk lov tillater i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap.

      Dette er veldig spesiell unntaksregler,som kun har akademisk interesse i denne sammenhengen. Jeg kan aldri tenke meg at en fotballspiller som ønsker å beholde sitt gamle statsborgerskap vil behandles som unntaksregel.
      RoyVaadal.

      Kommentar

      • sniper
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 5254

        #4
        Re: Kan Kasey bli norsk statsborger

        Opprinnelig skrevet av Torolf
        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
        Hvis vi kjøper Occean så har vi 3 spillere utenom EØS/EU hvorav maksimalt 2 kan være i troppen samtidig.
        Jeg synes LSK snarest bør begynne å jobbe for å endre denne regelen, f.eks. til maks. 3 spillere. Jeg vet ikke hvor fort en slik regelendring kan bli gjennomført, men saken bør i hvert fall tas opp ved første anledning, dvs. neste fotballting. Jeg tror dessverre det blir vanskelig å få med Fotball-Norge på en oppmykning av denne rasistiske regelen som i praksis utestenger mange talenter fra norsk fotball.
        Dette tror jeg blir svært vanskelig, mye fordi UEFA ønsker flere spillere fra eget land på lagene. Det vil bli innført regler som tilsier minstekvoter fra eget land fremover, og den kvoten (og kravet) vil visstnok øke med årene. Så hvorfor NFF da skal gå motsatt veg, ser jeg som svært usannsynlig.

        Dessuten liker jeg det UEFA her gjør, dette tvinger klubbene til å satse enda hardere på talentarbeide, slik at vi i Lillestrøm i fremtiden vil se enda flere romerikinger på laget.

        Petter

        Kommentar

        • Torolf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2004
          • 9574

          #5
          Re: Kan Kasey bli norsk statsborger

          Opprinnelig skrevet av petter
          Dette tror jeg blir svært vanskelig, mye fordi UEFA ønsker flere spillere fra eget land på lagene. Det vil bli innført regler som tilsier minstekvoter fra eget land fremover, og den kvoten (og kravet) vil visstnok øke med årene. Så hvorfor NFF da skal gå motsatt veg, ser jeg som svært usannsynlig.

          Petter
          UEFA er på kollisjonskurs med EUs regler om fri flyt av arbeidskraft. Regler som diskriminerer mellom EU-borgere vil ikke kunne overleve, selv om både UEFA og de nasjonale forbundene ønsker å gå i denne retningen.

          Kommentar

          • Do'h
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 1891

            #6
            *Glem det*
            LSK FOR GULL 2006

            Kommentar

            • Ola
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 1651

              #7
              Det med at Kasey skal bli Norsk er noe urealistisk vrølv, som vi kan la ligge til det er noe som helst hold i mulighetene, jussen rundt og ikke minst spillerens eget ønske.

              Saken er at vi kan risikere å ha to sentrale defensive midtbanespillere som begge er "utenfor EU". Selv om det hadde vært lov, klarer jeg ikke se for meg at Kiko og kasey skal kunne starte en kamp sammen...

              Kommentar

              • RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

                #8
                Opprinnelig skrevet av Ola
                Selv om det hadde vært lov, klarer jeg ikke se for meg at Kiko og kasey skal kunne starte en kamp sammen...
                Helt uenig.
                Både Kiko og Kasey er kanonspillere når de er i form.
                Hvis du påstår at de er nødt til å spille på samme plass, så er jeg heller ikke enig.
                Med to så gode spillere så gjør man plass.
                Eller kanskje like spennende. Kiko bør kunne brukes offensivt også, og det er ikke sikkert vi har Koren til evig tid.
                RoyVaadal.

                Kommentar

                • Percy Nilegård
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 5146

                  #9
                  [quote="RoyVaadal"]
                  Opprinnelig skrevet av Ola
                  Selv om det hadde vært lov, klarer jeg ikke se for meg at Kiko og kasey skal kunne starte en kamp sammen...
                  Om de starter sammen eller ikke er jo uinteressant all den tid regelen gjelder for troppen. En av tre vil da alltid holdes utenfor troppen om Ocean kommer.
                  "Alltid blodsprengt"!
                  Fong/Macho

                  Even Nordlien

                  Kommentar

                  • Latvijan
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2005
                    • 360

                    #10
                    [quote="Percy Nilegård"]
                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Opprinnelig skrevet av Ola
                    Selv om det hadde vært lov, klarer jeg ikke se for meg at Kiko og kasey skal kunne starte en kamp sammen...
                    Om de starter sammen eller ikke er jo uinteressant all den tid regelen gjelder for troppen. En av tre vil da alltid holdes utenfor troppen om Ocean kommer.
                    Helt riktig, det er det som det største problemet! Det at Kiko og Kasey i stor grad konkurrerer om samme plass er jo bare sunt.

                    I teorien kunne LSK stillt med en 16manns tropp kun bestående av kyprioter, men dersom de hadde vært fra den tyrkiske delen av Kypros ville det kun vært plass til to... dette kan vel kalles rasisme?

                    Kommentar

                    • trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7097

                      #11
                      Herlig å kunne bidra med litt faglig kunnskap til denne diskusjonen:

                      Strasbourgkonvensjonen legger til rette for at folk som får innvilget nytt statsborgerskap, automatisk mister sitt gamle. Dersom Kasey blir norsk, betyr altså det at han vil miste sitt australske pass. Spørs om han vil det, han har nok fortsatt ambisjoner om å spille for Australia.

                      Kiko og Kasey er vel ganske like som spillertyper. Spørs om ikke Uwes langtidsplan er å bytte ut sistnevnte med førstnevnte - med Occean i klubben vil en av dem til enhver tid sitte på tribuna, og det går jo ikke. Jeg synes Kiko har bedre blikk for spillet, offensivt, enn Kasey, men Kasey har en bedre pasningsfot og sterkere defensive egenskaper. Vanskelig valg dette.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                      Kommentar

                      • MagnetMagne
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2004
                        • 446

                        #12
                        Er det kun mulig med dobbelt statsborgerskap om en har familie som stammer fra begge land??

                        Mvh Magneten som er rimelig sikker på at styre og stell i Sportsklubben har gode tanker om hvordan vi skal takle 3 spellere utenfor Eøs..
                        Snart neste hælj.....

                        Always Hardcore
                        TS05

                        Kommentar

                        • demian
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Apr 2005
                          • 228

                          #13
                          I teorien kunne LSK stillt med en 16manns tropp kun bestående av kyprioter, men dersom de hadde vært fra den tyrkiske delen av Kypros ville det kun vært plass til to... dette kan vel kalles rasisme?

                          Dette er vel mer politikk enn rasisme. Rasisme går på etnisitet og ikke nasjonalitet. Dessuten er det sånn at selv om man snakker om frihandel og globalisering i verden i dag, fri flyt av arbeidskraft etc. så er det fortsatt regler som holder tilbake dette. Se på subsidiene til landbruk f.eks, kan vel knapt kalles fri konkurranse i noen kaptialistisk ideologi.
                          Litt off-topic dette
                          ULTRAS FELT C

                          Kommentar

                          • gamle-perta
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2004
                            • 2418

                            #14
                            I Nettavsiens sak Om Olivier Occean (se vedlagte link), bekrefter Fjøra at man jobber opp mot myndighetene for at Kasey skal bli "norsk".

                            [/url]http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/lillestrom/article510732.ece

                            Mvh
                            Gammer`n
                            Mvh
                            Gammer´n (Per T)

                            Kommentar

                            • gamle-perta
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2004
                              • 2418

                              #15
                              I Nettavsiens sak Om Olivier Occean (se vedlagte link), bekrefter Fjøra at man jobber opp mot myndighetene for at Kasey skal bli "norsk".


                              [/url]http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/lillestrom/article510732.ece


                              Mvh
                              Gammer`n
                              Mvh
                              Gammer´n (Per T)

                              Kommentar

                              • sparwasser
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3185

                                #16
                                VG har en egen sak om dette

                                Vil gjøre Wehrman norsk

                                Lillestrøm jobber for å få norsk statsborgerskap til den australske midtbanekrigeren Kasey Wehrman.

                                Av MORTEN STOKSTAD, KRISTIAN HOLLI

                                Med både han, Khalid Mouelhi og nyinnkjøpte Olivier Occean har nemlig LSK tre spillere utenfor EU-systemet - en mer enn hva som er tillatt å bruke samtidig.

                                Wehrman har vært gift med sin norske kjæreste i flere år.

                                - Vi er i samtaler med Kasey om norsk statsborgerskap, så får vi se om han tilfredsstiller kravene, sier Fjørtoft.

                                Klubben går nå i samarbeid med advokat gjennom regelverket i håp om at Wehrman skal ha norsk pass til seriestart. Om det lar seg gjøre gjenstår å se.

                                - Det er regler for hvor lenge man må ha vært gift her i landet, hvor lenge du har vært her og en del slike elementer. Arbeidet vil bli intensivert nå som Wehrman kommer tilbake fra ferie i hjemlandet, forteller LSKs manager.

                                Wehrmann selv skal være interessert i å få norsk pass. Som norsk statsborger vil det bli enklere for ham å få spille i andre europeiske ligaer også dersom han skulle ønske å forlate Åråsen i fremtiden.

                                Kommentar

                                • McGuffy
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 5099

                                  #17
                                  Wehrman har vært gift med sin norske kjæreste i flere år.
                                  Trudde det ble hetende kone når man ble gift jeg..

                                  Kommentar

                                  • Fridtjof
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2005
                                    • 2120

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                    Wehrman har vært gift med sin norske kjæreste i flere år.
                                    Trudde det ble hetende kone når man ble gift jeg..
                                    :lol:
                                    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                    Kommentar

                                    • McGuffy
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 5099

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                      I Nettavsiens sak Om Olivier Occean (se vedlagte link), bekrefter Fjøra at man jobber opp mot myndighetene for at Kasey skal bli "norsk".



                                      Mvh
                                      Gammer`n
                                      Har sendt mail til journalisten hos Nettavisen angående de grove feilene han plumper ned med, når han skriver om LSK og EØS-kvote.

                                      Kommentar

                                      • veiron
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 6267

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                        Wehrman har vært gift med sin norske kjæreste i flere år.
                                        Trudde det ble hetende kone når man ble gift jeg..
                                        Slutter man å være kjærester når man gifter seg?? Det forklarer i såfall en del...

                                        :shock:

                                        Kommentar

                                        Working...