Per Berg sitt leserinlegg

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • molby
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Oct 2005
    • 10

Re: Per Berg får viljen sin

Media har ihvertfall fått det med seg!

Kommentar

• KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

Re: Per Berg sitt leserinlegg

Opprinnelig skrevet av Per Berg
      Unnskyld at vi har funnet det nytteløst å prøve å imøtegå når vi har ment at RB har skrevet uriktig om oss, og at vi har vært så dumme å tro at det ikke ville være mulig å få tilsvarende spalteplass ved forsøk på å få fram vårt syn!
      Tipper at denne steningen har skapt mest irritasjon og er mye av årsaken til innlegget. Dersom RB vrir ov vender på alt og manipuolerer med sannheten samt at Berg&co kke får nyansert sitt syn, er det forståelig at de reagerer. LSK AS blit altså nektet å få fram sannheten når RB har skrevet noe uriktig.

Kommentar

• Trofast kanari
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Feb 2004
        • 355

da var det i vg

Per Berg var ikke nådig, da han lekset opp sin «unnskyldning» overfor lokalavisen Romerikes Blad i leserbrevsform i går.

Kommentar

• Torolf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2004
          • 9574

Opprinnelig skrevet av Trofast kanari
          Sitat fra VG: "Kanarifansen håper på sin side at alt bråket ender med at LSK-spissen blir i klubben. Han var selv på Gardermoen i går og overrakte en solid flaske whiskey til Sundgot etter endt ferie.

- Jeg fortalte ham at slikt vil han ikke få i Stabæk, sier Olafsson."
          Var du forkledd som Ronnie eller Arild, Petter?

Kommentar

• sniper
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 5254

Opprinnelig skrevet av Torolf
            Opprinnelig skrevet av Trofast kanari
            Sitat fra VG: "Kanarifansen håper på sin side at alt bråket ender med at LSK-spissen blir i klubben. Han var selv på Gardermoen i går og overrakte en solid flaske whiskey til Sundgot etter endt ferie.

- Jeg fortalte ham at slikt vil han ikke få i Stabæk, sier Olafsson."
            Var du forkledd som Ronnie eller Arild, Petter?
            Jaja, jeg sa ikke til journalisten at jeg var der, men at vi (KFL) var der.
            Jeg var trygt plassert hos svigers i Moss i går på den tiden.

Men jeg tror jeg ikke har det i meg til å ligne hverken Arild eller Ronnie, til det er jeg altfor kjekk

Petter

Kommentar

• mr.Jordbakke
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3845

Kan ikke media holde seg unna forumet vårt?:evil:

vg skriver:
              Leserinnlegget fikk nok en god del romerikinger til å sette morgenkaffen i halsen, og verken på Kanarifansens debattforum eller på avisens egne hjemmesider har det manglet på tastevillige debattanter.
              NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
              Mr.Jordbakke

Kommentar

• mr.Jordbakke
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 3845

Er det greit at vg og andre aviser trykker meninger som blir uttrykt på et debattforum for spesielt interesserte? Jeg mener definitivt NEI! Ville jeg ha mine meninger på trykke i vg hadde jeg skrevet et leserinnlegg.

Det er ikke for allmenn interesse alt som blir skrevet her.

LIGG UNNA, FOR F**N! :x
                NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                Mr.Jordbakke

Kommentar

• e.d
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2005
                  • 688

Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                  Er det greit at vg og andre aviser trykker meninger som blir uttrykt på et debattforum for spesielt interesserte? Jeg mener definitivt NEI! Ville jeg ha mine meninger på trykke i vg hadde jeg skrevet et leserinnlegg.
                  Satt akkurat og tenkte på det samme. mine innlegg skriver jeg fordi det er Kanari-fansen sine sider. Er det lov å bare ta et innlegg å bruke i andre medier? Hvis Kanari-fansens ledelse har samtykket i dette er det selvfølgelig greit.
                  synging, mentalitet - Kanari-Fansen

Kommentar

• iL
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Jan 2004
                    • 10771

Går på etikk og moral dette, samt kanskje noen lover.

For vanskelig er det å spørre om lov? Jeg vil ikke ha mine meninger bretta utover landsdekkende aviser iallefall.
                    Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• gj
                      Seniormedlem
                      • Nov 2003
                      • 3360

Opprinnelig skrevet av e.d
                      Satt akkurat og tenkte på det samme. mine innlegg skriver jeg fordi det er Kanari-fansen sine sider. Er det lov å bare ta et innlegg å bruke i andre medier? Hvis Kanari-fansens ledelse har samtykket i dette er det selvfølgelig greit.
                      "Pressens Faglige Utvalg vil på prinsipielt grunnlag understreke at et åpent informasjonssystem som internett må betraktes som et massemedium som det i utgangspunktet kan siteres fritt fra. Videreformidling av informasjon fra internett vil imidlertid måtte underkastes de samme etiske vurderinger som publisering av stoff fra andre kilder."
                      Pressens Faglige Utvalg 059/96

Litt spesiell sak i forhold til fotball kan man si, men det underliggende prinsipielle blir det samme:

Med andre ord kan mediene sitere fra diskusjonsforum. I den journalistiske prosessen bør likevel journalisten alltid søke kilden, altså ta kontakt med den som har skrevet innlegget for å gi ham/henne mulighet til å "uttale" seg bedre. Dette syndes det nok dessverre mye mot.

Det finnes eksempler på referering til mer stengte forum enn KFLs diskusjonsforum.

På VGs forum er forøvrig en av reglene at alt man skriver der fritt kan brukes i VGs medier uten ytterligere samtykke.

mvh
                      Glenn
                      Medievitenskapsstudent

Kommentar

• Skedsmokorset

Opprinnelig skrevet av VGNett
                        Leserinnlegget fikk nok en god del romerikinger til å sette morgenkaffen i halsen, og verken på Kanarifansens debattforum eller på avisens egne hjemmesider har det manglet på tastevillige debattanter.

- Unnskyld, Per Berg, at lokalavisa følger med på deg og bedriften din. Når spillere og trenere uttrykker overraskelse og overkjøring i forbindelse med avgjørelser dere tar, skal selvfølgelig ikke det komme på trykk slik at medlemmer og hvermann kan få vite om dette, skriver en leser på kanari-fansen.no.
                        Opprinnelig skrevet av Skedsmokorset
                        Unnskyld, Per Berg, at lokalavisa følger med på deg og bedriften din. Når spillere og trenere uttrykker overraskelse og overkjøring i forbindelse med avgjørelser dere tar, skal selvfølgelig ikke det komme på trykk slik at medlemmer og hvermann kan få vite om dette.
                        Jeg ville ikke hatt noe i mot det om VG hadde gjengitt det generelle meningsinnholdet på forumet, men plutselig oppdager jeg at jeg er direkte sitert. Jøss, tenkte jeg. Jøss. Og så tenkte jeg, som Mr.Jordbakke, e.d og iL, at det jo ikke bør være så fritt fram å trykke meninger.
                        Og jo, dette er å finne i Vær varsom-plakaten:

3.3.Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers i forhold til kilder og kontakter.

3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre.

Jeg følte verken at premissene lå klare for meg og var heller ikke klar over virkningen av uttalelsen. Derfor mener jeg VG har brutt god presseskikk.

Kommentar

• Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

Alle som publiserer innlegg på dette forumet bør være klar over at journalister kan og vil sitere uttalelser som kan være av allmenn interesse. Jeg tror dette bare er positivt, da man unngår de mest ekstreme ytringer og generelt heve kvaliteten på diskusjonene.

Kommentar

• mr.Jordbakke
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 3845

Opprinnelig skrevet av Torolf
                            Alle som publiserer innlegg på dette forumet bør være klar over at journalister kan og vil sitere uttalelser som kan være av allmenn interesse. Jeg tror dette bare er positivt, da man unngår de mest ekstreme ytringer og generelt heve kvaliteten på diskusjonene.
                            Ooops!

Kanskje noen burde slette tråden om dobbeltgjengere? Mye støtende for spillere i henholdsvis Søpla og RævBK der... :lol:
                            Æææhh, jeg mener selvsagt VIF og RBK :oops:

Mvh
                            Mr.Jordbakke

Kommentar

• gamle-perta
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2004
                              • 2418

Jeg følte verken at premissene lå klare for meg og var heller ikke klar over virkningen av uttalelsen. Derfor mener jeg VG har brutt god presseskikk.
                              De presseetiske reglene rundt forum, blogger osv er oppe til vurdering i flere instanser nå. Dette handler både om det juridiske ansvaret hver enkelt web-redaktør har for brukergenerert innhold generelt, og dette med sitat-problematikken osv. Utviklingen på nettet har gått så raskt at regelverket rett og slett er blitt kraftig akterutseilt.
                              Det er likevel ingen grunn til å tro at regelverket vil bli strammet inn, snarere tvert i mot.
                              Som andre har påpekt så gjør derfor ikke avisene noe ulovlig når de sitterer fra div forum. Et forum som vårt er egentlig å betrakte som en del av det "offentlige rom", siden det i utgansgpunktet er åpent for alle. Alle som deltar vet også at alle kan lese alt.

Så igjen blir det opptil hver enkelt å ha dette i bakhodet hver gang man mener noen om følsomme saker. Jø tøffere og frekkere man er, jo større sjanse er det for at medier plukker opp akkurat din mening. I vår verden vil det si; Jo mer forbanna du er på LSK, jo større sjanser er det for at dette også blir publisert i andre kanaler.

mvh
                              media-Gammer`n
                              Mvh
                              Gammer´n (Per T)

Kommentar

• mr.Jordbakke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3845

Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                Som andre har påpekt så gjør derfor ikke avisene noe ulovlig når de sitterer fra div forum. Et forum som vårt er egentlig å betrakte som en del av det "offentlige rom", siden det i utgansgpunktet er åpent for alle. Alle som deltar vet også at alle kan lese alt.

Så igjen blir det opptil hver enkelt å ha dette i bakhodet hver gang man mener noen om følsomme saker. Jø tøffere og frekkere man er, jo større sjanse er det for at medier plukker opp akkurat din mening. I vår verden vil det si; Jo mer forbanna du er på LSK, jo større sjanser er det for at dette også blir publisert i andre kanaler.
                                Samtidig må man aktivt oppsøke dette forumet, men jeg står selvsagt inne for alt jeg skriver her. Sa jeg at Vidar Davidsen er homo?

Mvh
                                Mr.Jordbakke

Kommentar

• scages
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2003
                                  • 1292

Æææhh, jeg mener selvsagt VIF og RBK :oops:
                                  Dritten og møkka mener du??
                                  scages, - kreativ