Om julekort, sutring og Per Berg

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 10.09.50
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1410

Om julekort, sutring og Per Berg

Å drive regningssvarende toppfotball på Nedre Romerike er forbanna vrient. Med jevnlig deltakelse i Champions League, kanskje, men inntil vi kommer dit er vi den triste situasjon at satsingen for å holde seg i eliten koster mer enn den genererer. Der har vi vært siden 1997, og der kommer vi til å være en god stund til. Det meste ble prøvd for å holde hodet over vannet. Først ble det etablert AS og hentet inn 15 millioner i frisk aksjekapital. Den varte et par-tre år før man måtte hente inn et tilsvarende beløp ved aksjeemisjon. Det holdt et par år, og så drev vi med minus i noen år inntil vi for to år siden hadde beveget oss helt ut på kanten av stupet. Løsningene var ikke akkurat legio. Vi trengte en sugar daddy, og det litt brennkvikt, da Per Berg trådte ut av det blå og reddet toppfotballen på Nedre Romerike.

Tenk på hva som kunne ha skjedd. Som Strømsgodset kunne vi blitt stående uten en rik onkel, og vært omtrent der de er i dag. Verre, som Brann kunne vi blitt et av leketøyene til en forvirra mobiltrønder – ved siden av en yacht som heter Lady Anita og en sportsbil som gjør 700 km/t og er kjøpt til bruk på vestlandsveier. Eller verst, vi kunne blitt raidet av Fredde, Spetalen og Nordbrekken mens vi selv sto på tribunen – sammen med ti tusen innflyttere som akkurat har blitt interessert i fotball og prøver å være urbane – og gaula om gammal tradisjon, kirker og arbeideridealer.

Så galt kunne det gått. I stedet ble vi reddet av en traust, hardtarbeidende entreprenør som tilfeldigvis også er den som har flest A-kamper for klubben vår. Det er grunn til å prise seg griselykkelig over mindre. Per Berg bruker mange millioner hvert eneste år på oss som elsker Lillestrøm. Han sier at han skal tjene penger på det på sikt. Selvfølgelig sier han det. Han sier det for at miljøet skal strekke seg etter det, han sier det for å få andre med på laget og han sier det antakelig for å berolige en og annen arving som frykter for farsarven. Men innerst gjør ikke Per Berg dette fordi han tror han skal tjene penger på det. Han gjør det heller ikke for å vise seg frem, eller fordi fotball plutselig har blitt trendy og det er kult å sitte på VIP-tribunen sammen med Petter Nome og Atle Antonsen. Han gjør det fordi han også elsker Lillestrøm.

Man skulle tro at Lillestrømfans forsto dette, og satte pris på dette. Men neida. Hver gang han forsøker seg på noe annet enn å bla opp, blir han møtt med tung kritikk. Da vi høstet de første fruktene av hans satsing, cupfinalen for første gang på 13 år, var han så frekk at prøvde å få 6000 andre til å bli med å spleise på et lite hjørne av kaka. Han gjør ikke det igjen. Maken til sutring har ikke fotball-Norge sett siden Vidar Davidsens glansdager. Så skulle det selges årskort, og trofaste LSK-fans ble indignerte som John Alvheim da det viste seg at de ikke fikk svære rabatter. Hvorfor skulle de betale for hver kamp på Åråsen, lissom, de som er så glade i LSK? Og da han fant ut at det ble litt drøyt med tredobbel dekning med full lønn på spissplass, hagla skjellsordene fra alle kanter.

Jeg mener ikke at LSK-fansen servilt skal svelge alt som kommer fra Per Berg eller andre i ledelsen i AS'et. Det må være rom for meningsutvekslinger og kritikk. Men det burde også være rom for ros og takknemlighet. Per Berg reddet toppfotballen på Nedre Romerike. Dét syns jeg fortjener et julekort.
  • Sem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2005
    • 1626

Godt innlegg!

Kommentar

• LSK Stavanger
      Juniormedlem
      Ferskenpels
      • May 2005
      • 3

Endelig en riktig virkelighetsbeskrivelse

Vi som er LSK supportere må takke Per Berg for at hjelper klubben i sitt hjerte og ikke henge oss opp småting. Livet er for kort til å sutre.
      LSK Stavanger

Kommentar

• Trondeo
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3062

Re: Om julekort, sutring og Per Berg

Opprinnelig skrevet av 10.09.50
        Å drive regningssvarende toppfotball på Nedre Romerike er forbanna vrient. Med jevnlig deltakelse i Champions League, kanskje, men inntil vi kommer dit er vi den triste situasjon at satsingen for å holde seg i eliten koster mer enn den genererer. Der har vi vært siden 1997, og der kommer vi til å være en god stund til. Det meste ble prøvd for å holde hodet over vannet. Først ble det etablert AS og hentet inn 15 millioner i frisk aksjekapital. Den varte et par-tre år før man måtte hente inn et tilsvarende beløp ved aksjeemisjon. Det holdt et par år, og så drev vi med minus i noen år inntil vi for to år siden hadde beveget oss helt ut på kanten av stupet. Løsningene var ikke akkurat legio. Vi trengte en sugar daddy, og det litt brennkvikt, da Per Berg trådte ut av det blå og reddet toppfotballen på Nedre Romerike.

Tenk på hva som kunne ha skjedd. Som Strømsgodset kunne vi blitt stående uten en rik onkel, og vært omtrent der de er i dag. Verre, som Brann kunne vi blitt et av leketøyene til en forvirra mobiltrønder – ved siden av en yacht som heter Lady Anita og en sportsbil som gjør 700 km/t og er kjøpt til bruk på vestlandsveier. Eller verst, vi kunne blitt raidet av Fredde, Spetalen og Nordbrekken mens vi selv sto på tribunen – sammen med ti tusen innflyttere som akkurat har blitt interessert i fotball og prøver å være urbane – og gaula om gammal tradisjon, kirker og arbeideridealer.

Så galt kunne det gått. I stedet ble vi reddet av en traust, hardtarbeidende entreprenør som tilfeldigvis også er den som har flest A-kamper for klubben vår. Det er grunn til å prise seg griselykkelig over mindre. Per Berg bruker mange millioner hvert eneste år på oss som elsker Lillestrøm. Han sier at han skal tjene penger på det på sikt. Selvfølgelig sier han det. Han sier det for at miljøet skal strekke seg etter det, han sier det for å få andre med på laget og han sier det antakelig for å berolige en og annen arving som frykter for farsarven. Men innerst gjør ikke Per Berg dette fordi han tror han skal tjene penger på det. Han gjør det heller ikke for å vise seg frem, eller fordi fotball plutselig har blitt trendy og det er kult å sitte på VIP-tribunen sammen med Petter Nome og Atle Antonsen. Han gjør det fordi han også elsker Lillestrøm.

Man skulle tro at Lillestrømfans forsto dette, og satte pris på dette. Men neida. Hver gang han forsøker seg på noe annet enn å bla opp, blir han møtt med tung kritikk. Da vi høstet de første fruktene av hans satsing, cupfinalen for første gang på 13 år, var han så frekk at prøvde å få 6000 andre til å bli med å spleise på et lite hjørne av kaka. Han gjør ikke det igjen. Maken til sutring har ikke fotball-Norge sett siden Vidar Davidsens glansdager. Så skulle det selges årskort, og trofaste LSK-fans ble indignerte som John Alvheim da det viste seg at de ikke fikk svære rabatter. Hvorfor skulle de betale for hver kamp på Åråsen, lissom, de som er så glade i LSK? Og da han fant ut at det ble litt drøyt med tredobbel dekning med full lønn på spissplass, hagla skjellsordene fra alle kanter.

Jeg mener ikke at LSK-fansen servilt skal svelge alt som kommer fra Per Berg eller andre i ledelsen i AS'et. Det må være rom for meningsutvekslinger og kritikk. Men det burde også være rom for ros og takknemlighet. Per Berg reddet toppfotballen på Nedre Romerike. Dét syns jeg fortjener et julekort.
        Amen og dobbel amen

Kommentar

• Fjeller'n
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2003
          • 905

Enig i veldig mye her, men ikke det du skriver om sesongkort. "Sutringa" gjelder ikke egen lommebok. Kjøper uansett. Men ringvirkningene økonomisk for klubben å selge mange sesongkort. Gidder ikke gjenta meg selv her. Har sagt mitt om dette på mailinglista og i Sesongkort-tråden.

Stian
          "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

Kommentar

• Ola
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1651

Takk for et godt innlegg, som jeg støtter 100%. Jeg er blant de som ikke har sagt noe i cufinalepakke-sesongkortpris-sundgot-RB-saken og jeg tror det er mange med meg. Vi hører stort sett bare de som sutrer og ikke skjønner helheten.

Mitt julekort i år går til per Berg. God jul.

Kommentar

• chrissp
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2004
              • 2403

Flott innlegg. Støtter deg i hovedpoengene dine.

Likevel er det jo ofte slik at det ikke ligger motvilje bak mye kritikk, men kanskje heller er sunn uenighet med hva man mener er riktig. For eksempel tror jeg at man hadde tjent mer penger uten "cup-pakka", et bedre opplegg for lojale sesongkortkjøpere etc.

Så er det jo også slik at her på forumet skal det være høy takhøyde og mange meninger kommer kanskje litt for raskt ute enkelte ganger. Jeg tror at mer eller mindre alle her er klar over hva Per Berg gjør for LSK og er takknemlig for det.

Samtidig må jeg si at siden dette innlegget vel er en konsekvens blant anent av Per Bergs innlegg i RB, så virker på meg som LSK helt mangler ansatte med erfaring og kunnskap med markedsføring og informasjonsarbeid. De gjør rett og slett så mange feil, at jeg lurer på hva de tenker med. Ikke det at jeg tror noen der oppe er dumme, men de mangler rett og slett denne kompetansen og da blir det ofte slik dessverre.....
              Bølerkanaris

Kommentar

• iL
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 10771

Her er jeg uenig, og dette var kanskje med vilje satt jævlig på spissen?

orker ikke utdype det engang, poengene har kommet frem mange ganger i kjempe tråder før, skjønner ikke hvorfor du drar det opp igjen.
                Det ble gjort feil på begger fronter, men først og fremst av lsk.
                Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• gamle-perta
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2004
                  • 2418

Jeg er blant de som ikke har sagt noe i cufinalepakke-sesongkortpris-sundgot-RB-saken og jeg tror det er mange med meg. Vi hører stort sett bare de som sutrer og ikke skjønner helheten.
                  Jeg er blant de som "ikke skjønner helheten". Men for meg er LSKs omdømme ute blant vanlig folk og resten av fotball-Norge også en del av "helheten".
                  Når LSK f eks selger finalebilletter til det dobbelt av pålydende, og ikke er ærlig nok til å kommunisere ut at dette gjør vi rett og slett fordi vi trenger penger, så må det være lov å si i fra uten at man blir stemplet som tulling. Saken ga LSK masse negativ PR.
                  Når LSK AS nærmest avtaler salg av sin toppscorer gjennom tidene uten å informere spilleren selv og ledelsen i klubben, så fikk LSK på nytt masse negativ PR.
                  Derfor kommer jeg fortsatt til å befinne meg blant de som ikke "skjønner helheten". Rett og slett fordi jeg er så veldig glad i LSK som klubb og institusjon.

mvh
                  Gammer`n
                  Mvh
                  Gammer´n (Per T)

Kommentar

• e.d
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2005
                    • 688

Godt innlegg av 10.09.50
                    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                    Jeg mener ikke at LSK-fansen servilt skal svelge alt som kommer fra Per Berg eller andre i ledelsen i AS'et. Det må være rom for meningsutvekslinger og kritikk. Men det burde også være rom for ros og takknemlighet. Per Berg reddet toppfotballen på Nedre Romerike. Dét syns jeg fortjener et julekort
                    Per Berg burde få mer annerkjennelse for det han gjør. Og om han ikke får det fra RB så burde han hvertfall få det fra kanarifansen. Vi er flinke til å vise støtte til spillere og Røsler, Det burde vi gjøre også overfor Per Berg slik at han forstår at vi faktisk setter pris på det han gjør.
                    synging, mentalitet - Kanari-Fansen

Kommentar

• 10.09.50
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2005
                      • 1410

[quote="gamle-perta"]
                      Når LSK f eks selger finalebilletter til det dobbelt av pålydende, og ikke er ærlig nok til å kommunisere ut at dette gjør vi rett og slett fordi vi trenger penger, så må det være lov å si i fra uten at man blir stemplet som tulling. Saken ga LSK masse negativ PR.
                      SAKEN var ikke cupfinalepakkene, saken var de negative reaksjonene på cupfinalepakkene. Fra klubbens egne. Den negative PR'en den siste uka skyldes ikke avtalen om salg av Sundgot, men de negative reaksjonene på salget av Sundgot. Fra klubbens egne.

Og til deg som er så opptatt av andres mediestrategier: Hvis man er oppriktig bekymret for LSKs PR, er det da lurt å ta rollen som forsanger i hylekoret hver bidige gang man ser muligheten?

Kommentar

• e.d
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2005
                        • 688

Det å komme med berettiget og saklig kritikk av klubben når det er på sin plass skal man gjøre. Men hvordan vi som supportere reagerer på beslutninger fattet i klubben setter ofte premissene for det media setter på sin dagsorden. Særlig når det er negative reaksjoner fra supporterne Da er dette noe media ofte fronter for å få en innfallsvinkel til å skrive noe med noen journalistiske poenger. Det er ihvertfall noen prinsipper vi alle bør være litt obs på:

1. når klubben foretar en økonomisk eller sportslig beslutning,- Unngå å komme med en total avvisning av denne uten å komme opp med konkrete alternativer.

2. Unngå å gi generelle negative karakteristikker av klubben eller av de i klubben som fatter disse beslutningene.

3. Så aldri tvil om intensjonene til de i klubben som fatter beslutningene. Stol på at de alltid foretar beslutninger utfra hva de faktisk mener er klubbens beste.

Det skal være takhøyde her på forumet, men det alle bør gjøre før man poster et innlegg er å spørre seg selv: Gagner det LSK at dette innlegget kommer på trykk. Ofte kan det være fristende å komme med noen poenger eller gi uttrykk for egen frustrasjon, men det gagner bare en selv ikke klubben. Det er det derfor bedre å gjøre det i et annet forum enn dette.
                        synging, mentalitet - Kanari-Fansen

Kommentar

• gamle-perta
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2418

SAKEN var ikke cupfinalepakkene, saken var de negative reaksjonene på cupfinalepakkene. Fra klubbens egne. Den negative PR'en den siste uka skyldes ikke avtalen om salg av Sundgot, men de negative reaksjonene på salget av Sundgot. Fra klubbens egne.
                          De negative reaksjonene kom som en følge av at ledelsen på Åråsen ikke klarte å forankre de høye prisene ute blant medlemmene. Blant annet fordi de kjørte så hardt på at et skjerf og flagg av høyst ordinær kvalitet utgjorde en stor tilleggsverdi. Enhver skjønte at det ikke stemte.
                          Også i denne saken hadde man tjent på å være mer ærlig og åpen, akkurat som i Sundgot-saken.

Du synes sikkert jeg er en pest og en plage, men i våre egne fora må vi da for svingende ha litt takhøyde. Ute blant andre forsvarer jeg LSK til jeg stuper.
                          Og det har jeg gjort siden jeg meldte meg inn i 1974.

Mvh
                          Gammer`n
                          Mvh
                          Gammer´n (Per T)

Kommentar

• 10.09.50
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1410

Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                            Du synes sikkert jeg er en pest og en plage, ...
                            Slett ikke. Men jeg konstaterer at du veldig ofte er veldig negativ. Jeg betviler ikke at det er av kjærlighet til klubben, men jeg tror altså at den type konstant negativitet skader mer enn den gagner.

I tråden om Per Bergs leserinnlegg skrev du:

Nå er jeg redd RBs sjefsredaktør heller tar i bruk enda tyngre skyts på lederplass mot vår viktigste investor. Det kan ende med et hardkjør som i verste fall fører til at Berg til slutt for nok av alt som heter fotball.
                            Måtte Gud forby det!
                            Jeg frykter også at Per Berg blir lei. Men blir han det, skyldes det neppe bare RB. Jeg er stygt redd alt gnålet fra klubbens egne tærer like mye på engasjementet.

Mitt budskap i begynnelsen av denne tråden var ganske enkelt at det er grunn til å være takknemlig for den innsats Per Berg gjør, og at vi som fans antakelig gjør klokt i å gi uttrykk for den takknemligheten fra tid til annen, i stedet for kun å gå til angrep hver gang han finner på noe upopulært. Men dette trenger ikke du å være enig i det - det er mer enn nok takhøyde her til at du er uenig.

Kommentar

Working...