Hvordan kommer LSKs mål ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Hvordan kommer LSKs mål ?

    Når Fugla ligger på tredjeplass i antall skårte mål og målforskjell kan det passe å se litt på hvordan måla er kommet.

    Før sesongen hadde vi en liten runde her på forumet om mål fra ulike lagdeler, der flere mål fra midtbanen ble sett på som et (ønsket) tegn på mer variasjon i spillestilen.

    Fasit etter 11 spilte kamper er altså 18-11 i målforskjell, med fire mål fra forsvarsrekka, åtte fra midtbanen og seks fra angripere (alle av Sundgot). Av 11 assists er ni fra forsvar og (særlig) midtbanen, bare to fra angrepet. (Det siste skyldes selvsagt at vi siden Powell halta ut før pause mot vif har spilt med én reindyrka spiss, selv om vi snakker om 4-3-3).

    Bygd på Dagbladets og VGs tabeller for mål etter type angrep, samt de fire måla i går, kan vi videre slå fast at 5-6 av LSKs mål er på dødballer (medregna straffe), 3-5 etter overgang/kontring, og 8-9 etter etablert angrep. (Dødballmåla er det bl.a. RBK og vif som står for ! Selv om jeg gjerne også skulle ha flere LSK-mål på dødball.) Langskudd (også med litt flaks i går, som ved PSAs skåring tidligere i år) har heller ikke vært noe varemerke for LSK siden Bukkens dager.

    Alt i alt kan vi trygt konstatere at det denne sesongen ER kommet betydelig mer variasjon i spillet, kanskje særlig de siste fire-fem kampene, men forsøkene har vært der alt fra starten, og det var klare trekk i denne retningen også i fjor. Såpass ros for faktisk å fornye spillet skal Erlandsen og Thoresen nå få. Jeg håpet tidligere i sesongen at startvanskene dreide seg om litt tilvenningstid til "nye takter" både for nye og etablerte spillere. Samt at det opplagt var flere kamper med mer uflaks enn normalt over litt tid.

    Nå ser det ut til at dette kan stemme, og at Fugla har funnet flyten, også uten to spisser. Når Powell er tilbake, kan Erlandsen ha et luksusproblem. Vil han da gå tilbake til 4-4-2 eller fortsette med dagens mer varierte spill ?

    gilbert
  • _Jonern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 4380

    #2
    Re: Hvordan kommer LSKs mål ?

    Opprinnelig skrevet av gilbert
    Når Powell er tilbake, kan Erlandsen ha et luksusproblem. Vil han da gå tilbake til 4-4-2 eller fortsette med dagens mer varierte spill ?

    gilbert
    hadde tenkt til å starte en ny tråd om dette, men tar det her.. lurer på akkurat det samme.. men mener vi bør fortsette med 4-3-3.. uten tvil! så får sundgot/powell sloss om den ene plassen som midtspiss... hadde vært glimrende å hatt trond F. ludvigsen på høyre kant nå, så da får vi håpe han kommer til neste år selvom jeg har mine tvil
    ..................

    Kommentar

    • fugla_4_ever
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2003
      • 467

      #3
      Jeg har laget meg en mening om dette!

      Personlig tror jeg Erlandsen kommer til å sette ut Gylfi. Det er selvfølgelig veldig synd for han har spilt fremragende i de kampene han har fått ptøvd seg. 5 mål på 4 kamper (?) er et godt referat av hvordan Gylfi har taklet tilitten. Min egen mening er at vi burde fortsette med 4-3-3. Det har vist seg å fungere råbra, og jeg tror det kan bli enda morsommere når Berget kommer i form. Da har vi to strålende vinger som kommer til å forsyne spissene/spissen og midtbanen med flåtte lissepassninger!

      Hadde jeg vært sjef i Fugla ville jeg satt enten Powell eller Sundgot på benken, jeg vet ikke hvem. Ellers kan det jo tenkes at vi snart får en ny spiss i LSK, da vil han ta plassen på topp, det er jeg overbist om!

      Kommentar

      • _Jonern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 4380

        #4
        eh sette ut gylfi? hvorfor i allverden skulle han gjort det? vår beste spiller! når powell kommer tilbake vil ikke det gå utover midtbanen uansett.. berget kommer nok etterhvert og da er det winsnes som går ut av laget tror jeg, så hvorfor du tror gylfi går ut av laget er helt uforståelig for meg!
        ..................

        Kommentar

        • gulsort
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • Mar 2004
          • 166

          #5
          fugla_4_ever mente vel at gylfi ville gå ut dersom vi legger om til 4-2-2 når Powell kommer tilbake. Jeg mener Powell bør slite benken litt da, 4 -3(5) - 3 (1) formasjonen vår funker altfor bra nå. Sundgot er glitrende som møtende spiss, og de dype løpene fra Gylfi og Søgård, sammen med Winsnes (Berget) og Påsan som enter skjærer inn i boksen eller kommer rundt og legger inn til Sundgot, Gylfi og Søgård er jo sinnsykt bra. Koren som ballfordeler, og snart er gutten varm i trøya, så det kommer nok en masse krempasninger og gjennomspill fra Sloveneren iøpet av sesongen. Genial utnyttelse av spillermaterialet Arne!
          For mye fotball på TV?? Jeg sier som Sølve Grotmol: Det er for mange bøker på biblioteket også. (Arne Scheie)

          Sesongkortinnehaver. http://www.billettluka.no/LSKsesongkort#

          Kommentar

          • fugla_4_ever
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2003
            • 467

            #6
            Opprinnelig skrevet av gulsort
            fugla_4_ever mente vel at gylfi ville gå ut dersom vi legger om til 4-2-2 når Powell kommer tilbake.
            Vil bare legge til at JEG PESONLIG ønsker 4-3-3 der Sundgot og Powell kjemper om plassene, som jeg også skrev i innlegget, men jeg tror Erlandsen vil bytte ut Gylfi. Powell er kaptein så det er lite trolig at han vil bli sittende på benken så lenge!

            Kommentar

            • fugla_4_ever
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2003
              • 467

              #7
              Opprinnelig skrevet av _Jonern
              eh sette ut gylfi? hvorfor i allverden skulle han gjort det? vår beste spiller! når powell kommer tilbake vil ikke det gå utover midtbanen uansett.. berget kommer nok etterhvert og da er det winsnes som går ut av laget tror jeg, så hvorfor du tror gylfi går ut av laget er helt uforståelig for meg!
              Grunnen til at Gylfi kommer til å gå ut er at Powell må inn på banen! Problemet hans er jo at han ikke scorer mål, derfor er vi også nødt til å ha Sundgot i startelveren. Gylfi er også etter min mening en av våre beste, men så er det slik at Sørgård må være på banen fordi han er en utrolig viktig spiller og fordi han er turboen på midtbanen. Koren blir værende pga. sine defensive kvaliteter, samt lange innkast og god pasningsfordeling. Det vi kunne ha gjort var å bruke Gylfi som spiss.

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3208

                #8
                De som har kontrakt bare ut 2004 er: Werni, Winsnes, Tom, Gylfi, Berget, samt Misund. Shanes kontrakt, som opprinnelig var ut 2004, er nå forlenga til ut 2007.

                Av disse regner jeg som sikkert med at Misund får en forlengelse, og Gylfi har vel nå levert en sterk søknad. Jeg er ikke så redd for at han forsvinner, så lenge han verken får vist seg fram i Europa-cup eller på landslag med det første (så lenge EM pågår). Hvem som avgjør forlengelse eller ikke med to trenere på oppsigelse er vel ikke helt opplagt, men påtroppende trenere og sportslig utvalg vil vel ha (minst) like mye å si som Erlandsen og Thoresen.

                Stallen er alt meget stor, med 24 aktive spillere (med Powell), 3 utleide og én som går over til trenerjobben (Rösler). I alt 28 spillere, og det ligger i lufta at det kan komme både en ny spiss og en ny høyrekant (f.eks. Marius Gullerud) etter 1. juli og/eller etter sesongen. Her blir det ikke rom for mange nye fra egen stall, et par stykker kan fort stå uten kontrakt (Werni, Winsnes, Tom, Berget), og noen spillere vil nesten sikkert bli solgt eller (fortsatt) leid ut.

                Hva slags formasjon vi spiller i framover avhenger av flere faktorer. For det første kan Powells skade ta mer enn seks uker før den er fysisk leget, og så var det å finne (igjen) kampformen da.

                Selv er jeg veldig fornøyd med spillet de siste tre-fire kampene av flere grunner:

                For det første fordi det nå er klart at Fugla er i stand til å variere langt mer enn mytene sier, både i formasjon og spillemåte ellers. Dette er en klar styrke og en definitiv framgang og fornyelse. Noe av grunnen til det er selvsagt en brei stall med god konkurranse om plassene. Men AE/HT fortjener også skryt for å ha fått det til, det går ikke av seg sjøl.

                For det andre fordi forsvarsarbeidet totalt (ikke bare forsvarsrekka) ser ut til å fungere bedre (10-1 på de siste fire kampene i serie og cup). De "dumme" tapene og uavgjort-resultatene i de første seks-sju kampene (med baklengsmål siste kvarteret), som har kosta oss mange poeng, skyldtes først og fremst manglende sikkerhet bakover. Den sikkerheten ser nå langt bedre ut.

                For det tredje fordi de nye spillerne, spesielt Andersson (på back) og Koren, nå har funnet plassene sine, og har begynt å skåre midtbane- og overlappingsmål (attpåtil fra distanse). Det måtte ta litt tid, men alle ser nå ut til å være i siget. (Shane har vært med lenge, selv om han fortsatt har litt å gå på.)

                For det fjerde fordi variasjon i spillet gir bedre rom til å utnytte enkeltspillernes kvaliteter. Det opplagte eksemplet er her hvordan Gylfi for første gang etter mange år i trøya passer helt strålende inn, uten å skyve ut Søgård. Men også Strand og Winsnes kan få vist andre kvaliteter i litt andre, mer framskutte roller (4-3-3 enn 4-4-2). Og kanskje kan f.eks. Soltvedt komme til sin rett (inn for Strand ved skader eller de siste femten når Strand ofte er meget sliten) i 4-3-3 bedre enn i 4-4-2 ?

                Variasjonsmulighetene, med en så god og så brei stall, kan gjøre det mulig å spille litt mer taktisk og litt mer uforutsigbart, etter spillermaterialet, skader, formkurve på enkeltspillere, og litt kanskje etter motstander (noe Erlandsen hittil har tatt lite hensyn til).

                gilbert

                Kommentar

                • Kristoffer
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Nov 2003
                  • 172

                  #9
                  Re: Hvordan kommer LSKs mål ?

                  Opprinnelig skrevet av _Jonern
                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                  Når Powell er tilbake, kan Erlandsen ha et luksusproblem. Vil han da gå tilbake til 4-4-2 eller fortsette med dagens mer varierte spill ?

                  gilbert
                  hadde tenkt til å starte en ny tråd om dette, men tar det her.. lurer på akkurat det samme.. men mener vi bør fortsette med 4-3-3.. uten tvil! så får sundgot/powell sloss om den ene plassen som midtspiss... hadde vært glimrende å hatt trond F. ludvigsen på høyre kant nå, så da får vi håpe han kommer til neste år selvom jeg har mine tvil

                  Syns de ikke burde konkurere, de burde begge spille med Daniel Braathen! Da klarer han å fortsette med 4-3-3
                  Lillestrøm, Evig og for Alltid, Med Stolthet og Med Ære, Vi ELSKER Lillestrøm!!

                  Kommentar

                  • HanseFrank
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Mar 2004
                    • 221

                    #10
                    Re: Hvordan kommer LSKs mål ?

                    Opprinnelig skrevet av Kristoffer
                    Opprinnelig skrevet av _Jonern

                    så får sundgot/powell sloss om den ene plassen som midtspiss...

                    Syns de ikke burde konkurere, de burde begge spille med Daniel Braathen! Da klarer han å fortsette med 4-3-3
                    Før jeg slakter innlegget ditt fullstendig, skulle det være artig å høre hvorfor kombinasjonen Bråthen, Powell og Sundgot er så bra, og hva vi skal med Pål Strand.
                    HanseFrank
                    - på den andre siden...

                    Kommentar

                    • _Jonern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 4380

                      #11
                      ja, enig.. hva med pål strand? kan heller ikke se for meg powell eller sundgot som kantspillere
                      ..................

                      Kommentar

                      • King_Raymond
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 4987

                        #12
                        I en 4-3-3 formasjon er man "avhengig" av å ha en stor sterk spiss, og 2 raske tekniske kantspillere ved siden av. Powell å sungodt er ikke akkurat raske å tekniske kantspillere
                        Ultras Felt C Lillestrøm

                        Kommentar

                        • lsk123
                          Medlem
                          Bøffel
                          • May 2004
                          • 36

                          #13
                          Kanskje AE trekker Arild Sundgot ned på midtbanen, han har jo gjort det før, i 2001 sesongen med Zane og Powell skadefrie. Men det var vel ikke noe vellykket trekk og forhåpentlig frister det ikke til gjentakelse
                          Fugla for alltid!

                          Kommentar

                          • andee
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2004
                            • 1191

                            #14
                            Nei, vi får da inderlig ikke håpe det! Skal vel litt til å skumpe ut en av de fem skjorta gode sentrale midtbanespillera vi har nå uansett.. Ved flere skader og karantener kan det jo selvsagt være en mulighet!
                            TS05 - Felt C

                            Kommentar

                            • lsk123
                              Medlem
                              Bøffel
                              • May 2004
                              • 36

                              #15
                              Jeg tror Powell må finne seg i benken slik de spiller nå. Så får han heller bruke tiden på å bli helt restituert etter skaden.
                              Fugla for alltid!

                              Kommentar

                              • Kristoffer
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Nov 2003
                                • 172

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av lsk123
                                Jeg tror Powell må finne seg i benken slik de spiller nå. Så får han heller bruke tiden på å bli helt restituert etter skaden.
                                Enig meg deg, vi gjørdet bra uten Powell.
                                Lillestrøm, Evig og for Alltid, Med Stolthet og Med Ære, Vi ELSKER Lillestrøm!!

                                Kommentar

                                • KimFL
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2003
                                  • 1410

                                  #17
                                  Når Powell blir frisk, så kommer han nok rett inn på laget, siden han er kapteinen. Men hvorfor er det et problem? Og hvorfor må Gylfi ut, når Powell kommer inn. En midtbane med Strand, Koren, Sågård og Gylfi er jo den beste vi kan oppdrive til dags dato.


                                  mvh
                                  KimFL

                                  Kommentar

                                  • Leif A
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 3962

                                    #18
                                    Det er vel noe som heter: "Never change a winning team?"
                                    Knurr...

                                    Kommentar

                                    • gulsort
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Mar 2004
                                      • 166

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av KimFL
                                      Når Powell blir frisk, så kommer han nok rett inn på laget, siden han er kapteinen. Men hvorfor er det et problem? Og hvorfor må Gylfi ut, når Powell kommer inn. En midtbane med Strand, Koren, Sågård og Gylfi er jo den beste vi kan oppdrive til dags dato.
                                      Gylfi er ingen kantspiller, derfor er det ikke plass til han i en 4-4-2 formasjon. Han gjør det konge som indreløper, men på kanten trives han ikke. Rett og slett.
                                      For mye fotball på TV?? Jeg sier som Sølve Grotmol: Det er for mange bøker på biblioteket også. (Arne Scheie)

                                      Sesongkortinnehaver. http://www.billettluka.no/LSKsesongkort#

                                      Kommentar

                                      • Kristoffer
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Nov 2003
                                        • 172

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Eksil-kanari
                                        Det er vel noe som heter: "Never change a winning team?"
                                        Må si meg litt enig i den utalelsen, men hva med å bytte ut Johan Petter?
                                        Lillestrøm, Evig og for Alltid, Med Stolthet og Med Ære, Vi ELSKER Lillestrøm!!

                                        Kommentar

                                        Working...