RoyVaadals Forum-tips

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    RoyVaadals Forum-tips

    Det er mange gode debattanter og nyhetsspredere her på Forumet, og stadig flere kommer til.

    For å gjøre Forumet enda bedre så har jeg satt opp en liste med tips som kan være til hjelp for Forumdeltagerne.
    Hvis man følger disse anbefalingene så tror jeg strukturen på Forumet blir enda bedre.

    ========== Forum-tips ======================================

    Tips 1 - Gi nye tråder en god tittel
    * Tråden skal tiltrekke seg de som er interessert i temaet, og uinteresserte skal slippe å gå inn i tråden for å se hva den omhandler.
    * Unngå intetsigende og for generelle titler
    * Eksempler på dårlige titler: ”Jeg har et spørsmål”, ”Endelig...”, ”JAAAAAAAAA”, "billetter", "Robert Koren". (De to siste er for generelle.)

    Tips 2 - Nyheter om LSK hører hjemme i nyhetstråden
    * Dette er saker som så og si alle bør få lest
    * Unngå at denne saken forsvinner midt inne i en lang diskusjonstråd med innlegg både foran og bak. Er dette en spennende sak så tar det ikke lang tid før den er dekt over av 8-10 andre innlegg og nye Forum-lesere kan gå glipp av hele saken.

    Tips 3 - Bruk nyhetstråden på riktig måte
    * Ikke diskuter direkte i nyhetstråden
    * Dersom du ønsker diskusjon om temaet i nyhetstråden så start en egen diskusjonstråd for dette. En passelig tittel kan følge denne malen: "Kilde : <overskrift> (oppklarende tekst)." Oppklarende tekst brukes dersom tittelen som kilden har brukt ikke er nok for Forum-leserne til å skjønne hva saken handler om. "Mifsud til Odense" trenger ingen oppklaring, mens "Kaffe og Krem"-artikkelen til RB trenger en forklaring som (Occean...).
    * Dersom en diskusjonstråd har ett innlegg som er en spennende Fugla-nyhet som ikke ligger i nyhetstråden, kopier denne saken til nyhetstråden.
    * Kommentarer til bruken av nyhetstråden hører hjemme i søstertråden (se nyhetstråden for mer info.)
    * Ikke bare nettartikler er spennende Fugla-nyheter. Annen informasjon som hører hjemme i nyhetstråden inkluderer: papiravisnyheter, trenningsrapporter og relativt sikre kilder på at LSK har mistet/fått en A-lags-LSK-spiller, og mer.
    Eksempel: Man har vært på Åråsen og fått høre sikker info om at en ny U-21-spiller har skrevet under for Fugla. Det kan være fristende å legge dette under ”Nye spillere”-tråden som er over 100 sider lang. Det er både feigt og dårlig.

    Tips 4 - Marker tydelig hva kilden er
    * Hvis du har lest dette i papir-VG eller rb.no så informer om dette i klartekst. Ikke regn med at alle andre har fått med seg dette.
    * Bruk direkte link til kilden når det er et nettsted som er kilden.
    * Er det bare noe man har overhørt på Martin’s, så si det. Da kan andre vurdere i hvilken grad de skal feste lit til utsagnet.

    Tips 5 - Unngå å starte en ny tråd hvis innlegget ditt passer godt inn i en eksisterende diskusjonstråd
    * Diskusjoner om samme tema bør samles i én tråd.

    Tips 6 - Lange tråder: Vurder en ny tråd hvis du har et sidetema eller spesialisering av hovedtemaet
    * Eksempel: Cupfinaletråd som omhandler billettsalg. Diskusjonen om unummerert vs. nummerert opplegg er relatert, men en ny tråd er bedre. Alle som har skaffet seg billett allerede bryr seg ikke om billettsalget, men de er typisk opptatt av om de kan gjøre krav på setet sitt.

    Tips 7 - Avsporing hører hjemme i en ny tråd
    * Avsporing av temaet som diskuteres i en tråd hører ikke hjemme i tråden. Se om du finner en eksisterende tråd der den passer inn, eller lag en ny tråd i stedet.

    Tips 8 - Bruk siteringsfunksjonen fornuftig (skrevet av Canário)
    * Det ikke nødvendig å sitere en hel post fra en media-artikkel eller en bruker når innlegget står rett ovenfor. Det som står der, står der jo der, og da er det lite vits av å benytte seg av siteringsfunkjonen.
    * Det er også lite vits i å sitere f. eks. et langt innlegg, f. eks. en media-artikkel hvis du kun skal svare på en eller to linjer. Da bør man heller ta bort det som er irrelevant for det du svarer.
    * Det er ingen vits å sitere drøssevis av tidligere innlegg, hvis du kun skal svare på den siste posten. Å sitere en lenke med poster nedover, for å kun svare på den nederste linjen blir uoversiktlig og er totalt unødvendig.
    * Sitering av bilder er (nesten) alltid feil bruk.

    ========== RoyVaadals Forum-tips ===========================
    Last edited by RoyVaadal; 04.05.2006, 21:10.
    RoyVaadal.
  • Barnetrygd
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • Dec 2005
    • 6

    #2
    Pen liste, men det bør også nevne at overdreven bruk av smileys, caps lock osv. bør begrenses. Søk-funksjonen bør også brukes før man evt. spørr, starter tråder o.l.

    Kommentar

    • veiron
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6267

      #3
      Opprinnelig skrevet av Barnetrygd
      Pen liste, men det bør også nevne at overdreven bruk av smileys, caps lock osv. bør begrenses. Søk-funksjonen bør også brukes før man evt. spørr, starter tråder o.l.
      HELT ENIG!! :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8) :twisted:

      Kommentar

      • Lillestrøm Kirke
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2004
        • 1470

        #4
        Re: RoyVaadals Forum-tips

        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
        Nyhetsartikler om Fugla i media fortjener ofte en ny tråd

        * Unngå diskusjoner på slike media-tråder hvis det finnes en annen pågående diskusjonstråd allerede om samme tema

        Unngå å starte en ny tråd hvis innlegget ditt passer godt inn i en eksisterende diskusjonstråd
        * Diskusjoner om samme tema bør samles i én tråd.
        Jeg syns ikke mediainnspill bør plasseres i en egen tråd, de hører veldig ofte naturlig sammen i en eksisterende tråd. Det er ikke alltid at disse nyhetsartiklene fra media er så gode og innholdsrike at de fortjener egen tråd. Da kunne det heller vært en egen tråd for alle nyhetsartikler, tror jeg har sett det hos andre.

        Ellers syns jeg det er flott at noen prøver å dressere forumfolket.
        "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

        Kommentar

        • rEPPA
          *****istrator
          • Nov 2003
          • 3930

          #5
          test
          www.kfl.no/debatt

          Kommentar

          • Kef1r
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 730

            #6
            ok sjef greie regler

            Kommentar

            • stolte bønder
              Medlem
              Møteplager
              • Nov 2005
              • 76

              #7
              synes det høres greit ut...

              Kommentar

              • RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

                #8
                Da er RoyVaadals Forum-tips oppdatert. Noen småjusteringer og store endringer i forhold til den nye politikken med å bruke "nyhetstråden".
                RoyVaadal.

                Kommentar

                • Canário
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 1471

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                  For å gjøre Forumet enda bedre så har jeg satt opp en liste med tips som kan være til hjelp for Forumdeltagerne.
                  Hvis man følger disse anbefalingene så tror jeg strukturen på Forumet blir enda bedre.
                  Fin liste. Jeg har fra ende til annen irritert meg en smule over "overdreven" eller "unødvendig" sitering på forumet, og et ønske fra meg er å kutte ned på siteringen. Da tror jeg forumet vil bli mer oversiktlig og strukturert. Kanskje er det flisespikkeri, men jeg tror det vil gjøre forumet mer oversiktlig og mindre" rotete". Noen rettningslinjer burde være mulig å snekre sammen. Noen tips fra meg:

                  - Det ikke nødvendig å sitere en hel post fra en media-artikkel eller en bruker når innlegget står rett ovenfor. Det som står der, står der jo der, og da er det lite vits av å benytte seg av siteringsfunkjonen.

                  - Det er også lite vits i å sitere f. eks. et langt innlegg, f. eks. en media-artikkel hvis du kun skal svare på en eller to linjer. Da bør man heller ta bort det som er irrelevant for det du svarer.

                  - Det er ingen vits å sitere drøssevis av tidligere innlegg, hvis du kun skal svare på den siste posten. Å sitere en lenke med poster nedover, for å kun svare på den nederste linjen blir uoversiktlig og er totalt unødvendig.

                  På disse måtene tror jeg forumet vil bli mer oversiktlig og lettlest, men har noen noe mer å tilføye så speak out.

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Canário
                    Jeg har fra ende til annen irritert meg en smule over "overdreven" eller "unødvendig" sitering på forumet, og et ønske fra meg er å kutte ned på siteringen.
                    Veldig enig, Canário!
                    Teksten din er tatt ordrett inn som forum-tips nr.8
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • rEPPA
                      *****istrator
                      • Nov 2003
                      • 3930

                      #11
                      Ta med at det særlig ikke er noe vits å sitere bilder som er lagt inn i en tråd.
                      www.kfl.no/debatt

                      Kommentar

                      Working...