Medieavtalen er hovedgrunnen for at samtlige eliteserieklubber flesker til i 2006.
Av Fædrelandsvennen, 03.01.2006 kl. 09:48
Både Start og Vålerenga øker sine budsjetter det kommende året - i takt med resten av eliteserien. (Foto: DIGITALSPORT)
Det viser tall Fædrelandsvennen har hentet inn fra klubbene. Ingen budsjetterer med mindre omsetning i år enn i fjor.
1. Rosenborg: Trolig 125 mill. (120 i fjor)
- Budsjettet vårt er ikke klart. Derfor ønsker jeg ikke komme med noen tall, sier økonomisjef i RBK, Egil Bremseth.
Alt tyder likevel på at RBK legger opp til en liten økning fra fjorårets 120 millioner kroner.
2. Vålerenga: 88 mill. (60)
- Vi har en økning i budsjettet. Hovedgrunnen er den nye tv-avtalen. I tillegg er det litt større inntekter fra sponsorer, sier økonomisjef i VIF ASA, Nina Johansen.
3. Viking: 70 mill. (49)
- Viking handler ikke bare om det som skjer på banen. Nå har vi en stadiondrift som generer penger til klubben, sier klubbdirektør Erik Forgaard.
4. Brann: 60 mill (50,5)
- Vi budsjetterer med et overskudd på fem millioner kroner, sier controller i Brann, Terje Marthinsen.
5. Lillestrøm: 55 mill. (38 i fjor)
- Vi bruker de pengene vi mener trengs for å nå målene våre, sier manager Jan Åge Fjørtoft.
6. Start: 49 mill. (28 i fjor)
Se egen sak:
Nærmer seg Rosenborg og Vålerenga!
7. Lyn: 46 mill. (31)
- Inntektsøkningen er basert på publikum, sponsorer og tv-inntekter, sier klubbdirektør Morgan Andersen.
8. Tromsø: 44 mill. (32)
- Vi øker noe på grunn av medieavtalen og økte markedsinntekter, sier økonomisjef Roar Christensen.
9. Molde: 41 mill. (39)
- Det er litt høyere enn i fjor, hovedsaklig på grunn av økte inntekter sentralt, sier administrerende direktør Tarje Nordstrand Jacobsen.
10. FFK: 40 mill. (37)
- Vi venter på endelig styrevedtak, men kommer til å øke litt fra 37 millioner kroner i fjor, sier administrerende direktør Arve Mokkelbost.
11. Stabæk: 38 mill (23)
- Vi er ikke i toppsjiktet økonomisk, men med et nytt stadion på plass snakker vi om en annen økonomisk verden, sier daglig leder Einar Shultz.
12. Ham-Kam: 32 mill. (24,5)
- Vi lander nok et stykke over 30 millioner, fordi vi forventer økning i inntekter, hovedsaklig som følge av medieavtalen, sier klubbdirektør Truls Haakonsen.
13. Odd: 30 mill. (23,5)
- Vi hadde nærmere 25 mill. i fjor, og legger opp til flere inntekter i år. Også er det sånn at man må henge på for å være med, sier direktør Lasse Hansen.
14. Sandefjord: 25 mill (11)
- Det er helt andre inntekter og utgifter i eliteserien enn det vi hadde i 1. divisjon. Derfor har vi en økning fra i fjor, sier daglig leder Øystein Ulsnæs.
* Flere av tallene er cirka-tall gitt av ansvarlige i klubbene med forbehold om senere styrevedtak.
FAKTA:
Medieavtalen
Av de 136 millionene som skal til norske toppserieklubber neste sesong, skal halvparten fordeles «flatt» (alle får det samme), altså 4,85 mill. til hver klubb.
30 prosent av summen fordeles etter hvor mange kamper lagene er i tv-ruta.
De 20 siste prosentene avhenger av prestasjoner.
Kommentar