RL: Klubber uten vinterbane får ikke delta?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    RL: Klubber uten vinterbane får ikke delta?

    Klubber som ikke kan spille kampene på egen bane på vinterstid, kan fra neste år bli nektet å være med i Royal League.


    Vil sparke ut klubber uten vinterbane

    Klubber som ikke kan spille kampene på egen bane på vinterstid, kan fra neste år bli nektet å være med i Royal League.

    Av JANNE FREDRIKSEN

    Dette kan bli resultatet dersom turneringskomiteen i Royal League får det som de vil. Årsaken til forslaget om å kun la klubber som klarer å spille på egen bane vinterstid, å være med i turneringen er skrekkeksempelet med 63 tilskuere i Skien under kampen mellom Start og Midtjylland i fjor.

    Det var på et møte i København i går at Boye Skistad, daglig leder av Norsk Toppfotball og leder av turneringskomiteen i Royal League, foreslo dette for Royal League-styret.

    Mulighet

    Dermed kan det bli slutt på at de fire beste lagene i Norge, Sverige og Danmark er automatisk kvalifisert for spill i Royal League. Styreleder i Norsk Toppfotball, Olav Boksasp, er også i Royal League-styret. Han tror forslaget vil få gjennomslag.

    - Det betyr at dere kan kutte ut lag selv om de blir blant de fire beste?

    - Det er en mulighet, helt klart, sier Boksasp.


    FORSLAGSSTILLER: Daglig leder i Norsk Toppfotball Boye Skistad foreslår strengere regelkrav. Foto: Mattis Sandblad
    2005/2006-utgaven av Royal League er godt i gang med gruppespillet. Så langt har Start spilt sine hjemmekamper i Skien, Lyn har spilt en hjemmekamp i Tønsberg. Tilskuersnitt: 505.

    Dansk kjeft

    De gjenstående kampene til Lyn og Vålerenga skal neppe spilles på Ullevaal, men det er ikke endelig avklart.

    - Vi må diskutere dette med TV-selskapene.

    De vil jo gjerne at de fire beste lagene skal delta, men vi er også avhengig av å ha en ramme rundt kampene, sier Olav Boksasp. Norske toppklubber fikk en solid dose kjeft av Thomas Christensen, styreformannen i Royal League, i gårsdagens utgave av danske Ekstra Bladet.

    - Jeg stiller meg meget kritisk til måten de norske klubbene har håndtert sin deltagelse i Royal League på.

    Hvis denne turneringen skal ha en fremtid, må alle leve opp til de betingelser det var enighet om da turneringen ble etablert, sier Christensen.

    Olav Boksasp reagerer med følgende utspill:

    - Det er noe unyansert, men at vi fra norsk side ikke har gjort en god nok jobb, kan jeg være enig i.

    Men du kan også skrive at dersom ikke FC København og Brøndby hadde vært med for Danmark, ville situasjonen vært den samme der.

    Norske eliteseriearenaer med undervarme:
    Rosenborg (Lerkendal), Molde (Molde stadion), Lillestrøm (Åråsen), Tromsø (Alfheim), Viking (Viking stadion), Vålerenga (Ullevaal stadion), Lyn (Ullevaal stadion), Odd Grenland (Odd stadion), Ham-Kam (Briskeby).

    Arenaer uten undervarme:
    Brann (Brann stadion), Sandefjord (Storstadion), Start (Kristiansand stadion), Fredrikstad (Fredrikstad stadion), Stabæk (Nadderud)


    (VG 17.01.06 kl. 07:19)
  • okb
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 2377

    #2
    .. for å viderebygge konseptet er vel dette veien å gå, men likevel synes jeg det er tullete at man ikke kan spille innendørs.

    -okb!
    Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

    Kommentar

    • gamle-perta
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2418

      #3
      men likevel synes jeg det er tullete at man ikke kan spille innendørs.
      Fotball er en utendørs-idrett, puktum finale. Vi må aldri gå på akkord med det.

      Mvh
      Gammer`n
      Mvh
      Gammer´n (Per T)

      Kommentar

      • Lillestrøm Kirke
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2004
        • 1470

        #4
        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
        men likevel synes jeg det er tullete at man ikke kan spille innendørs.
        Fotball er en utendørs-idrett, puktum finale. Vi må aldri gå på akkord med det.

        Mvh
        Gammer`n
        Gammer'n, jeg regner med at du også var i mot V-stil, skiskøyting, skisprint, jaktstart, Gundermetoden, skøytehaller osv? :lol:

        Det er ingen fornuft i å spille i shorts på stivfrosne baner vinterstid, men det er heldigvis ikke alltid fornuften som råder. Køben neste.
        "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

        Kommentar

        • trigz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 7092

          #5
          Jeg er enig med gammer'n. Jeg liker også kamferdrops.
          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

          Kommentar

          • gamle-perta
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2004
            • 2418

            #6
            Gammer'n, jeg regner med at du også var i mot V-stil, skiskøyting, skisprint, jaktstart, Gundermetoden, skøytehaller osv
            Nei, jeg var kraftig tilhenger av alt det der, fordi det utviklet de ulike grenene videre. Jeg mener også at man må droppe stilkarrakterer i hopp og slutte med alle langrenn som ikke er fellesstart eller jaktstart.

            Men det å flytte fotball innendørs forandrer alle forutsetningene for sporten. Derfor er jeg i mot.

            Mvh
            Gammer`n
            Mvh
            Gammer´n (Per T)

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #7
              Så lenge vi ikke har vår egen hall så vil jeg alltid være i mot at det arrangeres kamper som betyr noe i en innendørshall.
              Da vil vi jo aldri få hjemmekamp!

              Det finnes også en hall ganske nær oss som vekker avsky hos de fleste, men som likevel kan komme til å bli valgt av kyniske klubbledere.
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • okb
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 2377

                #8
                Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                Så lenge vi ikke har vår egen hall så vil jeg alltid være i mot at det arrangeres kamper som betyr noe i en innendørshall.
                Da vil vi jo aldri få hjemmekamp!
                LSK behøver da ikke å spille innendørs. Åråsen er helt topp både sommer som vinter ;-)

                -okb!
                Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av okb
                  LSK behøver da ikke å spille innendørs. Åråsen er helt topp både sommer som vinter ;-)

                  -okb!
                  Nesten sant. Men vi er avhengig av værforhold i vintersesongen for å kunne spille ute. Blir det mye snø eller ekstrem kulde, eller langvarig kaldt så er det vel en risiko for at vi ikke kan bruke Åråsen.
                  Både på grunn av banedekket (til tross for undervarmen) og fordi det er usikkert om vi klarer å montere flomlysa i kaldt vær.
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • okb
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 2377

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Nesten sant. Men vi er avhengig av værforhold i vintersesongen for å kunne spille ute. Blir det mye snø eller ekstrem kulde, eller langvarig kaldt så er det vel en risiko for at vi ikke kan bruke Åråsen.
                    Både på grunn av banedekket (til tross for undervarmen) og fordi det er usikkert om vi klarer å montere flomlysa i kaldt vær.
                    Klar over at det jeg sier er en sannhet med modifikasjoner. Skulle det bli sprengkulde, eller snøvær fra en annen verden, blir det selvsagt vanskelig å spille utendørs.

                    .. men hva er da alternativet?

                    -okb!
                    Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                    Kommentar

                    • sparwasser
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 3185

                      #11
                      .. men hva er da alternativet?
                      Selv om jeg mener at fotball skal spilles
                      utendørs, kan det komme situasjoner hvor
                      en hall er den eneste løsningen.

                      Det beste alternativet hadde da vært å ha
                      en egen hall, men med de :evil: politikerne
                      vi har i Skedsmo kommune kan vel klubben
                      se langt etter et slikt prosjekt.

                      I andre kommuner stiller man opp for sine
                      eliteserielag, men her - ikke fa'a........

                      Kommentar

                      • Mr. Hopperstad
                        Juniormedlem
                        Bøffel
                        • Aug 2005
                        • 28

                        #12
                        Spørs om ikke RL blir kun for danske lag, i tillegg til Malmø da... Rl har ikke vært en publikumsmagnet til nå, og hvis lag som er kvalifisert til sluttspill ikke får spille på grunn av banen, og dermed erstattes av middelmådig jumbofotball, ja så lenge leve Rl...
                        *BRASSEBERGET*

                        Kommentar

                        • bjarmann
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 2936

                          #13
                          jeg mener også at fotball skal spilles på naturlig gress, selvom det er et helvete noen ganger. men det er jo litt av sjarmen
                          I år så tar vi alt

                          Kommentar

                          • sparwasser
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 3185

                            #14
                            - Selvmord for Royal League

                            Norsk Supporterallianse (NSA) mener Royal League graver sin egen grav dersom de nekter de beste klubbene å være med i turneringen.

                            - Det vil være bortimot selvmord hvis man ikke legger kun sportslige kriterier til grunn for å delta i turneringen, sier Richard Jansen, talsmann i NSA.

                            - Det er like mye selvmord å spille kamper på baner som ikke har publikum, parerer Olav Boksasp, styreleder i Norsk Toppfotball.

                            Hele artikkelen:
                            Norsk Supporterallianse (NSA) mener Royal League graver sin egen grav dersom de nekter de beste klubbene å være med i turneringen.

                            Kommentar

                            • Vegar Hjermundrud
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2003
                              • 423

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av sparwasser
                              - Selvmord for Royal League

                              Norsk Supporterallianse (NSA) mener Royal League graver sin egen grav dersom de nekter de beste klubbene å være med i turneringen. - Det vil være bortimot selvmord hvis man ikke legger kun sportslige kriterier til grunn for å delta i turneringen, sier Richard Jansen, talsmann i NSA.
                              - Det er like mye selvmord å spille kamper på baner som ikke har publikum, parerer Olav Boksasp, styreleder i Norsk Toppfotball.
                              Hele artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138549
                              Her har begge helt rett. Det er de beste lagene som skal være med i Royal League og de må spilles steder hvor det kommer publikum. Ved å utbedre baneforholdene og bruke undervarme, eventuelt kunstgress, kan det i nær framtid sikkert teknisk sett spilles fotball utendørs på de fleste topparenaer i Norge nesten uansett værforhold. Men, som det også pekes på i artikkelen, hvor interessant er det å stå ute i åtte blå og se kamper? Det er kanskje bra nok som en spesiell greie, som en happening, men neppe noe de fleste av oss har lyst til å oppleve på regelmessig basis. Det er romantisk å drømme seg tilbake til Bislett med tyve kalde og te med noe godt i, men de færreste klager når Vikingskipet fungerer. Kamper uten publikum blir like fattig som en pub uten øl, men det er det som blir er og blir resultatet dersom RL står beinhardt på kravene om at fotball utelukkende er en utendørs idrett. Så lenge en har akseptert at det kan spilles på kunstig underlag, inne eller ute, er det ett fett om det er tak over eller ikke. Det er ikke underlaget som påvirker de sportslige prestasjonene. Dersom valget står mellom Tønsberg og "hallen med navnet som ikke kan nevnes" er det ikke tvil i min sjel - Valle, here I come!
                              Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                              Kommentar

                              • e.d
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2005
                                • 688

                                #16
                                Et tips til ledelsen i Royale leauge:
                                Ikke endre premissene for turneringen nå når den er i startgropa. Skal man plutselig innføre etter så kort tid en endring i vilkårene for deltakelse, endrer man det strukturelle fundamentet for hele turneringen. Og som har blitt innarbeidet hos publikum. Det er det samme som å si at vi legger ned Royale league 1. fordi det var ikke vellykket. Også lager vi en Royale league 2 med helt andre betingelser. Da vil jeg anta at prognosen for å lykkes er 2% av hva den er nå.
                                synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                Kommentar

                                • RoyVaadal
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2004
                                  • 4055

                                  #17
                                  Jeg skjønner godt at RL-ledelsen vurderer endringer i konseptet.
                                  På meg virker det som om det bare er de klubbene som er med som bryr seg, og det er bare disse klubbenes ivrigste supportere igjen som bryr seg.

                                  Inntil det blir en kjempesuksess så er kanskje endringer nødvendig, eller i hvert fall viktig å vurdere.

                                  Andre fotballinteresserte jeg kjenner er faktisk mer oppdatert på treningskamper på La Manga enn de er på Royal League.
                                  RoyVaadal.

                                  Kommentar

                                  • Gale Isbre
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2005
                                    • 1164

                                    #18
                                    Nå er det vel først og fremst ideen om en "viktig" skandinavisk fotballturnering på vintertid som skurrer. Særlig vi nordmenn har jo en tendens til å tro at langrenn, skøyter og kombinert faktisk dreier seg om sport, og dermed har mange dessverre tankene helt andre steder enn på fotballbanen i disse begredelige månedene vi nå er inne i.
                                    Utover det sier jeg meg helt enig med motstanderne av innendørsfotball. Fotballkamper bør heller avlyses enn å spilles under tak.

                                    Kommentar

                                    • e.d
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2005
                                      • 688

                                      #19
                                      Ja helt enig . Det er ikke noe i veien med konseptet. Sportslig og økonomisk er dette kjempebra slik det er idag. Og jeg tror man gjør en stor feil dersom man endrer på dette.

                                      Dersom vålerenga møter Start på Ullevål i serien i kveldskamp i oktober med 10 + grader med 20 000 tilskuere så er dette et godt konsept. Så hvis vålerenga møter Start i royale league kamp i kveldskamp i november i 10 + grader med 3000 tilskuere så er dette plutselig blitt et dårlig konsept enda det sportslig er det samme og økonomisk enda bedre?!
                                      Det som er det store problemet og hvor det må skje en endring er er hvordan Royale league som produkt blir solgt til publikum. man må gi publikum en foresilling og en ide om at dette er bra.

                                      Ledelsen i royale league og klubbene må formidle til sitt publikum og til media at dette er et godt produkt. Det er et produkt som har kommet godt igang og som man har klokketro på i framtiden. Dette må formidles utfra slik turneringen eksisterer idag. Og ikke være betinget av eventuelle endringer av betingelsene. Da er man en svært dårlig selger. Man formidlar da at dette er et godt produkt, men bare under forutsetning av at noe endres. Altså formidler man egentlig av dette er et dårlig produkt.

                                      Når han i Norsk toppfotball som går ut til media og sier at turneringen er død dersom den fortsetter med de betingelsene som er nå (Jfr. baneforhold, publikum) er dette et godt eksempel på hvordan ødelegge for produktet. Det samme med de lederne som sutrer fordi de ikke får spille innendørs (les Start Vålerenga og Brann), samt de trenerne som sier at de ser på disse kampene nærmest som treningskamper.
                                      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                      Kommentar

                                      Working...