Aftenposten: Afrika kommer ! (om bl.a. Kiko)
Collapse
X
-
En god artikkel og denne uttalelsen
til Kiko klinger godt i mine ører:
"Det viktigste nå blir å arbeide
hardt for klubblaget" -
Re: Aftenposten: Afrika kommer ! (om bl.a. Kiko)
Opprinnelig skrevet av RSP
Afrika kommer
LA MANGA: Khaled Mouelhi får ankerrollen på LSKs midtbane, gleder seg over flere afrikanere i eliteserien og håper på VM-plass med Tunisia.
Av Arild Sandven, 03.02.2006 kl. 07:28
NY I RBK: Yssouf Kone er en av mange afrikanere som vil sette preg på eliteserien i år. Foto: Digitalsport
- Lillestrøm var bra med fjerdeplass og cupfinale i fjor, men skal bli enda bedre i år. Vi er veldig gode på topp med Occean, Mifsud og flere spennende angripere, sier 24-åringen.
Han scoret i cupfinalen mot Molde og rakk å markere seg etter overgangen fra Club African i Tunis på sensommeren, men blir mer sentral i LSK i år, i dobbelt forstand: Mens Mouelhi stort sett ble plassert på flanken i fjor høst, imponerte han i sentral midtbanerolle mot Vålerenga tirsdag. Langtidsskadde Kasey Wehrman skal få det tøft med å vinne tilbake plassen fra tunisieren, som fremfor alt har en sikker pasningsfot, blikk og evnen til å styre spillet.
Må overbevise Lemerre
Hverken han eller Karim Essediri (Rosenborg) kom med i Tunisias tropp til Afrikamesterskapet i Egypt, men Mouelhi håper fortsatt på VM-spill i Tyskland i sommer.
- Det viktigste nå blir å arbeide hardt for klubblaget, så får jeg se om det rekker, sier "Kiko", som var kaptein på Tunisias OL-lag i Athen i 2004. Men det kan bli vanskelig å overbevise landslagssjef Roger Lemerre, som ledet Frankrike til EM-gull i 2000, med base i norsk fotball.
- Essediri er nærmest, tror talentspeider og Afrika-ekspert Stig Marius Torbjørnsen.
- Jeg tror han hadde godt av å bytte til Rosenborg. Da får han spille UEFA-cup og kan bli lagt bedre merke til, sier Torbjørnsen.
- Passer inn!
Han har vært med på å hente inn flere av de 14 afrikanerne i dagens eliteserie, blant dem Mouelhi, fjorårets Odd-hit Somen A Tchoyi, Branns nykommer Arnaud Monkam og RBKs nyervervelse, Yssouf Kone. Torbjørnsen er lei av å høre om at afrikanske spillere ikke passer inn i norsk fotball og kultur.
- Jeg skjønner ikke logikken. En dårlig afrikansk spiller passer ikke inn, men en god Seyi Olofinjana (Brann) passer perfekt inn. Det kommer an på hvem man henter. Så argumentet henger ikke på greip, det er bare en gammel myte, mener eksperten på afrikansk fotball.
======================================
En annen fordel med å lime inn hele teksten er at det da blir mye enklere å bruke standard Forum-funksjonalitet for sitering av enkelting i artikkelen.RoyVaadal.Kommentar
-
Men Diomande havner neppe noen gang i Lillestrøm med de nye reglene som er på vei.
Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av KFL41Synes reglene er idiotiske.
Kan NFF bare trumfe gjennom slike regler eller må de gjennom tinget?Kommentar
-
Synes reglene er idiotiske.
Kan NFF bare trumfe gjennom slike regler eller må de gjennom tinget?
Mvh
Gammer`nMvh
Gammer´n (Per T)Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av RoyVaadalDet går i hvert fall utover konkurranseevnen til norske klubber, når vi mister sjansen til å få millioninntekter på salg av utenlandske talenter.Kommentar
-
Herregud for noen patetiske nisser som styrer NFF!! Kan ikke klubbene protestere?? Kan vi som fans gjøre noe? Hva med å starte protestaksjoner?? De ødelegger jo bare konkurransemulighetene til norske klubber!
Er det virkelig lov å skille mellom ungdommer fra europa og andre kontinenter på denne måten?Kommentar
-
Vi får håpe Diomande finner en kjæreste i Norge i løpet av de månedene han er her. Slik det ser ut nå, er jo A-landskamper og ekteskap de eneste måten å få ham til Lillestrøm på.
Noen som "ofrer" lillesøstra si her? ;-)Kommentar
-
Også akkuratt nå som Norge begynner å fåå flere storklubber så setter NFF ned et tiltak for å trampe oss ned igjen.
Hva blir det neste?
Alle spillere som kommer til norge må bestå av mer enn 13 bokstaver og mindre enn 4 vokaler.Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av TorolfOpprinnelig skrevet av KFL41Synes reglene er idiotiske.
Kan NFF bare trumfe gjennom slike regler eller må de gjennom tinget?
a) en regel som gjelder allerede, eller
b) den må vedtas på fotballtinget først?
Det har jo vidt forskjellige implikasjoner.
Hvis det er tilfellet a som gjelder så er det umulig å hente Diomande.
Hvis det er tilfellet b som gjelder så regner jeg med at det er enda mer aktuelt å hente Diomande. For da blir dette liksom siste sjanse til å gjøre noe sånt.
Artikkelen er formulert slik at det høres ut som om tilfellet a gjelder.
Men jeg har langt mer tiltro til noen av de erfarne gutta på Forumet som hevder at dette må opp på tinget først.RoyVaadal.Kommentar
Kommentar