LA MANGA:
Både LSK-manager Jan Åge Fjørtoft og Rosenborg-trener Per Mathias Høgmo er forsiktige i uttalelsene rundt NFFs vedtak om å stoppe mye av spillerimporten fra utlandet.
FORDELER: Rosenborg-trener Per Mathias Høgmo ser både sportslige og økonomiske fordeler ved å hente unge stortalenter til Norge
FELLES STRATEGI: Jan Åge Fjørtoft og Per Berg vil ha en felles strategi fra Norsk Toppfotball i diskusjonen om spillere fra land utenfor EU. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK
Av: Per Kristian Torvik
– I LSK velger vi å avvente situasjonen. Norsk Toppfotball må bestemme seg for en felles strategi. Det er ingen vits i at klubbene gjør noe en og en, sier Jan Åge Fjørtoft.
– Jeg tror vi ganske raskt må komme dit at vi får en bred diskusjon mellom Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball om emnet, sier Per Mathias Høgmo.
Han er litt forundret over at vedtaket om at NFF bare vil godkjenne landslagsspillere eller spillere som har Champions League-kamper på sitt kontinent utenom Europa, ble kjent nærmest over natta, uten at klubbene hadde hørt noe.
Spillerutvikling
– Jeg tror det er lurt at ingen er bombastiske i den ene eller andre retning nå. Det er en balansegang mellom egen spillerutvikling og det å hente unge spillere utenfra. Det er noe alle toppklubbene tar seriøst nå.
Jan Åge tror det er et pluss for norsk fotball at en gir unge spillere fra andre verdensdeler sjansen i Norge.
– Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe land som tar så godt vare på for eksempel afrikanere som vi gjør hos oss.
Per Mathias Høgmo ser både sportslige og økonomiske fordeler ved å satse på unge talenter utenfor EU.
– De kan være med å gjøre et lag bedre. Blir de virkelig gode, er det også en økonomisk vinning ved videresalg. Det er også et viktig moment i Norge i dag, mener han.
Følger opp Diomande
LSK AS-eier Per Berg har lenge ivret for at klubben må bli bedre på talentutvikling.
– Det er vi i ferd å gjøre noe med. Men jeg synes vi bør få til begge deler. Vi vil være avhengig av å hente unge spillere utenfra også, både av sportslige og økonomiske grunner.
– Hvordan følger dere opp Diomande?
– Det har vi ikke snakket om enda. Men vi skal følge ham opp på en god måte, sier Per Berg.
Per Mathias Høgmo vil ha Norsk Toppfotball på banen raskt.
– Vi må være tydelige nok og spørre oss selv om vi er synlige nok i fotballdebatten. Vi må kanskje også ta vår del av skylden for at dette kommer opp plutselig uten at noen har hørt om det, sier han.