RB: Eventyrdagen (Diomande fortsatt aktuell)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    RB: Eventyrdagen (Diomande fortsatt aktuell)



    Eventyrdagen

    LA MANGA::
    (LSK – Murcia 2-2). Da Diomande Alassane debuterte for LSK hadde han fått sitt Kinderegg i løpet av et døgn.

    FORNØYD: Stig Torbjørnsen (t.h.) er speideren som har hentet Diomande Alassane til LSK. Nå er manager Jan Åge Fjørtoft og AS-eier Per Berg (i midten) glad for at NFF har snudd i saken. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

    DEBUTERTE: At Diomande Alassane debuterte for LSK i går var kanskje det minst viktige som skjedde for ham. Nå kan han likevel komme til klubben når spillerne begynner å trene foran neste sesong. FOTO: GORM KALLESTAD, SCANPIX
    Av: Per Kristian Torvik I SPANIA
    – Å være her med LSK har vært ti fantastiske dager for meg, sier Diomande.

    Han strålte mandag da Elfenbeinskysten kvalifiserte seg til finalen i Afrikamesterskapet – og han gjorde det i går, da Uwe Rösler slapp ham til i 25 minutter mot Murcia.

    Det beste er likevel det han ikke vet: Norges Fotballforbund bråsnudde med sitt vedtak om å stoppe spillerimporten fra land utenom EU, med mindre de hadde landskamper. Det ville gjort det umulig for ham å komme til LSK.

    – Jeg vil tilbake til LSK i november og spille for klubben.

    Jan Åge Fjørtoft etterlater ingen tvil om ønsket er gjensidig

    – Diomande er en spiller vi skal ha til LSK. Derfor legger vi til rette for det, sier manageren om unggutten, som spilte U17 VM for Elfenbeinskysten og spiller på U21-landslaget i en alder av 17 år.

    Ingen forandring
    I gårsdagens RB sa generalsekretær i NFF, Karen Espelund, at en del av grunnen for vedtaket var at UDI ville kjøre stramme regler.

    – Nye opplysninger sier at UDI på ingen måte har tenkt å forandre reglene og minske muligheten for spillere fra land utenfor EU å komme til Norge, sier Jan Åge.

    Det er søt musikk for spesielt unge talenter fra Afrika, som ser sin sjanse til å forandre livet sitt ved å spille fotball i Europa.

    Proffspeider Stig M. Torbjørnsen, som er den som har oppdaget flest talenter i Afrika, kom til La Manga i går for å snakke med spillerne Rosenborg og LSK har med til Spania.

    – Jeg er veldig glad på guttenes vegne for at vedtaket er omgjort. Nå kan mange av dem se en lys framtid i møte, mener han.

    Tror på Elfebenskysten
    Mandag jublet Diomande med hele nasjonen da Chelsea-spissen Drogba skjøt laget til finalen i Afrika-mesterskapet. Selv har han ikke Drogba som et stort idol, og ga beskjed til LSK-spillerne at han ikke likte at de kalte ham for Drogba.

    – Navnet mitt er Diomande, sier han.

    Det har han også tatt som kunstnernavn og står på landslagsdrakten.

    – Når vi kom til finalen i Afrikamesterskapet kan vi også bli en outsider i VM i Tyskland, sier han.

    Kanskje blir Elfenbeinskysten en like stor overraskelse som Kamerun var på 1980-tallet og Senegal for fire år siden.

    Fakta

    TRENINGSKAMP FOTBALL MENN

    LSK – Murcia 2-2 (1-1)

    La Manga. 75 tilskuere. Mål: 1-0 Arild Sundgot (32), 1-1 Fabian Diaz (37), 2-1 Trond Olsen (64), 2-2 Espadas (68). Gult kort: Hernandez og Medina, Murcia. Dommer: Tommy Skjerven, Kaupanger.

    LSK (4-4-2):

    Heinz Müller 5

    Christoffer Andersson 5

    (Eirik Bertheussen i 32 min.) 4

    Pål Steffen Andresen 4

    Frode Kippe 5

    Shane Stefanutto 5

    Bjørn Helge Riise 4

    (Mads Jarnbjo i 8 min.)

    Robert Koren 5

    (Magnus Myklebust i 45 min) 4

    Anders Rambekk 5

    Espen Søgård 5

    (Trond Olsen i 37 min.) 5

    Arild Sundgot 5

    (Truls Jørstad i 12 min.)

    Michael Mifsud 6
    RoyVaadal.
  • Rubinho
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2005
    • 1501

    #2
    Takk Roy..NÅ kan jeg gå å legge meg

    Kommentar

    • RoyVaadal
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 4055

      #3
      Diskusjonene om dette fortsetter på http://www.kanari-fansen.no/debatt/viewtopic.php?t=3741
      RoyVaadal.

      Kommentar

      Working...