RB: LSKs Petter Smart (LSKs fysiske trener Brunier)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    RB: LSKs Petter Smart (LSKs fysiske trener Brunier)



    LSKs Petter Smart

    LA MANGA:
    Den ene dagen sender han spillerne ut i et kaldt Middelhav. Dagen etter utstyrer han dem med en slags fallskjerm for å drive sprinttrening.

    VAKTE OPPSIKT: Det vakte oppsikt på La Manga da Arild Sundgot dro på seg fallskjerm og begynt spurttrening.

    SVØMMETUR: Pål Strand (t.v.) og Johan Petter Winsnes etter en svømmetur i iskaldt Middelhav. Det skal være bra som restitusjon, mener fysisk trener Jerome Brunier. ALLE FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

    REHABILITERING: Etter at Bjørn Helge Riise ble bra av lungebetennelse måtte han gjennom noen dager med trening med Jerome Brunier før han fikk delta på fellestreningene.
    Av: Per Kristian Torvik
    Fysisk trener Jerome Brunier er LSKs Petter Smart, som stadig finner på nye øvelser for å gjøre laget spillere sterkere og bedre rustet til å trene mer og bedre.

    – Etter en kamp eller en hard treningsøkt er musklene trette. De får mange småspark en ikke kjenner mens en er varm. Kaldt vann kjøler ned kroppen, saltet inneholder mineraler, mens det også setter i gang blodsirkulasjonen, sier Jerome.

    Franskmannen fra Nantes tok utdannelse i fysiologi og anatomi, valgte fotball som spesialitet – og har arbeidet både i spanske og franske klubber som fysisk trener. Han er interessert i å utvikle unge spillere fysisk og hadde en praksisperiode med det argentinske U17-landslaget.

    – Grunnen til at jeg kom til Norge er at jeg har en kjæreste fra Raufoss. Jeg drar alltid hjem til Nantes to uker i året for å snappe opp nyheter når et gjelder trening.

    LSK tilbød ham jobb da Uwe Rösler overtok som trener. Nå er han ansatt på heltid.

    Eksplosiv
    Mange sperret øynene opp da plutselig Arild Sundgot og Magnus Myklebust tok på seg en blå skjerm og begynte å drive spurttrening.

    – Denne treningen skal forbedre eksplosiviteten på korte distanser. Det lærte jeg i Spania. Men det er en kvalitetsjobb, som krever gode pauser. En skal heller ikke presse det for hardt.

    – Og du er sikker på det hjelper?

    – Noen sier det er idiotisk, og at en heller burde bruke ballen. Min filosofi er at det er viktig å gjøre slikt ved siden av. Hvis vi kan utvikle eksplosiviteten hos spillerne 10 prosent, gir det store utslag for et lag.

    – Har du andre nyheter på lager?

    – Ikke akkurat nå, men det kommer nok.

    – Hvem bestemmer den fysiske treningen i LSK?

    – Uwe Rösler er sjef. Men vi diskuterer hele tida hva som er riktig å gjøre. Han tar mine meninger alvorlig. Så mikser vi sammen det vi tror er det rette.

    Vil begynne tidligere
    Jerome er fornøyd med spillernes fysiske standard. Laktattester viser at det stadig er framgang.

    – Alle fikk et individuelt program i juleferien. De kom hjem i bedre form enn da de dro. Det er litt spesielt med treningskamper i Norge. I Spania og Frankrike spiller ikke resultatet stor rolle. I Norge skal de vinnes. Det må en ta hensyn til i treningen allerede i januar.

    Jerome mener norske klubber må se på progresjonen i den fysiske treningen fra unge spillere er 15 år.

    – Jeg håper klubben om noen år tar seg råd til en fysisk trener som har tid til å følge opp de unge og ser at det går riktig for seg, se til at de får gode øvelser de utfører korrekt, og etter hvert utvikler intensitet og volum.

    – Hva er dine ambisjoner på litt sikt?

    – Jeg har ingen store ambisjoner om å bli fysisk trener i en storklubb, der det er et hardt kampprogram og ferdig utviklede spillere. Men det hadde vært moro å jobbe med 16-18 åringer i en slik klubb og se resultater av arbeid med kommende stjerne, sier Jerome.

    Så langt er han godt fornøyd med å forberede LSK en sesong som kan bli den beste i klubben på mange år.
    RoyVaadal.
Working...