Joker nord
TØNSBERG:
(LSK – Brøndby 2-2). Han står virkelig fram som LSKs joker nord, Trond Olsen. I går sikret han ett poeng og gruppeseier i Royal League med sitt andre spark på ballen.
EKSOTISK: Banemannskapet hadde gjort en fantastisk jobb i snøværet i Tønsberg. Ved kampstart var stemningen nesten eksotisk med grønt kunstgress og norsk vinter.FOTO: SCANPIX
SCORET IGJEN: For andre gang på rad var Trond Olsen framme og scoret for LSK. Gårsdagens mål sendte danske Brøndby ut av Royal League.FOTO: SCANPIX
Av: Per Kristian Torvik
– Jeg vil jo være mer enn en joker som kommer inn på slutten. Målet mitt er å spille fra start, lo Trond.
Som mot Murcia på La Manga tok han vare på sin ene mulighet og gjorde et praktfullt mål, men det var en forskjell.
– Denne gangen scoret jeg med feil bein.
For en tilskuer er det vanskelig å vite hvilket som er riktig. For målene han scorer med høyre er like gode som dem han gjør med godbeinet.
Sannsynligvis sendte også København-trener Ståle Solbakken noen varme tanker til Trond Olsen i går. Han scoring gjorde at Brøndby ble slått ut og FCK er med videre til kvartfinalen.
LSK vant sin gruppe og har til nå sikret seg 3,5 millioner kroner i Royal League-bonuser.
Sundgot igjen
LSK tok ledelsen og hadde bra kontroll før pause. Igjen var Arild Sundgot frampå. Etter først å ha vunnet en ball på midtbanen og spilt ut til Bjørn Helge Riise på høyresiden, fant han sin plass ved bakre stolpe. Keeper Ankergren kom på halvdistanse, Trond Andersen nådde ikke fram – og Arild headet kontrollert inn 1-0.
– Alltid en herlig følelse å score. Å gjøre det mot et så godt lag er noe ekstra, mener Arild.
At han sa nei til Stabæk begynner å ligne en lykkelig løsning for LSK, som ville selge ham.
– Dere var presset i en 20 minutters periode i 2. omgang?
– Vi greide ikke omstille oss etter at Espen Søgård måtte gå ut. Midtbanen ble liggende 20 meter for lavt. Da Brøndby tok ledelsen lykts vi med å flytte spillet 30 meter oppover banen – og knep ett poeng på det, sa Arild.
Leddbånd
Espen Søgård måtte forlate banen med store smerter etter en takling av Johan Elmander. Selv tror Fetsund-gutten det ikke er noen fare.
– Beinet mitt ble stående fast da han taklet meg. Det er en forstrekning i leddbåndet. Det tar nok ei uke eller to før jeg er klar igjen, sa han.
Det betyr nye problemer for Uwe Rösler med laguttaket til kvartfinalen. Kasey Wehrman og Khaled Mouelhi er allerede ute, sistnevnte med vondt kne.
Röslers trekk med å sette inn Eirik Bertheussen som en tredje midtstopper med fem mann bak var ikke vellykket. Da overtok Brøndby hele spillet.
- Ingen ønskesituasjon, men med den innbytterbenken vi hadde i går, hadde jeg ikke noe valg, mente Uwe.
Bytte nummer to var derimot en fulltreffer. Trond Olsen er en type som nettopp kan avgjøre kamper som står og vipper i sluttminuttene.
Kommentar