RB: Röslers delikate midtbaneproblem

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Dole
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2004
    • 1601

    RB: Röslers delikate midtbaneproblem

  • Ola
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1651

    #2
    Kanskje 4-5-1 hadde vært nøkkelen?

    Riise-Sudgot-Koren-Søgård-Olsen
    --------------Occean-----------------

    (Med forbehold om skader på Strand, Wehrman og Kiko, som det er i skrivende stund.)

    Kommentar

    • RoyVaadal
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 4055

      #3
      Re: RB: Röslers delikate midtbaneproblem

      Opprinnelig skrevet av Dole
      http://www.rb.no/lokal_sport/article1971110.ece
      Röslers delikate midtbaneproblem

      I et skadefritt LSK har trener Uwe Rösler flust med valgmuligheter på midtbanen.

      MISTRIVES: Robert Koren på LSKs venstrekant i kamp mot IFK Göteborgs Magnus Kihlberg. Det er en posisjon Koren ikke trives på fotballbanen. FOTO: LISBETH ANDRESEN
      Av: Kommentar Per Kristian Torvik sportsjournalist i Romerikes Blad
      Men det gir ham også problemer i laguttaket. Det største er bruken av Robert Koren.

      En slovenske landslagsspilleren har en favorittplass. Den er i dag opptatt av Arild Sundgot. Koren vil aller helst ligge i en offensiv midtbaneposisjon rett bak spissene – og styre spillet på den siste tredjedelen av banen. Derfra får han også vist fram sine beste kvaliteter – som pasningslegger og evne til å føre ballen i hurtig tempo inn i motstandernes forsvarsfelt.

      Spissvalg
      Uwe Rösler har siden han begynte som trener prioritert å bruke en stor og sterk spiss sammen med en liten og kvikk. Med Olivier Occean på plass i år, har han klippekort på den ene plassen, så lenge han leverer varene.

      Det må Arild Sundgot finne seg i – og kjempe om en annen posisjon på laget. Sundgot er per i dag åpenbart mer enn god nok for førsteelleveren – og er blitt foretrukket i Korens favorittposisjon.

      Ute på venstrekanten synes sloveneren han blir sultefôret ned baller – og sjelden kommer med i spillet slik han ønsker.

      LSK får heller ikke nytte av ham slik han er på sitt beste.

      Kroppsspråk
      I Robert Korens første år brukte Arne Erlandsen ham ofte som defensivt anker på midtbanen. Uwe Rösler har siden sagt at han så på kroppsspråket til Koren at han mistrivdes i rollen.

      I dag er det grunn til å ta en titt på kroppsspråket til Robert igjen, Han liker seg rett og slett ikke, der han er gjemt bort ute på venstresida. Det passer rett og slett ikke en spiller av hans kvalitet å være så lite engasjert i det som skjer.

      LSK vil svært gjerne forlenge kontrakten med Robert Koren. Spørsmålet er om han synes det er en god idé for egen del, når han ser hvordan han prioriteres i lagoppstillingen.

      Både Sundgot og Koren er gode nok for dagens LSK-lag. Röslers utfordring blir å finne roller til dem som både gagner spillerne og laget.

      Det er litt for delikat for LSK om Robert Koren forsvinner ut av landet fordi han ikke får sjansen til å vise seg fram i den posisjonen han trives best.
      RoyVaadal.

      Kommentar

      • veiron
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6267

        #4
        Hmm... Sundgot eller Koren som offensiv midtbanespiller?? Det var virkelig et vanskelig valg...

        :shock:


        Få Koren inn på midten igjen NÅ!!!

        Kommentar

        • Kanariz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2005
          • 2507

          #5
          Det valget var ikke så vanskelig da, ut med Sundgot og INN med Koren!

          Kommentar

          • Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3500

            #6
            Det her burde være jævlig enkelt spør du meg. Greit nok at Sundgot er en god spiss, men han bør kjempe om en spissplass, også bør Koren spille der han er best. Sundgot er bedre som spiss en midtbanespiller, OG IKKE MINST laget og Koren er bedre med han sentralt. Få Joker Nord ut på venstre, og Koren inn i midten, da vil også Occean eller Sundgot få de nødvendige innleggene fra både høyre og venstre.

            Kommentar

            • veiron
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6267

              #7
              Har dere brukket ironi-antennene deres gutter?? Selvfølgelig er det ikke noe vanskelig valg. Det er idioti å misbruke Koren ute på kanten til fordel for Sundgot! Det er klasseforskjell på disse to gutta i den posisjonen. Sundgot er god, men han burde først og fremst være en bra backup for Occean.

              Kommentar

              • Dole
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2004
                • 1601

                #8
                Trist dersom dette blir avgjørende for om Koren blir i klubben eller ikke.

                Kommentar

                • BD
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2006
                  • 1422

                  #9
                  Tror ikke problemet er at Rösler mener Sundgot er bedre enn Koren i den offensive midtbanerollen. Problemet er at vi ikke har noe som ligner på en venstrekant i et 4-4-2-system nå. Olsen er ikke klar for en rolle som består av mye defensiv jobbing. Er mer en ving/spiss-type. Best på kanten i 4-3-3, og takler nok ikke å spille hele kamper på kanten i 4-4-2. Tipper Sundgot mister plassen til Koren hvis vi får tilbake Mouelhi, som gjør det ganske bra på kanten (Selv om også han er helt klart best sentralt). Men vi trenger virkelig Strand tilbake for å gjøre venstresiden vår farlig igjen! Enten det blir som offensiv back eller kantspiller...

                  Kommentar

                  • HSft
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 6082

                    #10
                    Sundgot bør være backup. Men problemet er vel kanskje at vi taper for mye duellstyrke om vi setter ut sundgot til fordel for Olsen. Håper wehrman snart er tilbake så vi kan sette inn han fremfor sundgot. Noen som vet hvordan det går med wehrman? Klar til seriestart?
                    Hva med mouelhi og strand?
                    .......Wehrman
                    Riise............Søgård
                    .........Koren

                    Kommentar

                    • Bekkis
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2005
                      • 441

                      #11
                      Gleder meg til hele stallen blir friskmeldt... kanskje både olsen og riise blir veid for lette for laget... dette laget kommer garantert til å slå hardt fra seg i år!!! kanskje det er muligheter for å spille 3-5-2 i år også... her er det mange muligheter for å sette sammen ett gullag!

                      Kommentar

                      • Errevs
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • Jun 2005
                        • 200

                        #12
                        Jeg mener at dette er en første 11 som bør dyrkes. Det at Sundgot får spille på sentraloffensiv midtbane i stedet for Koren ser jeg på som et stort problem, Koren gidder ikke kaste bort kvalitetene sine i en klubb hvor han ikke får spille som han vil. Spesielt da Sundgot ikke akkurat imponerer som ballfordeler med blikk, gode pasninger og hurtighet, noe som er essensielt for en spiller i den posisjonen. Koren har de kvalitetene som trengs i den rollen, det fikk vi se mye til i høst-sesongen i fjor.

                        heinz
                        stoffe-psa-kippe-rambekk
                        kasey
                        riise koren søgård

                        occean
                        mifsud

                        Kommentar

                        • Bæng
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Nov 2005
                          • 146

                          #13
                          synes dem skal prøve ut en 4-1-3-1-1


                          søgård som anker mellom midtbane og forvar...

                          riise, wehrman(kiko), olsen....på midten evntuelt pål strand inn på sia

                          koren som et anker mellom midtbane å spiss....her går det kanskje an å prøve ut haddad åsså....

                          sundgot, occean, myklebust, mifsud som spiss...

                          ulemper med dette er at det blir kanskje for mye spill i midten å for lite ute på sidene...åsså at det ikke blir bredde på spillet
                          Fetsund Kanris...

                          Ufc www.ultrasfeltc.com

                          Kommentar

                          • Kanariz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2005
                            • 2507

                            #14
                            Etter det Sundgot presterte mot IFK Gøteborg så mener jeg at Sundgot ikke er god nok for LSK's Ellever. Med koren på midten får vi mye bedre flyt i laget, og passningene til oliver og miffa blir presise 10 av 10 ganger!

                            Gi den mannen tilbake plassen sin, han er ikke nr 10 for morro skyld!

                            Kommentar

                            • bøllefrø
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2004
                              • 462

                              #15
                              Det er misbruk av Tippeligaens største ballelegant å la han blomstre ute på sida for å slå innlegg. Han bør inn i midten. Jeg mener man kanskje også bør se på mulighetene for å spille 4231 med to defensive, tre fremskutte og Occean på topp.

                              Sundgots problem er vel egentlig at han per i dag ikke er god nok som spiss og egentlig ikke god nok som offensiv midtbane. Men han er egentlig god nok for 11eren. Men det er tross alt et LAG som skal fungere, og offensivt står det stille når Koren trekker for mye ut på sida.

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3208

                                #16
                                Rösler har jo et luksusproblem mer generelt med en stall der 19-20 spillere faktisk kan være aktuelle for første-11'ern (hvis de er skadefrie, jeg er ikke optimistisk mht verken Kasey eller Strand, særlig den siste).

                                Samtidig er det noen spillere med tyngde, erfaring og innsats han helst vil ha på banen for å gi guts, vilje og duellstyrke: Søgård og Sundgot er opplagt to slike spillere, som begge er med like mye for å styrke laget som fordi de er de beste på de plassene de spiller. Et lag uten de to på banen, med f.eks. Olsen, Korén, Myklebust, Mifsud, Riise, Shane, Andersson, kan bli noe spinkelt og dels uerfarent, selv om Korén og Olsen opplagt er raskere og mer kreative spillere enn Arild og Fetsundrånern. Laget må ha en balanse der det også er grovarbeidere og folk som kan være oppspillspunkt og holde på ballen. Også Wehrman i forhold til Mouelhi er et tilsvarende dilemma, når Kasey forhåpentlig snart er tilbake i kampform.

                                Utfordringa for Rösler er derfor ikke så mye å sette opp en ideell første-11'er (som ikke fins), men å matche alle spillerne så de får nok spilletid, mest mulig på de plassene der de trives best og får ut potensialet sitt. Fordelen her er at Rösler er mye flinkere til å variere formasjon og spillervalg på ulike plasser enn AE. En formasjon som ble brukt en del i fjor, 3-5-2, kan for eksempel gi plass til flere spillere på "bedre" plasser enn 4-4-2 med diamant.

                                I treningskampene på La Manga brukte Rösler forskjellige formasjoner i ulike kamper og i første og annen omgang, slik at Sundgot også fikk prøvd spissrollen, og Korén fikk favorittrollen bak ham og Mifsud-Myklebust (og Olsen kom inn på venstrekant). Jeg tipper at Rösler er minst like klar over denne balansen som RB og kommentarene her på forumet, og kommer til å praktisere både ulike formasjoner, skifte av formasjon i løpet av kampen og skifte eller forsiktig "rullering" av spillere for å løse disse utfordringene. Dette vil han trolig måtte gjøre i alle tilfelle pga skader, sykdom, landskampfravær, og taktikk mot ulike motstandere.

                                Som jeg har skrevet et annet sted (men bare fikk svar på som gikk på fjortisfyll i bussen hjem fra Göteborg) tror jeg han brukte Sundgot og Korén som han gjorde, og ga spesielt Sundgot beskjed om å spille "safe", fordi han var usikker på midtbanen uten Kasey eller Kiko, og med en småskadd Espen i en litt uvant ankerrolle. På bortebane i en avgjørende kamp mot et godt lag.

                                gilbert

                                Kommentar

                                • fugla_4_ever
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2003
                                  • 467

                                  #17
                                  Koren bør få spille offensiv midtbane. For å si det som jeg mener det er, burde Sundgot skyves ut av laget. Han er rett og slett ikke bedre enn Koren, og passer ikke på noen av sidene. Koren gjør det også mye bedre i en offensiv midtbane possisjon enn på en av flankene. En jeg kunne tenkte meg å se på laget, derimot, er Mouelhi. Han hadde mange gode pasninger i cupfinalen, så litt potenisale i ham. Noen som vet om han er skadet?

                                  Kommentar

                                  • Lars
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6156

                                    #18
                                    Kneskade. Må hvile litt før han er klar igjen.

                                    Kommentar

                                    • lsk_fugl
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jun 2004
                                      • 864

                                      #19
                                      seriøst! la koren spella der han vil! han er mye bedre enn sundgot.. Koren er stjerna!

                                      Kommentar

                                      • HSft
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2004
                                        • 6082

                                        #20
                                        Nå som Andersson forsvinner har vi jo ingen gode backer(frem til vi henter en fantastisk erstatning), men vi har tre gode stoppere. 352?

                                        Kommentar

                                        Working...