RB: LSK oppretter investerings-AS

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    RB: LSK oppretter investerings-AS



    ÅRÅSEN:
    Får LSK-styret medhold på kveldens årsmøte, vil LSK Invest AS bli dannet som et selskap som skal være med på å investere i nye spillere til klubben.

    SNART I PLUSS: LSK-leder Per Mathisen (t.v.) og eier av LSK AS, Per Berg, har all grunn til se lyst på økonomien. Snart er det mulig at både klubb, eiendomsselskap og AS kan gå i pluss.

    Av: Per Kristian Torvik
    – Dette er et forslag som blir lagt fram, som vi ønsker debattert, og som jeg av den grunn ikke ønsker å si for mye om før møtet, sier leder Per Mathisen.

    I årsmøtepapirene som er lagt ut på Åråsen, foreslår klubbstyret endringer i underskuddsgarantien som ble vedtatt i fjor. Der forpliktet klubben seg til å dekke inntil fem millioner kroner av et eventuelt underskudd i LSK AS i 2005 og i 2006.

    Nå foreslås det at klubben går inn med 10 prosent, tilsvarende 2,2 millioner kroner, i det nye selskapet LSK Invest – og dekker 50 prosent av underskudd i LSK AS fra 1 til 5 millioner kroner i minus.

    – Det betyr at vi maksimalt skal betale 2,5 millioner kroner av et eventuelt underskudd i AS'et i år, sier Mathisen.

    Eksterne investorer
    – Hvorfor gjør dere dette?

    – Vi synes det er viktig at klubben er med på investeringen av nye spillere, og ikke bare betaler ned på eventuelle underskudd. Vi mener også at det er fint å kunne bidra direkte til å skape et bedre lag. Saken er drøftet nøye med Per Berg i LSK AS, og vi er enige om dette er fornuftig.

    – Fra tid til annen har dere lansert at det kan være aktuelt å invitere eksterne investorer til å være med på spillerkjøp. Vil dere gjøre det nå?

    – Ja, det vil være mulig for andre å satse penger på nye spillere.

    – Har dere investorer klare?

    – Det kan jeg ikke si noe om, annet enn at jeg vet at det er en viss interesse der ute.

    Lyse utsikter
    Etter at LSK har betalt sine fem millioner kroner av underskuddet i LSK AS, går klubbregnskapet i minus med 770.000 kroner. Åråsen Eiendom har et underskudd på 765.000 kroner etter avskrivninger på 3.150.000, mens Åråsen stadion går i minus med 190.000.

    – Når vi for Åråsen Eiendoms del nettopp har fått et lån som er mye billigere for de neste årene, har vi all grunn til å se lyst på situasjonen, sier Per Mathisen.

    Årsmøtet finner sted på Åråsen i kveld kl. 18.00.
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    Re: RB: LSK oppretter investerings-AS

    Opprinnelig skrevet av RB
    – Dette er et forslag som blir lagt fram, som vi ønsker debattert, og som jeg av den grunn ikke ønsker å si for mye om før møtet, sier leder Per Mathisen.
    Dette skjønner jeg ikke. Hvis man ønsker en god debatt om forslaget er det vel en fordel å si mest mulig om det før møtet, slik at medlemmene får sjansen til å tenke over forslaget og forberede seg til debatten.

    Opprinnelig skrevet av RB
    I årsmøtepapirene som er lagt ut på Åråsen, foreslår klubbstyret endringer i underskuddsgarantien som ble vedtatt i fjor. Der forpliktet klubben seg til å dekke inntil fem millioner kroner av et eventuelt underskudd i LSK AS i 2005 og i 2006.
    Stemmer det virkelig at årsmøtet i fjor vedtok å dekke inntil fem millioner kroner også i 2006? Jeg trodde begrunnelsen for de fem millionene i 2005 var "gammel moro". Hvor lenge kan man fortsette å bruke denne begrunnelsen?

    Opprinnelig skrevet av RB
    Nå foreslås det at klubben går inn med 10 prosent, tilsvarende 2,2 millioner kroner, i det nye selskapet LSK Invest – og dekker 50 prosent av underskudd i LSK AS fra 1 til 5 millioner kroner i minus.
    Jeg forstår det slik at det opprettes et nytt selskap, LSK Invest, som kun skal drive med kjøp og salg av spillere. Dette selskapet får en startkapital på 22 millioner kroner. LSK skyter inn 10 %, mens LSK AS og eksterne investorer skyter inn resten. Jeg skjønner ikke hvorfor LSK skal dekke 50 % av underskuddet i LSK AS. Alle inntekter fra publikum, sppnsorer, TV-avtaler, premiepenger osv. går til LSK AS. LSK skal altså være med på å dele risikoen for LSK AS uten å få del i et eventuelt overskudd. Jeg synes det er greit å opprette LSK Invest AS, men skjønner ikke hvorfor det skal knyttes en betingelse om at LSK skal dekke deler av underskuddet i LSK AS til dette. Hvis Øie/Per Berg ønsker å dele risikoen med LSK, må de også være villige til å dele et eventuelt overskudd. Løsningen er derfor at LSK kjøper tilbake aksjer i LSK AS fra Øie.

    Opprinnelig skrevet av RB
    Lyse utsikter
    Etter at LSK har betalt sine fem millioner kroner av underskuddet i LSK AS, går klubbregnskapet i minus med 770.000 kroner. Åråsen Eiendom har et underskudd på 765.000 kroner etter avskrivninger på 3.150.000, mens Åråsen stadion går i minus med 190.000.
    Alle LSKs selskaper går i minus. Overføringen fra LSK til LSK AS snudde et overskudd på 4,23 mill. til et underskudd på 770 000. I den situasjonen synes jeg ikke det er riktig å gi ytterligere garantier til LSK AS uten å få ta del i eventuelt fremtidig overskudd. Jeg fastholder derfor at vi ikke kan dele ut flere millioner til LSK AS uten å få aksjer tilbake.

    Opprinnelig skrevet av RB
    Årsmøtet finner sted på Åråsen i kveld kl. 18.00.
    Jeg er usikker på om jeg får gått på årsmøtet. Hvis jeg ikke får anledning til å delta, håper jeg noen andre tenker nøye igjennom dette og at det blir en skikkelig debatt rundt forslaget.

    Kommentar

    • ON
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3639

      #3
      2,2 millioner, og ikke 22 millioner :wink:

      Kommentar

      • sniper
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 5254

        #4
        Selskapet får en startkapital på 22 mill, LSK skal dekke inn 10% - 2.2 mill.

        Petter

        Kommentar

        • gj
          Seniormedlem
          • Nov 2003
          • 3360

          #5
          2,2*10=22 millioner (i total kapital)

          Og jeg deler mange av Torolfs synspunkter.

          Kan noen komme med en logisk forklaring på å dekke 50% av underskudd, mot 10% utbytte av moroa?

          Kommentar

          • Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

            #6
            Opprinnelig skrevet av Glenn
            2,2*10=22 millioner (i total kapital)

            Og jeg deler mange av Torolfs synspunkter.

            Kan noen komme med en logisk forklaring på å dekke 50% av underskudd, mot 10% utbytte av moroa?
            Det verste er jo at vi ikke får 10 % av moroa en gang. Vi får 10 % av moroa i LSK Invest og 0 % av moroa i LSK AS (hvor de store inntektsmulighetene ligger). Per Berg har skjønt at pengene ligger i TV-avtaler, sponsorer og publikum, ikke kjøp og salg av spillere. Har LSK skjønt det?

            Kommentar

            • Trondeo
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3062

              #7


              Resultatregnskapet for Lillestr�m Sportsklubb AS viste et underskudd p� 1.2 millioner kroner i 2005.

              Resultatet er en stor forbedring fra 2004, da gikk klubben med et underskudd p� hele 17.9 millioner.

              Resultatforbedringen skyldes at LSK �kte inntektene fra 36,4 millioner i 2004 til 50,7 millioner i 2005.

              De gode tallene kommer p� grunn av �kte markedsinntekter og �kt publikumstilstr�mning til kampene. Samt at klubben har redusert utgiftene med 2.4 millioner.

              I en pressemelding skriver LSK f�lgende om utviklingen:

              "Styret er godt forn�yd med utviklingen i selskapet, som er bedre enn budsjettert. Styret er ogs� tilfreds at kvaliteten p� spillerstallen og den sportslige satsingen er �kt.

              Det forventes en fortsatt positiv utvikling i 2006."

              Kommentar

              • okb
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 2377

                #8
                Siste artikkel er om LSK AS og ikke LSK.

                -okb!
                Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                Kommentar

                • JN_Puma
                  Juniormedlem
                  Ferskenpels
                  • Feb 2006
                  • 9

                  #9
                  hva er egentlig forskjellen? spillerstallen regnes jo inn under LSK AS så jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen mellom LSK og LSK AS.. er LSK bare et navn bestående av luft eller ligger det noe mer i det?

                  Kommentar

                  • Torolf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 9574

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av JN_Puma
                    hva er egentlig forskjellen? spillerstallen regnes jo inn under LSK AS så jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen mellom LSK og LSK AS.. er LSK bare et navn bestående av luft eller ligger det noe mer i det?
                    I tillegg til masse stolthet og ære består LSK av bl.a. hele ungdomsavdelingen. LSK eier også Åråsen stadion, som er verdt flere hundre millioner. LSK er en sportsklubb, mens LSK AS er et aksjeselskap som er opprettet for å tjene penger på aktivitetene rundt LSK. LSK AS eies 100 % av Øie AS, som igjen eies 100 % av Per Berg og hans familie. Det er LSK som har retten til å spille i Tippeligaen. LSK og LSK AS har inngått en avtale som innebærer at LSK AS tar alle kostnadene og får alle inntektene fra elitesatsingen i LSK. Avtalen er tidsbregrenset. Hvis jeg husker riktig skulle den gjelde i 30 år fra avtaleinngåelsen.

                    Kommentar

                    • Kimito
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 2601

                      #11
                      Det som ble opplyst på møtet var at en rekke spillere nå er inne med LSK Invest AS som eiere.

                      – Det gjelder Olivier Occean, Bjørn Helge Riise, Trond Olsen, Khaled Mouelhi og Magnus Myklebust.
                      Er det bare jeg som stusser over dette? Har klubben solgt/gitt bort alle spillerne med salgsverdi til et selskap som de kun har ti prosent eierskap i?

                      Kan noen være snille og forklare meg logikken her? Jeg begynner å bli litt nervøs for avhengighetsforholdet til eksterne investorer og at klubben gir fra seg store verdier uten at jeg kan se at det er forklart noen grunn.
                      Ferdigskåra

                      Kommentar

                      • sniper
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 5254

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Kimito
                        Det som ble opplyst på møtet var at en rekke spillere nå er inne med LSK Invest AS som eiere.

                        – Det gjelder Olivier Occean, Bjørn Helge Riise, Trond Olsen, Khaled Mouelhi og Magnus Myklebust.
                        Er det bare jeg som stusser over dette? Har klubben solgt/gitt bort alle spillerne med salgsverdi til et selskap som de kun har ti prosent eierskap i?

                        Kan noen være snille og forklare meg logikken her? Jeg begynner å bli litt nervøs for avhengighetsforholdet til eksterne investorer og at klubben gir fra seg store verdier uten at jeg kan se at det er forklart noen grunn.
                        Det er ikke klubben som eier spillerne, det er LSK AS ved Øie og Per Berg.

                        Petter

                        Kommentar

                        • soont
                          Medlem
                          Møteplager
                          • Feb 2004
                          • 97

                          #13
                          Petteret er LSK AS som eier spillerene
                          ------
                          Ja,med unntak av spillerne Olivier Occean, Bjørn Helge Riise, Trond Olsen, Khaled Mouelhi og Magnus Myklebust.
                          Disse eies av LSK invest som igjen eies av Øie 90% og LSK (klubben altså) 10%.
                          Hvis jeg har forstått det riktig?

                          Kommentar

                          • sniper
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 5254

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av soont
                            Petteret er LSK AS som eier spillerene
                            ------
                            Ja,med unntak av spillerne Olivier Occean, Bjørn Helge Riise, Trond Olsen, Khaled Mouelhi og Magnus Myklebust.
                            Disse eies av LSK invest som igjen eies av Øie 90% og LSK (klubben altså) 10%.
                            Hvis jeg har forstått det riktig?
                            Ja, dette stemmer. Bortsett fra at vi ikke vet om det er andre eiere inne i LSK Invest AS. De vi vet om i dag er Per Berg og LSK

                            Petter

                            Kommentar

                            • ON
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3639

                              #15
                              Det vil da si at de som invisterer får 90 % av salgssum vis vi selger også?

                              Kommentar

                              • Tony
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 4737

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Nordby
                                Det vil da si at de som invisterer får 90 % av salgssum vis vi selger også?
                                Det vil dem antageligvis få da ja, men de pengen vil igjen gå til innkjøp av nye spillere. Håper jeg da

                                Kommentar

                                • ON
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3639

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Tony
                                  Opprinnelig skrevet av Nordby
                                  Det vil da si at de som invisterer får 90 % av salgssum vis vi selger også?
                                  Det vil dem antageligvis få da ja, men de pengen vil igjen gå til innkjøp av nye spillere. Håper jeg da
                                  Kan noen bekrefte dette?

                                  Kommentar

                                  • sniper
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 5254

                                    #18
                                    Dersom en spiller blir solgt, føres pengene tilbake i selskapet. Når det skal hentes ut evnt utbytte vites ikke, men jeg ser ingen grunn til at de skal hente ut dette med det første, da man skal se langsiktig på det, og investere i bla eiendom.

                                    Petter

                                    Kommentar

                                    • ChriZza
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2005
                                      • 4265

                                      #19
                                      synes de skal investere i kanariboliger i Brasil

                                      Kommentar

                                      • Kimito
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 2601

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av petter
                                        Det er ikke klubben som eier spillerne, det er LSK AS ved Øie og Per Berg.

                                        Petter
                                        OK, jeg var ikke klar over at det var LSK AS som eide dem i utgangspunktet. Gjelder dette alle spillerne? I såfall er det jo bedre med 10 % eierskap enn 0 %. Kanskje klubben etter hvert kan kjøpe seg større andeler også...hvis det viser seg lukrativt.
                                        Ferdigskåra

                                        Kommentar

                                        Working...