ÅRÅSEN:
Får LSK-styret medhold på kveldens årsmøte, vil LSK Invest AS bli dannet som et selskap som skal være med på å investere i nye spillere til klubben.
SNART I PLUSS: LSK-leder Per Mathisen (t.v.) og eier av LSK AS, Per Berg, har all grunn til se lyst på økonomien. Snart er det mulig at både klubb, eiendomsselskap og AS kan gå i pluss.
Av: Per Kristian Torvik
– Dette er et forslag som blir lagt fram, som vi ønsker debattert, og som jeg av den grunn ikke ønsker å si for mye om før møtet, sier leder Per Mathisen.
I årsmøtepapirene som er lagt ut på Åråsen, foreslår klubbstyret endringer i underskuddsgarantien som ble vedtatt i fjor. Der forpliktet klubben seg til å dekke inntil fem millioner kroner av et eventuelt underskudd i LSK AS i 2005 og i 2006.
Nå foreslås det at klubben går inn med 10 prosent, tilsvarende 2,2 millioner kroner, i det nye selskapet LSK Invest – og dekker 50 prosent av underskudd i LSK AS fra 1 til 5 millioner kroner i minus.
– Det betyr at vi maksimalt skal betale 2,5 millioner kroner av et eventuelt underskudd i AS'et i år, sier Mathisen.
Eksterne investorer
– Hvorfor gjør dere dette?
– Vi synes det er viktig at klubben er med på investeringen av nye spillere, og ikke bare betaler ned på eventuelle underskudd. Vi mener også at det er fint å kunne bidra direkte til å skape et bedre lag. Saken er drøftet nøye med Per Berg i LSK AS, og vi er enige om dette er fornuftig.
– Fra tid til annen har dere lansert at det kan være aktuelt å invitere eksterne investorer til å være med på spillerkjøp. Vil dere gjøre det nå?
– Ja, det vil være mulig for andre å satse penger på nye spillere.
– Har dere investorer klare?
– Det kan jeg ikke si noe om, annet enn at jeg vet at det er en viss interesse der ute.
Lyse utsikter
Etter at LSK har betalt sine fem millioner kroner av underskuddet i LSK AS, går klubbregnskapet i minus med 770.000 kroner. Åråsen Eiendom har et underskudd på 765.000 kroner etter avskrivninger på 3.150.000, mens Åråsen stadion går i minus med 190.000.
– Når vi for Åråsen Eiendoms del nettopp har fått et lån som er mye billigere for de neste årene, har vi all grunn til å se lyst på situasjonen, sier Per Mathisen.
Årsmøtet finner sted på Åråsen i kveld kl. 18.00.
Kommentar